Illegale drones plaag en gevaar

Discussie in 'Multicopters' gestart door Thieu, 1 mei 2013.

  1. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Aldus het Brabants Dagblad van 1 mei 2013.

    Op blz. 41 staat er vervolgens over de volle breedte van twee pagina's
    "Ruim baan voor de bedrijfsdrone".
    En verder:
    "Illegale onbemande vliegtuigen zijn een plaag voor professionele bedrijven. Meer wetgeving is nodig"

    Inderdaad is de techniek nu zo ver (en met name betaalbaar) dat jan en alleman zo'n ding aan kan schaffen en dan op youtube vol trots vertellen en laten zien dat ze wel 2000 tot 3000 meter hoog kunnen komen.

    In eerste instantie dacht ik aan een lobby van "de professionele bedrijven" om cowboys te weren. Hoewel ze zelf waarschijnlijk ook zo zijn begonnen betekenen die cowboys tenslotte wél concurrentie, die het vaak ook nog eens veel goedkoper doet.
    Maar er worden toch ook zéker reële gevaren beschreven. Modelvliegers mogen over het algemeen niet hoger dan globaal zo'n 300 meter en zéker niet boven de bebouwde kom. En die regels zijn er niet voor niets. Een flinke drone die op 1000 meter (of lager) een mandragend vliegtuig ramt betekent stomweg groot gevaar voor veiligheid.

    Uit het artikel:
    "Binnenkort vallen onbemande systemen die door hobbyisten worden bestuurd onder de regeling modelvliegen. Dat betekent dat mensen met een toestelletje van de Mediamarkt alleen nog op toegewezen veldjes mogen vliegen. Dat heeft alles te maken met de veiligheid en we verwachten dat deze regel nog deze maand van kracht wordt" Aldus een woordvoerder van het ministerie. (Wélk ministerie staat er niet bij)

    Ik heb nog op de website van het Brabants Dagblad gezocht maar kon het bewuste artikel zo snel niet vinden.
     
  2. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Artikel gaat volledig voorbij aan het feit dat in de regeling modelvliegen NIETS staat over alleen vliegen op toegewezen veldjes.

    Ash.
     
  3. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Dat bedacht ik me ook. Alleen haalt het artikel "iemand van het ministerie" aan die verwacht dat "deze regel" nog deze maand van kracht wordt.
    Inderdaad erg vaag, en ook de reden dat ik het hier post.

    Misschien zijn er mensen die hier méér van weten?
     
  4. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Ik heb afgelopen week gesproken met een piloot die zei dat er inderdaad (RLD) regeling op stapel stond maar hij wist niet wanneer.



    .
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    VAnmorgen ook zo een artikel in dagblad de Limburger. Ook hier werdt melding gemaakt van de onduidelijkheid van de wetgeving en de wildgroei van de hobbyïsten.
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ook de spits of metro oid had een week of 2 geleden een paginagroot artikel hierover.

    zal dus wel wat aan zitten te komen.

    proberen dat wat te reguleren zal niet gemakkelijk worden (is met alles wat je hoe dan ook aan banden gaat leggen)

    maar in mijn ogen wel wenselijk.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dis is inderdaad al bezig. Op de laatste ledenvergadering van de KNVvL vorige week werd dit ook al gemeld. Volgens mij is het het ministerie van Infrastructuur en milieu hier verantwoordelijk voor.
    De KNVvL heeft het eerste concept al gekregen en schrok daar eigenlijk best van. De verscherping van de regels die daar in staan maaken modelvliegen zoals wij dat nu kennen nagenoeg onmogelijk!
    In een ander draadje heb ik hier al meer over geschreven. Kijk HIER maar even.
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dat is het "voordeel" van een regelgeving (= een aanvulling op bestaande wetgeving, in dit geval o.a. de "Wet Luchtvaart" en het "Luchtverkeersreglement") ... de minister (Mw.Melanie Schultz van Haegen ) kan deze zonder tussenkomst per direct intrekken of wijzigen ... en niks geen gezeur van Kamerleden met eindeloze discussies ... intrekken van de "Regeling modelvliegen" zou betekenen dat een modelvliegtuig GEEN uitzondering meer is, maar volledig moet voldoen aan de "Wet Luchtvaart" en de daarmee samenhangende wetten ... waardoor modelvliegen NIET meer mogelijk is.
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ook niet-leden mogen dus blij zijn dat de KNVvL er is! :yes:
     
  11. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen
    Geld dit dan alleen voor drones met camera of ook zonder camera?
     
  12. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Het gaat om "aparte regelingen voor recreatief modelvliegen en commerciële UAS activiteiten". Aangezien commerciële activiteiten volledig afhankelijk zijn van een camera (wat voor nut hebben ze anders nog?) zal het bij commerciële activiteiten om UAS (drones) mét camera gaan.
    In de praktijk zullen commerciële activiteiten dus alleen mét vergunning mogelijk zijn.

    In de voorstellen wordt de hobbyist met modelvliegtuig (ook mét camera) dus buiten schot gehouden.
    Ik vraag me overigens af hoe ze het onderscheid willen maken. Een multicopter (hier drone genoemd) is letterlijk gezien ook een modelvliegtuig dat door vele hobbyisten op een fatsoenlijke manier gebruikt wordt..
     
  13. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Hopelijk kan de KNVvL nog wat redden inderdaad.

    Waar ik bang voor was en altijd al voor heb gewaarschuwd, en waar ik door menig FPVer en Quad piloot voor azijnpisser werd uitgemaakt is dus werkelijkheid geworden.
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Die veronderstelling vind ik behoorlijk naïef. Denk je dat hobbyisten straks dingen wel mogen die aan professionals niet worden toegestaan?

    Groet,

    Ad
     
  15. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Die Hobbyisten zullen waarschijnlijk via video site surveillance worden aangepakt, net als wat nu op twitter gebeurt met dreigpubers.

    Dan wordt het posten van je leuke keychain cam filmpje eigen risico.


    Ash.
     
  16. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Naief? het zijn voorstellen van de KNVvL die letterlijk op hun site staan. Da's wat ik zeg en niet meer :)
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ben benieuwd hoeveel nieuwe leden dit ze gaat opleveren... Vast niet veel. En ondertussen lekker mee profiteren van hun werk :neutral:
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Die voorstellen zijn (als ze zo goed zij samengevat) naïef. Denken ze nu echt bij de KNVvL dat het ministerie zal zeggen "laat die hobbyisten maar aanfladderen, wij zullen alleen die professionals wel even aan banden leggen"?
    Alleen al het onderscheid tussen professionals en hobbyisten is nauwelijks of zelfs niet te maken.

    Groet,

    Ad
     
  19. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Dat had ik in mijn reactie ook aangegeven ja. Maar goed, de KNVvL is een belangenvereniging die (in dit geval) onze belangen behartigt. Ze kunnen tenminste enig tegenwicht bieden aan de regelneven aan de "ander kant" en we moeten hopen dat ze dat zo goed mogelijk lukt.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Ad:

    En toch is dat wel wat de overheid van plan is.

    Heel kort door de bocht wilde de overheid het "professionele" gebruik van drones aan banden leggen en het modelvliegen min of meer ongemoeid laten, en meende men het onderscheid tussen professioneel en recreatief gebruik op te kunnen hangen aan of er wel of geen camera aan boord is.

    Maar de KNVvL heeft de overheid er in elk geval van kunnen overtuigen, dat het wel of niet aan boord zijn van een camera, niets met professioneel of recreatief gebruik te maken heeft.

    Daar gaat men zich nu bij de overheid op bezinnen, hoe dit onderscheid dan wel gemaakt moet worden.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina