Invullen FAQs modelbotengedeelte

Indoorvlieger

Forum veteraan
Aangezien regelmatig dezelfde vragen voorbij komen als "hoe maak ik mijn boot waterdicht?" en "waarmee smeer ik de assen?" etc, is het idee ontstaan om het FAQ gedeelte van het forum eens een invulling te geven. Ik heb een berichtje richting de admins gestuurd om dit voor te stellen.

Verder had ad de suggestie om te kijken of de huidige indeling "brandstof, electro, etc, nog wel voldoet. Vandaar dit topic, om te kijken of dit handiger kan.

Zelf zou ik de volgende indeling willen voorstellen:

"Schepen, algemeen" waarin vragen over waterdicht maken, etc, die in principe voor alle soorten boten kunnen gelden, aan bod komen.

"Speedboten" omdat dit toch een aparte tak is, er spelen meer krachten een rol, assen die uit het midden worden geplaatst om beter rechtuit te kunnen varen.

"Zeilboten" spreekt voor zich.

"Duikboten" idem.

"Schepen, electro aangedreven" voor vragen over "welke motor bij welke schroef", en het aansluiten van de componenten.

"Schepen, brandstof aangedreven" voor de volledigheid, ik krijg de indruk dat deze tak toch wat minder populair is, o.a. vanwege de beperkingen waar je kunt varen.

Goed idee. Ik zou me kunnen voorstellen dat er "ontwerp FAQ's" hier als losse discussies komen, waarop dan commentaar gegeven kan worden die eventueel tot aanpassingen kunnen leiden, tot er een punt bereikt is waarop gevraagd kan worden die in het FAQ gedeelte te plaatsen (dat gedeelte is "besloten"). Die discussies zouden dan bij voorkeur een goed herkenbare en éénduidige naam moeten hebben, bijvoorbeeld "Ontwerp FAQ: ...................".

De door jou voorgestelde hoofdindeling lijkt mij goed, het belangrijkste is dat er een "algemeen scheepsbouw" gedeelte komt.
Eventueel de brandstof en electro aangedreven gedeelten samenvoegen tot iets als "aangedreven schepen", waardoor alle aspecten van aangedreven schepen, zoals roeren en hun bediening daar ook onder vallen.

Een start maken met het "waterdicht maken", of eventueel "afwerking houten rompen" zou een mooie testcase kunnen zijn. Het eerste wat daarvoor zou moeten gebeuren is iemand vinden die een eerste concept zou willen maken.

Groet,

Ad

Ik wil best een opzetje maken, wat betreft algemeen.

Hoofdstuk 1: afwerken rompen

Vraag 1:
Hoe maak ik een houten romp waterdicht?

Antwoord: Hier zijn meerdere mogelijkheden voor. 1 optie is het hout insmeren met G4, een product van Vosschemie. Dit is een speciale lak die goed in het hout trekt en voorkomt dat er later nog water in het hout kan trekken. Een alternatief, wat mogelijk beter verkrijgbaar is, zijn sommige parketlakken (mis nog een overzicht van merken etc...)

Hoofdstuk 2: inbouwen schroefassen etc.

Vraag 1: Waarmee kan ik de schroefas het beste smeren?

Antwoord: In de handel zijn speciale smeermiddelen voor maritieme toepassing verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij een watersportwinkel. Maar er zijn andere producten die net zo goed kunnen werken, waar makkelijker aan te komen is, en die vaak ook goedkoper zijn. Zo hebben veel leden goede ervaringen met "uierzalf" van Kruidvat, of zuurvrije vaseline.

Het aanbrengen in de koker kan op verschillende manieren. Is er een smeernippel aanwezig, dan kun je de uierzalf in een potje doen, en opwarmen in een pannetje water. De uierzalf wordt dan vloeibaar, en kan makkelijk voorzichtig met een injectiespuit via de smeernippel worden ingespoten. Het is aan te raden om de as wat te draaien, zodat het smeermiddel zich beter kan verdelen.

Een andere manier is de as geheel uit te nemen, en dan ruimschoots de koker aan 1 zijde in te spuiten met onverwarmd smeermiddel. Dan de as weer in de koker schuiven, zodat het smeermiddel wordt verdeeld. Als er genoeg in zit, zal er aan de andere kant van de koker een "rupsje" smeermiddel gaan uitpuilen. Gebeurt dat niet, herhaal het geheel dan, totdat er genoeg smeermiddel aanwezig is, en zet de as weer vast.

Zoiets had ik in gedachten, maar dan natuurlijk meer uitgebreid, dus ook met aandacht voor welk verfsysteem je moet kiezen als je met epoxy en polyester gaat werken, welke plamuur, etc.

Goed plan Henk,

Maar kleine correctie:
zal er aan de andere kant van de koker een "rupsje" smeermiddel gaan uitpuilen. Gebeurt dat niet, herhaal het geheel dan, totdat er genoeg smeermiddel aanwezig is, en zet de as weer vast.

Je mag absoluut je assen niet te vol zetten met vet, dan gaat hij stroppen, gevolg : meer stroom verbruik en kans op oververhitting van de motor wat weer kortsluiting kan veroorzaken,

Maar voor de rest: Strak plan...!!

Grtz Vincent,

Goed plan Henk,

Maar kleine correctie:

Je mag absoluut je assen niet te vol zetten met vet, dan gaat hij stroppen, gevolg : meer stroom verbruik en kans op oververhitting van de motor wat weer kortsluiting kan veroorzaken,

Maar voor de rest: Strak plan...!!

Grtz Vincent,

Ik denk dat dit sterk afhangt van de dikte van het gebruikte vet. Bij uierzalf valt dit wel mee, is mijn ervaring. Ik kreeg door dit bericht de indruk dat de koker goed gevuld moet worden: [post30]

Ik heb het dan wel over gewone standaard assen, zoals die van Graupner. Maar goed, over details kan natuurlijk nog van gedachten gewisseld worden, het belangrijkste is dat er een begin wordt gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren, dit gaat de zelfde kant op als op het forum, iedereen heeft een andere aanpak en een andere mening.

Dit is gedoemd om te mislukken, en al die dubbele vragen, komt alleen
doordat ze niet meer lezen, en als ze lezen zijn er zoveel meningen dat je door het bos de ........niet meer ziet.

Dat was mijn ervaring ook toen ik begon met modelbouw.;)

gr. Theo.

Heren, dit gaat de zelfde kant op als op het forum, iedereen heeft een andere aanpak en een andere mening.

doordat ze niet meer lezen, en als ze lezen zijn er zoveel meningen dat je door het bos de ........niet meer ziet.

gr. Theo.

Ik denk dat we ook niet moeten gaan debatteren over wat het beste werkt, want dan krijg je discussies gebaseerd op voorkeuren. Het gaat meer om dingen die in ieder geval werken, die je als basis kan nemen, en ik wil ook proberen om, waar mogelijk, verschillende methodes bij elkaar te zetten, maar zo dat het wel overzichtelijk blijft. Ik neem aan dat we over het algemeen volwassen genoeg om te zien dat niemand erbij gebaat is als dit initiatief door je gelijk te willen halen onderuit wordt gehaald.

gr. Theo.

Denk even dat je de doelstelling vergeet, Gaat om alles in 1 duidelijke sub forum te houden en niet 20 draadjes van "Wat voor motor" tot "welke lijm"

Bovendien is het niet zo dat als iets op een bepaalde manier beschreven wordt in een FAQ, je verplicht bent het zo te doen. Het is meer voor personen die een vraag hebben, om dan een basis te geven van daaruit verder te werken. Zo staat er bij de FAQ over accu's laden ook adviezen over de te kiezen laadstroom, maar er zullen best mensen zijn die zeggen dat je ook wel een stuk hoger kan gaan met een accu van merk Y, en dat die regel over de maximale laadstroom niet geldt. Prima, eigen keus, en werkt iets voor jou, dan is het toch goed?

Vincent, ik bedoel het ook niet negatief.

Gr Theo.

Ik zie het ook niet als negatief, meer als opbouwende kritiek :p,

ieder heeft zo inderdaad zijn eigen ding, Maar hier gaat het meer om richtlijnen, er worden te veel vragen gesteld om het zelfde principe, maar om iedere maand 20x het zelfde te vertellen word op gegeven moment een beetje irritant, niet omdat de mensen niks weten maar puur omdat de mensen niet willen lezen en gewoon weg te lui zijn om even te zoeken,

Het idee van Henk sta ik volledig achter, puur vanwege dat alles in 1 sub forum komt en weer een beetje overzicht op het scheeps gedeelte, als je nu eens kijkt in het werkscheeps gedeelte dan krijg ik persoonlijk de kriebels van,
Worden te veel vragen neer gekwakt terwijl er een mooi gedeelte is wat Algemeen scheepsbouw heet en Bouwtips varende modellen, Nu staat alles door elkaar heen......

gr. Theo.

Ik ben 't een behoorlijk deel met Theo eens.
Als je écht een probleem hebt ga je zoeken. Creatief zoeken met verschillende steekwoorden. Niet alleen de zoekfunctie op het forum, maar ook m.b.v. Google. Desnoods in een andere taal. Tenminste: zo werk ik.

Het lijkt erop dat "mijn soort" zeldzaam aan het worden is: men heeft een probleem, neemt niet eens moeite om te zoeken, maar kwakt de vraag gewoon op het forum. "Daar zullen ze het wel weten..."
Ja, dat klopt. "Ze" weten het ook wel. En soms zijn er van die enthousiastelingen die nog antwoord geven ook. 7 van de 10 keer krijg je nul komma nul response van de vraagsteller, en 1 van de 10 keer krijg je de reactie: "Hier heb ik ook niets aan... Ik krijg nu 5 verschillende werkwijzen. Welke is nou de goeie?"

En daar helpt een FAQ helemaal niets aan. Kijk naar Ron van Sommeren, dé FAQ-goeroe van dit forum. Heeft (volgens mij) op zijn PC standaard een aantal antwoorden staan met verwijzingen naar FAQ accu's/trainers/jets/motoren/electro/enfin, vul maar in.
En wat is vaak de dank voor al zijn moeite? "Go FAQ yourself!!"

Degenen die ik nog help zijn de "bekenden" op het forum, waarvan ik weet dat ze serieus met modelbouw bezig zijn.
De rest? Ik begin er niet meer aan. Als mensen de moeite niet nemen om zelf research te plegen en hun vragen meteen op het Internet plempen... Zoek het lekker zelf uit. Klinkt uiterst sceptisch en ja, dat ben ik ook geworden. Ik heb de afgelopen jaren iets te vaak het deksel op mijn neus gekregen van een aantal lomperikken die dachten "wel even" een bootje in elkaar te zetten, tegen een probleem aan liepen, vragen stelden en vervolgens mij en een aantal anderen de huid voloscholden omdat onze werkwijzen van elkaar verschilden. "Daar heb je toch geen kloot aan!!! Iedereen hier roept iets anders! K*tforum!"

Resultaat? KMA. MZHJ.
Vrij vertaald: Kl**i Maar Aan. Mijn Zegen Heb Je.

Ik ben 't een behoorlijk deel met Theo eens.
Als je écht een probleem hebt ga je zoeken. Creatief zoeken met verschillende steekwoorden. Niet alleen de zoekfunctie op het forum, maar ook m.b.v. Google. Desnoods in een andere taal. Tenminste: zo werk ik.

Het lijkt erop dat "mijn soort" zeldzaam aan het worden is: men heeft een probleem, neemt niet eens moeite om te zoeken, maar kwakt de vraag gewoon op het forum. "Daar zullen ze het wel weten..."
Ja, dat klopt. "Ze" weten het ook wel. En soms zijn er van die enthousiastelingen die nog antwoord geven ook. 7 van de 10 keer krijg je nul komma nul response van de vraagsteller, en 1 van de 10 keer krijg je de reactie: "Hier heb ik ook niets aan... Ik krijg nu 5 verschillende werkwijzen. Welke is nou de goeie?"

En daar helpt een FAQ helemaal niets aan. Kijk naar Ron van Sommeren, dé FAQ-goeroe van dit forum. Heeft (volgens mij) op zijn PC standaard een aantal antwoorden staan met verwijzingen naar FAQ accu's/trainers/jets/motoren/electro/enfin, vul maar in.
En wat is vaak de dank voor al zijn moeite? "Go FAQ yourself!!"

Degenen die ik nog help zijn de "bekenden" op het forum, waarvan ik weet dat ze serieus met modelbouw bezig zijn.
De rest? Ik begin er niet meer aan. Als mensen de moeite niet nemen om zelf research te plegen en hun vragen meteen op het Internet plempen... Zoek het lekker zelf uit. Klinkt uiterst sceptisch en ja, dat ben ik ook geworden. Ik heb de afgelopen jaren iets te vaak het deksel op mijn neus gekregen van een aantal lomperikken die dachten "wel even" een bootje in elkaar te zetten, tegen een probleem aan liepen, vragen stelden en vervolgens mij en een aantal anderen de huid voloscholden omdat onze werkwijzen van elkaar verschilden. "Daar heb je toch geen kloot aan!!! Iedereen hier roept iets anders! K*tforum!"

Resultaat? KMA. MZHJ.
Vrij vertaald: Kl**i Maar Aan. Mijn Zegen Heb Je.

Amen... :worship:

Ik snap het cynisme, maar ik denk dat er ook best een groep is die wel iets aan een FAQ zou hebben. Ik heb althans een tijdje terug een paar FAQs gestart voor diverse helicopters, en uit de reacties van diversen bleek dat het wel degelijk werd gewaardeerd, en dat het aantal losse topics over vragen die al in de FAQ werden behandeld sterk zijn afgenomen. Was wel op een internationaal forum, met een andere voertaal, maar dat zou toch niet de reden mogen zijn dat het daar wel werkt?

komt alleen
doordat ze niet meer lezen

Voor een leek is de zoekfunctie natuurlijk ook een drama.
Zou die te veranderen zijn?

Anders zou je zelf een database moeten maken en dan per "zoekwoord" naar de diverse draadjes kunnen verwijzen.

Lijkt me een heidens karwei, of moet ik zeggen monnikenwerk op deze zondag.

Voor een leek is de zoekfunctie natuurlijk ook een drama.
Zou die te veranderen zijn?

Anders zou je zelf een database moeten maken en dan per "zoekwoord" naar de diverse draadjes kunnen verwijzen.

Lijkt me een heidens karwei, of moet ik zeggen monnikenwerk op deze zondag.

Dan is een stukje FAQ opzetten waarschijnlijk minder werk...

Ik denk nog steeds dat er wel degelijk "markt" is voor een goede FAQ.
Maar ik vind dan ook, dat we dan met zijn allen moeten stoppen met over de prutzors die zo lomp reageren als in Roel's post wordt aangehaald, heen te buitelen. Als iemand zonder zoeken hulp vraagt en daarna lomp afwijzend reageert op een verwijzing naar een goede FAQ, dan is wat mij betreft negeren en evt. een ban de enige remedie. Onze vinnige reacties op dat soort trollen is iets met olie en vuur enzo.

Just my €0,02.

Back