Indoor beginnersmodel: Wortel-A6

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 26 feb 2015.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben bezig met een geschikt beginnersmodel voor het indoorvliegen. En bij een beginnersmodel denk ik aan iets wat overal gebouwd kan worden met normaal hobbywinkelmaterialen. Dus een model wat je met succes kunt bouwen en vliegen, zonder dat je lid hoeft te zijn van een club.

    Als beginnersklasse ben ik erg gecharmeerd van de Amerikaanse A6-klasse, die in Europa ook steeds meer gevlogen wordt. Bij deze klasse zijn een paar keuzes gemaakt om het beginners echt eenvoudig te maken zo'n model te bouwen, samengevat:
    - De propellerbladen zijn van vlak 0,8 mm balsa en mag geen welving of verdraaiing hebben.
    - De constructie moet worden gebouwd uit balsa van minimaal 1,5 x 1,5 mm in het vierkant.
    - Het minimale gewicht is 1,2 gram
    - Het maximale vleugeloppervlak is bijna 2 dm²

    Als het model voldoet aan deze eisen heeft het een mooi trage vliegsnelheid en kan vluchten maken van meer dan 5 minuten!

    Wat de verkrijgbaarheid van het materiaal betreft, ik ga er van uit dat balsa voor iedereen verkrijgbaar is. Condensatorpapier of goed spanpapier echter niet, maar een A6 mag ook met kunststof worden bespannen. In mijn ontwerp ga ik werken met een plastic boterhamzakje als bespanning! Nadeel van dit materiaal is dat het slecht te verlijmen is, maar met verdunde Bisonkit gaat dit goed. Ik heb thuis boterhamzakjes van 10 g/m², waarmee het gewicht van de totale bespanning 0,3 gram wordt. Dat laat nog 0,9 gram over voor de rest van het model.

    Als modelkeuze ga ik uit van de beroemde "Wortel". Deze is eenvoudig te bouwen door de vlakke driehoekige vleugels. Wel is het zo dat de driehoekige vleugelvorm niet de meest efficiënte is, dus waarschijnlijk gaat 5 minuten vliegduur met dit beginnersmodel niet lukken.

    [​IMG]

    Een ander punt is dat er een gevoelige weegschaal nodig is om het gewicht van de materialen en onderdelen te bepalen. Dit is ook iets wat niet iedereen in huis heeft. Ik wil dat wegen met een balans gaan doen en die gaan we dus ook zelf bouwen! De grap is dat een A6 vrijwel even zwaar is als een A6 ... Een vel papier dus, een kwart A4. Als je een vel 80 grams A4-papier in vier gelijke delen snijdt weegt elk deel 1,25 gram. We kunnen papier dus gebruiken als ijkgewicht om het model mee te vergelijken.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2015
  2. EvdF

    EvdF

    Lid geworden:
    18 jul 2011
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat ziet er inderdaad uit als eenvoudige klasse. Zo'n model wil ik wel eens gaan bouwen.

    Dat idee met plastic boterhamzakje met verdunde bizonkit is een goede, ik had er tot nu toe andere lijm voor gebruikt wat (te) snel los laat.
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Mijn model schiet lekker op. Omdat ik nog in de ontwerpfase zit duurt het nog relatief lang, in principe zou ik dit in een middagje vliegklaar moeten kunnen hebben. Maar nu ben ik nog keuzes aan het maken en netjes gewichten aan het documenteren. Foto's komen nog, maar wat ik nu heb is:
    - onbeklede vleugel: 0,15 g
    - onbekleed stabilo: 0,07 g
    - onbekleed kielvlak: 0,05 g
    - motorstick: 0,21 g
    - berekend gewicht van bekleding (plastic zakje) 0,3 g
    Totaal is dus 0,78 gram en dus nog 0,42 g van het minimumgewicht verwijderd.

    Wat nog nodig is:
    - propeller, weegt ruim 0,2 gram bij andere bouwers
    - staartboom, schat ik in op 0,07 gram
    - lager, asje, haakje
    - lijm

    Ik denk dat het gaat lukken dit model op wedstrijdgewicht te krijgen, zonder dat daar bijzonder bekledingsmateriaal voor nodig is! Dan hebben we een "wortel" met de helft van het originele vleugeloppervlak, maar met slechts 1/6 van het originele vlieggewicht. En zonder dat lastig verkrijgbare bekleding en plastic propeller nodig zijn.

    Ik ben overigens benieuwd naar de vliegprestaties met gewoon elastiek in plaats van rubber, maar daarover later.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Vanavond weer wat verder gewerkt aan de wortel. Het model is nu klaar om te bekleden, verder moet ik de propeller nog maken.

    Wat hier op de foto staat is het onbeklede frame, nog in losse onderdelen. Dit weegt 0,65 gram, spanwijdte is 27 cm.

    [​IMG]
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb nu een rol boterhamzakjes gevonden, in de keukenla, met plastic van slechts 6,7 gram/m². Dat is 30% lichter dan gemiddeld en ongeveer half zo zwaar als spanpapier. Als ik hierrmee bekleed kom ik waarschijnlijk onder het minimum gewicht uit. Vooral ook omdat mijn prop onder de 0,2 gram is gebleven.
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Wat voor lager heb je erop gezet?
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ga ik je laten zien. Ik heb het maken van het lager goed gedocumenteerd en zet dat hier morgen(?) op het forum. Het is gemaakt van een lipje van een bierblikje.

    Het model is inderdaad 0,1 gram te licht: 1,1 gram. Hij vliegt mooi langzaam, maar de club en mij huiskamer zijn te klein om een hele cirkel in te vliegen. Volgende week zondag mag hij echt los!
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik verwacht wel dat het rubber van Opitec hiervoor bruikbaar is. Ik zie in de handleiding staan dat het rubber 1x1,5 mm is. k denk wel dat het 'echt' rubber is en geen kantoorelastiek. Ik zal a.s. zondag kijken wat voor mijn model de juiste dikte is, ik denk dat ik met wat dunner rubber vlieg, zo rond 1x1 mm.

    Dank je voor de link, ik kende Opitec nog niet.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2015
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb nog liggen, kan ik je wel opsturen om te testen.
     
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier is te zien hoe ik het neuslager heb gemaakt. Ik heb een fotocollage gemaakt die volgens mij geen toelichting nodig heeft.
    Voor het aluminium gebruikte ik het lipje van een bierblikje, maar frisdrank kan natuurlijk ook. Beter geen light gebruiken, de neus mag best wat extra gewicht hebben.

    [​IMG]
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Heb s gekeken naar dat rubber. Jammer dat ze maar 1 maat hebben. Je hebt voor dit scala modellen rubber nodig tussen de 0,8 en 1,2 mm en afhankelijk van wat je nog meer bouwt soms ook wel dikker. Mijn eigen voorraad bevat rubber van 0,7 tot 2,5 mm en zo'n beetje alles er tussen. Opzich een mooie optie zo bestellen, vind t persoonlijk wel wat duur.

    Kleine rekensom. Ik koop een pond rubber voor zo'n 40 euro. Gauw berekend is dat zo'n 0,08 euro per gram. Dit is dan 5 mm breed. Nadeel is wel je moet een rubbersnijder hebben. Hier kan ik je eventueel wel helpen ik zou zo'n beetje elke gewenste maat voor je kunnen snijden laten we zeggen voor zo'n 0,50 á 0,75 cent per meter. Dit dan voor het rubber, de tijd die ik er in moet steken en de aanschaf van mijn snijder toen de tijd.

    Bernard
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ze hebben 2 rubbers voor motoren, ik heb alleen de indoor versie gelinkt, maar ze hebben ook een buiten versie voor een van hun andere modellen. Die is 1x3x2500 mm. voor de incidentele bouwer van dit soort modellen is de prijs in mijn ogen niet slecht. Daarnaast direct leverbaar, en dat is vaak ook wel iets waard. Ik heb afgelopen indoorseizoen veel gespeeld met de indoorvlieger van hun en die doet het vrij goed.
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb zondag met de A-6 gevlogen, maar hij wilde niet lekker vliegen. Op hoogte blijven ging goed en mooi traag, maar wanneer ik het vermogen opvoerde om hem te laten stijgen bleef hij naar links wegduiken. Terwijl de echte wortels prachtig vlogen! Dat moet natuurlijk anders!
    Ik weet ook wel waar het aan ligt, de V-stelling is te klein en de prop te groot met teveel spoed. Daarbij komt dat het met de driehoekige vleugelvorm niet goed mogelijk is de linker vleugel wash in te geven om het naar links duiken tegen te gaan. ik heb vandaag een prop gemaakt met 35 graden invalshoek in plaats van 45 graden. Daarbij heb ik de diameter gelijk gehouden, maar het bladoppervlak kleiner gemaakt. dat moet de neiging om het model op zijn linker kant te gooien verminderen. Daarnaast heb ik de V-stelling vergroot. Op de 28e kan ik weer indoor vliegen, in Vianen. En dan maar hopen dat het een verbetering is!
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Succes! De wortel vloog een mooie stabiele stijgvlucht in mijn huiskamer. Helaas is mijn kamer te klein om hem echt lekker te laten vliegen, dus nog even geduld voor het eindrapport, maar dit zag er echt goed uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De wortel vliegt nu uitstekend. Gisteren in Vianen vloog het model een mooie rustige stijgvlucht, een goed herstel na botsingen met dak of spanten en een mooie glijvlucht naar beneden. Dat laatste wijst erop dat het rubber nog wat dunner mag zijn, bij indoor wordt gestreefd naar een lange daalvlucht met nog wat vermogen op de motor. Ik gebruikte bijna 1,4 g/m en ga volgende keer met 1,2 g/m rubber vliegen. De vluchtduur was meestal rond de twee minuten.

    Hier is mijn wortel met het grote voorbeeld (van Niels)

    [​IMG]

    Hier de wortel op het tafeltje met de winder. Het schaalmodel is van Stunthenk.

    [​IMG]

    Klaar voor de start ...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2015

Deel Deze Pagina