IMax B6(AC) topic

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door darkfire, 16 okt 2011.

  1. darkfire

    darkfire

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    2.182
    Locatie:
    Diepenveen, Overijsel
    Aangezien er zoveel topics zijn over de Imax B6(AC) en ze nog steeds komen, leek het me handiger om maar eens een algemeen topic te maken.
    ik weet niet of het wel lang nut gaat houden aangezien je van dit soort dingen niet echt altijd een algemeen topic ziet, dus we kijken wel hoe het gaat.(eventueel kunnen mensen naar deze topic worden verwezen)

    De Imax B6(AC) is een veel verkochte lader en een aanrader voor beginners.
    Er zijn veel imitaties van deze lader alleen hoeven deze niet altijd slechter te zijn dan de echte, sommige vinden deze beter dan de originele.

    Behalve de B6 en de B6AC zijn er nog meer uitvoeringen bijv.de B6 PRO en de B6 twin.
    het voordeel van de PRO weet ik niet maar de Twin is eigenlijk twee b6's aan elkaar geplakt.

    Spec. Imax B6:
    Input Voltage: 11~18v
    Circuit power: Max Charge: 50W / Max Discharge: 5W
    Charge Current Range: .1~5.0A
    Discharge current range: .1~1.0A
    Ni-MH/NiCd cells: 1~15
    Li-ion/Poly cells: 1~6
    Pb battery voltage: 2~20v
    Weight: 277g
    Dimensions: 133x87x33mm
    [​IMG]



    Spec Imax B6AC:
    Input Voltage: 11~18v or 220V
    Circuit power: Max Charge: 50W / Max Discharge: 5W
    Charge Current Range: .1~5.0A
    Discharge current range: .1~1.0A
    Ni-MH/NiCd cells: 1~15
    Li-ion/Poly cells: 1~6
    Pb battery voltage: 2~20v
    Weight: 580g
    Dimensions: 133x122x33mm
    [​IMG]
    [​IMG]

    Spec. IMax B6 twin:
    Input Voltage: 11~18v
    Circuit power: Max Charge: 50W / Max Discharge: 5W x2
    Charge Current Range: .1~5.0A x2
    Discharge current range: .1~1.0A x2
    Ni-MH/NiCd cells: 1~15 x2
    Li-ion/Poly cells: 1~6
    Pb battery voltage: 2~20v
    Weight: 430g
    Dimensions: 160x135x33mm
    [​IMG]

    hier is ook een Nederlandse handleiding voor mensen die moeite hebben met Engels:
    http://www.produktinfo.conrad.com/da...e_en_fr_nl.pdf

    een aanvulling is altijd gewenst;)
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2011
  2. darkfire

    darkfire

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    2.182
    Locatie:
    Diepenveen, Overijsel
    Het idee van deze topic was ook voor een eigen vraag.

    ik heb dus een imax b6(verrassend hè?) en wou een lipo op storage zetten, de lipo was 7.01V.
    pas na 80 minuten zat hij pas op de 7.60V, hij laadde toen met 1.0A, hoort hij er zolang over te doen?

    ook vind ik het vol laden wel een beetje lang duren, ong. 70 minuten en ik laadde met 5.0A.
    het is een 5000mAh accu en hij kreeg er 4100mAh in, hoort dit?
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2011
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Even een opmerking, ik had laats ter gokje ene imax b6 gekocht, alles prima.
    MAAR! Cel 1 heeft een afwijking.. Dus je volle lipo is is dan 4.23 4.18 4.18.
    Op zich zit het nog net tegen de grenzen, maar ik vindt het teveel. Lader is vernietigd en in de vuilbak.

    De juiste weerstanden waren gebruikt. Dus daar viel geen soelaas uit te halen.
    Hij starte op mety SKY RC, en toen ging hij door naar het normale menu.

    Wellicht een kloon te pakken gehad ??? (was 16 euro met verzendkosten)
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als ik me niet vergis kun je dit soort laders m.b.v. een (goede) multimeter calibreren (heb er wel eens iets over gelezen, maar heb nu geen zin om het op te zoeken ;))

    Edit:
    Al gevonden (volgens mij zijn al deze laders behoorlijk vergelijkbaar):



    Edit2:
    Foutje, op deze maniet calibreer je alleen het voltage van het gehele pack en dus niet het voltage per cel. Hier nog een hele thread over dit onderwerp. Als ik het goed begrijp heeft het te maken met onnauwkeurige weerstanden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Volgens mij kan je ook de waardes van de cellen nog calibreren. De manual die ik daar ooit eens over gelezen hebt, had het daar over. En ook dat je het calibreren maar één keer kon doen.
    Zijn daar meer ervaringen over?
    Mijn B6AC heeft ondertussen wel wat afwijking. Zo is de som het voltage van de individuele cellen nooit meer gelijk aan de totale voltage aflezing. En mijn cellen komen met de multimeter nooit voller dan ca. 4,18/19V. Vandaag mijn accu even bij de buurman opgeladen, en toen kwam mijn accu terug met 4,21V.
    Ander irritant punt is dat cel 1 altijd een hoger voltage aangeeft bij de start van het upladen. Volgens mij wijst dat ook op een inaccurate meting.
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik ben bekend met de calibratie, en met de weerstanden, deze heeft al de nauwkeurig weerstanden. Skyrc schijnt idd de originele imaxen te verkopen, dus ik had geen kloon.

    Meting wijst uit dat ALLE weerstanden gelijk zijn, en dus daar niet het probleem in kan zitten. Ook de connecties onderling zijn goed. Evenals de transistoren, en de rest van de printsporen. Ik heb wel even wat tijd erin gestopt, met mijn multimetertje ;). Ik kan gene ongeregeldheden ontdekken. Ook na complete vervanging van de weerstanden van balancer, bood geen soelaas.

    De calibratie van de balancer cellen onderling is mij onbekend.

    De mijne gaf, dus altijd een te lage voltage aan van cel 1.


    Vraag is wel tot hoever dit daadwerkelijke problemen geeft met betrekking tot het (veilig) gebruik van deze lader.... Het is iig geen schoonheidsprijs. Maar goed ik hoor hele wisselende verhalen over deze lader, maar goed wellicht heeft dat te maken, WAAR ik hem gekocht heb, en voor hoeveel....
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De som van de individuele cellen is nooit gelijk aan de totale spanning, om een heel simpele reden: Als de lader bezig is met laden, loopt er een stroom door het geheel van lader, laadsnoer en cellenpakket. De totaalspanning die de lader weergeeft is de spanning aan de uitgang van de lader, dus inclusief de spanningsval over het laadsnoer. De individuele celspanningen zijn gemeten via de balanceeraansluiting. Zolang je niet balanceert, loopt daardoor ook geen stroom en is het totaal van de afzonderlijke celspanningen altijd wat lager dan de totaalspanning. Het verschil is de spanningsval over pluggen en laadsnoer. Zet je hem op balanceren, dan zie je de individuele celspanningen een klein beetje op en neer dansen als gevolg van de balanceer actie, waarbij er wél stroom door het balanceersnoer loopt, en hier dus ook spanningsverlies optreed. Aangezien de balanceerstroom altijd en ontlaadstroom is, is de aangegeven individuele celspanning dan zelfs nóg wat lager....

    De Imax meet alleen tijdens het laden. Als de laadcyclus afgelopen is, geeft hij slechts de laatste gemeten waardes van de cyclus weer.... Dus de verschillen blijven in het scherm staan, ook als de cyclus afgelopen is

    Naar mijn ervaring balanceert hij best aardig: met meerdere verschillende lipo-testers gemeten, lijkt hij tot ruim onder de 0.01 V te balanceren (beste wat ik gemeten heb is 0.003V) alleen om een onbalans van 0.03 volt weg te werken kan soms wel 5 cyclussen in beslag nemen. Het is zaak om dus de onbalans niet te hoog op te laten lopen en bij voorkeur altijd te balanceren als je deze lader gebruikt, omdat de balanceerstromen nu eenmaal heel klein zijn bij deze lader. Mogelijk dat dat ook komt omdat ik een vrij lang balanceersnoer gebruik, waardoor spanningsverlies groter is en dus de balanceerstromen kleiner (lader denkt dat het verschil anders is dan het werkelijk is en balanceert dus trager)

    Groet, Bert
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 24 okt 2011
  9. darkfire

    darkfire

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    2.182
    Locatie:
    Diepenveen, Overijsel
    bedankt voor de aanvulling!
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik vindt het onacceptabel dat hij , bij nameten met een gecalibrteerde multimeter (fluke 87v), hij boven de 4.22 volt komt! Wat zelfs op 4.23 zat hij bij mij!!

    Dus dat hij vrij netjes ligt qua balance,wha deze vind tik matig.
    Enkel had ik liever gezien dat het wat minder piekerig was. Daarnast was het verschil tussen cel 2 en 3, dus echt bijna niets. Vermoed dat er echt wat mis is met mijn lader...

    Enfin, deze is ook al vernietigd en in de kliko..

    Dan verkoop je hem toch weer, hoor ik je denken.. ???
    Deze moet je niet en willen verkopen. Ding is gewoon niet goed naar mijn eisen. Vernietigen, is de enige oplossing...

    Tja geld terug vragen bij verkoper had gekund, (maar terugsturen is op MIJN kosten en is al meer dan dat ik betaald heb) zet er wel een negatieve comment bij, laat het een waarschuwing zijn voor de rest.

    Voor mij een kliene investering in de veiligheid , zo moet je het maar zien. ;)
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De NL handleiding staat nu een beetje verloren na de foto's, ik denk dat weinig mensen hem zullen zien. Naar voren halen?

    Viervoudige B6
    nieuwe-imax-quattro-b6-v2-ac-dc-4-1-a

    Onderstaande toevoegen aan openingsbericht?

    De door fabrikanten/winkeliers opgegeven maximale laadstroom van 5Ampere wordt vanaf 3 LiPo cellen niet meer gehaald (semi-oplichterij). Het vermogen van 50Watt is dan de beperkende factor, hoe hoger het vermogen, hoe hoger de laadstroom kan zijn.
    Met deze twee tooltjes kun je zien wat welk merk/type regelaar aan kan bij gegeven aantal cellen, en welke netvoeding daar minimaal voor nodig is:
    The Script Asylum (toevoegen aan favorieten?)
    [​IMG]
    -> RC Calculations
    -> electrical
    -> lithium battery chargers (Turnigy = Imax = Voltcraft)
    &
    -> charger calculator

    De overige items onder het electrical menu zijn ook erg handig voor elektro volk. Besparen je een lader en/of motor en/of accupakket :smile:
    -> LiPo pack wiring
    -> 5 tooltjes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Volledig mee eens, maar om nu een lader in de klikko te werpen daarvoor gaat me iets te ver. Het heeft ook geen zin om over een 100ste van een Volt te zeuren als ik zie en hoor dat sommigen hun Lipo's ver onder de nominale leegwaarde blijven gebruiken. Minstens even onverstandig en onvelig lijkt me. Het geeft het woord liposuctie een hééél nieuwe dimentie ;-)

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2011
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja ik neem geen risico...
    Ding verkoepn zat er niet in, ik weet dat het niet goed zit, ook al is het maar een heel klien beetje... Ik zeur over 3 honderste.. Das niet veel, ik weet het, maar 4.20 is de max, en daar blijft het bij.
     
  14. jef_govaert

    jef_govaert

    Lid geworden:
    5 okt 2011
    Berichten:
    82
    Van de imax b6 zijn er ook imitaties. Zijn deze even goed als de originele of eerder een miskoop.
    Alvast bedankt
     
  15. darkfire

    darkfire

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    2.182
    Locatie:
    Diepenveen, Overijsel
    dat verschilt erg, zoals meerdere dingen in de hobby.
    sommige vinden ze beter en sommige vinden ze weer slechter dan de originele.
    zo staat het ook in de start post.
     
  16. jef_govaert

    jef_govaert

    Lid geworden:
    5 okt 2011
    Berichten:
    82
    zijn deze imitaties dan slechter van kwaliteit en gaan ze dan sneller kapot?
     
  17. darkfire

    darkfire

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    2.182
    Locatie:
    Diepenveen, Overijsel
    ja, dat bedoel met beter en slechter, de kwaliteit dus.
     
  18. jef_govaert

    jef_govaert

    Lid geworden:
    5 okt 2011
    Berichten:
    82
    Zou een imitatie van de imax b6 plus een voeding voor 45€ een miskoop zijn?
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Kijk even in de glazen bol zou ik zeggen ;)
    Een zware buil kun je er niet aan vallen, maar dat is ook weer relatief.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    nou en of... daarvoor kan je volgens mij ook een nieuwe B6 + voeding kopen, of een B6AC versie.
    De AC kost bij HobbyKing 40 dollar. Okee komt verzending & douane bij. Maar dan heb je een nieuwe.
     

Deel Deze Pagina