INSPIRA bouwproject gestart!

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 8 jan 2012.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Kalm blijven.


    OP zo"n momenten liefst olympisch kalm blijven.:cool:

    Mvg,
    Aurectar
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Geweldig gefeliciteerd met dit resultaat! Wat heb ik genoten van het bouwverslag. Hoop dat jullie veel plezier aan het vliegen beleven, dat is jullie gegund! Thumbs up!!
     
  3. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    Vandaag de 1e vlucht van beide Inspira's !!
    Ze vlogen fantastisch.
    Meer info, foto's én filmpje volgen spoedig.
    zie onder de 1e foto van de start.

    [​IMG]

    Groet,
    Piet G
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2015
  4. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Gefeliciteerd!!
    Wat een gevoel hè, zo'n eerste vlucht na al die uren bouwen.
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Fantastisch, was er een prachtige dag voor! Ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaring.

    JB
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Jacob (ff off topic, swry) jij was vandaag ook op ZCNOP ?
     
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ja, heel kort, was in de buurt, ff kort gekeken en 2 minuten met Max staan praten, jullie stonden op het veld, was me net te ver. Mooi weer om te vliegen!! Hoe was het?

    JB
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  9. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    Zondagmorgen 25 mei, het weer is perfect om de Inspira te gaan invliegen.
    Alles in elkaar gezet, de laatste check en de 1e vlucht kon beginnen.
    De motor aan en weg was de Inspira.
    Zie onderstaand filmpje.
    VID 20140525 104929 - YouTube

    Tijdens de start gebeurde er iets vreemds, FLUTTER!
    De vlucht rustig uitgevlogen en de spoilers getest.
    Deze werken perfect, echter weer ...... FLUTTER!
    Gelukkig het model goed kunnen landen.

    Dat was natuurlijk flink balen, zoveel werk, overal waar mogelijk versterk en dan flutter.
    We zijn tot de voorlopige conclusie gekomen dat de open vlakken met cap-strips de oorzaak moeten zijn van de flutter. De vleugels zijn n.l. wel sterk op doorbuigen maar zijn waarschijnlijk niet "torsie stevig" genoeg.
    We hebben besloten van één Inspira de vleugels volledig te gaan indekken. Daarna gaan we weer proefvliegen met hopelijk een beter resultaat.
    We houden jullie op de hoogt.
    Hieronder nog een paar foto's van de vliegende Inspira.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2015
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Balen zeg, wat een domper. Wat gaat er eigenlijk flutteren, heb je dat kunnen zien?
    Ik heb het bouwverslag vanaf het begin gevolgd en kan me niet herinneren dat jullie ergens wijzigingen hebben aangebracht die de stijfheid zouden kunnen verminderen. Het originele ontwerp is niet volledig ingedekt, dat zou dan toch goed moeten gaan?

    Om een hart onder de riem te steken; ik heb een Tenerife elektrozwever gehad die origineel wél volledig ingedekte vleugels had, maar waarbij de bouwer de ruimtes tussen de ribben open had gelaten. Dit leidde bij mij ook tot flutter (met flinke schade tot gevolg). Na het sluiten van de indekking nooit meer last van gehad.... (zie HIER....)
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Om flutter tegen te gaan is een slappe vleugel in buiging beter dan een stijve.
    Veel 'grote' vliegtuigen met hoge slankheid zijn hier op geconstrueerd, bekend geval B-52. Slap in buiging, stijf in torsie.

    Dus inderdaad is indekken een goede zaak.

    Rick
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat zonde. Gelukkig is hij nog onbeschadigd.
    Maar goed besluit. We wachten vol spanning af ...
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Hard balsa

    Mooi vliegtuig.
    Bovenkant indekken met Hard-Balsa moet volstaan.
    Altijd hardste balsa gebruiken voor al wat (houtbouw) meer dan 2m spanwijdte betreft.
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    De flutteroorzaak staat in post 101.
    Van wie je die gegevens hebt weet ik niet maar de inbouwhoek van je RDS systeem klopt niet. Dat moet meen ik iets in de buurt van de 55 graden zijn. Wat ik hier zie is < 30 gr.
    Hierdoor krijgen de rolroeren veel te veel speel. Dat zou ik het eerste aanpassen want die vleugel gaan indekken lost dit probleem niet op.
    Deze vleugel lijkt mij overigens meer als voldoende torsiestijf gekonstrueerd ;)
     
  15. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik kan niet zien wat de hoek is die de yoke heeft. Ik ga ervan uit dat die ook een flauwe hoek is van zo'n 30-40 graden. Voor een rolroer is dat voldoende.
    In dat geval steekt deze loodrecht het rolroer in. Dat kan dan nooit de oorzaak zijn van flutter lijkt mij. Ervan uitgaand dat ze spelingvrij in de pocket zitten.
    Een RDS is zelfs haaks op de achterlijst te plaatsen als de hoek van de yoke klein is.

    Zie ook hier: http://augiemckibben.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/Gen_2_RDS.pdf
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    ???????????
    Leg eens uit. De inbouwhoek van de RDS an flutter veroorzaken ... ik ben effe los ...

    Hier heb ik een mooi tooltje om met RDS-hoeken te experimenteren.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2014
  17. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Mooi! Die had ik nog niet. Dank.
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Kun je niet nog een vluchtje maken met een camera op de vleugels? Dan kun je wellicht zien wat er fluttert.

    Flutteren beide zwevers?
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Soms heeft die Berrie echt goede ingevingen. Dan heb je echt wat aan hem! :worship:

    ;-)
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bij deze kleine hoek waarbij de yoke de pocket ingaat ontstaat meteen speling.
    Kijk eens naar de F3B en vooral ook F3K toestellen. Daarbij is de hoek van de yoke t.o.v. de scharnierlijn iets van tussen de 50 en 55 graden....
    Ik wens de bouwer veel succes verder.
     

Deel Deze Pagina