Ik zoek een hele stille servo

Discussie in 'Model elektronica' gestart door masterprutser, 23 mrt 2017.

  1. masterprutser

    masterprutser

    Lid geworden:
    23 mrt 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    utecht
    Ik ben iets aan het maken en hiervoor heb ik een hele stille servo nodig. De specificaties zijn nog niet echt bekend maar nu heb ik een Futaba-S148 en een Futaba-S3003 en deze zijn waarschijnlijk iets te groot (te krachtig) dus een kleiner model mag ook.
    Ik zoek een servo die nagenoeg niet hoorbaar is en bovengenoemde maken teveel geluid. Snelheid van de servo is niet belangrijk. Ik merkte dat de S148 veel stiller is dan de S3003 terwijl volgens ze volgens de spec bijna hetzelfde moeten zijn (even sterk/snel/lagers/tandwielmateriaal).

    Ik ben niet bekend in de servo wereld maar zijn er merken of produktlijnen/typen die duidelijk stiller zijn dan de gangbare servo's?

    Ed
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Je moet het in ieder geval zoeken bij de analoge servo's.
    Digitale servo's hebben van nul af een groter koppel waardoor ze grotere krachtpieken leveren en dus meer geluid
    Verder staan ze vaak rond de nulstand te brommen of ratelen om de nulstand erg sterk vast te houden.

    Ik merk zelf geen significant verschil tussen goede servo's met metalen tandwielen en kunststof tandwielen.
     
  3. masterprutser

    masterprutser

    Lid geworden:
    23 mrt 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    utecht
    Dank je wel Rick.
    De 148 en 3003 hebben allebei kunststof tandwielen en die zouden in theorie stiller moeten zijn dan metalen tandwielen maar in de praktijk maakt dit dus niet zoveel uit. Ik weet ook niet wat er nu het geluid maakt. Is dit de motor of de tandwielen, ik vermoed het laatste. Als het de motor is die geluid maakt kan ik nog overstappen naar een servo met een borstelloze motor. Waarom de S3003 veel meer geluid maakt dan de S148 is mij ook een raadsel, de specs zijn bijna hetzelfde dus hier kan ik niet uit opmaken hoeveel geluid een servo maakt.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met meer info over je project kunnen we met je meedenken en gerichter/beter adviseren dan wel verwijzen.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2017
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Elke servo maakt geluid dus heel stil zal het nooit worden.
    Ik denk dat een servo met een metalen behuizing minder geluid maakt omdat deze minder resoneert dan een plastic behuizing.
    De tandwielen maken het meeste geluid.
    Is er geen andere oplossing te bedenken ipv een servo?
    Iets als magneetspoelen of misschien hydraulisch of pneumatisch?

    GJ
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat je in de filmindustrie (Special Effects) meer kans maakt goede info te vinden, want modelbouwers zijn over het algemeen totaal niet geïnteresseerd in hoeveel geluid een servo maakt, zolang het maar geen krakende of ploffende geluiden zijn :D
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Tandriemvertragingen zijn behoorlijk stil. Op lage rpm toch zeker.
    Maar dan zul je de servo zelf moeten maken.

    Dun laagje "foam" rond de servo en inkapselen in meer massa.
    Maar dan wordt het allemaal wel een maatje meer. Wat niet perse een probleem hoeft te zijn natuurlijk.
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    als snelheid niet belangrijk is, de tandwielkast vol met vet zetten?
     
  9. masterprutser

    masterprutser

    Lid geworden:
    23 mrt 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    utecht
    specs kan ik niet echt geven omdat ik die niet heb. Ik wil gewoon een palletje met een variabele hoek verdraaien en dat moet zo stil mogelijk gebeuren. Gevoelsmatig zijn de S148 en 3003 iets te groot en de hierboven genoemde d47 weer te klein (ivm de minder goede lagering bij zo'n kleine servo). Iets er tussen in zal perfect zijn.
    Ik weet dat het met een tandriem of wormwieloverbrenging helemaal stil te krijgen is alleen is dit veel meer werk om te maken en wordt het waarschijnlijk een stuk groter. In een servo zit alles al in en daarom zijn die zo makkelijk om te gebruiken.

    Omdat er zo'n groot verschil zit in geluid tussen de 148 en 3003 dacht ik dat er misschien types/fabrikanten zijn die erom bekend staan dat die stiller zijn maar zoals hierboven ook al gezegd is dit in de modelbouw helemaal niet belangrijk.

    Snelheid is helemaal niet belangrijk dus de tip van Nico zal ik in gedacht houden. Is het gebruikelijk om extra vet bij de lagers van een servo te stoppen? En welk vet moet dit dan zijn? Kan dit het kogellagervet zijn dat ik ook voor mijn fiets gebruik?

    Maakt het nog wat uit of het een snelle of langzame servo is? Ik had bedacht dat een langzame servo (zoals de 148 en 3003) stiller zouden zijn dan een snelle maar misschien heb ik het mis en maakt de extra vertraging (om hem langzamer te maken) juist extra veel geluid......

    Tot nu toe heb ik de volgende oplossingen:
    - analoog ipv digitaal;
    - extra vet bij de lagers.
    - metalen behuizing ipv kunststof (is dit echt zo of is het maar een gedachte?)
    - isolatiemateriaal aanbrengen
     
  10. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Tegenwoordig heb je van die mooie brushless gimballs waar een BL motor een soort van servowerk doet.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is het voor foto/video/film/geluid?
    Wat moet het palletje doen, wat zit er aan het palletje? Hoe lang/vaak/snel achtereen moet het werken? Schetsje met afmetingen en hoeken?
    Firgelli lineaire servo's en actuatoren - MBF
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2017
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Niet de lagers, maar de tandwielen
    Een siliconenvet zal prima werken, misschien vaseline ook wel
    Ik weet niet wat kogellagervet op den duur doet met de kunststof tandwielen
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De tandwielkast vullen met vet lijkt me geen goed idee. De weerstand van de tandwielen wordt daar flink groter door. Een tweede probleem is dat de kast niet potdicht is. Het vet zal op den duur zeker bij de elektronica komen. Wat er dan gebeurt weet ik niet maar het zou best vervelend kunnen zijn. Vooral als het in de potmeter en/of de motor komt.
    Wanneer je niet echt veel kracht nodig hebt zou je DEZE servo misschien kunnen gebruiken. Deze is echt stil want er zit geen draaiende motor en/of tandwielen in. Daarbij zijn ze ook nog eens erg klein. Of de prijs die er bij staat (1 Australisch dollar = €0,71) klopt weet ik niet. Ik denk het niet want dat zou echt een spotprijs zijn.
     
  16. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Mooi spul hierboven. Tnx voor de link
     
  17. masterprutser

    masterprutser

    Lid geworden:
    23 mrt 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    utecht
    Bedankt allemaal voor de goede idieen, er zitter een paar tussen die ik verder ga onderzoeken:

    - Een vriend van mij kwam met een klein regelkastje waarmee je de snelheid van de servo terug kan schroeven. Ik merkte dat hierdoor het geluidsniveau heel erg daalt. Ik wil mijn servo met een Arduino aansturen, heb hier weinig ervaring mee, en ik wil gaan kijken hoe ik de snelheid hiermee kan regelen;
    - De kleinere servo's had ik vanwege de zwakkere lagers afgeschreven maar de combinatie van de D47 met de servoblocks is ook heel interessant, ik ga dit ook verder onderzoeken.
    - Ron: de Lineair servo's van Actuonix zijn ook heel mooi. Precies de goede slag en eenvoudig aan te sturen en volgens de specs produceren ze 55 dB en dat zou in theorie stiller moeten zijn dan mijn S148 servo en met een beetje isolatie waarschijnlijk stil genoeg te krijgen. Ik kan alleen niet zien hoe het e.e.a. gelagerd is en wat de kwaliteit hiervan is.

    Voorlopig genoeg ideen om verder te bekijken.

    @ nico van Kooten: ik bedoelde ook tandwielen ipv lagers, vergissing van mijn zijde ;-)
    @ pipolakki: Dit is ook een hele mooie actuator. Dit project ga ik er geen gebruik van maken maar ik heb de link wel opgeslagen, misschien voor ooit...
    @Ernst Grundmann: Musclewire is heel leuk en mooi spul, heb er ooit ook eens mee geprutst en heb nog wel een rolletje liggen. Inderdaad heel erg stil (helemaal geluidsloos). De actuator van microwing is wel erg mooi maar lang niet sterk genoeg voor mijn probleem (15 gr/cm ipv zo'n 3 kg/cm (is factor 200 minder sterk)).
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gelukkig je hebt het zelf al ontdekt.
    Ik stuur servo's met een PIC.
    Als je die langzaam laat draaien hoor je die niet.
    Maar het lijkt me dat het niet uitmaakt met wat je de snelheid reduceert.
    Snelheid geeft namelijk altijd herrie.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je die kracht echt nodig hebt, kun je hem zo langzaam maken als je wilt, maar die servo gáát staan brommen....
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Onzin!
    Als de belasting groot is, zal de servo toch op het punt aankomen dat de servo niet meer hoeft te verdraaien.
    Dat punt blijft hetzelfde punt (afhankelijk van de stickstand) en is geheel onafhankelijk van de "dodeslag" (=de ruimte die de stick mag maken voordat de servo of linksom of rechtsom gaat bewegen.) .
    Maak je die deadband 15˚ heb je nog steeds dat de servo eenmaal op het gewenste punt toch blijft brommen bij stilstand.
    Die servo loopt, hoe hard je er ook aan denkt, NIET naar het midden van de deadband, om daarna stil te blijven stilstaan.

    Ook maak je met een grotere deadband de servo tijdens bewegen niet stiller.

    Als je een zwaar ding moet verplaatsen, dat na verplaatsen uit zichzelf wel blijft staan, kan je overwegen om de servo bromvrij (tijdens stilstand) te krijgen, de gewenste positie iets voorbij te lopen en dan na een korte wachttijd weer iets terug te draaien. de ruimte in de overbrenging en de wrijvingsvertraging ben je dan kwijt: de servo is dan stil.
     

Deel Deze Pagina