Invloed van een vochtige zolder op een balsa-constructie

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Igwe Aneke, 8 sep 2003.

  1. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ik ben onlangs weer eens op zolder wezen kijken naar een Puma laagdekker die ik nog had van enkele jaren geleden. Het toestel heb ik toen (gedeeltelijk gebouwd) gekregen van een clubgenoot als geschikt tweede toestel.
    Het tweede toestel werd na een charter echter een little stick en de puma is eenzaam op zolder blijven liggen.

    In ieder geval; mijn vraag is in hoeverre 6 jaar zolder de constructie kan hebben aangetast. Qua sterkte voelt het redelijk goed aan, alleen is het richtingsroer een beetje zwak en groen alsmede het stabilo :(
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Het stabilo en kielvlak zou ik vervangen als dit zwak en groen is. De rest goed nakijken en eventueel alles opnieuw uitrichten. Eventueel effe door een ervaren instructeur laten nakijken of alles nog in orde is.

    Ik zelf heb modellen die 15 jaar oud zijn en nog steeds in goede conditie zijn en nog vliegwaardig zijn.
     
  3. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Stabilo en kielvlak worden in ieder geval vervangen ;)
    In hoeverre kunnen de lijmverbindingen echter zijn aangetast en/of verzwakt?

    Ik zit helaas nog niet bij een club aangezien vervoer op dit moment nog een beetje lastig is, maar zal de kist t.z.t in ieder geval eens door een ervaren clubgenoot laten controleren.
    Ik begin me alleen steeds meer af te vragen of ik niet gewoon beter een nieuwe kit kan bestellen aangezien mijn bouw-ervaring dezelfde 6 jaar ook heeft stilgelegen, en deze wel weer eens een impuls kan gebruiken :lol:

    Daarnaast wil ik eigenlijk uitsluitend electrovliegen en heb het idee dat de huidige constructie hiervoor iets aan de te zware kant is.
    Aan de andere kant vindt ik het alleen ook een beetje zonde een goed toestel niet te gebruiken....
     
  4. No1Uno

    No1Uno Guest

    Een beetje lijm blijft wel wat jaartjes zitten, het probleem zit hem in het materiaal wat gelijmd is.Als daar de stevigheid uit is, houdt het op.

    Opzich als je alle schimmelende, dus groene, gedeelten vervangt, zou het goed moeten komen. Let wel op dat als je hem in de warmte laat liggen, en het eventuele vocht trekt eruit dat het geheel niet krom wordt. Das de meest vervelende eigenschap van nat hout ;)

    Marco.
     
  5. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Bouwervaring kun je ook opdoen met het herstellen en afbouwen van een bestaande constructie. Je hebt een forum als vraagbaak :)

    Uiteraard het groene (schimmel :lol:) vervangen. Volgens mij moet de rest geen probleem zijn. Kun je vanwege een doosconstructie niet achter in de romp kijken naar groen probeer het dan eens met een (tandarts)spiegel.

    indien het een doosconstructie is kun je goed gewicht sparen door in de rompzijkanten gaten te hakken. Het mooiste en stevigste is een vakwerkconstructie (je weet wel van die driehoekjes eruit halen). Het makkelijkste een ronde gaten zaag, je weet wel voor op de boormachine. Tevens kun je overwegen om een vermoedelijk massief stabilo en kielvlak te vervangen door een lattenconstructie. (Als je dan toch besig bent...)


    succes

    Mark
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nu het herfst/winter seizoen eraan komt, zou ik me ook maar eens zorgen gaan maken over de invloed van vocht op de dakconstructie ;)
     
  7. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Laat het vocht er in ieder geval geleidelijk uittrekken, dus eerst in een droge ruimte op kamertemperatuur laten drogen gedurende enkele dagen en daarna bijv in de C.V. ruimte, waar het altijd warmer is. Bezuinig niet op het herstel van de schade, een stabilo of een kielvlak kunnen veelal voor relatief lage kosten en inspanning opnieuw gebouwd worden. En die waarschuwing over je dakisolatie is zeer terecht. Als handige knutselaar kun je dit eenvoudig zelf doen, bij de meeste bouwmarkten zijn gratis instructies te verkrijgen over hoe je dit moet aanpakken, je voorkomt (verdere) schade aan je huis en alles wat zich erin bevindt (niet alleen je modelbouwspullen) en je krijgt, als je het snel doet althans, nog wat subsidie ook. Verder zijn bij de bouwmarkten nog zgn "vochtvreters"te koop. Denk ook om de ventilatie.
     
  8. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Het oplappen van de puma zal mijn bouwervaring inderdaad goed doen Mark, en gelukkig hoeft er ook niet al te veel hersteld te worden. :D
    Stabilo is al in lattenconstructie, alleen het kielvlak is massief balsa.
    Ik was inderdaad van plan uitsparingen in de romp te maken om zo gewicht te besparen ;) Maar wat bedoel je precies met een vakwerkconstructie? Ik was namelijk van plan ovale uitsparingen te maken. (zoals je dat op de meeste kisten ziet) :?

    Ron en Paul; over het dak hoef ik me geen zorgen te maken aangezien het mijn dak niet is :lol:
    (Veel van mijn modelbouwspullen heb ik namelijk bij mijn ouders laten liggen toen ik ben gaan studeren en op mijzelf ben gaan wonen).
    Maar ik zal de tip in ieder geval doorgeven :D
     

Deel Deze Pagina