INSPIRA bouwproject gestart!

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 8 jan 2012.

  1. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Bouwbeschrijving Inspira.

    Na het lezen van diverse berichten over het model Inspira op het modelbouwforum, zijn we ( Jos en Piet ) zeer geïnteresseerd geraakt in dit model!
    Omdat we bezig waren met andere projecten hadden we besloten om de tekeningen pas te bestellen als we met deze projecten klaar waren.
    Eind vorig jaar was het dan zover en hebben we de tekeningen laten afdrukken!
    Deze zagen er erg indrukwekkend uit maar na bestudering ervan, zagen we toch nogal wat dingen waar we vraagtekens bij hadden. We gaan starten met de bouw van de vleugels.
    Aller eerst wilden we zo snel mogelijk een beslissing nemen over de pennen constructie van de vleugel aan de romp. Wij vinden de twee holle buizen naast de hoofdligger niet zo’n beste keuze!
    Hiervoor hebben we uiteindelijk gekozen voor een stalen platte pen 14 x 2 mm. ( standaard Graupner)
    De hoofdliggers gaan we opbouwen uit 3 layers. We gaan uit van de basis maat 10 x 5 mm en bouwen deze op uit 2 grenen latten van 10 x 2 mm waar we tussenin een koolstof laag maken van 1 mm dikte.
    De totale hoogte van de wortelrib is 24 mm. Vandaar dat we gekozen hebben voor de stalen pen 14 x 2 mm. De hoofdliggers, samen met de stalen pen zijn dan 24 mm! ( 5 + 5 + 14 )
    De overige ruimte tussen de hoofdliggers wordt opgevuld met massief grenen hout. Hierna sluiten we de hoofdliggers tussen elke rib links en recht af, met een 3 mm dikke multiplex plaatje.
    Zie onderstaande foto / tekening van ons plan.
    [​IMG]

    Het volgende probleem is natuurlijk dat je de eerste 5 ribben ( multiplex 3 mm ) door deze constructie in 2 delen van elkaar, los zaagt!
    Daarrom hebben we besloten om de bovenste kamer van de hoofdligger alleen aan de onderzijde door te zagen. Hierdoor blijft de rib bij elkaar.
    Zie onderstaande foto / schets.
    [​IMG]

    Als alles zover klaar is, dat deze hoofdligger erin gelijmd kan worden, zagen we de 2 lipjes door en vijlen we e.e.a. op de juiste maat. ( 10 x 5 mm )

    Tegen het verdraaien van de vleugels hebben we gekozen om in de rechter en linkervleugel, 2 stalen pennen van 4 mm in de eerste 2 ribben te lijmen en deze enkele centimeters te laten uitsteken. Deze uitstekende delen van de pennen vallen hierna in de romp.
    Om de 2 vleughelften aan elkaar te maken hebben we gekozen om in de hoofdligger van het binnen deel een messing buis ( 6 x 7 mm) te maken tot in de 3e rib. ( alle 3, multiplex 3 mm )
    In het buitendeel aan de wortelzijde komt een stalen pen van 6 mm. (Ook in de eerste 3 ribben, multiplex 3 mm )
    Om het verdraaien van dit deel van de vleugel hier tegen te gaan kiezen we hier ook hier voor 2 stalen pennen van 4 mm. In binnendeel 2 messing buis 4 x 5 mm, in de eerst 2 ribben en in buitendeel 2 stalen pennen van 4 mm.

    Toen we dit allemaal hadden besloten konden we de eerste inkopen gaan doen.
    Zie onderstaande foto.
    [​IMG]

    Ook hebben we enkele platen multiplex 3 mm aangekocht!
    Nu kan het echte bouwen gaan beginnen.
    Binnenkort laten we weer iets van ons horen!
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Mooi project :yes: Heb wel mijn bedenkingen over de door jullie bedachte constructie voor de hoofdligger. In het bouwdraadje van de Elephant van Fotor is hier heel veel over geschreven en aan het eind kun je lezen hoe dit afliep :(
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als je koolstof gebruikt hebben die grenen liggers totaal geen toegevoegde waarde. Kops balsa ertussen, en goed triplex aan de zijkant, is dan genoeg. Of die 1x10 mm koolstof voldoende is weet ik niet uit mijn hoofd. Hangt ook sterk af van hoe dynamisch je met die kist gaat vliegen (ooit een keer).
    Berekenen kun je het met het Excel-sheet van Christian Baron.
    De afstand tussen de onderste koolstof stringer en de bovenste werkt op de buigsterkte met het kwadraat. Dus 2x zo grote afstand = 4x zo buigsterk (met dezelfde hoeveelheid kool). Dus: koolstof tegen de beplanking aan, of nog beter gelijk met de beplanking.

    Vlakstaal 14x2 mm is waarschijnlijk sterk genoeg, maar heeft één nadeel. Bij een snelle start (lier) kunnen de vleugels naar achteren buigen (en de stekker voor de servo's lostrekken).
    Bij een landing waarbij hij sterk wordt afgeremd kan een vleugel naar voren zwiepen en de romp of vleugel zelf indrukken.

    Dirk.
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    inspiratie

    http://manuals.hobbico.com/top/top-antares-manual.pdf


    Misschien kun je wat inspiratie opdoen bij tekening op pagina 12.
    Het betreft hier een beestesterke constructie van vleugel enkel uit hout zonder gebruik exotische materialen.
    Voor een stevige constructie altijd het hardste hout (Balsa en spruce) lees (zwaardste).
    Bij een 4000mm spanwijdte scheelt dit 50 a 100gr voor de vleugels.
    Verwaarloosbaar in feite.


    Veel succes met jullie project.

    Mgv,
    Aurectar
     
  5. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Is dit de Inspira F3J ?
    Mooie kist, ik neem me er even een abotje op!
     
  6. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Hallo Piet en Jos!

    Mooi project, ga ik volgen, ik weet zeker dat ook dit weer helemaal goed komt!

    Succes in ieder geval,
    Norbert
     
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 2

    14-1-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    Naar de tekening van de romp hebben we nog niet veel gekeken, de breedte bij de vleugels is 10 cm, dat is belangrijk voor de lengte van de vleugel pennen!
    Eerst hebben we de multiplex ribben 1 en 5 en 15 -16 - 17 uit de tekening geknipt en met Prit op het hout geplakt. Rib 1 en 5 hebben we daarna uitgezaagd en precies op maat geschuurd.
    Omdat we 4 vleughelften gaan bouwen ( 2 vliegtuigen! ) gaan we de overige ribben in één pakket maken. In de ribben 1 en 5 hebben we op 3 plaatsen gaatjes geboord van 2 mm.
    Hiertussen hebben we 8 plankjes multiplex 3 mm geplaatst en deze met draadeindjes M2 aan elkaar gemaakt tot een pakket.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als dit alles klaar ik kan het schuren beginnen!
    Aan de buitenzijde kan het op de vlakke schuurschijf maar de onderzijde is hol en moet dus op en schuurrol gebeuren. Hierbij hebben wel de stofzuiger gebruikt als afzuiger!
    Het resultaat is 10 exact gelijke ribben!
    Hierna hebben we met de lintzaag de onderste ruimte voor de hoofdliggers eruit gezaagd.
    Dit alles nog steeds als één pakket!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hierna hebben we het pakket losgemaakt en gereduceerd naar 2 pakketten van 5 ribben.
    We moeten nu namelijk de rechter en linker vleugel apart gaan houden!
    Omdat je met platte pennen werkt moet je de pen in één vleugel aan de linkerkant van de hartlijn houden en de andere aan de rechterkant. Ook moet je rekening houden met de dikte van je messing buis! ( 0,5 mm )
    Als de posities van de stalen pennen op de rechtse en linkse wortelrib zijn afgetekend gaan we uit pakket 1 en 2 de stalen platte pen maat 14 x 2 mm uitzagen en passen. Als de platte pen past gaan we de onderzijde van de bovenligger ruimte uitzagen. Doordat we de lijntje naar boven nog niet wegzagen blijft de rib een geheel!
    Nog even bepalen waar we de kabels uit de vleugel laten komen. Hier een gaatje van 5 mm door al de 5 ribben geboord.
    Toen deze set zover klaar was moesten er nog 3 volgen!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alle sets zijn nu zover klaar! Nu nog de gaten boren voor de stalen pennen.
    Hierover meer in het volgende verslag.
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Mooi project, ik volg het met interesse!
     
  9. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    F3J

    Hallo Linderd,

    Ik geloof niet dat dit een F3J kist is. Bij F3J worden zo'n hoge eisen aan een model gesteld dat een houten kist daar beslist niet aan kan voldoen.
    Als je alleen al de start aan een lier wel eens hebt gezien weet je precies wat ik bedoel!
    Wij willen overigens alleen een héél mooie 4,5 meter ekectrozwever bouwen en ik denk dat de Inspira daar wél aan voeldoet!

    Groet,
    Piet.
     
  10. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Neen inderdaad voor F3J is de constructie te zwak
    Is wel een prachtige kist, al enig idee welke electro erin komt ?

    [​IMG]
     
  11. HJP

    HJP

    Lid geworden:
    29 aug 2007
    Berichten:
    5
    Mooi hoor Piet,
    Dat geeft weer een hoop inspiratie om lekker te bouwen met echt hout

    Henk-Jan
     
  12. Sjef

    Sjef

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Waspik
    Geweldig jongens,dit is pas bouwen.
    Mijn '' Willy'' valt hier in het niet en dat is al geen beginners kist
    Ik volg jullie op de voet en ben zeer benieuwd hoe het straks vliegt

    Veel bouw plezier

    Sjef
     
  13. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    In het eerste draadje over de Inspira hebben we er al wel eens over gehad. Volgens mij is het een thermiek zwever met een F3J uiterlijk.

    Mooi bouwprojekt. Ben benieuwd naar het eindresultaat en de vliegeigenschappen. Volgens mij zou Peter Verhulst ook beginnen met het bouwen. Maar dat is al weer een tijdje terug. Ik lees er de laatste tijd niets meer over.
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Abo

    Dit verslag volg ik graag, destijds heb ik ook de tekeningen in huis gehaald, staat bij mij ook op het wensenlijstje. Maar dat lijstje is te lang...

    Succes met de bouw, begin is er en ziet er veelbelovend uit.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  15. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Welke motor

     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Past die Turnigy-motor er wel in?

    Waarom geen Poly-tec-motor?
    Bv. de "600-13 6,1:1" of de "600-17 6,1:1" op 6S met een 18x10" prop (of zoiets)?

    Ja, ander prijskaartje, maar ook ander gewicht, kleinere motor (past beter), veel beter rendement, en veel meer trekkracht in de beginfase (eerste meters). Toch wel handig om zo'n grote bak veilig en zeker te starten.

    Just my 2 cents ...
    Dirk
     
  17. Inspira

    goedemiddag allemaal,


    leuk Piet, dat je aan het project begonnen bent. kan ik zien hoe het moet.

    Jan Jaap: ik ben er nog niet aan begonnen. Na 3 Nurflügels gebouwd te hebben, begonnen aan mijn TC Pitts. Mijn clubgenoot, die voor mij delen voor de Colibri gefreest heeft, heeft bij de Inspira enige bedenkingen tegen de vleugelverbinding. Niet dat ik daar nu mee bezig ben, maar toch ....

    Zoals gezegd, nu bezig met de TC Pitts. Ligt even stil vanwege andere zaken maar ga dit weer oppakken.
    ik heb een abootje.

    groet

    Peter
     
  18. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Peter, Peter,

    Zo komt die EON nooit af hahahaha
     
  19. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 3

    22-1-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    We hebben de 2 mm gaatje voor het pakket samen te stellen, daar geboord, waar straks de stalen pennen van 4 mm komen.
    In alle ribben 1 en 2 de buitenste gaatjes vergroot naar 4 mm.
    Zie onderstaande foto.
    [​IMG]

    Nu gaan we verder met de balsa ribben 6 t/m 14. Zoals aangegeven op de tekening hebben wij ook gekozen voor balsa 3 mm. We hebben van deze ribben mallen gemaakt van dun, harde kunststof. Hierop hebben we de ribben 1 t/m 14 geplakt en uitgeknipt. Vanuit deze mallen hebben we de 2 sets balsa ribben, gesneden.
    Inmiddels hebben we ook bepaald welke remkleppen we gaan gebruiken. We hebben gekozen voor de Simprop remkleppen met een lengte van 368 mm, type 1028723.
    Ze zijn besteld!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De remkleppen zijn binnen! Dus ook uit de balsa ribben deze gaten gesneden.
    Tevens bepaald waar en welke servo’s we gaan monteren. Eerst op de proefbank uitgetest of alles goed werkte en of de juiste afstanden waren gekozen. ( o.a. lengte van de servo hevel en stuurstang)
    Alles werkte gelukkig zoals we het gedacht hadden.
    Om al wat gevoel te krijgen hebben we alle delen die klaar waren, droog in elkaar gezet!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na het zien van deze foto’s willen we meteen verder! Het gaat nu echte vormen aannemen.
    We zijn verder gegaan met de 3 buitenste ribben van de binnenvleugel.
    Hierover meer in het volgende verslag.
     
  20. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ohh, die wil ik ook eens bouwen :)
    Eerst maar mijn ASK-18 afwerken ;)
     
    Eduko vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina