In mijn voerboot Graupner speed 720 BB

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Edmondo, 5 mei 2017.

  1. Edmondo

    Edmondo

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Arnhem
    hallo,
    Ik heb een voerboot The adventure met Graupner speed 720 bb motor ik vaar er al een jaar mee het is een trage boot traag zijn de bochten beetje wind voorop traag,ik heb er 6 volt accu in zitten die zaten erbij toen ik hem kocht,nu twijfel ik of er geen 12 volt accu in moet weet iemand dit.
    Bedankt alvast voor je reactie.
    Gr ED
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Een speed 720 is een langzaamloper.
    Bedoeld voor schepen die niet snel hoeven te varen, maar wel een grote schroef hebben die (langzaam draaiend) momentum genereert. Da's procies wat zo'n voorboot nodig heeft.
    Vergelijk het met een diesel van een trekker: vaak meer PK dan een Porsche, maar vanwege de bouw van de motor (en uiteraard de overbrenging) beter geschikt voor die trekker. Die Porschemotor zou het in de trekker misschien tien minuten volhouden.

    12V kán wel, maar dan zul je een andere (kleinere) schroef er onder moeten zetten. Of een schroef met minder spoed.
    Met dezelfde schroef moet je motor op 12V veel meer power leveren, en dat kan maar tot een bepaalde maximum belasting. Daarna gaat die motor andere dingen doen, namelijk warmte genereren. Véél warmte. En je regelaar ook. Tot het moment dat de handel uitfikt. En dan hebben de visjes in één klap een heleboel boilies.
    Zij blij, jij wat minder.

    De combinatie boot - motor - schroef hangt nauw samen. Als je er een gaat veranderen, moet je ook de andere variabelen veranderen, anders gaat er iets stuk.

    En nou dacht ik toch echt dat vissers van die geduldige types waren...
     
    Ricardo87 vindt dit leuk.
  3. Edmondo

    Edmondo

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Arnhem
    Ik ben ieder geval blij met je reactie duidelijk en helder,ik ga dan ook niets veranderen en ja ik ben een geduldig type :)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zonder de door Roel hierboven genoemde aanpassingen:
    • Mechanisch.
      Toerental is evenredig met spanning, het zal verdubbelen. E.e.a. zal meer herrie maken en met een beetje pech ook uit elkaar rammelen. (Ik verwaarloos het ietwat meer inzakken van spanning t.g.v. hogere stroom).
    • Elektrisch.
      Motor
      stroom is evenredig met kwadraat van spanning, in dit geval met factor (12/6)² = 4! Vaartijd neemt af tot 25% van de oorspronkelijke vaartijd.
    • Fysisch.
      Die verviervoudiging in stroom overleven motor en regelaar gegarandeerd niet, ze branden meteen uit.
    Handige stroomtabel voor een accucel extra:
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning! - MBF
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017

Deel Deze Pagina