jitze
PH-SAM
Edit: het project is inmiddels een aantal fasen verder dan de interessepeiling die in deze post beschreven staat. Lees rustig verder om de vorderingen te volgen.
Naar aanleiding van een ander topic lijkt het me handig een interessepeiling te doen.
Op RETROPLANE.net is de Doppelraab te vinden, zie Maquette du Doppelraab
De tekeningen, waaronder ook voor CNC bruikbare bestanden, zijn te krijgen bij Retroplane. Als er genoeg interesse is kunnen we iemand zoeken om een shortkit van alle freesdelen te maken.
Specificaties van het toestel:
Schaal: 1 op 5
Spanwijdte: 2,55m
Lengte: 1,26m
Gewicht: 2,5kg
Zie hier een mooie foto van het 3D model van de Doppelraab:
Een Doppel in de vlucht:
Hier is informatie te vinden over een Nederlandse Doppelraab: PH-814
Nu dus de vraag: wie zou er interesse hebben in een shortkit?
Je zit nergens aan vast. Als er genoeg interesse is wil ik de kar wel trekken en gaan navragen hoe het zit met rechten en dergelijke als de tekeningen van Retroplane gebruikt worden. Daarna uitzoeken waar hij het beste gefreest kan worden en de prijs hier doorgeven. Op dat moment hoeft er pas definitief beslist te worden.
Let wel: dit is een langlopend project, verwacht niet dat je binnen een maand een pakket hout hebt liggen!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De geinteresseerden tot nog toe:
Update 27 mei:
- De tekeningen moet je zelf bestellen bij Retroplane inclusief de CNC frees-files. Dit kost 32 euro.
- RBCkits kan een shortkit leveren van de spanten. Kost 55 euro per kit.
Ik ben bezig met uitzoeken waar we hout het beste kunnen bestellen. Wellicht kan dat ook bij RBCkits. Het is de bedoeling dat je zelf de latten snijdt, dat scheelt veel in de kosten.
Voor de folie lijkt solartex de beste kandidaat te zijn. Ik ben nog aan het uitzoeken waar dat goedkoop te krijgen is. Er is zo'n 6 strekkende meter nodig.
Het wiel kan ik bij Hobbycity bestellen. Die hebben 2,75" en 3" schaalwielen. Welke het beste past kijk ik nog even na.
Qua scharnieren lijkt het me handiger als iedereen het type gebruikt wat hij gewend is en prettig vind. Je hebt er in ieder geval 12 van nodig.
Afhankelijk van hoe het loopt ga ik waarschijnlijk de kits compleet maken met alle bestelde spullen.
Update 12 juli
de prijzen voor de Doppelraab onderdelen zijn bekend.
Een shortkit gaat 55 euro kosten
Het benodigde hout en aluminium kan voor 25 euro meerprijs geleverd
Een wiel kan er voor 6 euro bijgeleverd worden
En Solartex voor 8.5 euro per meter (6.25m nodig als je alles in 1x goed doet)
Mochten er hier mensen meelezen die hard twijfelen over het bouwen van dit toestel: binnen enkele weken sluit deze ronde en dan is het te laat...
Je kunt in ieder geval vast de shortkit kopen, de rest van de onderdelen kun je altijd nog bij de lokale hobbyshop kopen.
------------------Einde updates-------------
Naar aanleiding van een ander topic lijkt het me handig een interessepeiling te doen.
Op RETROPLANE.net is de Doppelraab te vinden, zie Maquette du Doppelraab
De tekeningen, waaronder ook voor CNC bruikbare bestanden, zijn te krijgen bij Retroplane. Als er genoeg interesse is kunnen we iemand zoeken om een shortkit van alle freesdelen te maken.
Specificaties van het toestel:
Schaal: 1 op 5
Spanwijdte: 2,55m
Lengte: 1,26m
Gewicht: 2,5kg
Zie hier een mooie foto van het 3D model van de Doppelraab:

Een Doppel in de vlucht:
Hier is informatie te vinden over een Nederlandse Doppelraab: PH-814
Nu dus de vraag: wie zou er interesse hebben in een shortkit?
Je zit nergens aan vast. Als er genoeg interesse is wil ik de kar wel trekken en gaan navragen hoe het zit met rechten en dergelijke als de tekeningen van Retroplane gebruikt worden. Daarna uitzoeken waar hij het beste gefreest kan worden en de prijs hier doorgeven. Op dat moment hoeft er pas definitief beslist te worden.
Let wel: dit is een langlopend project, verwacht niet dat je binnen een maand een pakket hout hebt liggen!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De geinteresseerden tot nog toe:
- Max (Flymax)
- Sandrover
- Jorn
- Peter Verhulst
- Jan Brilman
- John (Heligek)
- Olivier (vjete)
- Jitze
- Albert (Albertmobiel)
Update 27 mei:
- De tekeningen moet je zelf bestellen bij Retroplane inclusief de CNC frees-files. Dit kost 32 euro.
- RBCkits kan een shortkit leveren van de spanten. Kost 55 euro per kit.
Ik ben bezig met uitzoeken waar we hout het beste kunnen bestellen. Wellicht kan dat ook bij RBCkits. Het is de bedoeling dat je zelf de latten snijdt, dat scheelt veel in de kosten.
Voor de folie lijkt solartex de beste kandidaat te zijn. Ik ben nog aan het uitzoeken waar dat goedkoop te krijgen is. Er is zo'n 6 strekkende meter nodig.
Het wiel kan ik bij Hobbycity bestellen. Die hebben 2,75" en 3" schaalwielen. Welke het beste past kijk ik nog even na.
Qua scharnieren lijkt het me handiger als iedereen het type gebruikt wat hij gewend is en prettig vind. Je hebt er in ieder geval 12 van nodig.
Afhankelijk van hoe het loopt ga ik waarschijnlijk de kits compleet maken met alle bestelde spullen.
Update 12 juli
de prijzen voor de Doppelraab onderdelen zijn bekend.
Een shortkit gaat 55 euro kosten
Het benodigde hout en aluminium kan voor 25 euro meerprijs geleverd
Een wiel kan er voor 6 euro bijgeleverd worden
En Solartex voor 8.5 euro per meter (6.25m nodig als je alles in 1x goed doet)
Mochten er hier mensen meelezen die hard twijfelen over het bouwen van dit toestel: binnen enkele weken sluit deze ronde en dan is het te laat...
Je kunt in ieder geval vast de shortkit kopen, de rest van de onderdelen kun je altijd nog bij de lokale hobbyshop kopen.
------------------Einde updates-------------
Laatst bewerkt door een moderator: