Ik wordt gek van alle lijmen!! Voor een F3A kist van ZN-line

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Gert Bikker, 26 okt 2003.

  1. Gert Bikker

    Gert Bikker Guest

    Hallo allemaal,

    Ik heb een probleempje met het ver lijmen van;

    Ik ben een kist van ZN line aan bouwen met een kunstroof romp van epoxy.

    Zijn hier misschien nog meer mensen die ervaring hebben met het lijmen van BV de motor wand. Ik ben veel proefjes aan het doen om de juiste lijm te vinden hier voor maar tot nu toe heb ik de juiste lijm met een 100% goede hechting nog net gevonden.
    Ik heb het met diverse lijmen geprobeerd Z-poxy 30 minuten lijm, gewone Epoxy, Polyester, Fiber-Poxy , nu licht nog te drongen de lijm Araldit.
    Ik heb alles goed geschuurd en ontvet, met allerlei soorten ontvette.

    Ja ik ben nu eff het spoor bijster wat ik nu moet toe passen hier voor.
    Ik ben wel benieuwt naar mensen die ook eens zo’n kist hebben gebouwd en wat die hebben toegepast voor het verlijmen van deze onderdeelen.
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik ben bang, dat de antwoord(en) op je vraag het karakter zullen hebben van zoveel mensen zoveel meningen en manieren en lijmsoorten.

    Zelf heb ik goede ervaringen met stablit express.
    Anderen zullen het weer met 24 uurs epoxy en glasmat doen.

    Over je onderwerp:
    "Ik wordt gek van alle lijmen!!!!"
    Ja, kijk uit, je kunt letterlijk gestoord worden van alle chemische troep die wij in onze hobby gebruiken en gewoon binnenshuis hebben slingeren..
     
  3. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Uhh, Niek

    Ik val blijkbaar onder die andere personen en ga voor 24 Hrs. Epoxy, Glasmat en Micro-balloons. Stabilit Express wordt wel erg hard, is volgens mij vooral favoriet bij ABS-boot rompen.

    Voor hoge belastingen heb ik onlangs Uhu Endfest 300 (ofzo) gevonden, ff met de Fohn tot een graadje of 80 verwarmen en in 10 minuten zo vast als een huis.

    Groetjes,

    Rick
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    gert, ik gebruik regelmatig araldit 2k epoxt voor verbindingen als vleugelhelften etc.
    als dit uitgehard is heb je een verbinding zo hard als een huis.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Probeer eens om met dunne seconden lijm een hechtlaagje te maken.

    Dat doe je door het lijmtuutje snel heen en weer te vegen terwijl je de lijm opbrengt. De lijm wordt tijdens het opdrogen dan steeds opengekrast.

    Andere manier is om dunne seconden lijm aan te brengen en dan 1 laagje van een servetje erop te drukken (plastic op je duim).

    De laag is nu ruw genoeg dat epoxy er beter op houd.
     
  6. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Tja, Oudere (en dan bedoel ik een tijdje geleden gefabriceerd) epoxy rompen worden knetter hard. Schuren e.d. lijkt niet te helpen en een goede verbinding lijkt onmogelijk. Ik heb hier ook mee zitten klungelen. Mij werd het volgende verteld, en uit ervaring kan ik zeggen dat het werkt.

    Schuur de plaats waar het spant oid moet komen goed op. Ontvet dit (over wat er goed is als ontvetter zie enkele andere draadjes) Ik doe het met aceton. Laat nu over het geschuurde vlak dunne secondelijm lopen, een beetje uitvegen. Het schijnt dat de aggresive CA de 'oude' epoxy een beetje open brand (oid). Maak nu met 24 uurs epoxy en evt een matje de verbinding.

    Ik heb op deze manier (in een oudere, dus goed uitgeharde romp) mijn motorspant, servoplaat en houders voor mijn landingsgestel ingelijmd (van mijn F3A-x kist). En vooral het landingsgestel heeft dusdanige klappen gehad dat ik de methode nu vertrouw :( of :) :?:.

    Succes

    Mark
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi, Ik gebruik zelf altijd UHU-Plus, groen pakje,.

    romp wel even opschuren. Spant in de romp plaatsen. Fixeren met een paar druppels Cyaan. Dan UHU-plus aanmaken, dun aanbregen in de naad tussen de romp en get spant. En met de fohn voorzichtig verwarmen. Dan kruipt de lijm er keurig tussen.

    Deze lijm laten uitharden. Daarna kan je met lamineerhars en microballoons (of nog beter glasdoek schilfers) een papje maken en daar de naad netjes mee afwerken.

    Hoe netter het spand de romp raakt, des te sterker is de verbinding.

    Winfried
     

Deel Deze Pagina