[inrijden] De WOT-methode voor brandstofmotoren uitgelegd

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    In deze tutorial wordt het inlopen van een brandstofmotor volgens de WOT methode beschreven. WOT betekent Wide Open Throttle, en de vertaling hiervan is Geheel Geopende Gasschuif (GGG). Het inrijden volgens de WOT-methode is het inrijden van een brandstof motortje terwijl je vol gas geeft en met een erg rijke afstelling rondjes rijdt. Door de erg rijke afstelling zal de motor bij vol gas maar weinig toeren maken en heel veel smering krijgen. Hierdoor zal de motor een lange levensduur hebben, door de juiste inloopprocedure waarbij de vele brandstof voor veel smering zorgt en daardoor het eventuele (microscopishe kleine) metaal slijpsel, wat bij het inrijden van de zuiger en cilinderwand 'afslijpt,' uit de motor kan spoelen tesamen met de overtollige brandstof.


    Het inrijden volgens de WOT-methode gaat als volgt:
    1) Eerst laten we de motor één tankje stationair lopen op de fabrieksafstelling.
    2) Draai de hoofdsproeier twee tot drie slagen verder open (tegen de klok in). Onthoud hoeveel slagen je de sproeier verder open draait ten opzichte van de standaard fabrieksafstelling.
    3) Zet de auto op de grond, en ga er mee rijden, waarbij je zorgt dat de auto bij het geven van vol gas niet harder rijdt dan dat je hem hooguit rennend kan bij houden. Rijdt de auto harder, of maakt hij veel toeren, draai dan de hoofdsproeier nog een slag verder open.
    4) Rij zo zeker vier tot zes tankjes leeg, bij voorkeur zes.
    5) Daarna draai je na het leeg rijden van elk tankje de hoofdsproeier een kwartslag naar binnen (met de klok mee) en vol gas blijven rijden totdat je dichtbij de standaard afstelling komt, de auto zal dan steeds sneller gaan rijden dat vol gas rijden niet meer haalbaar is.
    6) Dan heb je na zo'n tien tankjes je motor ingereden.

    Extra tips voor een lange levensduur nadat de motor is ingelopen:
    - bij koude start langzaam de prestaties opvoeren om de motor langzaam op temperatuur te brengen, ga je na start direct vol gassen is dat schadelijk.
    - de afstelling kan per dag veranderen, zorg dat de motor netjes op temperatuur blijft en een mooi rookpluimpje uit de motor komt.
    - Rij niet te lang vol gas bij een goed afgestelde motor, hooguit 5 seconden want anders loopt de temperatuur te ver op.

    Je kunt zonder kap beginnen (is niet nodig) maar tegen de tijd dat de motor 'op scherp' komt is met kap wel aan te bevelen, zodat het laatste beetje polijstproces bij de juiste temperatuur gebeurt.


    Van deze hele inloop procedure heeft Masterwebber een filmpje bij gemaakt waar alles duidelijk in staat uitgelegd.




    Tekst door: Roelof
    Film door: Masterwebber


    (c) RC-Junkies.com
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk, dat is een goed stukkie teamwork met uiteraard alle credits naar Masterwebber om het op film te zetten.

    Natuurlijk willen we van hem weten hoe zijn motortje het nu doet bij een goede afstelling, in het filmpje zag het er al goed uit.
     
  3. masterwebber

    masterwebber Guest

    Whaa, leuk om dit ook hier terug te zien :D

    Ik ga morgen rijden, en de motor goed afstellen.
    Maar de motor loopt nog super!

    Nog een tip!
    Als je 1 liter dus hebt opgereden met het inrijden, moet je altijd een nieuwe gloeiplug in de motor doen!

    En er komt ook nog een tutorial-filmpje aan over het afstellen van een motor, hoe die nou het beste blijft lopen,...
     
  4. Nua2002

    Nua2002 Guest

    Hey,

    Ik wilde net een reactie plaatsen en toen kreeg ik elke keer een error! Maar dan plaats ik nu als nog maar een reactie:

    Ik vindt dit echt een mooie Tutorial (hoe je dat ook mag schrijven). Duidelijke uitleg, en een mooi filmpje erbij. Ik heb mijn auto al afgesteld, maar als dat nog niet zo was, was het zeker gelukt met deze tutorial!

    Angelo
     
  5. Patrick Rx

    Patrick Rx Guest

    Kan deze een Sticky worden?.!

    Dit is namelijk heel goed uitgelegd.

    Het feit dat er Beeld en geluid is helpt de onervaren rijder heel erg.


    Geweldig en ga zo door....
     
  6. Truster

    Truster Guest

    :D SUPER :D

    Egt heel erg oed gemaakt. Deze toturail geld tog ook voor offroad auto's? Ik denk dat ik m wel ga gebruiken als ik mn Savage 3.5 Classic heb. Dat zal denk ik nog een weekje of 1/1,5 duren en dan hep ik m :D . Het is idd heel duidelijk uitgelegd en begrijpbaar voor iedereen.
     
  7. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    is dit nu echt dé methode voor het inlopen?
    heb er diverse ingelopen volgens opgaves van de fabrikant, maar die zeggen allen dat je steeds iets sneller moet gaan rijden na een tankje stationair gelopen te hebben.?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals ik al eerder ergens heb aangegeven is dat een compromis. Fabrikanten gaan er vanuit dat de geleverde motor een zo goed als juiste afstelling heeft en willen zo voorkomen dat mensen zonder kennis er aan gaan draaien.
    Dan is het aan de rijder om zich aan de handleiding te houden.

    De WOT methode is is bij alle wedstrijdrijders DE methode om een motor in te draaien aangezien die weten hoe je een motor moet ontregelen en daarna weer afstellen.

    De WOT zorgt er voor dat veel olie door de motor gaat wat bij de strakke passing van de zuiger beter smeert en koelt (veel wrijving in de motor door die strakke passing) en een ander handige bijkomstigheid is dat de motor door de zeer rijke afstelling nooit op volle toeren komt waar sommige nieuw gekochte auto's door storing of losse handjes wel eens last van hebben....
     
  9. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Je punt is heel duidelijk, newbies zouden aan de schroeven kunnen draaien zonder dat ze weten wat er gebeurd, ik zie dat maar al te vaak gebeuren (beschrijving word niet gelezen).

    OK dat is duidelijk! maar merk je effecten aan de motor als je deze op een bepaalde manier (WOT/normaal) hebt ingelopen?

    Juist! daar had ik niet aan gedacht

    heb nog steeds mijn nieuwe LRP motor klaarliggen... die ga ik dus eens met WOT inlopen 8)
     
  10. narfer007

    narfer007

    Lid geworden:
    31 jan 2005
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Zoetermeer
    schitterende uitleg :)
    Ik ga dit ook zeker proberen met mijn CD3'tje zodra ik hem heb. (BTW mooie auto in het filmpje :lol: )

    Maar je zal snel een tankje leeg hebben met dit soort afstellingen "+ 3 slagen"

    @ masterwebber:

    je buren zullen vast blij zijn met jou door de straat :wink:
     
  11. masterwebber

    masterwebber Guest

    Whaa, de cd3 bevalt me super!!

    En liep alleen in de tuin de motor 1 tankje stationair lopen dat duurde wel 10 minuten ofzo.
    Maar geen boze buurtbewoners gezien :D

    Toen maar ergens anders gaan rijden want in de straat was het beetje druk.

    Tank ging idd erg snel op ja :D
     
  12. yorrick

    yorrick

    Lid geworden:
    25 sep 2005
    Berichten:
    32
    Locatie:
    ulft
    maar maakt het wat uit dan als je ff een tankje leeg heb gerede of moet je steeds blijve door rijde ?? :p die 6 tankjes
     
  13. Truster

    Truster Guest

    Klijn vraagje:
    Er zijn tankjes van 75cc en van 160cc. Nou zal mijn toekomstige savage er eentje hebben van 160cc. En de uitleg is geschreven voor een auto met 75cc tank. Moet ik nu even gaan omrekenen dat er 2 klijne in een grote tank passen? Of gewoon 6tankjes van 160cc inrijden?
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Normaal heeft een 1:10 een 75cc tank en een 1:8 een 125cc tank, qua rij-tijd (daar gaat het vooral om) doen ze beiden ongeveer gelijk.

    Reken dus maar uit wat er verbruikt wordt en reken dat om naar 160cc tankjes. Dat zal dan iets van een half tankje stationair zijn, 4 tankjes WOT en 3 tankjes in stapjes armer. zit je op 7 tankjes is ook weer een liter...
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik weet zeker dat er veel mensen iets aan hebben.

    misschien ook iets om toe te voegen aan de modelbouwforum FAQ ?
     
  16. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Van mij mag het, als de bron vermelding maar blijft.....
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Denk je nu echt ???????

    De discussie is al begonnen:
    http://www.bb-hardware.com/modules/newbb_plus/viewtopic.php?topic_id=4723&forum=16
    Omdat een winkelier anders zegt.....

    Sinds de tijd dat ik hier op het forum zit zijn er altijd discussies over dit punt geweest en ik vrees dat een invulling bij de FAQ compleet genegeerd wordt of alsnog nieuwe discussies aanslingert naast het feit dat veel nieuwelingen de search en de FAQ niet eens weten te vinden.

    Maar het is waar, de FAQ voor auto's moet hier op het forum ook aardig aangevuld worden :wink:
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    De methode die ik binnenkort eens toe ga passen......
    Ook wel de "Josh Cyrul" methode genoemd, en zo op het eerste gezicht bevalt hij me wel.......


    Plaats de auto op de startkist.
    start de motor, laat de motor rustig opwarm met steeds kort 1/4 tot 1/2 hoeveelheid "gaspulsen" geven.
    Is de motor eenmaal warm, draai dan de hoofdsproeier 1 vol slag verder open geef volgas en hou de carberateur volgas, terwijl je de hoofdsproeier steeds verder opendraait, tot de motor afslaat.
    Draai nu de hoofdsproeier 1/4 slag dicht en start de motor.
    Laat nu de motor met de carberateur volgas 3 tankjes op de startkist draaien. Hierna laat je de motor 15-30 minuten volledig afkoelen (zet zuiger wel onderin).
    Hierna, nogmaals de motor 2 tankjes volgas op de startkist laten draaien.
    Het volgende (inmiddels 6e tankje) draai je de sproeier 1/4 slag dicht en i.p.v. volgas geven op de startkist, geef je nu volgas "pulsen" van 2-3 seconden.
    Als dit 6e tankje half leeg is, draai je de sproeier weer 1/4 slag dicht maar je gaat door met die gaspulsen.
    Elk 1/2 tank verder draai je de sproeier 1/4 slag dicht met het blijven geven van gaspulsen, net zolang tot je 8 tankjes er door hebt gedraaid. Zet de motor uit, en laat hem weer 15-30 min afkoelen.
    Nu mag de auto de weg op.

    Rij 2 tankjes lekker rijk rond over de baan, en elke 2 ronden (minuut) draai je de carb een heel klein stukje verder dicht net zolang tot de motor afgesteld is en hard gaat.......


    Mocht je nu tijdens dit process merken dat je veel eerder dan de beschreven 10 tankjes brandstof op snelheid zit, pas de de cijfers een beetje aan........
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    En dan hebben we het niet over de methode die Chielos te horen kreeg van Jean Paul tijdens de WK in Messina.....
    Die raad ik de "recreant" niet aan.... :D

    wat was het Michiel, 1 tankje stationair, en dan knijpen dat ding?......
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Was dat niet zo´n pre-runned ding ?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina