Interne weerstand van mijn Lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door funpeter7823, 2 nov 2016.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    847
    Locatie:
    Emmen
    Onlangs heb ik een nieuwe lader gekocht. Deze lader geeft ook de weerstand van de lipo aan. Als ik het goed heb dan is een zo laag mogelijke weerstand het beste.

    Ik gebruik diverse Lipo's. De SLS 1250 3S en de Thunderpower 850 2s /3S.

    Kan iemand mij verder helpen wat ik aan deze waardes heb en wat ik in de gaten moeten houden ? Wat is bijvoorbeeld een lage interne weerstand ? Wanneer is de weerstand te hoog en kan de lipo beter vervangen ?

    Misschien is het onderwerp al eerder besproken, kon echter echter niet zo snel een oud draadje vinden.

    Alvast bedankt.

    Peter
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Sommige mensen zweren bij indicaties van de lader, andere zijn wat sceptischer.
    Het kan een indicatie zijn, zelf let ik meer op hoe de lipo zich in de vlucht gedraagt en eventuele onbalans na het vliegen.
    Steeds groter wordende onbalans is een indicatie dat een pack 'op' raakt, ook minder vermogen is daarvan een teken.

    Normaliter zal je lader dan ook een oplopende inwendige weerstand laten zien. Maar die is ook sterk afhankelijk van de temperatuur. Of je bouwhok 25C is of 10C geeft enorme verschillen in Ri (inwendige weerstand) die niet noodzakelijk iets zeggen over de toestand van je pakket.

    Gebruik je voorverwarmde lipo's, is de Ri bij omgevingstemperatuur maar een hele grove indicatie. Als je interesse hebt kun je het een keertje testen, laden, Ri aflezeen, verwarmen, Ri nog eens aflezen :)
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Gerben heeft eigenlijk het gras al voor mijn voeten weggemaaid. Alleen een aanvulling: "De inwendige weerstand" bestaat niet. behalve van de al door Gerben genoemde factoren speelt ook de manier van meten een belangrijke rol in welke weerstandswaarde je meet. Het is niet onmogelijk, zelfs waarschijnlijk, dat je met een andere lader een andere weerstandswaarde zal "meten".
    Stel de fabrikant geeft op dat de inwendige weerstand van een LiPo cel 15mOhm is. Nu ga jij die cel laden en je lader geeft aan dat de Ri 18mOhm is. De lader van je buurman is een heel ander type van een andere fabrikant en die weet te melden dat de Ri maar 11mOhm is.
    Wie moet je nu geloven? Ze hebben allemaal gelijk omdat ook de manier van meten een belangrijke rol speelt. En dan gaan we er ook nog van uit dat alle metingen bij dezelfde temperatuur zijn gedaan want dat speelt ook een duidelijk merkbare rol!
     
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    847
    Locatie:
    Emmen
    Vanochtend het testje gedaan zoals @Gerben aan gaf. Op 18 graden gaf de lader een weerstand aan van 52. Voorverwarmd op 45 graden was het slechts 27. Bijna de helft dus.

    Mijn vervolgvraag is als volgt : Wat ik kan als verschil gaan merken tijdens mijn 30 seconden start van mij F5J kist ? Is dit in een percentage uit te drukken ?
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    Onder belasting zakt de accuspanning. Dat is een gevolg van de inwendige weerstand. Een deel van de accuspanning "verdwijnt" in dit verlies.
    Eigenlijk is het zo dat een accu een, en dat geldt ook voor batterijen een EMK heeft. De Elektro Motorische Kracht. Dat is de spanning die diep in de accu is verborgen. Die kan je niet meten. Immers, als er spanning wordt gemeten loopt er ook een kleine stroom en die zorgt al voor een beetje verlies.
    Als je de spanning van een accu of batterij meet, meet je altijd de klemspanning. Dat is de EMK min het verlies over de inwendige weerstand.

    De inwendige weerstand heeft dus invloed op de klemspanning. Hoe meer stroom de accu levert, hoe groter het spanningsverlies in de inwendige weerstand.

    Je lader kan met metingen en berekeningen de inwendige weerstand benaderen. Maar omdat deze van veel factoren afhangt, is dit geen absolute waarde.

    Even wat rekenwerk. Stel, de inwendige weerstand van de accu is 20 milliohm (0,02 ohm). Stel dat de accu een stroom levert aan de motor van 20 ampère. Op basis van een inwendige weerstand van 0,02 ohm is het spanningsverlies 0,02 maal 20 is 0,4 volt. Zou de inwendige weerstand 40 milliohm zijn dan is het verlies 2 maal zo hoog. Dus 0,8 volt.

    Probleem is dat je niet precies weet wat wat de waarde van de inwendige weerstand tijdens het ontladen is. Elk chemisch proces, dus ook dat in de accu, zorgt voor warmte. Binnenin de accu stijgt de temperatuur. Dat heeft invloed op de inwendige weerstand. De chemische processen hebben dat ongetwijfeld ook.

    Zeker is dat een lage inwendige weerstand zorgt voor betere prestaties als een hoge.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Daarnaast verandert de inwendige weerstand tijdens het ontladen, hoe verder ontladen de lipo is, hoe hoger de inwendige weerstand.

    Dan is er nog een variate tussen kortstondige belasting (2-3sec0 en langdurige belasting. Als er een hoge stroom loopt gedurende langere tijd gedraagt een lipo zich alsof hij een hogere inwendiger weerstand heft dan bij kortstondige belastingen
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Wat hier boven is beschreven klopt maar toch ook weer niet helemaal. Er is één belangrijke factor waar niet aan wordt gedacht. De spanning die een cel door de elektrochemische werking afgeeft is afhankelijk van de stroom die van de cel wordt gevraagd. Dat komt voor een (vrij groot) deel door de inwendige weerstand maar ook doordat het chemische proces niet oneindig snel werkt. Hoe hoger de stroom des te lager de spanning die wordt afgegeven. Met andere woorden er wordt daadwerkelijk een lager spanning door de cel afgegeven die door de inwendige weerstand nog lager wordt.
    Wanneer de cel leeg raakt is er steeds minder chemie aan het werk en daardoor zakt de spanning verder in elkaar als er stroom wordt gevraagd. De werkelijke inwendige weerstand van de cel wordt slecht weinig hoger maar de chemie werkt minder.
    Dit wordt uitgelegd als het hoger worden van de inwendige weerstand maar dat is het dus niet helemaal. Het zijn juist deze zaken die het bepalen van "de inwendige weerstand" zo lastig maakt. Je kan voor een bepaalde manier van meten kiezen en die manier voor alle accu's toepassen. Dan kan je de metingen met elkaar vergelijken en iets zeggen over de onderlinge verschillen. Helaas zegt dat nog niets hoe die verschillende accu's in jouw model zullen functioneren. De ene regelaar werkt met een frequentie van 8kHz, een andere 32kHz en weer een andere 25Khz en zo zijn er nog vele mogelijkheden. Ook die frequentie speelt een belangrijke rol bij de inwendige weerstand. Die invloed is heel lastig te bepalen voor de meeste modelbouwers. Daar heb je echt apparatuur voor nodig die vrijwel niemand thuis heeft staan.
    De vraag blijft of die verschillen zo groot zijn dat we er echt iets van merken. Wedstijd mensen kunnen er misschien wel wat van merken maar veruit de meeste hobby modelbouwers zo goed als niet.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat laatste moet je me toch eens uitleggen Ernst.. wanneer is de iR het hoogst bij een hoge of een lage pwm?
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Over het algemeen wordt de Ri hoger bij het hoger worden van de frequentie maar dat is niet in alle gevallen zo. Bij liPo's weet ik het niet precies want dat heb ik nooit getest. Bij NiXX accu's en loodaccu's heb ik het wel getest en bij 98% van die cellen werd de Ri hoger bij het hoger worden van de frequentie.
    Nu zijn de verschillen heel erg verschillend. :eek:
    Er zijn cellen waarvan de Ri maar een klein beetje hoger wordt als je van 4kHz naar 36kHz gaat. Iets van 10% of zo. Andere cellen die er op het oog hetzelfde uitzien kunnen zo maar 25% hoger worden. Dat zal wel met de inwendige constructie te maken hebben denk ik. Wat me wel is opgevallen is dat de frequentie afhankelijkheid groter wordt naarmate de capaciteit hoger wordt. Een AA cel met een capaciteit van 800mAh heeft een duidelijk geringere toename dan een AA cel met een capaciteit van 1500mAh. Daar staat wel tegenover dat de absolute waarde van de Ri van zo'n "ouderwetse" 800mAh cel hoger is dan die van een modernere 1500mAh cel.
     
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    847
    Locatie:
    Emmen
    Heren, bedankt voor het delen van deze info. Leerzaam en erg interessant.
     
  11. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Wat is de reden dat je de Ri wil weten, Peter?

    * capaciteit?
    * maximaal vermogen?
    * monitor van de staat/kwaliteit van de accu?
    * vergelijken van accu's?

    Als je altijd met dezelfde lader met dezelfde settings je accupacks laadt, kan ik me nog voorstellen dat het monitoren van de Ri je wat zegt over de staat van je accu (met het nodige voorbehoud dat anderen al vermeld hebben, zoals accu temperatuur). Die info krijg je volgens mij ook door het monitoren van de laadcurve van de individuele cellen.
     
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    847
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Johan,

    Ik ben vooral bezig om enige basis kennis te verschaffen, ik doe van alles maar heb vaak geen idee waarom.

    Doel is uit eindelijk om met zo weinig mogelijk gewicht een F5J kist naar de gewenste starthoogte te krijgen. .

    Gr. Peter
     
  13. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    847
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb toch nog een vervolgvraag.

    Kan ik uit eindelijk meer vermogen uit mijn Lipo krijgen wanneer ik de lipo in mijn heaterbox met 45 graden kan laden ?
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Gouda
    Jazeker, en vooral als je meer dan 30C trekt.
    Bij F5B is het een must, daar trek je kortstondig (1.8 à 3 seconden) 100 à 150 C. Koud geven ze minder vermogen én zijn ze bij die hoge stromen eerder kapot.
    Bij F5J met kleine accu'tjes lijkt het me ook nodig, die trekken naar mijn inschatting ook zo'n 50 C of soms meer.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Het verwarmen brengt de meeste winst.

    Of je de lipo´s koud of warm laadt, dat maakt niet zoveel uit lijkt me. Ik heb nooit verschil gemerkt tussen verwarmd laden of koud laden.

    Gerben
     
  16. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Is er ook een verband tussen capaciteit van de cellen en de inwendige weerstand bij lipocellen? Mijn kleine cellenpacs hebben doorgaans een hogere waarde dan de grotere... (850 mAh tegenover 2200 mAh bijvoorbeeld.)
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar natuurlijk..in grote lijnen: hoe groter het pack, hoe lager de ir.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Raf, pak twee cellen, haal van beide één lange zijkant af (blikopener? guillotine?) en plak de cellen zijdelings aan elkaar, innig fysiek en elektrochemisch verbonden. Wat worden de capaciteit en weerstand van het nieuwe grote pack?
     
  19. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Ik weet het niet, daarom vroeg ik het. Ik zal je wat paketten opsturen Ron, dan mag jij dat voor ons allemaal proefondervindelijk doet, fillumpie draaien en youtjoepen!
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het was bedoeld als een behulpzaam/ondersteunend gedachten-experimentje, niet als excuus om jouw destructieve neigingen te botvieren ;) Helaas heeft het nog geen lampje doen branden.
    Anders dan:
    Je zet twee weerstanden parallel (en toevallig zijn die weerstanden ook accu). Inwendige weerstand Ri neemt af, halveert bij twee identieke accu's.
    Je schakelt twee accu's parallel (en toevallig hebben die accu's ook weerstand). Capaciteiten tel je bij elkaar op (C blijft hetzelfde!)
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2016

Deel Deze Pagina