Ik ben wezen vliegen....

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 23 apr 2009.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Een paar dagen geleden ben ik weer op het Goffertpark wezen vliegen. Hier zijn een aantal foto's die ik toen heb gemaakt. Wie nog meer leuke plaatjes heeft van vliegen met vrije vlucht modellen is vrij om ze in dit draadje erbij te plaatsen.

    Hier mijn fiets met daarop een "stooge" om hett model vast te houden tijdens het winden:

    [​IMG]

    Een close up:

    [​IMG]

    De Koolhoven F.K.46 in de lucht:

    [​IMG]

    Hier laat ik mijn modellen tussen de vluchten door:

    [​IMG]
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier mijn Space Bipe 1 in de lucht:

    [​IMG]

    Het model van dichtbij:

    [​IMG]

    Close up van de neus met doorzichtige canard-vleugel:

    [​IMG]
     
  3. piep

    piep

    Lid geworden:
    17 nov 2006
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Driebruggen Z-H
    Wat zijn de afmetingen?
    Heb je ze zelf gemaakt, van een bouwdoos of van een kant en klare?
    Als je ze zelf heb gemaakt hoe heb je het dan gedaan?

    wouter
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    In de Mei vakantie heb ik wat modellen mee genomen naar de camping.
    Samen met m'n zoontjes hebben ik een aantal vluchten gemaakt.



    [​IMG]

    De A4 en F16 in de koffer. De A4 heeft wel de tekst "F16" maar dat wilde m'n oudste zo graag :D


    [​IMG]

    Voordeel als er weinig kampeerders zijn :D, dan hebben we veel ruimte.

    [​IMG]

    M'n expirementele zwever. De "oortjes" aan de vleugel zijn er later aangekomen om de tekort aan V stelling te compenseren. Ze zijn van het plakband gemaakt die ernaast ligt. Ook zie je het zakje met loodjes om te balanseren.
    Het was een leuke vakantie (ook buiten het vliegen om hoor:D)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, leuke foto's! Grappig, dat F-16 op de Skyhawk.

    Hier wat foto's van mijn laatste vliegsessie. Mijn Frog Pup in de lucht:
    [​IMG]

    en hier de Space Bipe One, voordat hij in een hoge boom belande. Het model vliegt nu echt goed. Ik heb er ook een video van gemaakt en moet eens kijken hoe uploaden naar Youtube werkt.
    [​IMG]

    Hier een foto van mijn Lamagaan ontwerp. Inmiddels heb ik een bouwtekening hiervan die binnenkort op mijn website komt. Langste vlucht vanuit handstart 33 seconde.
    [​IMG]
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Nog een van mijn Lamagaan na een werpstart. Het model kan ook voor catapult gebruikt worden. Dit weekend heeft een clubje jongens waar mijn zoon in zit een aantal gebouwd en ze vlogen allemaal goe, behalve die ene waar de vleugel onderste boven op de romp was gelijmd....

    [​IMG]
     
  8. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Delft
    Wat houdt dat in, 'Lamagaan'?:rolleyes:
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Lamagaan? Dat is wat je roept wanneer je hem lanceert.... En ik heb hem ontworpen voor de jongens van het logeerhuis 'Villa Lama'.
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben net terug van wat vliegen in het Goffertpark. Er stond behoorlijk veel wind en dat was met het vliegen wel te merken. Van de 4 modellen hebben we er maar 1 heel me terug naar huis genomen, en dat was omdat Jonahan het niet aandurfde om dat model te gebruiken. De Lamagaan van Jonathan deed het goed, maar toen ik hem eens moht pobeen met catapult schoot ik de vleugel in stukken. Lag dus niet aan de wind maar aan mij.
    De Koolhoven F.K.56 heb ik meteen een flink aantal toeren gegeven zodta hij flink zou klimmen. Hoe eerder weg bij de grond hoe veiliger. Een prachtig lange vlucht! Maar helaas eindigde hij hoog in een boom.... Door de wind kwam hij steeds lager in de oom te zitten, totdat hij op en paar meter hoogte echt vast kwam te zitten. Met stukken hout hebben we de staartvlakken naar beneden geknuppeld. De romp kwam later ook los.
    De Spitfire klom mooi strak tegen de wind in, maakte een ruime bocht en kwam toen in een windzak waardoor hij hardhandig tegen de grond werd gesmakt. De vleugel kwam los van de romp en ook hiervoor was het dus einde oefening.

    Nu tijdens het schrijven van dit berichtje is de lijm al weer bijna gedroogd en zijn de modellen dus weer zo goed als nieuw! Hopelijk volgende keer met minder wind vliegen.
     
  11. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    O, dus ik ben niet de enige die dat overkomt.:( Wel jammer want de pret is dan meteen over.

    Vandaag moest ik werken, dus van vliegen is er niets terecht gekomen.
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Daarom neem ik ook altijd een paar modellen mee. Maar desondanks was het deze keer toch tamelijk snel afgelopen.
     
  13. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Delft
    33 seconden, dan moet je behoorlijk hoog gooien...
    Ik heb een zwevertje gebouwd (50cm span.) die erg goed zweeft, maar ik krijg hem niet zo hoog als ik wil. Als ik op mijn hardst gooi bereik ik alleen maar dat hij net zo hard naar beneden komt, als ik rustig gooi in een hoek van ca. 40 graden gaat hij wel mooi over in zweefvlucht...

    Mijn vraag is: hoe gooit u?
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2009
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik gooi hard, maar ik ben niet zo'n atletisch type dus stel je daar niets extreems bij voor. Bij hard moet je ook vooral denken aan snel. Kracht is niet nodig met zo'n licht model, het gaat erom zoveel mogelijk snelheid mee te geven. Ik houd de rechtervleugel lager dan de linker en gooi in een hoek van ongeveer 60 graden omhoog. Het model is afgesteld op een ruime linkerbocht bij het zweven. Bij het werpen stijgt het model naar rechts en bovenaan gaat het model dan over in een linker zweefvlucht. En soms gaat het mis en komt hij ook bij mij hard naar beneden.
     
  15. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Leuk om te zien hoeveel plezier er nog wordt beleefd aan vrije vlucht. Ik heb vorige week zondag nog even in een weiland achter ons huis zitten spelen met de Igra Air Fiesta. Dit model is relatief zwaar maar vliegt best aardig. Ik heb hem omhoog geschoten met een hoogstartlijntje dat ik vroeger gebruikte voor mijn Robbe Fantra, bestaande uit elastiek uit de naaikist van thuis en wat vislijn. Ging best mooi omhoog maar het lukte mij helaas niet om het modelletje mooie constante rondjes te laten draaien, vnl. om dat hij niet tegen de wind in kwam. Als ik hem vervolgens dan weer iets meer richting gaf ging het weer niet goed met starten. Toch nog maar eens proberen bij wat minder wind...
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoe bedoel je, "nog wordt beleefd"!?!? Vrije vlucht is echt niet aan het uitsterven. Maar er zijn wel veel opties naast gekomen, dat moet ik toegeven.

    Leuk dat je zelf ook veel plezier aan je zwever beleefd. Bedenk wel dat constante rondjes vliegen niet voorkomt dat het model met de wind wordt meegevoerd. Dus hoe goed het ook is afgesteld, het vliegt dan gewoon zijn rondjes op de wind. sommige modellen hebben de eigenschap om hun neus in de wind te draaien en dus minder af te drijven. Ideaal in ons kleine en winderige landje.
     
  17. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Haha... daar bedoel ik mee dat het vandaag de dag niet meer zo vanzelfsprekend is dat als je instapt in de modelvliegerij je begint met een VV model. Vroeger (..) was dat toch anders en begonnen de meeste modelvliegers hiermee om ervaring op te doen.

    Dat de zwever wordt meegevoerd door de wind is op zich niet zo erg mits dat niet al te ver is, ik moet hem meestal zelf gaan ophalen hoewel hij van mijn zoontje is.
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Klopt, tegenwoordig begin je met RC en als je daar ervaring mee hebt kan je met vrije vlucht beginnen.
     
  19. Geertjan

    Geertjan Guest

    RC heeft me nooit geïnteresseerd. Het mooie aan VV vind ik dat je werkt met eenvoudige, goedkope materialen (geen bakken electronica enzo) en de elementen van de natuur. Daar met je eigen knutselwerkje enige controle over krijgen vind ik heel mooi.

    G
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Eergisteren ben ik op de Goffert wezen vliegen met mijn nieuwe Polly ontwerp. Doet het al heel aardig ook al gebruik ik nog een vrij kort motortje. Langste vlucht was nu 30 seconde.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2009

Deel Deze Pagina