Inbus schroef bladhouderas dol

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door wipo, 24 mrt 2017.

  1. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Ik heb aan beide uiteinden van de bladhouder as afgeronde inbusboutjes van 4mm die ik met geen mogelijkheid los krijg.
    Helaas is 1 boutje al dol dus voordat ik verder ga klungen dit draadje of er nog iemand tips heeft dit aan te pakken.

    Zelf dacht ik een mep op de inbusbout te geven om de inbus sleutel weer te kunnen gebruiken.
    Dan misschien 1 boutje verhitten en nogmaals proberen los te schroeven of anders een moertje op het boutje lassen misschien.

    Denk dat er sterke loctite gebruikt is dus daarom even verhitten??

    Roept u maar met verdere tips.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Of een sleuf erin zagen/ slijpen zodat een platte schoefen draaier erin past ... verhitten helpt ook ..toch geen rode loctide?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Slijpen zal niet gaan, zagen wel. Waarschijnlijk zit het echt muurvast.
    Je kunt dan nog de kop van die bout eraf boren. Gebruik dan wel een grotere boor dan het schroefdraad. Boor 6 of 7 mm. Zodra de kop van de bout loskomt kun je de boel uit elkaar trekken. Ga zorgvuldig te werk en haast je niet.
     
  4. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Had ook al een draadje gevonden op het forum maar hoe meer info hoe beter.
    Ik heb de heli vier jaar gekregen incl. FBL kit die ik er op wil zetten.
    Weet dus niet wat de eerste eigenaar heeft gebruikt als borgmiddel.
    Ja kan idd de kop eraf boren maar dan heb ik de draad met borgmiddel er nog inzitten.

    Denk wel dat ik er een vlam opzet om even heet te stoken.
    En ik heb geen haast vandaar dit bericht want iets kapot maken is zo klaar.
     
    Sprokkel vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er bestaan linkse boren.... Laag toerental gebruiken dan is de kans groot dat de boor hapt en je de bout er uit "boort".
    Laag toerental gebruiken. Flink heet stoken helpt altijd.
    En komt de bout niet los, dan boor je de kop er af en is het ook klaar.
    Boor diameter gelijk aan of 1 mm groter dan de boutmaat.

    Er zijn ook handige tooltjes zoals de Grab'it (en zelfs de Action heeft hier heel bruikbare goedkope alternatieven voor), maar dan moet je wel zeker zijn dat je eerst het borgmiddel kapotgestookt hebt.
    Met kunststof bladhouders kan dat heetstoken een lastige zijn....

    Beste methode in dat geval is een oude imbussleutel in de bout steken, en helemaal loos gaan met de hobbybrander op het vriije uiteinde van die imbussleutel.... Roodgloeiend als het kan. De geleiding brengt dan de hitte naar de bout zonder dat je de bladhouder in gevaar brengt.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2017
    donderss2 vindt dit leuk.
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat vind ik erg rigoureus, als je de kop eraf kunt boren heb je de as. Die kun je vastklemmen in de bankschroef om de andere kant los te maken.
    De brander gaat (brand) schade geven op de mooie aluminium delen.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Die as is zowieso een vervangdeel. Gaat vaker krom.
    Beter de kop redden, en ff de as vervangen.

    Bladhouders en center hub zijn stevig duur..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop


    EDIT: oeps, ik zie dat ik het zelf fout geschreven had.... waar "imbusbout" stond, moest "imbussleutel" staan....

    Gecorrigeerd....

    Op het vrije uiteinde van de imbussleutel stoken, dan blijft je bladhouder buiten de vlam....
     
    donderss2 vindt dit leuk.
  9. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Een club lid die een garage heeft en bekend staat als een duivels kunstenaar op sleutel gebied heeft het spul los gekregen op de volgende manier.
    Een fikse klap geven op de dol gedraaide inbus zodat er een torx bit in paste (wel met de hamer er in tikken)
    Na verwijderen van de bit de schroef verhitten met een verf af brander zodat het aluminium niet verkleurd.
    Vervolgens de goede schroef aan de andere kant van de bladhouder as op een inbus in de bankschroef gezet en de schroef kwam zo los.
    De bladhouder as kan ik nu ook weer gebruiken want ik weet dat een nieuwe niet zo duur is maar moet ook wel verkrijgbaar zijn.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2017
  10. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Ik had het probleem ook.
    Ze hadden de imbus met een TE sterke locktide vast gezet.
    Bij mij werkte een goede soldeerbout er op te zetten waardoor die los kwam, dan smelte de locktide.
     

Deel Deze Pagina