Instellen flap/spoiler

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Barnie, 4 jul 2014.

  1. Barnie

    Barnie Guest

    Hallo medehobbyisten,

    Ik ben bezig met een Multiplex Merlin. Nu staat er in de bouwbeschrijving het volgende: (beetje vertaald uit Duits)

    Compensatie in hoogteroer:
    Spoiler 1mm "omlaag"
    Flap <1mm +/-
    Motor <1mm "omlaag"

    Geen idee wat ze ermee bedoelen, maar is er iemand die dit kan uitleggen?
    Alvast hartelijk dank

    Peter
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij betekend dit het volgende:
    Als je Spoilers gebruikt moet je het hoogteroer 1mm omlaag instellen.
    Als je Flaps gebruikt moet je kijken wat nodig is, dat kan zowel 1mm naar boven al naar beneden zijn.
    Als je vol gas geeft moet het hoogteroer 1mm naar beneden ingesteld worden.
    De bedoeling hiervan is dat het vliegtuig ook onder die omstandigheden horizontaal blijft vliegen. Er zijn maar heel weinig vliegers die dit ook daadwerkelijk gebruiken omdat het erg lastig is dit precies goed te krijgen. Maak je daar dus maar niet te veel zorgen over en ga lekker vliegen. Gebruik de hoogteroer trim om het hoogteroer zo te zetten dat het vliegtuig horizontaal vliegt bij de snelheid die jij wilt.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Peter,

    Ernst heeft het bij het rechte eind. Dit gaat over compensatie op je hoogte roer als je één (of alle) van die functies gebruikt.

    Één ding ben ik niet met hem eens: dat het heel erg moeilijk is om dit goed te krijgen. Akkoord, het is niet makkelijk, maar heel erg moeilijk is het ook niet.

    Neem gewoon deze instellingen over, en ga vliegen.
    Let goed op wat er gebeurt als je de motor aan zet (zonder dat jij zelf aan hoogte zit!). Gooit hij zijn neus omhoog en gaat hij te langzaam aan z'n prop hangen, dan moet je op je hoogteroer een beetje down mee mixen van de servo-puls naar je motor-regeling.
    Idem met spoiler en flap.

    Één kanttekening: als het om een flap gaat die als remklep wordt ingezet (> 45 gr naar beneden) dan verwacht ik niet 1 mm down maar ± 5 mm (of ± 10 igv. pendelroer).
    Flap en spoiler hoog testen, en al meteen bij de eerste vlucht! Je hebt ze nodig bij de landing, en dan wil je weten hoe je kist erop reageert!
    Bij beide moet de kist duidelijk de neus naar beneden zetten. Zo'n 10 à 15 graden. In eerste instantie liever teveel dan te weinig. Up trekken kan altijd nog, maar te weinig snelheid ....

    Succes.
    Dirk.
     

Deel Deze Pagina