instappen in F5b

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 12 jan 2014.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mart, er is zeer veel mogelijk...

    f5b - YouTube

    Soms staan de receptjes er wel bij...

    Ben zelf dus met 'Wattjes-drive' begonnen...
    Gezocht op internet... RC-Groups door geworsteld...
    Kwam ik on the fly onderstaande tegen over de Tiger-F5B... zelfde model van Launch Model, als bij HK nu ligt qua kleurstelling...

    All Things That Fly R/C Reviews: Hobby-Lobby F5B Tiger Review

    En net toen ik daar mee bezig was, ontvouwde zich hier op het MBF het F5B gebeuren... neus in de boter :D Verliep het direct een stuk gerichter.

    Met deze set up draaide de prop iets van 5500 rpm, 14 x 12", behoorlijk stil.
    Behoorlijk recratief... en zelfs dat vonden ze nog eng (2009) op de club...

    Fabrikant Hawk:
    http://www.launchmodel.cn/enProductShow.asp?id=147
     
  2. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Er zal zoiezo wel een Hawk aanwezig zijn de 17de ;)
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ok.... dan kom ik wel.
    Arme chinees in Nieuwleusen, dat vrouwtje krijgt het weer zwaar te verduren en ik denk dat we ook geen chocolaatjes na het eten krijgen..

    Gerben, regel jij ook Ralf en Jürgen?

    GJ
     
  5. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    GJ vergeet jij mijn regelaar niet ;)
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nah! Top! Dan komen we ook... neem wel het gevleugelde GFK-spul mee... als het past... maar schrijf me niet in. Ga wel rakken zitten in het zonnetje... selfies maken nèt als er een kist voorbij komt op B...
    F5B-dachs komt ook mee... ze wordt wel wat oud.

    Asje is asbak? Oi!
    Gr Bas
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mark, ik heb Gerben gevraagd jou een ICE150 te geven.

    Bas, op verzoek (het is crisis) gaan we bij de chinees de boel onveilig maken.
    En leuk dat de teckel meegaat.
    Zat er aan te denken om de fret mee te nemen maar dan vreet ze de teckel op.

    Ze heeft in ieder geval al wel een tuigje in de F5B kleuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    GJ
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heej... last muizen gehad?

    Stoer! Oranje G-string?
    Mooi diertje. Teckel? Die zouden nog wel eens samen kunnen spannen!
    Gaat vaak heel goed. :D
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vorige week kwam er een kat mijn huis in lopen.
    Die viel ze aan en liet niet los... en gelijk heeft ze.
    Huisvredebreuk.
    Wel komisch, een ding van 950 gram wat het opneemt tegen een paar kilo kat.
    Ik denk wel dat ze in Dalfsen op zoek gaat naar konijnen, ze ziet overal konijnen in.
    Pak je een zweverromp, gaat ze er even in kijken of er geen konijn in zit, tja, je weet maar nooit.


    Ik denk dat ik alvast het achterkamertje van de chinees kan reserveren.
    Wie gaan er allemaal mee?

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Na het prakken van mijn Interia heb ik de draad weer opgepakt en een Hawk III gekocht. Als aandrijving had ik de Hacker B50-7L 6.7:1 nog liggen met RF 17x18 F5B prop. Als regelaar een YEP 150A. Ik vloog deze op 4s, maar wil evt 5s proberen. Kan dat met deze combi of moet er dan een andere prop op. Volgens ecalc ga ik met deze combi naar 3KW. Welke accus zijn geschikt voor dit soort piek vermogens? Mijn oude blauwe Turnigy 3000 4S heeft z'n beste tijd gehad vrees ik.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Serieus geprakt? Of begaf er wat... gevolg... einde oefening?

    Mijn Wilco (lees Hawk I) Topmodel.fr doet het nog steeds keurig. Net iets onder de 1 kw, dus zondagsvlieger.
    Wel netjes zo een 9 jaar. Niet dagelijks gevlogen... af en toe voor de occasie :)

    Gerben is altijd goed op de hoogte van accu's. Maar Turnigy hebben toch ook audauer? Alleen voorverwarmen met een lipoheater is een must
    had ik zo gelezen... als je er mee gaat 'lassen' :)
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Emanuel,

    Nog een herintreder.. ik ben ook van plan volgend jaar weer mee te gaan doen.
    5S kan de Yep waarschijnlijk wel aan (en anders moet je de Sunrise bij Gerben vandaan halen, die kan het zeker).
    Alleen met die prop op 5S zit je denk ik hoger dan 3000 watt, ik denk eerder richting de 3500-3700 watt met opgewarmde accu's.
    Dat is niet erg, dat is alleen maar leuk.
    Je zal met ruim 200A stromen wel een aardige accu moeten hebben en de ruimt in een Hawk is beperkt.
    Als je iets van piepschuim hebt kan je een blokje snijden en dan kijken wat in de Hawk past.
    De 3e schroef achterop kan je weglaten, de vleugellip tape je vast met isolatietape op de romp.
    En je kan een heel stuk van de randen van de vleugelopening ook wegfrezen dan pakt er zeker een 3300 mAh 4S in, dus een 5S 2800 zal dan ook wel passen.
    Wat betreft accu's moet Gerben even reageren.
    Hij weet wel wat er op het moment goed en betaalbaar is.

    GJ
     
  13. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ja, echt geprakt. Te langzaam door het landingcircuit en boven de mais een tipstall. Romp gebroken en vleugel op 2 plaatsen gebroken. Bizar eigenlijk bij die lage snelheid. Lesje geleerd en vol goede moed weer verder. Wedstrijden voorlopig nog niet. Eerst 100% vertrouwd raken met het toestel. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er custom firmware is voor de 150A Yep?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, er zal best wel custom firmware zijn voor de YEP.
    Misschien heeft George Shering in de UK wel iets voor de YEP geschreven.
    Ik vermoed dat als je gewoon 2 a 3 seconden het gas openzet en daarna weer uitzet dat hij het wel houdt.
    Maar gebruik wel een aparte ontvangervoeding, mocht de regelaar het opgeven dan kan je altijd nog sturen.
    En ja, helaas is het zo dat een vol gfk kist vaak kleine klapjes niet kan hebben.
    De duurdere modellen hebben vaak een kevlar romp, dat wil het nog wel eens overleven.
    Maar carbon is rotspul, het kan geen puntbelastingen hebben, dus als je een tik krijgt op een vleugel spat ie uit elkaar.
    Mocht je de Hawk ontgroeid raken, en ik weet niet zeker of ik het al mag zeggen, maar Gerben is bezig een competatief model redelijk goedkoop proberen te krijgen.
    Hij zal dat als er meer over bekend is wel posten denk ik.
    Een model zal dan incl hoogteroerservo onder de 500 Euro zijn en die is FAI approved.

    GJ
     
    MicropropSport en wvr vinden dit leuk.
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor wanneer geen calculator voorhanden is:
    Stroom is evenredig met spanning², en met Kv³. In dit geval zou stroom toenemen met factor (5/4)² = 1.6.
    Worst case, want hogere spanningsverliezen in accu, bedrading, regelaar en motor. t.g.v. hogere stroom niet meegenomen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ging het toch weer kriebelen Emanuel?

    Prima motor zo'n Hacker 7L. Werd vroeger in F5B veel op 6S gevlogen met rond de 5-6kw. Niet relevant voor in de Hawk, maar dan weet je dat de motor wat reserve heeft. Hackers zijn relatief ongevoelig voor over-temperatuur, en in dat opzicht behoorlijk robuust.

    Als ik me niet vergis heeft Mark een vergelijkbare setup met een YEP150 op 5S, die stopt er na 2-3 stijgvluchten mee. Pas na landen en opnieuw de accu aanpluggen wil de motor dan weer lopen.
    Misschien heb jij meer geluk. George had een firmware ontwikkeld voor de YGE200 met ingebouwde ramping. Maar dat helemaal perfect werkte dat ook nog niet geloof ik, Jos heeft ermee gevlogen.
    Eventueel wat extra condensatoren aansolderen (low-esr).

    De Sunrise 150 modificeer ik door 3x 330µF Panasonic FM condensatoren aan te solderen, plus een extra brug tussen de vermogensprints, en heet dan ICE150 'Dutch Special'. Het grootste deel van de Duitse F5F piloten vliegt inmiddels met 'mijn' regelaar. Ik adviseer maximal 250-270A of max 4kw. Zelf vlieg ik hem bij 300A+ (toen we nog 4S vlogen) en 4.5kw+, gaat prima maar zal op het randje zijn.

    Qua lipo's is de keuze groot. De meeste moderne lipo's houden de typische korte inschakeltijden goed uit. Belangrijkste is de lipo goed voor te verwarmen (1 uur, 40C), dat verhoogd de levensduur aanzienlijk.
    Zelf gebruik ik vooral lipo's van MyLipo.de, ook wat packs van HRB (China) en Hobbyking (Graphene, al zijn de berichten uit de UK dat de nieuwere leveringen duidelijk slechter zijn qua levensduur).
    Diverse andere piloten vliegen SLS wat ook goed schijnt te werken. Keuze te over.
    Bij een geschatte 200-220A zou ik proberen minimaal 2400mAh packs te nemen, als dat in de romp past. C-rating niet zo heel belangrijk. Mijn meest gevlogen packs zijn 30C en gaan 2 wedstrijdseizoenen mee.

    Op het moment dat je een Hawk/Inerta echt langzaam wilt maken, en dan bedoel ik op final voor landing, helpt het de ailerons iets omhoog te zetten. Met de ailerons iets omhoog heb je nauwelijks last van tipverdraaing. En om te remmen Mogen ze nog een stuk verder omhoog, 20mm remt heel aardig. Niet vergeten het hoogteroer omlaag te mixen bij omhoog zetten van de remkleppen.

    Veel plezier, laat even weten wanneer je ermee gevlogen hebt :)
     
    Wimh en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Gezien de regelaar blijf ik dan toch nog maar even op 4s, dat ging ook goed omhoog. De Hawk III heeft een andere romp die een stuk ruimer lijkt. Een 5s 3300mah Gens Ace past er vrij makkelijk in. Ik ga hem op m'n gemakje opbouwen, dat gaat dus even duren. Ik laat zeker even weten hoe hij vliegt!
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Top. En mocht het nodig zijn heb ik eigenlijk altijd wel ICE 150 Dutch Special regelaars op voorraad.
     
  19. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Emanuel mocht je Hawk erg beschadigd zijn alles is los te bestellen van de 3 serie romp hoofdvleugel stabilo
    Ik vlieg hem nu op 6S 2600mah 110A met de Yep150A, prop is een 16x16, motor is de 8L hacker, prop kan dus nog iets groter maar gaat nu al erg goed , en alles komt net handwarm naar beneden ook als je lekker aan het raggen bent .

    mvg André
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goh, ze hebben nu echt de onderdelen op voorraad, het zal tijd worden.
    En ik zat even te rekenen.
    Als je de Hawk in onderdelen besteld: vleugel, romp en stabilo dan is hij een stuk goedkoper dan dat je de bouwdoos koopt.
    Namelijk 284 Euro.
    Het enige wat je dan moet kopen is een motorspant (kan je meteen een goede nemen) 2 afdekkapjes voor de servo's en wat aansturinkjes.
    Bij elkaar misschien 15 euro.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina