Inbeslagname multi ivm vliegverbod?

• Topicstarter Topicstarter Dromus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Dromus

Guest
ik kreeg gister een bezoekje van een agentje die beweerde dat ik niet mocht vliegen met me drone en wou hem in beslag nemen ...

de drone had ik verderop geland en een vriend van mij heeft hem opgepikt en meegenomen..

agentje was over zijn theewater en wil de drone nog in beslag nemen.. afleveren bij het buro of hij zou hem wel op komen halen....

wat zouden jullie doen? inleveren of niet? en wat zijn nou precies de regels in jip en Janneke taal.. ik snap de links die rechtstreeks naar het strafboek linken niet zo..

Kort: binnen de bebouwde kom mag je niet vliegen.

buiten de bebouwde kom alleen met toestemming van de eigenaar van het land waar je boven vliegt.
Nu zijn de regels laatst wat gewijzigd, hier kan wat in aangepast zijn

Over het wel of niet inleveren, als de agent weet waar je huis woont, kan hij makkelijk besluiten dat hij koffie gaat drinken in plaats van thee
vrouwen kunnen haatdragend zijn, maar ambtenaren komen er aardig bij in de buurt.
Of je het doet of niet is jouw beslissing....

Maar ik verwacht wel een hoop heibel/een stevige boete als je het niet doet

wat zijn nou precies de regels in jip en Janneke taal.. ik snap de links die rechtstreeks naar het strafboek linken niet zo..
de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom
Oftewel: als jij binnen de bebouwde kom aan het vliegen was, zat je sowieso fout.

wat zouden jullie doen?
Iets aan je toon doen, volgende keer gewoon luisteren naar een ambtenaar in functie (zeker als je zelf niet eens weet of wat je aan het doen bent wel mag) en z.s.m. met je multicopter naar het bureau gaan. Hij heeft je nu nog een kans gegeven en misschien wil hij je nu nog matsen. Hoe meer je de boel loopt te frustreren, hoe kleiner de kans dat hij dat alsnog gaat doen.

meestal een goede, gemeende sorry en uitleg en er bestaat een kans dat je hem mee terug neemt.. Een goede puppyblik kan ook helpen.

Doe je het niet, heb je toch echt een grof probleem als hij je adres kent

dank, het was uiteraard buiten de bebouwde kom, op een groot veld maar wel van de gemeente, ik heb de APV van de gemeente door gelezen maar daar staat niks over in.

ik ga er dan vanuit dat ik mag vliegen op zulke locaties.. wat een bananenrepubliek hier zeg

edit.. ik behandel iedereen met respect dat verwacht ik ook terug .. agent of niet .. hij kon me verder geen uitleg geven dan alleen het is verboden hij wou hem in beslag nemen ..hij sprong uit de auto alsof ik 1 of ander crimineel was ..ik kon niet eens fatsoenlijk een hand geven of voorstellen

Ik mag voor je hopen dat je het verschil met een echte bananenrepubliek nooit aan den lijve zal meemaken.

Groet,

Ad Bakker
We missen alleen de staatgreep nog maar verder voldoen we er toch prima aan :)

het komt misschien wat schreeuwerig over zoals ik het uitleg excuses daarvoor en zo bedoel ik het ook niet, maar als je net een kleine 2000 Euro uitgeeft aan een drone, de basis regels doorleest waar je wel en niet mag vliegen en dan vervolgens een 18jarig agentje je behandeld als crimineel dat je niet mag vliegen waar je zelf vanuit gaat dat het wel mag.. dan vind ik het knap als je rustig kan blijven.. mij lukt het helaas niet...

ben nu in twijfel wat nu wel en niet mag .. worden de regels per dag aangepast? zoals ik het hier lees en het mij net is uitgelegd doe ik niks verkeerd .. blijkbaar wel ...

tja. ook bij agenten heb je minder fijne personen.
Probleem is alleen dat je er mee moet omgaan.

in dit geval heeft hij een punt, omdat je geen toestemming had.
In principe mag je nergens vrij vliegen op eigen initiatief. Dat jij 2000 eur neertelt, heeft de wet geen boodschap aan.

ze pakken ook motoren van 50.000 eur af van hardrijders...
idem met auto's van 200.000 eur.
dan draaien ze hun hand echt niet om voor een multi

Ontvanger en FC en accu er uit, en met multicopter langsgaan.

Uitleggen dat het gewoon een vliegtuigje is (dat is het ook, ook al willen de profi vliegers liever dat het ruimteschepen zijn), en dat je niet wist dat het niet mocht.

Tevens uitleggen dat het geen camera platform of "drone" oid is, maar gewoon wat het is. Drones hebben het Amerikaanse leger en daar zitten raketten op ;)

De "drones" komen nu eenmaal slecht in het nieuws.

Nogmaals, ik zou wel ff langs gaan met je kale frame en uitleggen dat jij niet vond dat je gevaarlijk bezig was, en dat je voortaan buiten de bebouwde kom zal vliegen (iets wat sowieso verstandig is als je quad zwaarder is als ongeveer 500 gram)

edit.. ik behandel iedereen met respect

wat een bananenrepubliek hier zeg

Je hebt de schijn tegen.

Ik weet niet anders dan dat de politie het leuk vind en interesse toont. Ze zijn nooit voornemens je machine mee te nemen, zolang je geen rare dingen uithaalt, geen gevaar bent, enz. enz.
Iets zegt me dat je je niet aan deze ongeschreven regels hebt gehouden.

Vertel eens het eerlijke verhaal.

...dat is het ook, ook al willen de profi vliegers liever dat het ruimteschepen zijn...

Onzin dit.
Profi- of commercielevliegers willen dat in het geheel niet en worden op hoge kosten gedreven doordat het imago van ons gereedschap sterk in diskrediet gebracht wordt!

Vwb het topic.
Doe wat de Agent je vraagt te doen. Ga het gesprek aan en leer ervan.

Tja, bij ons kwamen ze eigenlijk elke keer met een verhaal of we weg wilden gaan. Dat hebben we telkens gedaan. Dit seizoen 5 keer politie op bezoek gehad en wanneer je meewerkt is er niets aan de hand. Wij vliegen op een groot veld waar soms mensen er last van hebben, in dat geval verkassen we. In beslag nemen doen ze niet zo gauw.

Het komt soms wel wat apart over ja, dat een agent waarbij net de baardgroei begint, mannen tussen de 30 en 40 uitlegt dat je niet mag vliegen en of je je speelgoed wilt pakken en weg wilt gaan :-)

Regels zijn regels en meewerken, begrip tonen (ook voor andere mensen) houdt het voor iedereen leuk.

Vertel eens het eerlijke verhaal.

Ik vraag me af of dit daadwerkelijk zo heeft afgespeeld als beschreven. Frappant dat de dienstdoende agent de multicopter niet direct in beslag heeft genomen, gezien hij er zo fel op was.

Citaat: de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom

Ik hoor vaker dat je niet binnen de bebouwde kom mag vliegen, maar heb zelf die regel nooit ergens kunnen vinden. Ook uit dit citaat blijkt dat volgens mij niet. Ze hebben het over aaneengesloten bebouwing. Daar wordt niet bebouwde kom mee bedoelt! Als dat wel het geval was dan zou ik ook niet boven de 30km zones wegen mogen komen en dat mag wel volgens dit citaat. Er zou dan een tegenstrijdigheid in staan.

Groet,

Rob

Dat heeft de ts al verteld: hij vloog richting zijn vliegmaat toen de agent aangaf beslag te willen leggen.
Zijn vliegmaat heeft de multi meegenomen.

daarom zal de agent ook zo uit zijn panty gegaan zijn.

Maar ff huishoudelijk, we zijn een technisch forum, geen politie of wat dan ook.
we hoeven niet tot oneindig door te gaan over de schuldvraag...
Houd de discussie een discussie
De ts zijn vraag was duidelijk, en in principe is deze beantwoord.

Voor wat betreft de politie, wij (in de club) hebben ze ook wel eens op bezoek.
is altijd erg gezellig... ze komen zelfs wel eens expres hun koffiepauze bij ons houden ;-)

Dit staat ook ergens anders, weet alleen ff niet meer waar. Betreft een anders stukje tekst dan hier aangehaald.

Citaat: de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom

Ik hoor vaker dat je niet binnen de bebouwde kom mag vliegen, maar heb zelf die regel nooit ergens kunnen vinden. Ook uit dit citaat blijkt dat volgens mij niet. Ze hebben het over aaneengesloten bebouwing. Daar wordt niet bebouwde kom mee bedoelt! Als dat wel het geval was dan zou ik ook niet boven de 30km zones wegen mogen komen en dat mag wel volgens dit citaat. Er zou dan een tegenstrijdigheid in staan.

Groet,

Rob

Klopt dat binnen de bebouwde kom verhaal hoor ik hier vaker.
Maar dat is niet zo.
Je mag best binnen de beboude kom als er maar geen aan een gesloten bebouwing is.

Wat betreft de ts. Hij had geen toestemming van de grond eigenaar. Dus dan ben je in principe fout

Koop gewoon een flut multi tweedehands en geef ze die, die veldwachter blij en jij let de volgende keer iets beter op waar je vliegt.

Laat hem voordat je hem gaat brengen nog even crashen en ze mogen de restanten hebben.:murder:

Laatst bewerkt:
Oftewel: als jij binnen de bebouwde kom aan het vliegen was, zat je sowieso fout.

Iets aan je toon doen, volgende keer gewoon luisteren naar een ambtenaar in functie (zeker als je zelf niet eens weet of wat je aan het doen bent wel mag) en z.s.m. met je multicopter naar het bureau gaan. Hij heeft je nu nog een kans gegeven en misschien wil hij je nu nog matsen. Hoe meer je de boel loopt te frustreren, hoe kleiner de kans dat hij dat alsnog gaat doen.

Als een ambtenaar direct zo arrogant is als iemand onbewust een overtreding maakt en direct een dergelijke sanctie wil uitvoeren dan zouden mijn haren ook overeind gaan staan, fouten moeten gecorrigeerd worden maar zo te lezen heeft deze veldwachter de nacht ervoor slecht geslapen.

Het pakkie geeft hem wat extra bevoegdheden maar dat wil niet zeggen dat men direct zo zou moeten reageren tegen iemand die voor zijn plezier bezig is en daarbij een fout maakt zonder verder gevaar, een waarschuwing of geringe geldboete zou beter op zijn plaats zijn.:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back