Indoor beginnersmodel: Wortel-A6

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 26 feb 2015.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben bezig met een geschikt beginnersmodel voor het indoorvliegen. En bij een beginnersmodel denk ik aan iets wat overal gebouwd kan worden met normaal hobbywinkelmaterialen. Dus een model wat je met succes kunt bouwen en vliegen, zonder dat je lid hoeft te zijn van een club.

    Als beginnersklasse ben ik erg gecharmeerd van de Amerikaanse A6-klasse, die in Europa ook steeds meer gevlogen wordt. Bij deze klasse zijn een paar keuzes gemaakt om het beginners echt eenvoudig te maken zo'n model te bouwen, samengevat:
    - De propellerbladen zijn van vlak 0,8 mm balsa en mag geen welving of verdraaiing hebben.
    - De constructie moet worden gebouwd uit balsa van minimaal 1,5 x 1,5 mm in het vierkant.
    - Het minimale gewicht is 1,2 gram
    - Het maximale vleugeloppervlak is bijna 2 dm²

    Als het model voldoet aan deze eisen heeft het een mooi trage vliegsnelheid en kan vluchten maken van meer dan 5 minuten!

    Wat de verkrijgbaarheid van het materiaal betreft, ik ga er van uit dat balsa voor iedereen verkrijgbaar is. Condensatorpapier of goed spanpapier echter niet, maar een A6 mag ook met kunststof worden bespannen. In mijn ontwerp ga ik werken met een plastic boterhamzakje als bespanning! Nadeel van dit materiaal is dat het slecht te verlijmen is, maar met verdunde Bisonkit gaat dit goed. Ik heb thuis boterhamzakjes van 10 g/m², waarmee het gewicht van de totale bespanning 0,3 gram wordt. Dat laat nog 0,9 gram over voor de rest van het model.

    Als modelkeuze ga ik uit van de beroemde "Wortel". Deze is eenvoudig te bouwen door de vlakke driehoekige vleugels. Wel is het zo dat de driehoekige vleugelvorm niet de meest efficiënte is, dus waarschijnlijk gaat 5 minuten vliegduur met dit beginnersmodel niet lukken.

    [​IMG]