iMax B8 vraagje

Hallo iedereen,

Ik heb een lood gel accu (12V 7Ah) en mijn iMax B8 laadt deze op tot 14.7V. Volgens mij is dit iets te hoog en zou het 14.4V moeten zijn, maar ik kan dit nergens instellen.
Kan dit echt kwaad?

Een tweede vraagje, ik kan het aantal mah instellen voor de Trickle Charge en in de handleiding staat dat ik deze op of af kan zetten na een fast charge, maar er staat nergens bij hoe.
Weet iemand van jullie hoe ik dit moet doen of gebeurt dit automatisch?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

14,4 nog te hoog

14.4 is nog te hoog:2gunfire:
Het moet zijn 13.8:banana:
mvg
Frederik:D :D
Ps
Volgens mij gebruik je ook een verkeerde lader voor een loodakku
Daar heb je voor een paar euro.s wel een goede lader voor

Laatst bewerkt:
Alain, zie de lood-accu FAQ van Ernst
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> accu's en laadtechnieken
-> De LOODACCU. Hoe werkt hij en hoe ga je er mee om.

Imax/Voltcraft/Turnigy B8 handleiding in NL/E/D/FR
http://www.produktinfo.conrad.com/d...ml-PRO_MULTILADER_ENTLADER_B8_de_en_fr_nl.pdf

Ron,
De FAQ had ik inderdaad gelezen, alsook de handleiding.
Daarom mijn vraag omdat het niet in de handleiding staat en ik ook had gelezen dat 14.7V teveel was om mijn batterij op te laden. Ik laad op 1.5A, bij de specs staat dat 2.1A mag.

Dus als je in mijn lader 6 cellen kiest, dus 12V en begint te laden, staat de cutoff Volt op 14.7V en deze zou ik graag veranderen, maar dat kan dus blijkbaar niet.

Er staat ook nergens vermeld of de Trickle Charge automatisch doorgaat na het opladen van je Lood accu, je kunt hem instellen, maar of dat hij dan automatisch begint, staat nergens in de handleiding vermeld.

Mooi, ik wist niet of de handleiding in je bezit ook in NL was.
Bij een lood-accu zou de stroom vanzelf terug moeten lopen als de accu vol raakt (laden met spanningsbron).
Heb je met andere meter de eindspanning(en) gemeten?
Spanning terwijl accu nog aan lader hangt en spanning nadat accu is losgekoppeld.

Twee handige rekengereedschapjes, voor laad-stromen en -spanningen, waar je nu geen fl*kker aan hebt. Je hoeft alleen Imax B8 te kiezen:
R/C Calculations
-> electrical
-> Lithium Battery Charger Data
&
-> Required Charger Calculator

Laatst bewerkt:
Tot welke eindspanning je een Pb-accu mag opladen is afhankelijk van het type Pb-accu en met welke stroom er wordt geladen. Een spanning van 13,8 Volt wordt aangehouden bij onderhoudslading. Voor de modelbouw gebruiken we meestal snelladers, waarbij de spanning hoger mag/moet zijn. In de faq geeft Ernst Grundmann al aan, dat dan 14,4 Volt toelaatbaar is.

Pb-snelladers, die je voor modelbouwgebruik kunt kopen leveren een eindspanning tussen 14,1 en 14,7 Volt. Het meest gangbaar is 14,1 Volt, maar 14,4 en 14,7 Volt komen ook voor. De laatste behoort tot de categorie supersnel laders.

In de handleiding van de Imax B6AC pro staan enkele dingen over Pb accu's, die met elkaar in tegenspraak zijn en/of niet kloppen.
Allereerst staat op blz. 8 bij 'warning and safety notes' voor Pb accu's vermeld, dat de maximale snellaadstroom 0,4 C mag zijn en de maximale laadspanning 2,46 V/cel. Dit is correct. Voor een 12 V/7 Ah accu zou dit een laadstroom van 2,8 Ampere en een eindspanning van 14,76 Volt betekenen. Erg bevorderlijk voor de levensduur van de accu is het niet, maar het is toegestaan.
Op blz. 23 en 24, waar het Pb laadprogramma wordt besproken staan echter heel andere gegevens. Allereerst staat hier: These batteries can only deliver current lower in comparison to their capacity. Dit is onjuist. Ook al zijn onze Pb-accu's niet net zoals auto accu's ontworpen om heel hoge startstromen te leveren, toch kunnen ze gegarandeerd hogere stromen leveren dan hun capaciteit aangeeft. Vervolgens staat er, dat een Pb accu met slechts 1/10 van de capaciteit geladen kan worden en dat deze niet gebruikt kan worden voor snelladen. Ook dit is onjuist. Als je echter je Pb-accu met 1/10 van de capaciteit gaat laden (zoals hier wordt voorgeschreven en wat best wel aan te bevelen is) mag de eindspanning geen 14,7 Volt meer zijn. Vermoedelijk houdt de lader echter deze 14,7 Volt als vaste eindwaarde aan, ongeacht de laadstroom die je kiest. Je hebt dan veel kans, dat de accu deze spanning niet haalt en dat de lader nooit afslaat (behalve dan op de timer). Zoals F.van.Gent al aangeeft zijn Pb-laders niet duur, dus het is misschien te overwegen er daarvan eentje aan te schaffen.

Ron,

De lood accu even nagementen nadat mijn lader zei dat de batterij vol was; hij had een spanning van 13.83V en dus geen 14.7V, waar ik wel blij om ben.

Misschien is deze lader toch zo slecht nog niet...; op te merken dat hij begint te laden tegen 1.5A, maar dat hij terugvalt tot 0.4A als de batterij bijna vol was.

Dus moet ik mij nu zorgen maken of niet om de levensduur van mijn batterij?

Aan wat je gemeten hebt, heb je niets. Zodra de lader is afgeslagen zal de accuspanning terugzakken. Een volgeladen Pb accu geeft 13,2 Volt, dus als je nog even wacht zal 't ie daar op uitkomen.

Als de accu slecht is, hoge inwendige weerstand, zou de spanning hoger op kunnen lopen tijdens laden. Na stoppen van laadstroom zakt spanning dan weer beetje.

Bedankt voor de reacties iedereen.

Ik kan van een collega gratis een Pb accu lader krijgen, dus deze zal zijn werk wel goed doen. Collega heeft hem ook altijd gebruikt zonder problemen.

Een loodaccu heeft als absoluut maximale eindspanning 2,46V per cel. Als je daarboven komt gaat de cel "gassen". Dat betekend dat er geen energie meer wordt opgeslagen in de accu (want hij is al tjokvol) waardoor de stroom die er dan nog loopt het water in het "accuzuur" gaat ontleden in waterstof en zuurstof gas. Dit zal je te allen tijde willen voorkomen want het is slecht voor de accu en die gas combinatie kennen we ook onder de naam knalgas en dat zegt al genoeg denk ik.

Er zijn twee "hoofd" manieren om een loodaccu te laden.
De eerste is stand-by methode, vaak met druppelladen gecombineerd.
Bij deze manier van laden wordt de lader continu met de accu verbonden en zal de accu op een constante spanning houden. Dit wordt heel veel gebruikt in bijvoorbeeld alarm installaties en noodstroom installaties. Zolang er netspanning is zal de lader als de voeding werken en de apparatuur die er op aangesloten is van stroom voorzien dus wordt er niets uit de accu gebruikt. De accu spanning blijft gelijk aan de voedingsspanning. Valt de netspanning weg dan is er geen voeding meer en neemt de accu het naadloos over.
In deze situaties wordt als eindspanning 2,3V per cel aangehouden. Dat is 13,8V voor een 12V accu! Zolang de accu in goede conditie is zal er nauwelijks of geen laadstroom lopen wanneer die 13,8V is bereikt. Er loopt een poosje een druppel lading maar na verloop van tijd stopt ook dat en is de accu keurig op spanning.
Omdat er dan geen (laad)stroom meer loopt is er geen enkel gevaar voor overladen en kan de accu feitelijk eindeloos op die lader aangesloten blijven.

De tweede manier van laden is intermitterend laden. Hier wordt de accu alleen geladen als hij (bijna) leeg is. Deze methode kom je tegen bij onder andere elektrische heftrucks golf karretjes en zo meer. Natuurlijk ook bij onze startaccu's en de accu's die gebruikt worden als "voorraadtank" voor het laden van de LiPo's voor in je model.
Bij intermitterend laden wordt er met meestal een hogere eindspanning van de accu gewerkt waardoor er ook een hogere laadstroom mogelijk is. De accu wordt dus ook sneller geladen! De celspanning is dan meestal 2,4V per cel wat voor een 12V accu uitkomt op 14,4V. Er zijn zelfs laderfabrikanten die tot wel 15V gaan maar dat kan alleen wanneer je geavanceerde laders gebruikt die op het juiste moment terug schakelen zodat er geen gevaar van "gassen" ontstaat.
Wanneer je een accu op deze manier gaat laden moet je er dus voor zorgen dat de accu niet kan gaan gassen. Dat kan alleen als je zorgt dat de celspanning weer terug gaat naar 2,3V per cel. Er zijn dus (computer gestuurde) laders die beginnen te laden met 2,4V per cel. De laadstroom wordt zo hoog mogelijk maar wel binnen de veiliger grenzen voor die accu gehouden. De accu zal dus redelijk snel vol raken en de celspanning zal dus ook oplopen.
Wordt de 2,4V per cel bereikt dan zal de lader terug schakelen naar 2,3V per cel. Op dat moment stopt het laden en zal de cel spanning van de accu langzaam maar zeker terug lopen. Wanneer hij tot 2,3V per cel is gezakt zal er weer een (hele) kleine laadstroom kunen gaan lopen, de druppellading. Dit kan zo weer (bijna) oneindig door gaan zonder dat het schadelijk of gevaarlijk is voor de accu en/of de omgeving.
Laders die tot alleen 14,4V (of zelfs hoger) laden mogen dus absoluut niet langdurig op de accu aangesloten blijven. Wanneer de laadstroom tot minder dan 1/10 van de ingestelde maximale laadstroom is gedaald kan je de accu als vol beschouwen en zal de lader terug moeten schakelen naar 13,8V. Kan de lader dat niet dan zal je de accu van de lader moeten loskoppelen.

Hoe die iMax B8 laad weet ik niet dus ik weet ook niet of die lader (op tijd) terug schakeld. Je zou dat eens moeten kunnen meten dan weet je ook of je de accu langdurig aan de lader gekoppeld kan laten.
Nog even iets over de maximale laadstroom. De fabrikanten geven die op en als het er niet op staat kan je veilig een waarde kiezen tussen 1/10 tot 1/3 van de capaciteit. Veruit de meeste loodaccu's vinden laden met meer dan1/3 van de capaciteit niet fijn. De levensduur zal dan merkbaar sneller teruglopen!

Ernst,

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg.
Ik weet dat hij op tijd stopt, maar of ik de batterij kan laten hangen of niet weet ik niet zo direkt en kan ik ook niet in de handleiding terugvinden.

Ik ga het zekere voor het onzekere nemen en de lader van mijn collega gebruiken. Dan kan ik mijn batterij in topconditie houden.

Back