Informatie verzoek, data en ervaringen mbt 3D printen

Discussie in '3D Printen' gestart door stef stuntpiloot, 19 sep 2014.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    In dit topic ga ik een wat ongebruikelijke richting in. Ik heb in dit geval geen advies nodig mbt een probleem maar informatie nodig om een algemeen bekend probleem aan te pakken. Even een kleine inleiding:

    3D printen is een snel opkomende en erg populaire methode om snel ontworpen objecten te kunnen maken. In deze snel opkomende markt wordt veel gekeken naar snelheid, laaghoogte, accuratie van de machine en natuurlijk de prijs. Waar naar mijn mening op dit moment te weinig aan gedaan wordt is de betrouwbaarheid van het print proces.

    Na wat rondkijken wordt het al snel duidelijk dat bijna alle 3D printer gebruikers regelmatig een object printen die vroegtijdig los komt van de plaat, krom trekt, of bijvoorbeeld een onbruikbare afwijking heeft in afmetingen ten opzichte van het ontwerp. Hierdoor is er een boel nawerk nodig.

    Ik wil dmv dit topic ervaringen en cijfers verzamelen om een beter beeld te krijgen van de mate waarin dit probleem zich voor doet. Ik wil dus dan ook aan de gebruikers van 3D printers de volgende dingen vragen:


    - Wat voor percentage van de gestarte prints faalt? (1 op de) (mislukking is dus het niet kunnen afronden
    van de print om wat voor reden dan ook en afwijkende afmetingen)

    - Wat is de top 3 oorzaken van het falen van de print?

    - Welk materiaal print je meestal in, en welk materiaal heb je de meeste problemen mee?

    - Heb je een verwarmd bed of niet?


    Alvast bedankt voor de moeite. Dit zal mijn onderzoek er naar een boel helpen. Zodra ik meer informatie hiervoor heb zal ik de resultaten van het onderzoek hier ook delen.
     
  2. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    Ik ga hier met veel interesse mee volgen.
    Bob.
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Wat voor percentage van de gestarte prints faalt? (1 op de) (mislukking is dus het niet kunnen afronden van de print om wat voor reden dan ook en afwijkende afmetingen)
    - Ik schat zo'n 5%

    Wat is de top 3 oorzaken van het falen van de print?
    - Stappenverlies
    - Warping/curling
    - ???

    Welk materiaal print je meestal in, en welk materiaal heb je de meeste problemen mee?
    - 80% PLA
    - 15% ABS
    - 5% anders (PET, Laywood etc.)

    Heb je een verwarmd bed of niet?
    - Ja

    Kleine toelichting:
    Bij PLA gaat het bijna nooit meer fout, tenzij ik stappen verlies, waardoor de print verschuift. Ik heb het vermoeden dat dit komt, omdat ik een Mendelmax heb, waarbij het hele bed over de Y-as beweegt (verschuiven gebeurt eigenlijk alleen maar over die as) Bij bepaalde prints zou de ingestelde maximale acceleratie wel eens net te hoog kunnen zijn. Meestal kan ik het oplossen door de printsnelheid wat omlaag te brengen.
    Bij ABS heb ik nog wel eens last van warping/curling, vooral bij het printen van overhangs. Ooit wil ik nog eens een kast om mijn printer bouwen, om te kijken of het effect afneemt als het object tijdens het printen gelijkmatig op (een hoge) temperatuur wordt gehouden.
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Dankje, ik hoop dat veel mensen reageren, anders is het nml geen goede steekproef. Jij hebt dus geen last meer van loskomende printjes?
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik gebruik borosilicaatglas met haarlak. Als ik 5 prints op exact dezelfde plek heb gemaakt, moet ik even opnieuw sprayen, anders is er kans op loskomen (de haarlak blijft deels achter op de print) Het is dus een kwestie van onderhoud.
     
  6. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Mostly PLA prints, praktisch 95% --> Na een maand of 2 begon het echt vlot te lopen.
    Zelden of nooit meer een failure.
    Als het mis gaat, weet ik het bij het aanbrengen van de eerste laag en dan stop ik de print en begin ik opnieuw.

    Haarlak en een verwarmd bed, no problems.

    ABS --> helemaal loskomen niet maar bij de "grotere" stukjes lift er wel eens een hoekje, een mm of 1à2. Die omkasting is hiervoor de oplossing mijn inziens (leeservaring), zelf nog niet de moeite genomen om iets in elkaar te klooien.

    Ik gebruik gewoon glas of een spiegel met haarlak. Werk perfect. Ik breng wel voor elke print een laagje haarlak aan. Af en toe met warm water spiegel/glas helemaal terug proper maken.

    "Echt" borosilicaatglas viel me wat duur uit bij de glasboer. Was echt gek ... ik weet het niet meer, maar het was echt veel. Zie er het voordeel voorlopig ook niet van in.
     
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Bedankt voor jullie reacties, ik zet het er bij en ga het uitwerken.
     
  8. theo66

    theo66

    Lid geworden:
    26 feb 2014
    Berichten:
    53
    Hallo allemaal-
    Wat voor percentage van de gestarte prints faalt? (1 op de) (mislukking is dus het niet kunnen afronden
    van de print om wat voor reden dan ook en afwijkende afmetingen)

    Denk dat ongeveer 5 % mis gaat vaak zie ik het al in begin of als ik de hoogte in gaan
    mis dank vaak stappen


    - Wat is de top 3 oorzaken van het falen van de print?

    stappen die gemist worden waardoor de print afwijkt

    - Welk materiaal print je meestal in, en welk materiaal heb je de meeste problemen mee?
    pla en abs zo als de meeste heb echter wel een kast om te printer gemaakt
    dat gaf gelijk verbetering
    pla print na mijn iedee makelijker

    - Heb je een verwarmd bed of niet?
    ja heb een verwarmd bed

    geen last van loskomende prints gebruik lidel tape Paars
    groetjes
    THeo
     

Deel Deze Pagina