Impeller toestel

Discussie in 'EDF forum' gestart door Dylan sys150, 30 mei 2014.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo heren impeller piloten.
    Ik ben op zoek naar gedegen advies van de ervaren impeller vliegeniers.
    Vlieg zelf met verscheidene toestellen, maar nog niet met impeller vliegtuigen.
    Wat ik zoek is een impeller toestel/ Jet model van schuim en maximaal 1 meter spanwijdte.
    Vlieg haar het liefst op een Turnigy 4S 2200Mah 45C Lipo pack.
    Ik prefereer graag een soortgelijk Jet model dus geen Delta vleugel impeller model zoals HobbyCity die verkoopt.
    Wat ik hoop te horen van iemand is met ervaring in dit soort toestellen welke impeller makkelijk te handstarten is zonder gebruik te hoeven/moeten maken van een bungee startinrichtings-systeem.
    Ik wens gewoon een mooie Jet die goedmoedig te handstarten is en waarmee je niet bij elke handstart de billen moet dichtknijpen om bang te zijn dat het toestel de grond induikt vanwege de lastige startprocedure.

    We kennen onderhand allemaal wel dat ieder toestel, impeller of geen impeller haar eigen karakter heeft aangaande handstarten.
    Het ene toestel vliegt zo uit de hand weg en de andere toestellen zijn een drama om netjes/makkelijk te handstarten.
    Wat ik ook hoop te horen is dat iemand mij kan vertellen welke Fan-unit er het beste in kan zodat het geluid geen krijsende/gillende schreeuwert wordt zoals veel stock impeller toestellen met een 4, 5 of 6 blads Fan-unit maar het geluid krijgt van een gedegen stofzuiger.
    De meesten van jullie zullen vast wel de You Tube filmpjes kennen waarbij ze impeller toestellen zo hebben omgebouwd dat er een Fan-unit inzit die echt heerlijk stil is te noemen ter vergelijk met die schreeuw en krijsende toestellen die over het algemeen rondvliegen.
    Het geluid van die fijnere impellers lijkt dan meer op een zuigende stofzuiger of turbine en dat vind ik echt zo ontzettend mooi.
    Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien of nog beter zelfs: inmiddels zelf al rondvliegt met een soortgelijk toestel van mijn bovenstaande wensen.
    Dan zou ik het dolgraag eens willen zien vliegen om een indruk op te doen om indien mogelijk daarna het zelf te kunnen bestellen en bouwen.
    Voorwaarde is wel dat ik niet anders dan 4S 2200Mah Lipo packs wil gebruiken omdat ik daarmee ook al in mijn Quadcopters mee vlieg.
    Wil echt niet weer andere Lipo packs erbij halen zoals 5S of 6S packs om die dan alleen maar te kunnen gebruiken in de impeller.
    Hoop graag van jullie te horen en bedankt alvast voor de reacties.
    Vr Gr Erwin
     
  2. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Erwin,

    De Durafly DH-100 Venom is dan een ideaal toestel voor je, 1100mm spanwijdte, gewicht 1300 gr, vliegt op 4s, handstart is poepie-simpel en retracts zijn stevig genoeg voor landen op gras. Start op gras is moeizaam, maar eigenlijk overbodig omdat handstart zo gemakkelijk is.

    Voor het stille stofzuiger geluid moet je dan wel mogelijk een of meer van de volgende onderdelen vervangen: motor/fan/regelaar.

    Succes, Raymond
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dankje Raymond.
     
  4. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Met je voorwaarde van "4s - 2200mAh lipo's" beperk je wel sterk de keuze....
    Impellers hebben per definitie een veel geringer rendement dan propeller aandrijving (slechts +/- 50%). De stromen zijn daardoor een stuk hoger en de benodigde accu capaciteit voor "een beetje" vliegduur loopt snel op.
    Als je niet bereid bent een paar tientjes uit te geven voor 1 a 2 extra packs (4s maar dan minimaal 3300 mAh) dan zou ik nog eens heroverwegen of je wel met impellers moet beginnen.
    Waarschijnlijk niet het antwoord wat je wil horen maar wel een ervaringsadvies....
     
  5. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi hoi.
    Bedankt voor je eerlijke advies en JA, jij hebt helemaal gelijk daarin.
    Stilletjes weet ik dat ook en punt is dat ik al met zoveel verschillende soorten Lipo packs zit dat ik niet nog eens zin heb om daar weer andere Lipo packs bij te moeten kopen.
    Is een soort van keuze dus en mag niet klagen.
    Maar..............
    Ik heb sinds kort een Hobbycity Stinger MK64 vliegend en die bevalt goed en doet het perfekt op mijn huidige 4S 2200Mah Lipo packs.
    Ik probeer met dit toestel het uiterste eruit te halen door straks een andere EDF unit te installeren en andere regelaar.
    Mijn droom is een Viper Jet zoals Staufenbiel die verkoopt, maar daar ontbreekt helaas voor mij de juiste vlieglocatie voor.
    Vr Gr E
     

Deel Deze Pagina