Ik ben op zoek naar een .dxf of .dat file van het MH56 profiel

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Gert-Jan, 23 apr 2015.

  1. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Ik ben op zoek naar een dxf of dat file van het MH56 profiel wie kan mij helpe.

    Gert-Jan
     
  2. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    dxf of dat zijn 2 verschillende types bestanden: het eerste is een grafisch bestand met de vorm van het vleugelprofiel, het tweede een data bestand met coördinaten van het vleugelprofiel.
    Wat heb je nodig: een grafisch bestand met de vorm van het profiel, of enkel de coördinaten?

    In het geval van het eerste kan ik je volgende tip geven om van een lijst met coördinaten snel een dxf bestand te maken (op voorwaarde dat je over Autocad beschikt):
    1. Kopieer de coördinaten vanop de bovenstaande webpagina (niet de eerste rij X Y, enkel de cijfers) naar windows kladblok
    2. Start de 'Vervangen...' functie (menu 'Bewerken')
    3. Geef bij 'Zoeken naar' 1 spatie in en bij 'Vervangen door' een komma
    4. Klik op 'Alles vervangen' en sluit daarna het venster
    5. Kopieer alle coördinaten (die nu gescheiden zijn met een komma, en niet meer met een spatie)
    6. Start het commando 'PL' (polyline ) op in Autocad en geef CTRL+V (plakken) in bij de vraag om het startpunt in te geven
    7. AutoCAD tekent voor jou automatisch het hele vleugelprofiel
    8. Opslaan als DXF en klaar.

    Dit werkt trouwens voor eender welke vorm. Door handig gebruik te maken van de vervangfunctie in kladblok kan je de coördinaten omzetten naar de vorm die AutoCAD begrijpt: decimale cijfers met een ., abcis en ordinaat (of x en y coördinaat) van elkaar gescheiden door een komma. AutoCAD beschouwt een nieuwe lijn als een 'ENTER' waardoor de coördinaten van het volgende punt kunnen worden ingegeven. Op die manier tekent AutoCAD voor jou de volledige vorm automatisch.

    Als de decimale cijfers met een komma geschreven worden, dan kan je via de vervang functie in kladblok ook die komma's naar punten omzetten.
     
  4. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Gerhard,

    Bedankt voor de input. Coördinaten had ik al; echter geen bruikbaar file. Invoeren kan maar liever niet. Deze manier van jou kon ik niet. Ga ik proberen. Ik hou je wel op de hoogte of het gelukt is.

    Gert-Jan
     
  5. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Het werkt op deze manier super.

    gj
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    ik gebruik deze methode al jaren. Bespaart je een hoop werk.
     
  7. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Werkt idd super. Ik wist niet eens dat je met een kladbolk de boel kon bewerken op deze manier. Ik ben erg blij.
     
  8. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    We zijn nu toch bezig. ik heb van diezelfde tekening een pdf laten maken deze moet dxf worden. Alleen denk ik dat het een bit file is. Iemand ideeen ?
    Ik heb een conferter gedownload maar deze doet het niet.

    gj
     
  9. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Gert Jan,
    stuur mij de pdf maar op, dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen. ik gebruik verschillende programma's.
    in je mailbox zit mijn mailadres.

    gr

    Gerhard
     
  10. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht

Deel Deze Pagina