T
Theo Coenen
Guest
Wat is nu de beste manier om brandstof motoren te laten inlopen.
Deze vraag komt voort doordat er bij ons op de club verschillende meningen zijn.
Ik laat normaal iedere 2 takt motor vrij lang indraaien op een "laag" toerental met een relatief grote prop. Met een laag toerental bedoel ik dus volgas en dan mag hij lekker rijk inlopen (4 takten) Na enkele tankjes ga ik kortdurig de sproeier steeds verder dicht draaien waarbij ik continue de warmte van de cylinderkop in de gaten houd. Wordt de motor warm dan gaat de naald weer verder open zodat hij meer brandstof krijgt om zichzelf te koelen. Zodra hij weer afgekoeld is gaat de naald weer verder dicht. Dit blijf ik herhalen totdat de motor op een vliegbaar toerental komt en daar betrouwbaar blijft lopen. Als dit punt bereikt is gaat de motor op een eenvoudig model en gaat de lucht in en mag dan lekker rijk lopen (net vliegbaar).
Bij een 4 takt motor begin ik met een zeer rijk mengsel en laat de motor 2 tankjes draaien op een punt dat de motor net niet afslaat. Daarna begin ik langzaam de sproeier dicht te draaien maar blijf wel constant letten op de temperatuur van de motor. Als er 1 liter brandstof doorheen gedraait is dan gaat deze motor ook op een eenvoudig model en gaat daarmee de lucht in. De motor laat ik dan vrij rijk lopen en met iedere verdere vlucht draai ik de naald verder in totdat de motor op zijn maximale vermogen is.
Als dit gebeurt is zijn ongeveer 3 liter brandstof verbruikt.
Deze vraag komt eigenlijk naar voren naar aanleiding van het kapot draaien van een vrij nieuwe 4 takt motor door een clublid en een ander clublid die een nieuwe 4 takt motor heeft en deze na 1 tankje al op zijn maximale toeren laat draaien.
Deze vraag komt voort doordat er bij ons op de club verschillende meningen zijn.
Ik laat normaal iedere 2 takt motor vrij lang indraaien op een "laag" toerental met een relatief grote prop. Met een laag toerental bedoel ik dus volgas en dan mag hij lekker rijk inlopen (4 takten) Na enkele tankjes ga ik kortdurig de sproeier steeds verder dicht draaien waarbij ik continue de warmte van de cylinderkop in de gaten houd. Wordt de motor warm dan gaat de naald weer verder open zodat hij meer brandstof krijgt om zichzelf te koelen. Zodra hij weer afgekoeld is gaat de naald weer verder dicht. Dit blijf ik herhalen totdat de motor op een vliegbaar toerental komt en daar betrouwbaar blijft lopen. Als dit punt bereikt is gaat de motor op een eenvoudig model en gaat de lucht in en mag dan lekker rijk lopen (net vliegbaar).
Bij een 4 takt motor begin ik met een zeer rijk mengsel en laat de motor 2 tankjes draaien op een punt dat de motor net niet afslaat. Daarna begin ik langzaam de sproeier dicht te draaien maar blijf wel constant letten op de temperatuur van de motor. Als er 1 liter brandstof doorheen gedraait is dan gaat deze motor ook op een eenvoudig model en gaat daarmee de lucht in. De motor laat ik dan vrij rijk lopen en met iedere verdere vlucht draai ik de naald verder in totdat de motor op zijn maximale vermogen is.
Als dit gebeurt is zijn ongeveer 3 liter brandstof verbruikt.
Deze vraag komt eigenlijk naar voren naar aanleiding van het kapot draaien van een vrij nieuwe 4 takt motor door een clublid en een ander clublid die een nieuwe 4 takt motor heeft en deze na 1 tankje al op zijn maximale toeren laat draaien.