In hoogte verstelbare poort

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 28 mrt 2017.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    :p:D; ook een goed idee ..... Ik wil kijken of ik wat onafhankelijker kan zijn :rolleyes:
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Er zijn aanhangers die achter een personenauto kunnen, met een kiepbak
    Daar eens naar kijken, is 12V en zullen dan echt geen 2000W zijn.

    Je hek activeren zou met een gsm-ontvanger kunnen.
    (misschien ook wel via een app tegenwoordig. je kan ook je kachel starten als je nog ergens anders zit)
     
  3. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Tandheugel.
    Actuator moet alle last op de as dragen. Op dat punt echt wel meer dan 70kg
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Baggeraar ; Dat van die link zijn van die personenauto kiepdingen. en daar staat elke keer 2000 watt bij.
    Het remote bedienen is geen probleem , know-how en technsiche voorzieningen heb ik allemaal al hier, elke lampje, verwarming , radiator , kamera kan ik remote bedienen.

    @pipolakki : kan je wat duidelijker zijn?

    Cor
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De 4-kante buis gewoon als vaste buis in de grond zetten maar dan de 2 vaste punten van de scharnieren (die op de buis geschroefd zitten, vervangen voor 2 of 3 (om de kracht te verdelen) actuators of beter nog, hydraulische cilinders.
    De kant van het scharnier dat op het hek zit kan je op maat laten maken op de maat as van de cilinder of actuator.
    De as van de actuator of cilinder is dus het draaipunt van het hek.
    Op deze manier ben je helemaal vrij in de maatvoering en heb je ook geen nylon glijlagers of platen nodig.
    En als er 1 cilinder niet meer werkt doen de andere het nog wel en is de ene te vervangen.

    Even een stukje huisvlijt..
    [​IMG]

    GJ
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daar heb ik nog niet naar gezocht.
    Dat is 167 Ampere............. via de verlichtingstekker?
    lijkt meer op laskabel die je dan nodig hebt.

    In dit geval zou ik toch maar eens kijken naar de dwarskrachten die die spindels mogen hebben.
    Ik geloof hier niet in.

    Je zou wel van onder tot boven een vaste pen kunnen plaatsen met busjes aan de hengen die aan het hek zitten en 1 spindel om alles op te tillen.
    (meer zoals sommige roeren achter een bootje hangen)
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als de as van de zuiger lang genoeg is dan kan je hem boven de hengen lageren zodat je geen dwarskrachten krijgt.
    Ik zag bij Bosch Rexroth dat de dwarskracht 10% van de lineaire kracht mag zijn, dus als je 1000 kilo kan drukken kan je er 100 kilo dwarskracht op uitoefenen.
    En de meeste cilinders zitten echt ruim boven die 1000 kilo, een 30x25x300 cilinder doet makkelijk 3000 kilo.

    GJ
     
  8. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Imo twee opties vaste koker op de vloer bovenkant dicht overmaat koker eroverheen met overlengte bovenkant dicht.
    Op de binnenhuis een tandheugel krik of potkrik sleuf in de overmaat koker aan de bovenkant voor de zwengel of stang. Bij slecht weer /sneeuw, potkrik of heugel omhoogdraaien.
     
  9. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl Belgiƫ
    Een trailer winch met kabel kan ook.
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ speedy bob: Bedoel je dan omhoog heisen aan die kabel? Dat gaat dan niet zo mooi zijn denk ik, ik denk niet dat het mooi weg te werken is .

    @ pipolaki: Tandheugel krik , daar had ik nog niet naar gekeken. Ss er een voordeel denk dan zo'n pot-hydraulische krik? Met zo'n pot krik , die kan ik denk ik wel uit elkaar halen , en dan de hevel buiten de staanders brengen.

    Cor
     
  11. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Ja dat idee idd. Zo'n krik kan 3 ton op de as hebben. Lekker mechanisch geen draden of gedoe met hydrofiel. Werkt altijd vervangbaar en betaalbaar.
    Plus redelijk makkelijk te maken
     
  12. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Hydrofiel is hydroliek
     
  13. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl Belgiƫ
    2 buizen die over elkaar schuiven, bovenop de binnenste een wieltje waar de kabel op loopt. Onderaan een kastje aan de buis met de lier ingebouwd
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Een hef-hek, met (staal-)draad, schijf en contra gewicht?

    Vaste ronde paal. Daar over gehangen met aangelaste ogen die over de paal glijden.
    Is het tenminste nog een beetje energie neutraal. :cool:
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Speedy bob: Daar moet ik ff over nadenken , ik zie het nog niet goed voor me.

    @ Erwin lokhorst: neuh , dat vind ik niet mooi , het moet in zijn geheel weggeworkt worden in de vierkante paal.

    Cor
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Was afgelopen maand wat tussen gekomen, Ben nu spulletjes aan het bestellen voor de poort.... maar nog niet helemaal uit het "in hoogte verstelbaar".


    Interessant idee , maar niet zo gemakkelijk uitvoerbaar. Naast 3 cilinders , moet er ook nog 1 komen aan de electrische actuator die de poort open en dicht maakt.. Dat worden dn minsten 4 cilinders per vleugel , dus 8 totaal.... wordt een beetje te gek.


    Ik zit toch meer te denken om een ( hydraulische) cilinder in de binnenste buis te plaatsen, die de buitenste buis omhoog tilt. De hydraulische cilinder zal ik dan met een handpomp bedienen , dat electrisch te maken gaat wat omslachtig zijn.

    Maar hoe bedien ik zo'n cilinder?
    Als ik zoiets neem
    [​IMG] : http://www.ebay.de/itm/Hydraulik-Ha...528838?hash=item5b1f61d3c6:g:cvgAAOSwpRRWn3fG
    Wat gebeurd er met de cilinder als ik de pomp afkoppel? , blijft de cilinder in dezelfde hoogte staan?
    Dan maak ik onderaan een aansluiting , als het nodig is , pomp aansluiten , omhoog of omlaag. als de juiste hoogte daar is , pomp weg.

    Cor
     
  17. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Als je de cilinder afkoppelt blijft ie gewoon staan, in de koppeling zit een ventiel.
    Kijk maar naar de foto's op jou E-Bay link.
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Fuel Monkey ; Super , wilde het ff zeker weten.

    Ik zit te denken aan dit:http://www.ebay.de/itm/Hydraulik-Ha...789914?hash=item5afffc6dda:g:qQoAAOSwzOxUYegk
    De handpomp:
    [​IMG]

    2 cilinders:http://www.ebay.de/itm/Hydraulikzyl...hash=item2a4727c533:m:mTtn4dtXKLRLvonh0GzxR0Q
    zuigerdoormeter 25 mm , hub: 300mm.
    [​IMG]

    Dan nog wat slang zodat ik aan de onderkant een aansluiting kan maken met snelkoppeling.

    Kwestie van inpluggen , druk aflaten of druk opbouwen.

    Begrijp ik zo'n handpomp goed? , in die handpomp zit een reservoir met de olie, de olie gaat van reservoir in de cilinder en vice-versa. Ga ik dan uitkomen met 2 van die ( kleine) cilinders of zal ik dan beter een pomp nemen met "capaciteit" van 20 Ton of zal er zowieso te weinig olie in zitten en meteen zoiets nemen:
    [​IMG]

    bedankt,
    Cor
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij deze pomp kun je de cilinder niet afkoppelen ! Het is een gesloten systeem dus kun je niet even een cilinder wisselen zonder te ontluchten en eventueel olie bij te vullen.
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Rhelie: dan bedoel je die laatste pomp? of ook bij die eerste pomp?

    Kan ik bij zo'n eerste wel de pomp snel afkoppelen en weer ensluiten zonder te ontluchten?
    Zo'n pomp:
    [​IMG]


    Als ik bij m'n traktor of graafmachine met zo'n snelkoppelijk de slang losmaak op een cilinder , dan hoef ik niet te ontluchten! Of mag ik dit niet vergelijken?
    Thanks,
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2017

Deel Deze Pagina