Inside F5j Hollein / Gruner CNC

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 18 okt 2015.

  1. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Over plakken met CA:

    Ik gebruik dikke CA voor delen die op elkaar moeten worden geplakt. Je hebt dan een beetje de tijd om de delen goed uit te lijnen. Voorbeeld, de triplex versterkingen langs de romp-zijkanten.

    Voor delen die netjes in elkaar vallen gebruik ik dunne CA. Eerst opbrengen dan samenstellen.

    En voor delen die via caplilaire werking CA als het ware opzuigen (vleugel ribben) gebruik ik dunne CA - die ik aanbreng met een injectie-naald.

    Je komt dan veel beter in de hoekjes.

    image.jpeg
     
    dumontwj vindt dit leuk.
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Top! Zo ga ik het ook maar doen. Inmiddels het bouwplankie gereed voor de eerste delen.

    [​IMG]

    Edit. Dat werkt erg mooi! En de gipsplaat is briljant!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2015
    vissermax en Justus vinden dit leuk.
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn tekening net bij de copyshop gebracht maar daar hebben ze het zo druk dat ik de kopieën morgen pas terug krijg.......:(
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Daar heb ik ook last van.... Maar dan voor een ander kissie.

    Kunnen we er ook een raadsel van maken: welke Inside wordt hier gebouwd? 3 in 1 draadje. Het wordt een bijna een wedstrijd...
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Japie zijn draadje, japie zijn Inside....ik zal ook stoppen met offtopic over bec:oops:
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Neeeee dit moet juist een verzameldraadje worden met alle perikelen over de inside. Dus lekker doorgaan!!!
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb wel net ook mijn bouwtafel geprepareerd, nieuwe grote plaat 18mm spaanplaat en, na in korte tijd veel enthousiaste reacties, ook een gipsplaat erop.

    Nu voor het eerst ook alle onderdelen uit de doos gehaald en weer diep onder de indru, van de kwaliteit.
    Ik weet nu ook grotendeels waar het grote gewichtsverschil met de Climaxx vandaan komt: de buizen hebben een grotere diameter en veel dunnere wanddikte en zijn aanmerkelijk lichter dan wat ik van de Climaxx herinner. Ook worden ze kleiner naar de tips toe. (Ik ben nog steeds niet bang voor de sterkte can de vleugel hoor!)

    Daarnaast is de romp veel lichter geconstrueerd, bij de Climaxx is de hele voorkant van de romp tot voorbij de vleugel gedubbeld met multiplex en zijn de staartdelen van massief balsa. Hier zit heel erg veel winst!

    Al met al lijkt het echt een mooie door ontwikkelde nazaat van de Climaxx dus ik wordt steeds blijer!.....dat word ook echt lachen op de helling met dit ding!
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Heerlijk he! Ik moet zeggen, de passing van de onderdelen is echt 99,9pct!! Top hoor! Wel her en der zo precies dat je eigenlijk het verbrande randje er niet af kan schuren omdat de passing dan te los wordt. Nouja. Al met al super enthousiast!

    Hier ook 18mm spaan met gipsplaat. Werkt helemaal top!

    [​IMG]

    Enige nadeel van dit soort werk... Mn handen zitten weer onder de CA. Grrr
     
    vissermax vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dan moet je eigenlijk iets anders lekker slordig met witte houtlijm plakken, als dat ook op je vingers zit trek je dat later mét de ca resten zo van je vingers.
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik gebruik meestal Latex handschoentjes, bij het lijmen hè :)
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    De handschoenen heb ik ook geprobeerd. Maar dan plakt de hele boel aan elkaar haha. Dat spul loopt zo, en de damp plakt ook.
    We leggen wel braaf plastic folie over de bouwplank, maar die CA zal ook wel lekker hechten aan de plastic folie

    De houtlijm tip ga ik eens proberen!

    [​IMG]
     
    jve vindt dit leuk.
  12. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik zal straks eens foto's maken van de voortgang;)
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hoe meer foto's hoe beter Al zijn ze allemaal hetzelfde
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Op mijn tekening leg ik tegenwoordig niet meer van dat dunne huishoudfolie maar het dikkere transparante tafelplastic. Dit lijkt op dat plastic wat gebruikt wordt als de ramen van een tent maar is iets dunner , dat werkt prima, is mooi strak te trekken (zeker als je het een beetje warm maakt met een föhn) en er hecht in mijn beleving minder aan dan huishoudfolie.

    Ander dingetje wat mij goed bevalt is met dikke CA een onderdeel 'insmeren' en vervolgens met 1 blaadje toiletpapier daar overheen 'aaien'. De CA is dan al een beetje in het balsa ingezogen en het overtollige CA wordt dan door het toiletpapier weggezogen. Moet je dus wel de dikkere en langzamere CA gebruiken...

    Jacob
     
  15. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    In ruwbouw zijn de vleugeldelen nu verlijmd.

    Na het nodige schaaf en schuurwerk aan de achterlijsten,de buitenste vleugeldelen nog met elkaar verlijmen.

    Het blijft een leuke kit om te bouwen

    Terence


    20151103_221038 - kopie.jpg
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zo jij schiet al lekker op

    Ik weet niet of het aan het door mij gebruikte plastic ligt of aan het feit dat ik de boel flink wat uurtjes met rust heb gelaten, maar ditmaal plakt de CA gewoon NIET aan mijn plastic! Ik kon de delen gewoon lospakken! Super!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2015
    Justus vindt dit leuk.
  17. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik ben zelf niet zo'n bouwer, maar als ik dit zie gaat het toch wel kriebelen. Echt mooi bouwen die kisten van Hoelein.:)
     
    jve vindt dit leuk.
  18. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Gewoon doen A3. Het is ook geen bouwen, het is monteren, prachtig spul!

    JB
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Volgend jaar maar eens doen Jacob. Heb nu een tweedehandsje gekocht voor de helling en F3J.
     
  20. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Ok, alle perikelen dus en fotos....

    Nou dat verzoek komt mooi uit want hoewel het inderdaad een klasse bouwpakket is betekent dat niet dat alles van een leien dakje gaat. Die verhalen van in 9 uur vlieg-klaar geloof ik al helemaal niet. Het schuurwerk van de achterlijst en de romp-punt, het folieen, de installatie van de servos en hevels, je zender programmeren en zwaartepunt afstelling, het kost allemaal best veel tijd.

    Ik ben misschien het verst van allemaal (zie fotos) maar dat komt meer omdat ik als eerst begonnen ben dan dat ik nou zo een snelle bouwer ben. En dan gaat er ook nog wel eens wat mis....

    Perikelen dus:

    Ik had netjes mijn motorschot geplakt met dikke CA en vervolgens flink schuren. So far so good. Toen mijn motor geprobeerd.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5691__Turnigy_2217_20turn_860kv_22A_Outrunner.html

    Met een 10 x 7 prop gaf mijn ampere meter amper 15 amps aan - dus ik naar een 11 x 6. Toen werd het 16.5 amps. Maar hoewel dat binnen de operating current ligt werd mijn motor gloeiend heet.

    En vervolgens kwam het motorschot los... Gelukkig pas nadat ik de motor had gestopt. Tegen al die hitte kon de CA verbinding niet op.

    Tja, misschien maar beter ook want het bleek dat het randje dat contact maakt door al het schuren beneden nog maar 1 mm dun was en was er ook een gat ontstaan. De bovenste helft was met 2.5 tot 3.5 mm iets beter

    De oplossing was een dik uurtje beter hobbywerk. Ik heb het motor schot met epoxy geplakt en vervolgens 4 gleufjes gezaagd/gevijld langs de hoeken, in de lengte van de romp-punt. Daar heb ik vervolgens een stukje carbon staaf dat ik van de voorlijsten over had, in geplakt. Op de onderkant heb ik een extra stukje 1 mm triplex geplakt (bruine plek). Dan een beetje plamuur en insmeren met CA lijm en het geheel is keihard en de overgang tussen romp en spinner bijna perfect.

    Op de fotos ziet het er allemaal erg lelijk uit maar geloof me, na het folieen is het super strak.

    Ik wil nu toch een andere motor en denk nu aan deze, met een 10 x 7 of 11x6 prop.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...K3_2836_1040kv_Brushless_Outrunner_Motor.html

    Nou goed, opletten dus dat je niet de fanatiek schuurt is de samenvatting van dit verhaal.

    Geniet van de fotos, ondertussen ik bouw rustig verder en maak er verder geen wedstrijd van,

    En als jullie nog motor tips hebben hou ik me aanbevolen,

    groetjes


    Roger

    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2015
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina