In hoogte verstelbare poort

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 28 mrt 2017.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb ervaring met die eerste, gebruik ik om frame`s te richten. Maar de cilinder kun je niet afkoppelen.
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Aha , dus wat ik wil , zal ook niet werken....hmmmm nog eens erover nadenken :cool:
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dan zou ik die gebruiken, werkt altijd, kraan er tussen, dan zakt het zeker niet.

    Groeten, Arie
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo Arie,

    Ik wil een stand alone oplossing.

    Traktor, daar zit de sneeuwploeg aan en is een hoop werk om die los te maken om de poort een cm hoger of lager te doen.

    Graafmachine, om die elke keer helemaal baar de poort en weer terug te rijden is ook erg omslachtig.

    Cor
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Uitgaande van de twee over elkaar glijende palen...

    Zo iets in de paal opnemen?
    http://www.soer.nl/steunpoot-80-vierkant.html
    Voor de slinger is natuurlijk vast wel een afneembare variant te verzinnen.
    Goed in het vet zetten en wellicht een deksel er over tegen "weer en wind".
    Simpel en je hoeft niet te slepen hydraulische pompen.
     
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    De oplossing van Erwin is inderdaad de meest eenvoudige.
    30 cm omhoog of omlaag is ook een mooie afstand.
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Erwin Lokhorst , @Fuel Monkey : Ik denk dat we inderdaad een winnaar hebben :yes:

    Enige probleem van dat voorbeeld is dat ik aan de bovenkant niets kan hebben , omdat er bovenaan de paal een camera komt. Op m'n sneeuwploeg heb ik 2 van deze gebouwd om traploos de afrijhoogte in te stellen:
    http://www.ebay.de/itm/Kurbelstutze...hash=item35b295ea16:m:mu-zGUxLiT4hWw6kNUQ78rw
    [​IMG]

    En dit kan ik ook vrij gemakkelijk in de paal inbouwen.

    -Halverwege de vaste paal een plaatje bevestigen, waar deze "Stütze" op komt te staan.
    -De zwengel eraf halen en vervangen door een 6-kant "bout".
    -De "losse" paal waar een gat is geboord voor de "nieuwe"zwengel" erover schuiven.
    -nieuwe zwengel wordt bijvoorbeeld een ratel met dop.

    Ik zie hier geen verdere problemen in.....

    :koud:
    Cor
     
  8. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Deze optie was al door mij aangegeven in, post #18.
    Zie laatste regel:rolleyes:
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ejb61 : Ah , Jammer dat het toen niet tot me doordrong , geen idee wat een kelder winch was. Dacht eerder een katrol systeem aan de buitenkant.

    Cor
     
  10. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
  11. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Maar een kleine winch kan je ook gebruiken, schijfje boven in de paal en het kabeltje onder vast maken aan de te hijsen constructie.
    Succes verder!!
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Cor heeft nog even. De eerste echte sneeuw zal voor oktober wel niet meer vallen.

    Je kunt ook de onderste plank met een paar mooie gesmeede ogen ophangen aan de plank er boven.
    Ziet er fraai rustiek uit en die plank gaat gewoon "mee" over de sneeuw.

    Of de onderste plank ophangen met J-beugels aan de plank er boven, en in de winterperiode die plank in de opslag.

    Zelf zou ik voor een verwijderbare onderste plank optie gaan, denk ik, of toch liever dat stukje smeedwerk tussen de planken. :D
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2017
  13. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Zou ik ook zeggen,maar Cor wil een high TEC gadgeto_O
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    2 weken geleden is er nog een 15 cm gevallen ...... redelijk onverwachts :confused: , m'n buurman zei:"toen hij klein was is er zelfs een keer in juni een meter sneeuw gevallen" ( 850 meter hoogte)........

    Volgende week aan het project beginnen, , dan is het ruim op tijd klaar.

    Dat mee schuiven en of wegklappen met de sneeuw zie ik niet zitten. De honden zullen erg snel doorhebben dat de poort hun niet tegenhoudt. Hetzelfde voor een verwijderbare plank , dat wordt dan "meteen" 20 cm . Met zo'n traploos in hoogte verstelbare "stütze" is het ideaal.

    Morgen de metalen buizen halen , kijken wat er te krijgen is wat goed in elkaar schuift.

    @ejb61 : het leukste zou ik idd iets met een electrische of hydraulische actuator vinden, knopje ( aan de andere kant van de wereld) indrukken en m'n poort gaat niet alleen open en dicht , maar ook omhoog of omlaag .....
    Nah ja , ik kan niet alles hebben .... open en dicht zal genoeg moeten zijn.:p

    Cor
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Jaren geleden op een huttentoch in Oberstdorf (zuid-Duitsland) eind juni ingesneeuwd geraakt voor meerdere dagen.
    Gelukkig kan 15 cm sneeuw op 800m hoogte in mei nu ook dus ook nog. :thumbsup:

    Flink ingevette palen en een mooie gladde passing (anders gaat het vet schrapen) zouden de truuk moeten kunnen doen.
    Hier en daar een vetnippeltje.
     
  16. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Ja alles kan,hier gaat het ook weer vriezen in de nacht.
    Ik ben ervan overtuigd dat dit allemaal wel gaat lukken.
    En zoals ze in mijn moedertaal zeggen:"Alles sal reg kom" (behalve kromme benen dan).:)
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het zit niet mee.

    Vandaag naar de lokale ijzerboer gegaan om 2x 1,5 meter vierkantbuis te halen en 2x 1,4 meter wat er overheen kan. Dat hebben ze dus niet. Wel voor kleinere maten , maar het is niet bekend of een Buis van 100x100mm 4 mm wanddikte. En een buis van 90x90 erin past . De radius van de hoeken kan heel anders zijn . Enige manier om te testen , is die buizen kopen en dan proberen ... oh ja , die lengte kan ook niet ... moet meteen 2x 6 meter kopen :confused:

    K*T.........

    Morgen ff naar de Smid , misschien heeft die een idee , ook in de volgende stad is een wat grotere ijzerboer , daar nog ff navragen.

    Anders.... Vierkantbuis van 120x120 kopen. En de binnenbuis zelf maken; 2 platte stukken staal van 8 mm dik , zoiets:
    [​IMG]

    pfff , maar dat gaat een werk zijn dat het goed past , zonder dat het staal te veel verbogen is ivm lassen .
    :(


    Eerst morgen maar eens naar de smid en andere ijzerboer.
    Cor
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Radius aanpassen is voor de slijptol.
    6m... is voor een volgend project.

    Bij een beetje "ijzerboer" zou je toch gewoon even moeten kunnen "passen".
    Is er niet een bedrijf in de buurt welke staalconstructies bouwt?
    Zij hebben dergelijke kokerprofielen vaak gewoon op voorraad, of ten minste de CAD-gegevens om even te kunnen kijken.
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Erwin Lokhorst ; Tja....... Wanddikte is 4 mm en als de radius zo is dat de volledige wanddikte weg moet ...... 4 hoeken van 2 palen = 8 lengtes van 1,5 meter = 12 meter afslijpen ... maar OK ... als het maar een beetje is , is dat geen probleem natuurlijk.

    Als het om een paar tientjes zou gaan had ik er niet eens over hoeven nadenken , maar die vierkante buizen komen op 450 euro, veel geld waarvan de helft ongebruikt blijft. en niet zeker is dat het past.

    Morgen de adere ijzerboer eens proberen ..... misschien daar meer geluk.
    Staalconstructie bedrijf zal ik dan ook eens proberen, niet schieten is altijd mis .

    Cor
     
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ben al een tijdje aan het meelezen en vraag mij af waarom moet het hek in de zomer dicht bij de grond eindigen.
    Als je het hek zo hoog maakt dat het in de winter hoog genoeg boven de sneeuw blijft dan hoef je niets aan te passen.
     

Deel Deze Pagina