Instelling Graupner HOTT Vario/GPS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bartdr1, 18 sep 2017.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Hallo

    Ik ben volop aan het overschakelen van mijn MX24S met Assan-module naar een MZ24 met pro software. Behoorlijke cultuurshock, maar begin het enigszins meester te worden.

    Ik gebruik tot vandaag meestal een wat oudere WStech-variometer, die voor mij perfect doet wat ie moet doen, namelijk brommen bij zakken (hoe meer zakken, hoe dieper) en onderbroken piepen bij stijgen (sneller stijgen is korter en hoger biepen). Heel lang heel tevreden over geweest en eigenlijk nu nog. Ook mijn Rohles vario van 15-20 jaar geleden en mijn Helios deden dat.

    Alleen, de MZ24 en ook de andere systemen van Graupner ondersteunen nu telemetrie en er is ook een vario (soms apart, soms ingebouwd in een GPS-module zoals bij mij, soms nog in andere modules ingebouwd).

    Dit weekend mee gevlogen en was niet echt intuïtief voor mij. Ik denk dat ie nu alleen biept bij stijgen, dat hij dat op vijf verschillende toonhoogtes kan, naargelang de sterkte van het stijgen.

    Wat dieper in de programmatuur van de zender gedoken en daar (diep verdoken) een paar instelmogelijkheden gevonden.

    Average num (hij spreekt hiervoor ineens engels terwijl ie anders duits spreekt): stond en staat op 20, in te stellen tussen 0 en 40, moet zijn hoe frequent ie metingen neemt, mij onduidelijk of ie van 20 waarden een gemiddelde neemt en dat vergelijkt met het vorige gemiddelde of dat ie gewoon elke 20ste waarde met elkaar vergelijkt.

    Sensitivity: off, 1m/s, 0.5 m/s, 1m/3s, .... Dat stond op 1 m/s, heb dat nu op 0.5 m/s gezet.

    Ik wil nog even meegeven dat ik vooral een thermiekvlieger ben (grote schaalzwevers en F3j-achtige toestellen). Ik aarzel niet om met mijn 6 meter Ka8 op 20 meter hoogte nog een bel te proberen pakken en wil hem dus heel gevoelig (alhoewel je op die hoogte meer ziet dan hoort ;-) ) . Daarom dacht ik misschien naar 0.5 m /3s te gaan om nog gevoeliger te kunnen vliegen. En ja, niet gecompenseerd ga ik een hoop knuppelthermiek vinden ;-)

    De vragen:
    - welke waarden kan ik best gebruiken voor average number en sensitivity?
    - Zijn er nog andere parameters in te stellen? En zo ja, waar ergens?
    - Is het mogelijk om het piepgeluid van mijn WS-tech meer te benaderen? Seeds dieper brommen naargelang meer zakken en korter en hoger piepen bij stijgen?
     
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Voor zover ik me kan herinneren zet je average nummer op 40 voor de beste werking. Dat staat ook in de handleiding meen ik. Maar dat kan ik lastig opzoeken op mijn gsm

    Succes
     

Deel Deze Pagina