instappen in F5b

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 12 jan 2014.

  1. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Zo weer een draadje om instappen in F5B te vergemakkelijken/leuker te maken. Iemand ideeën voor waar we dit jaar mee kunnen experimenteren?
     
  2. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Begin ik zelf. Nu hebben we een watt limiet van 1250Wattmin. voor modellen die niet aan de FAI voldoen. Als handicap. Het idee van een handicap (bij zeilen bijvoorbeeld, heeft ieder boottype een eigen weegfactor) is dat de wedstrijd er eerlijker op wordt.

    Voorbeeld: logischerwijs kom je met een 1250Wattmin. niet gedraaid in een Hawkje en heb je niet de gelijke kansen en nooit op het podium. Vele mensen hebben een Hawk, is populair, is niet al te duur en zo'n model competatief toestaan verlaagt de drempel een beetje.

    Aan de andere kant willen we niet dat we mensen gaan stimuleren om ""niet FAI"" modellen aan de start komen omdat deze toevallig zo'n fijne handicap hebben. Per ongeluk een keer net niet goed bepaald. Dat helpt de doorgroei mogelijkheden naar een Eurotour of WK niet en geeft ook scheve gezichten.

    Zelf denk ik dat het risico van een onterecht hoge score met een Hawk met 1750Wattmin. beperkt is. dus mijn voorstel: sta 1750Watt minuut toe. Voor de Hawk 1 en 2 als try-out voor dit jaar. Doe je mee voor de dagzege, maar niet officieel met de KnVVL.
     
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Alleen wat je schetst is niet helemaal zoals het reglement is. Er is voor nieuwe piloten geen enkele verplichting om een limiter te gebruiken. Deze gaat pas in zodra iemand 33 of meer rakken heeft gevlogen. Als ik me niet heel erg vergis is dat pas 1 iemand met een Hawk gelukt.
    De limiet voor niet FAI modellen is daarna 1300w/min en voor FAI modellen 1750w/min. Deze 1300w/min is destijds gekozen omdat veel niet FAI modellen niet gebouwd zijn om met enorm hoge vermogens te vliegen, waardoor het mogelijk minder veilig wordt. Het is dus niet bedoeld om onterecht hoge scores te vermijden. Ik denk dat de Nederlands kampioen het zelfs leuk vindt als hij totaal zoek gevlogen wordt door een Hawk.

    De limiet oprekken heeft denk ik dus ook weinig zin, laten we realistisch blijven met een Hawk ga je waarschijnlijk niet een dagzege pakken. Waar je mogelijk eerder aan moet denken is om toch het klassement in 2 klassen op te delen. Loop je echter weer tegen de uitdaging aan dat je dan wel erg kleine klassen krijgt.

    Maar het is wel zo dat de Hawk een hele goede leerschool is. En ook als je niet op het podium terecht komt heb je bij de F5B wedstrijden altijd wel een hele leuke gezellige dag en leer je elke keer weer bij. Nou wat wil je eigenlijk nog meer in het modelvliegen.

    Dus iedereen met een hotliner, kom gewoon eens gezellig meevliegen. Iedereen is behulpzaam en je kunt gewoon op je eigen niveau vliegen en toch een boel bijleren.
     
  4. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Een aparte klasse is inderdaad niet eenvoudig. Beter meedoen en beginnen zonder de limiter. En veiligheid voorop.

    Wat kan een Hawk eigenlijk hebben kwa vermogen? Ervaringen?
     
  5. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ik heb het vermoeden nog vrij veel, echter ... niet alle props gaan passen. De 17,5x17,5 eFlight past volgens mij al niet meer.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We hebben destijds nagedacht over 2 klassen maar dan heb je 2 kleine groepjes, vandaar 1 klasse.
    Ik wil niet beweren dat je met een Hawk niet hoog zou kunnen eindigen in het klassement.
    Als je spullen in orde zijn en je constant vliegt dan maak je best een goede kans.
    Je hoeft niet altijd 40 rakken te vliegen, de thermiektaak en doellanding beinvloeden je vlucht ook enorm.
    Maar voor iemand die begint in F5B is de Hawk perfect.
    Je doet ervaring en techniek op en dat is toch veel belangrijker dan met een (te) dure kist heel hard vliegen en dan het rak 100 meter voorbij vliegen.

    Een Hawk kan heel veel vermogen aan.
    Wat zou het vermogen moeten beperken?
    Als je de roeren spelingvrij aanstuurt met goede servo's zal hij niet veel langzamer zijn dan een Avionik met hetzelfde vermogen.
    Ik heb al van Hawks gehoord met 5 tot 6KW.
    Je beperkende factor is zoals Johan zegt, de propmaat.
    Maar met een 17x18 kom je met gemak op 4500 Wattjes.
    Het lijkt me alleen niet dat je dit soort aandrijvingen toe moet juichen.

    Wat je zou moeten doen om F5B te promoten is, zoals ik jaren geleden deed, met een Hawkje meetings afgaan, eventueel mensen aan de kabel ermee te laten vliegen.
    Als je 1 maal met een hotliner gevlogen hebt dan is dat zo'n kick dat je voorlopig niets anders wilt.

    GJ
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Helemaal mee eens. Ik ga proberen het voorbeeld van GJ en Gerben te volgen. Meer naar andere clubs toe, mensen enthousiast maken, met een Dynamic of Enigma laten vliegen.

    Als er meer mensen zijn, is het mogelijk meer klassen te hebben. Dan is het ook leuk met beperkte middelen de competitie aan te gaan. En natuurlijk is er altijd wat te leren, meer mensen meer vreugd.

    Ik zou trouwens mensen een geflashte GX-200 regelaar adviseren, daarmee kunnen ze dan met Max 5 Kw mee uit de voeten. Meer dan dat heb je toch niet nodig de eerste paar jaar.
     
  8. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Ik kom er middels alle berichten op het forum niet meer uit met welke motor in mijn Hawk als eerste motor moet voorzien (dus om te beginnen een niet al te dure) voor een leek in deze tak is het niet meer te volgen.
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Gijsber,

    De eerste vraag is wat je budget is? Voor de motor en voor de regelaar?
    Ik heb je via PM meerdere opties gestuurd, waarbij het afhangt van wat je wilt en wat je uit wilt geven.
    Dat kan inderdaad verwarrend zijn, er zijn vele opties. Het mooiste 'recept'is een Kira 600-38 6.7:1 op 4S 3300mAh op een Hacker B50-6L 6.7:1 op 4S of 5S.
    Maar ook de kostbaarste...

    Een voordelig alternatief is de Turnigy Hotliner motor op 5S met +-13x10.

    Groetjes,
    Gerben
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is maar exact wat je wilt in F5B.
    Competitie, onderin meedoen om op te klimmen naar een andere kist, of fun-fly en af en toe onderin een wedstrijd mee pikken voor de leut.

    Ook een Hawk kan zeer rap (boven je kunnen). Maar kan ook super licht.
    Dan is de kist nog vlot maar heeft dan hele goede all-round zweefeigenschappen, verliest eerder de snelheid, laat zich dociel landen als een trainer. Met thermiek houd je hem lang in de lucht. Met F5B kom je niet mee, maar dat dondert dan niet. Altijd goed voor de poedelprijs (diepvrieskip...)
    Blijft: Altijd de kist heel erg goed in de gaten houden, omdat deze een schraal profiel heeft... pardoes kan verdwijnen.

    Zet je er de Kontronik Kira 600-38 met gearbox 6.7:1 (unit) in, heb je een goede maar ook vrijwel waardevaste motor, en een snelle kist. 15 x 13 of 16 x 16 smal. Dat zijn de gekiende recepturen van Gerben, GJVO, Mark etc.
    Daarmee heeft Mark overtuigende resultaten mee geboekt (als hij tijd had...)
    [208190] f5b-motor-gevraagd
    Wel een handvol om je bezig te houden, maar voor een goede vlieger geen probleem. Het is dan geen zondags vliegertje meer met meerdere kisten in de lucht van allerlei allooi. Dat gaat gewoon mis naar mijn bescheiden mening.

    De motor kan altijd weer in een Enigma worden overgezet, betere kist, met flaps.
    Heb je echt de smaak te pakken, ga je naar Raketenwurm, Surprise of Avionik over... traject als bekend... :)... met een serieuze grijns...

    Wat wil je eerst? Nah... Gerben was mij voor! :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Hoi Gerben en Bas ,nog bedankt voor jullie reacties, voor mij is het een nieuwe tak van vliegen. Inderdaad ik had al eerder een bericht ontvangen. Mijn doel is dat ik gewoon wil gaan snuffelen Ik schrok van de bedragen van de motoren en om zomaar een te dure motor voor mijn "klasse en wensen" aan te schaffen vind ik zonde van het geld vandaar deze nieuwe vraag. Als ik bij HK een motor zou kopen welke kan ik dan het beste kopen en moet ik dan ook een gearbox kopen.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die gaf Gerben je hier boven aan :) Direct drive...

    Weet niet wat dat doet. Gerben zit in 99% van de gevallen spot-on met z'n adviezen.
    Wel zal de hoogtoerige prop wat meer lawaai kunnen maken...
    Ik had destijds een piepkleine AXI (kv 1880) op gearbox 3:1, 3S 3250mA. Die fladderde zo bij je vandaan met 1150 gram en een 14 x 12 Aero-Naut klapprop. Tering hoog rendement. Geen propeller van 30 euro...
    Best lekker, want ik vloog veel te weinig met die kist... kreeg ik niet direct last van knikkende knietjes... en knipperende oogjes. Keek natuurlijk wel met respect naar die F5B-jongens die zwarte gaten in de lucht schoten...
    Motor relatief het prijzigst, en een Jeti Spin. Maar dat was van wege Jeti-telemetrie. Elk regelaartje kunnen wezen...

    Dat van die Gearboxen... heeft voornamelijk met de inbouw van de motor te maken.
    Die neus is niet al te ruim voor een beetje deftige buitenloper die in het algemeen behoorlijk verdienstelijk draait.

    Voor compacte geardrive units kijk ook eens voor inspiratie hier.
    http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1783

    http://www.rc-network.de/forum/show...Pepper-2524-2800kv-mit-Kontronik-KPG-27-5-2-1

    Gerben, prijs-kwaliteit verhouding? Denk wel dat een buitenloper fractie beter koelt?

    Ik was voor m'n Kontronik en HET 70 + 65 euro kwijt (plus bende porto en telefoon, omdat ik 2x toe een ranzige Kontronik-box kreeg toegestuurd... zeer veel pech)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2014
  13. martkrui

    martkrui

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oost Gelderland
    (hier nog een lurker.. Zo'n snelle zwever lijkt me wel wat)
    Dat klinkt leuk... En als je snelheid wil kan je natuurlijk lekker aanduiken :)
    Maar zo'n direct drive werkt die dan altijd met een vaste prop vanwege de hoge toeren ? Ben je dan iedere landing je prop kwijt ?
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, Mart, met een vaste prop gaat het mis... :rolleyes:
    Met direct drive heb je wat kleinere propellers, die kunnen nog behoorlijke toeren aan.
    Aero-Naut geeft het aan op de verpakkingen. Is ook te vinden op internet. Grens vaak zo rond de 9000 rpm?
    Tegen het breken wordt er daarom wordt er een klappropeller op geschoefd, gebruikelijk bij alle elektro-gemotoriseerde zwevers, en die mooi langs de romp vouwt.
    De propellers zijn hoog efficiënt, beter dan een vaste e-prop...
    Diameter-spoed verhouding bijna vierkant. 14 x 12, 16 x 16 etc.
    Low-end Auro-Naut, high-end carbon Freudenthaler propellers e.a.

    Dat vouwen doet deze alleen als de motor op de rem staat. Bij een vrijloop gaat de prop afremmen, door blijvend mee te draaien. En dat doet ie dan ook nog eens behoorlijk ook. De snelheid is dan onmiddellijk uit de kist, bij een zwever als deze kan je dat niet gebruiken.

    En als alles goed staat en keurig is afgestemd vliegt dat best mooi...
    Duikt het goed, en gaat het letterlijk als een vuurpijl omhoog, als de set-up er naar is. Gezien de techniek, moet je er alleen wel vreselijk met je kop bij blijven.
    (Meer vermogen dan de gemiddelde motormaaier of kettingzaag... als je in de competitie meevliegt)

    Ron... d'is F5B... geen F3B :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2014
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een F5B kist met een kleine speedprop doet het ook best leuk.
    Vraag maar aan Gerben.
    Het duurt even voor je snelheid hebt maar daarna gaat het ook zo hard dat je flutter krijgt.

    GJ
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gijsber,
    Helpt dit een beetje bij je keuze?

    Mart.
    Een 13x10 is als klapprop te koop, bijvoorbeeld:
    Modellbau Nicole Freudenthaler | Detailansicht | CFK-Klapp-Propeller | Propeller 13x10,5 | RFM 8140

    Vaste props vindt je vooral op pylon-aandrijvingen (constant volgas voor 1a2minuten) op direct aangedreven motoren. Van 4.7x4.7 (binnenlopers) tot 7x10 (buitenlopers). Daar wil nog wel inderdaad eens een propje sneuvelen bij de landing. Hoewel er nu ook kleinere klapprops verkrijgbaar zijn (oa via RCGroups).

    Kom anders de 17e even kijken in Dalfsen. Dan vliegen we weer een rondje F5B, met allerlei hotliners. Altijd een gezellige dag, veel te zien en als je wat te vragen hebt helpt iedereen je graag verder :)
    Kijk maar even op F5B.nl - Home

    Bas, kom je ook?

    Groetjes,
    Gerben
     
  18. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Hoi Gerben ik heb toch maar een Turnigy hotliner bij hk besteld en bij staubenfiel een 13x10 prop. Dus het begin is gemaakt. Groet Gijsbert
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Regelmatig ook RC-Network begluren...
    Kwam dit nog tegen...
    Kontronik FUN 500-27 mit 5,2:1 Getriebe
    Modified ICE 150 regelaar van Gerben er bij...

    Maar ik zie... 'ze bullet is hroe ze church'...

    Ik kom alleen als GJVO, Silva (+achterban).. etc ook komt... om mee te eten! :)
    En wellicht wel met de rode schicht... als me 1.2.3. Ignition het gaat doen...
    En Gijsbert! Ook komen kijken, het is er goed toeven op dat veld!
    Gr Bas
     
  20. martkrui

    martkrui

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oost Gelderland
    Ik dacht dat die folding props niet zo hard konden.. Even gekeken bij Aeronaut.
    13,0x8,0" 12000 RPM max. Die DT38 Turnigy Hotliner motor doet minder op 5S.
    (random prop, geen idee of die qua load goed is)

    Dat zal wel aardig vooruit (of naar boven) komen :D En is nog redelijk te betalen. Ik vlieg alleen recreatief dus ik hoef geen top kist.
    Misschien maar eens beetje gaan sparen.

    (edit: De naam is trouwens Martijn ;) verwarrende nickname)
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2014

Deel Deze Pagina