Ik ben wezen vliegen....

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 23 apr 2009.

  1. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - Belgiƫ - EBZW
    Eigenlijk zou men elke beginnende modelvlieger moeten "verplichten" om eerst een jaartje met VV te experimenteren. Enkel op die manier kan je echt leren hoe je een vliegtuig moet trimmen en zo leer je ook nog eens echt licht te bouwen en het belang van materiaalkeuze.
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gisteren ben ik weer wezen vliegen, op een sportveld deze keer. Ik had mijn depron FROG Skyjeep, mijn pistachio Chambermaid en mijn Polly meegenomen. De Polly vloog meteen heel lekker. Er was wel wat turbulentie door de omringende bomen maar ze had geen moeite om voldoende hoogte te winnen. Met ongeveer 800 a 900 toeren maakte ze vluchten van rond de 30 seconde. Helaas verdween ze op een gegeven moment in een hoge boom :sad:
    Het heeft me wel een uur gekost om haar weer hieruit te bevrijden. Stokken gooien, etc, maar gelukkig is ze weer onbeschadigd terug.

    De Chambermaid was nog niet goed getrimd voor buiten, de enige keren dat ik daarmee heb gevlogen was binnen. Binnen was de beste tijd 48 seconde. Om buiten te vliegen gebruik ik een maatje dikker rubber om te zorgen dat het model voldoende hoogte kan krijgen. Dit heeft echter invloed op de afstelling, er was meer downthrust nodig om de ernstige powerstall na de start onder de knie te krijgen. Maar daarmee vloog ook dit model behoorlijk. Toch was steeds het begin van de vlucht nogal hectisch en vloog het model pas echt lekker wanneer wat kracht van de motor was. Beste vluchten waren tegen de 30 seconde, dus de tijd die ik indoor met dit schaalmodel haalde heb ik buiten nog niet kunnen verbeteren.

    Ook de Skyjeep was nog niet goed getrimd met een krachtigere motor en had ook extra downthrust nodig. Maar daarmee vloog deze ook echt lekker. Ook hierbij vluchten van rond 30 seconde. Dat was ook ongeveer de tijd die de modellen nodig hadden om aan de andere kant van het sportveld te komen, dus langere tijden waren ook niet bepaald een voordeel geweest. En voor modellen van 20 en 30 cm spanwijdte zijn dit ook best goede tijden voor buiten.

    Hoe zit het, hebben jullie nog kunnen vliegen de laatste tijd? :confused: :confused:
     
  3. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    De laatste paar weken vlieg ik wel veel, twee tot drie middagen in de week ...... maar niet met vrije vlucht maar met m'n RC Charter en de Holidep.
    Het probleem wat ik tegenkom is dat bij ons in de polder eigenlijk altijd wind is. Het veld waar ik RC vlieg ligt tegen een breed kanaal aan en verder tussen de akkers waar ik liever ook niet teveel in loop. Dus niet echt geschikt voor vrijevlucht modellen. En we hebben ook niet zoveel van die mooie parken.

    Wel ben ik nog wat aan het uitdenken voor een grotere fdl achtig model om in huis te vliegen. Maar ja, tijd vrijmaken lukt niet altijd :(
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, die problemen ken ik. Ik ben al jaren aan het denken over een RC rubber aangedreven model, zodat ik deze wat kan bijsturen en dus op het veld kan houden. Maar tijd is inderdaad een beperkende factor. Maar ooit.....
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier een plaatje van mijn vliegende Chrislea Skyjeep, 30 cm spanwijdte, gemaakt van depron. Mooi he?

    [​IMG]
     
  6. Siem73

    Siem73

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Alkmaar
    Ook wezen vliegen

    Vandaag ook eindelijk weer es gevlogen... Dochterje Fien en 3 modelletjes mee... (vrije zwevers) Van Michael Woodhouse de High Flyer (Pel-Aero kit), vrij zwevertje Aero-Spatz en m'n buiten Pelicato... Op een openplek in ons stadbos ging het loos... Gelukkig redelijk windstil. The high Flyer deed z'n naam eer aan en vloog meteen goed. Was z'n eerste vlucht. Draaide mooie rondjes... Wat lood mee om uit te trimmen. Wat een leuk beginnersmodel... Een echte aanrader ! Ik had de Aero Spatz wat aangepast (minder lood) en washout... Ook deze deed het leuk... De buiten Pelicato was nog steeds wat aan de zware kant... En hij vloog alleen rechdoor... En dook af en toe als een stuka naar de grond... Ik bleef er achterna lopen... Hmmm... lekker voor de conditie... hahahaha... Na ongeveer 1.5uur vliegen was de score als volgt; Stabilo High Flyer stuk (gras erg nat een stabilo dun)... Buiten Pelicato vleugels (gelukkig in z'n geheel) van romp afgebroken... Alleen de Aero Spatz nog heel... Heb ik van de week meteen weer wat te doen.. :) Al met al pappa en dochter heerlijk midddag...
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2009
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Siem, dat klinkt heel leuk. Het was vandaag ook geweldig weer om te vliegen. Ik ben er zelf echter niet toe gekomen.

    Zie je nog mogelijkheid om de Pelicatoo lichter te maken en een bocht te geven? Heb je stabtilt gebruikt?
     
  8. Siem73

    Siem73

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Alkmaar
    Pelicatoo

    Ha die Wout,

    De High Flyer al weer gemaakt...

    De beschadigde Pelicatoo ga ik gebruiken om wat ervaring met vliegen en afstellen op te doen. Ondertussen een nieuwe Pelicatoo in aanbouw. Deze probeer ik zo licht mogelijk te bouwen. Beter (nu een david-schaafje gekocht) schaven en schuren en vooral veel minder lijm gebruiken. Moet alleen een veel lichter koolstof buisje vinden voor de romp. Heb je enig idee waar ik deze op de kop kan tikken; via Michael Woodhouse ? Heb in korte tijd echt het vlieg-virus te pakken. Das beter dan die mexicaanse variant, hahahaha... Die High Flyer is echt een leuk model, doet precies wat je ervan, had ik deze maar 10 jaar eerder gebouwd.

    Nog schaaftips voor de david-schaaf ?

    Staat de stabtilt op de tek. van de Pelicatoo ?
     
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Heb je al bij vlieger-winkels gekeken? Daar hebben ze ook alle maten carbon.
     
  10. Siem73

    Siem73

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Alkmaar
    Vlieger winkel

    Beste Henri

    He das een goed idee van de vlieger-winkel, bedankt... Zeg wat een mooie site heb je !
     
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Het carbon bij vliegerwinkels is vaak massief, en als het hol is is de wanddikte veel dikker dan bij HLG modellen wordt gebruikt. Ik ban bang dat dit geen gewichtsbesparing gaat opleveren. Hengelsport winkels zijn misschien een betere optie, maar waarschijnlijk kan je het best meteen wat geschikts kopen bij een gespecialiseerde handel. Je kan even op de site van Michael Woodhouse kijken: www.freeflightsupplies.com. Kijk dan bij High Tech Mat. Hij levert carbon van Maarten van Dijk. Je zou denken dat dat ook in Nederland te krijgen moet zijn, maar geen idee waar en hoe. Ik bouw zelf niet met carbon tubes, hooguit gebruik ik wat koolstofvezel om balsa te verstevigen.

    Wout
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2009
  12. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, wel 1 belangrijke tip: houd de schaaf schuin op de richting waarin je schaaft. Niet het mesje haaks op de schaafrichting dus, maar onder een hoek van 20-30 graden ofzo. Zo krijg je mooie houtkrullen tijdens het schaven.

    Het schaven gaat op deze manier beter omdat het mes beter snijdt, je "duwt" minder tegen het hout aan. Zie het als een boot met een spitse punt die door het water snijdt in vergelijking tot een boot met een platte neus. Die tweede gaat een stuk moeilijker door het water heen. Zo dus ook met de schaaf.

    Suc6!

    Jurgen
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb al een tijd niet meer hier wat neergezet,dus hoog tijd om weer eens wat vrije vlucht modellen in de lucht te laten zien. Hebben anderen ook nog wat te tonen?

    Hier is mijn Revell Crazy Wings, een klein modelletje met electromotor. Het model weegt zo'n 6 gram, spanwijdte is ongeveer 20 cm en de energie komt uit een condensator in plaats van een accu. Voordeel hiervan is dat het model letterlijk in een paar tellen is op te laden en weer de lucht in kan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    waar heb je hem gekocht en wat was de prijs
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik geloof dat hij 10 euro kostte en dat was toen bij Interhobby in Nijmegen.
     
  16. jmellipse

    jmellipse

    Lid geworden:
    14 jan 2008
    Berichten:
    264
    De carbon pultrusions van Maarten van Dijk zijn hier te krijgen.
     
  17. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Vandaag was het zulk rustig weer dat ik besloot om niet alleen m'n Charter mee naar het veld te nemen maar ook de Kolibri.
    De wind stond wat ongunstig d.w.z. recht op het kanaal af waar al menig model in heeft gelegen en dat waren geen vrije vlucht modellen 8O .

    [​IMG]

    Hier is m'n opstelling van de modellen. Een andere, de tiger moth, ja die van het bekende bouwdraadje, staat er niet op maar die heeft vandaag z'n succes volle maiden gehad. Deze is voor indoorvliegen bedacht dus voor komende winter heb ik al een model klaar liggen :p .

    Nu de kolibri, het gaat immers om het vrije vlucht model.
    Omdat ik het model voor vluchten in de woonkamer had ingesteld ging ik hem eerst anders instellen zodat hij ruimere bochten gaat vliegen. Het veld is 90 bij 90 meter groot dus dat moet kunnen.
    Voor de eerste vlucht heb ik 150 windingen gebruikt om te kijken hoe hij met de wind omgaat (hoe snel gaat hij richting het water:rolleyes:). Weer even wat instellen omdat hij aan het pompen was maar daarna vloog hij goed.
    Hierna heb ik een aantal vluchten gemaakt met ongeveer 300 tot 400 windingen en met 1 van de vluchten moet ik iets van termiek gehad hebben want hij steeg snel naar zo'n 6 meter.
    Tijdens die vlucht heb ik ook nog een foto gemaakt.

    [​IMG]

    Het was voor mij de eerste keer dat ik met een rubber model buiten heb gevlogen en het beviel me goed, dit smaakt naar meer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Gertjan...

    Gertjan...

    Lid geworden:
    21 apr 2010
    Berichten:
    879
    Locatie:
    weet ik niet precies
    lache..
     

Deel Deze Pagina