Ja, deze bedoel ik, dan zou er 1 aan kunnen naar de cockpit, dus 6x signaal, 1x + en 1x -, maar hoe soldeer je die + en -, die laatste twee worden toch veel te breed om op de d sub te solderen. Hou je nog een lege pin over.
De + en - moet je al eerder samen laten komen in de vleugel (waar je genoeg ruimte hebt) dan ga je dus van 3x + en - naar 1x + en - Dus dan steken er 5 draadje per vleugel helft uit. Of je nou een mpx of sub d stekker gebruikt
Ik vraag me af of je een d-sub moet gebruiken Een d-sub is gemaakt om ttl spanningen door te geven. Zeker niet om flink wat vermogen doorheen te jassen. Dat het lukt is één maar of het verstandig is... Edit Ik zou voor de zekerheid gewoon de datasheet raadplegen, niet alle d-sub connectoren kunnen de zelfde stromen aan (met name de goedkope niet). Even opgezocht en het blijkt te variëren tussen 1 tot 5A per pin, beetje afhankelijk van de fabrikant. /Edit De pennen van een mpx stekker zijn wat dikker, ook bij de contra-stekker en kunnen wat meer vermogen hebben. Sterker nog, die zijn er origineel voor gemaakt om stromen door te geven. Just my 2ct als IT-er
d-sub worden al jaren (ook door mij) gebruikt, bij F3J-achtige vliegtuigen is het bijna de standaard. Nooit problemen mee gehad.
Op de stekker naar de romp komen maar 2 plussen en minnen, voor de flapservo en de voeding naar de tips. In de tips komen er dan ook weer maximaal 2 op 1 pootje dat lijkt mij nog goed te doen. In de romp hoef je in principe maar 1 plus en min naar de ontvanger te voeren en verder allemaal enkele puls-draden Edit: ik zat met 2 vleugels in mijn hoofd maar bij de flapservo en aftakking maken naar de stekker richting tip volstaat wel om in het midden nog steeds maar 2 + en - draden over te houden
Met SubD stekker wordt meestal verwezen naar de 9 pins Sub-D. Bij F3J hebben we meestal 2 kleppen per vleugelhelft, dan heb je met een 9 pins Sub-D 5 pinnen over voor stroomtoevoer (=genoeg). Met 3 kleppen per vleugelhelft kun je beter uitkijken naar een 15 pins Sub-D (kwestie van wat redundancy in te bouwen en niet te vertrouwen op 1 +/- paartje - zeker niet als het gaat om stroomslurpende digitale servos). Verder zie ik dat je de stroomdraden (-/+) afneemt van de ontvanger (de laatste foto in post #38). Ik raad je aan om (voor de vleugelservos) enkel de signaaldraden van de ontvanger af te nemen en de stroomvoorziening langs een ander pad te laten lopen. Nu heb je als je stroomvoorziening 1 of 2 (servo)stekkertjes van accu naar ontvanger en vandaar weer naar de vleugelservos. Beter is (qua stroomvoorziening) om de stap via de ontvanger over te slaan.
In F3J is het gebruikelijk om een (MPX 6 polige) ON/OFF stekker te gebruiken die de verbinding maakt van accu naar ontvanger (voor rudder/richting servos) en voeding richting vleugel. Voor de vleugelservos worden enkel de signaaldraden van de ontvanger betrokken. De voeding (+/- stroomdraden) voor de vleugelservos komt vanaf genoemde stekker. De reden voor bovenstaande is dat je ontvanger meestal al vol bezet is met signaalstekkertjes (4 voor de vleugel en 2 voor richting/hoogte). Dan blijven er op de ontvanger maar weinig plekken over voor de voeding (1, max 2). Dan vertrouw ik liever op een aparte, gesoldeerde verbinding richting vleugel dan RX servostekkertjes op de ontvanger. Of die voeding nu van een accu (F3J) of BEC (F5J) komt, maakt in deze weinig uit. Het gaat er enkel om dat je de voeding veilig distribueert. Ik maak desgewenst komend weekend wel een schema/fotos.
Dus jij zou bij een bec van een regelaar de plus/min buiten de ontvanger om naar een aparte voedingsdraad leiden richting vleugel? Wat doe je dan met richting en hoogte? Wat bedoel je met "ontvanger vol van signaalstekkers" Elke servo aansluiting heeft toch gewoon 3 pinnen op de ontvanger? En die zijn in de ontvanger onderling verbonden dus die hoef je in principe niet allemaal te gebruiken. Ik weet het van mijn graupner niet maar bij multiplex stond in de handleiding dat de ontvangers allemaal geschikt zijn om 5A continu makkelijk aan te kunnen. Enige reden waarom gruner bij de Inside losse signaaldraden gebruikt is omdat het een beetje lastig (en onnodig) is om 6 draden op 1 pootje te zetten. Daarnaast komt je voeding voor alle servo's via 1 gewone servoaansluiting van je regelaar, het is m.i. niet nodig om dan daarna een hele uitgebreide gescheiden voeding voor je vleugel aan te leggen Vergeet niet dat de belasting in een Inside van geen kant in de buurt komt van wat er tijdens een f3j ronde gebeurd! De enige keer dat servo's echt wat moeten doen is als je je butterfly in een duik opentrekt en dan nog alleen de flapservo's het meest.
Richting en hoogte worden normaal aangesloten op de RX (dus +/-/signaal op de stekker). Met één stekker wordt BEC aangesloten op ontvanger (= voeding ontvanger, richting & hoogte) Vleugelservos krijgen een eigen voedingskabel vanaf de BEC (en niet via de RX) Het punt is dat de servo aansluitingen enkel stroom afnemen - ergens zul je die stroom van de BEC naar de RX / servo moeten brengen. Met 6-8 servos schieten er weinig aansluitingen over op je RX om de stroom van BEC via RX naar servos te brengen. Dus maak een een aparte voeding van BEC (middels een ON/OFF stekker) naar de vleugelconnector, maar niet via de ontvanger. F3J zal iets meer piekverbruik kennen dan F5J, maar dat maakt in feite niet uit. Alle servos moeten het altijd doen, wanneer je ze nodig hebt. Ik post morgen een plaatje/foto - dit maakt waarschijnlijk meer duidelijk dan txt.
De plus en min zijn in je ontvanger allemaal onderling doorverbonden dus of je dit via een niet gebruik kanaal aansluit of via een van de gebruikte kanalen maakt niet uit. Waarom zou je dan tussen regelaar en ontvanger een aftakking in de plus/min, om de ontvanger heen, naar de vleugel aan leggen terwijl je ontvanger die stroom gewoon kan hebben? Je zegt dat je 1 plus/min draad niet voldoende vind voor de vleugel, maar het komt al met 1 plus/min uit je regelaar en dat is dan de zwakste schakel. M.i. is het dan óf een regelaar met een goede bec (de yge60 in m'n Orca heeft 5,5A continu) óf een aparte Ontvangeraccu. Ik heb een paar regelaars op het oog met 3 tot 5A continu en 8 tot 10A piek die volgens mij de lading volledig dekken. Voeding naar de vleugel kan dan van de ontvanger eventueel met 1mm2 draden i.p.v. 0,5 of 0,34mm2 (dikkere draad is minder weerstand en minder verlies) maar of dat écht nodig is voor de Inside........ Met 6 niet al te grote flapjes, het zijn niet de schuurdeuren van een f3j glasbak, vliegt Hoellein hem zelf ook 'gewoon' met een goede regelaar met goede 3A bec
Hallo Japie...kun je mij eens simpel uitleggen hoe dat werkt, zo'n S-bus decoder? Ik heb hier wel een s-bus ontvanger voor mijn bijna vliegklare Inside, maar geen speciale s-bus servo's, of heb je die met een s-bus decoder misschien niet nodig dan? Ik zie met plezier dat mijn oude MPX LS-3 nog steeds deel uit maakt van je vloot? Groet! K.
Een S-bus decoder zet het signaal van de S-bus om naar een PPM signaal wat geschikt is om standaard servo's mee aan te sturen. Behalve voor het uitbreiden van het aantal kanalen van een ontvanger, kan dit soort S-bus decoders ook gebruikt worden om de hoeveelheid bedrading te reduceren. Zou je bijvoorbeeld een S-bus decoder in je vleugel inbouwen dan heb je daar de beschikking over 16 kanalen terwijl je maar drie draden naar je ontvanger hoeft aan te sluiten. Alleen de plus, min en de S-bus signaal draad. Deze S-bus decoders zijn eenvoudig zelf te maken trouwens!