IOM from scratch

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door smaragd, 26 aug 2017.

  1. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    mogge Zeiler
    hieronder plaatje van de doorvoer van de antenne. Had ik enige tijd geleden al geplaatst.
    Is een gebogen messing buisje.
    [​IMG]
    Ik gebruik een graupner zender ontvanger, 35 of 40 mhz(?). Deze heeft meer kanalen dan de Reely die ik voor het kruisertje gekocht had.

    (De reely zit overigens nu bij de 'stock maritime 'Sirius) Zeilen vind ik leuker dan gas geven en sturen......

    De ontvanger heeft een lange draad (+/- 40 cm ) en op de smaragd ging deze de mast in.
    De hoorn op de servo is van groot internet bedrijf. Is van aluminium en heeft 'futuba' vertanding en past daarmee precies op de ACE. Boven zit het met schroef vast en aan de zijkant een inbus boutje die het geheel ook nog aanknijpt.
    Doorslippen is niet mogelijk. ( as en hoorn beide van metaal )

    De winch met het witte wiel stuurt de fok en grootzeil aan. Deze heeft een schootuitslag van ongeveer 40 cm.
    Hiermee kan ik ruim 'voor de wind' de zeilen uitzetten.
    (zonder tuig heb ik berekend dat beide gieken maximaal uit kunnen)
    De zwarte winch stuurt de Genua aan. ( het is wel 0f de kleine fok 0f de genua die je kunt gebruiken. Dus niet beide tegelijk )
    De Genua schoot wordt voor de mast langs getrokken naar de andere zijde met overstag gaan. De afstand van de ene naar de andere kant is ongeveer 65 cm.
    Met 3 1/2 slag haal ik dit.
    Deze winch stuur ik aan met een draaiknop, Ik kan dan wat meer regelen met 'aan de wind' of 'ruime wind'.

    Een bolle jan of spinnaker moet met overstag voor je voorstag gaan , ik ben daar nog niet helemaal uit hoe ik dat kan versieren.
    Op zich is het wel gaaf als je de beide voorzeilen tegelijk kan voeren.
    ( ik denk wel dat met deze combinatie van zeilen en daarbij de smalle romp, het duik effect versterkt zal worden. )

    Vanmorgen onderweg naar werk bedacht ik me dat een teak deck misschien wel mooi zal staan..... Afijn daar zal ik s verder over denken en een stukje proberen om te zien hoe het staat.

    ps
    nu zit ik net te bedenken dat de aansturings 'loop-lijn' van de genua wel een spinnaker aan zou kunnen sturen. volgens mij zijn er dan alleen maar langere schoten nodig voor de omloop......:)
     
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Ah, je gaat de boom (boegspriet) gebruiken om nog een extra zeil te voeren begrijp ik nu? En je maakt aan de waterkant de keuze of je met de fok of genua gaat zeilen? Heb je een schets van het zeilenplan dat je wil gaan voeren? Op je vraag of je beide voorzeilen kan gaan voeren; Tja, meer zeil resulteert niet alleen maar in snelheid. Je moet ontzettend veel compenseren wil je met zo veel zeil voor de mast nog een beetje controle houden en het wordt waarschijnlijk erg lij-gierig, iets dat niet fijn zeilt (niet in het echt maar ook niet als model).
    Dus de twee genua schoten zitten aan een omlooplijn vast begrijp ik. En beide hebben wat ruimte op de loef schoot (de schoot die niet gebruikt wordt).

    De spinaker zal je bij een overstag nooit voeren. Deze bolgesneden zeilen zijn alleen te voeren bij ruime wind tot voor de wind, iets hoger kan je nog met een boom aan loef maar echt veel hoger (tot halve of aan de wind) gaat je met geen mogelijkheid lukken. Bij een gijp zal hij wel recht voor het voorstag staan, bedoel je dat misschien?
    De spinaker zal je daarom volgens mij ook altijd hijs- en strijkbaar moeten maken of je moet goed aan lagerwal je boot kunnen oppikken, dan is er niks aan de hand :bye:. Maar het is wel tof om de boot weer naar je terug te kunnen laten zeilen natuurlijk...

    En ik hoop dat het een 40Mhz zender is, anders krijg je ruzie met de vlieg collega's. Zie ook dit topic.
     
  3. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ah, je gaat de boom (boegspriet) gebruiken om nog een extra zeil te voeren begrijp ik nu? En je maakt aan de waterkant de keuze of je met de fok of genua gaat zeilen?
    Ja dat klopt zo'n beetje wel, de voorstag is het voorlijk van de genua (zeil- terminologie klopt niet altijd ben ik bang...)
    heb daar nog s over nagedacht, dubbele zeilen voor gaat m niet worden, dus of alleen genua of gewone fok afhankelijk van de windsterkte ( en hoe plezierig het functioneert.)
    Het spinnaker verhaal heb ik s uitgetekend en kwam tot de zelfde conclusie, gaat m niet worden ' overstag...' :koud:
    Het wordt ook te complex voor mij om dit alles functionerend te maken.
    Zender is 40 mhz, :hammer: haha, zou wel verassende resultaten kunnen geven als het 35 was ..

    Dus de twee genua schoten zitten aan een omlooplijn vast begrijp ik. En beide hebben wat ruimte op de loef schoot (de schoot die niet gebruikt wordt).
    klopt, zal nog een opzetje posten. Principe kwam van mijn Smaragd en werkt op zich goed.
     
  4. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
  5. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    dat is een beetje het idee.
    nav Vitters yacht Sarissa..
     
  6. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    nog even link voor de servo arm

    https://www.conrad.nl/nl/aluminium-servo-arm-geklemd-reely-geschikt-voor-futaba-ser-1530681.html

     
  7. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hier nog even de schets mbt aansturing Genua
    [​IMG]
     
  8. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten


    hier het voorlopig resultaat van het plaatsen van de winch voor de genua.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2017
    haje74 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  9. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
  10. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    De omloop van de genua schoot kwam dicht bij de kap van de kajuit.
    [​IMG]
    Dus de frees erlangs om een sponning te maken waar de schoot doorheen kan lopen.
    [​IMG]
    Nu loopt de schoot in een nette lijn naar voren.
    [​IMG]
    Hieronder de opzet voor de schoten zoals het straks gaat lopen.
    [​IMG]
     
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Het begint er degelijk uit te zien!

    Ben je niet bang dat de genua schoot van de blokken halverwege op het dek? Zit de schoot er met een slag omheen?
     
  12. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi zeiler. Ik begrijp even niet wat je bedoelt !
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Loopt de genuaomloop (schoot was 't verkeerde woord) over dek alleen langs de zwarte rollen die ik in het fimpje zie (post #88) of is de schoot er nog een slag omheen gewikkeld?

    Ik krijg de indruk dat je de lieren als 'spanrol' gebruikt in onderstaande afbeelding (die dient puur ter illustratie):[​IMG]
    Maar gevaar is dat, als je niet rechtstandig gaat trekken door de genua schoot die rukken gaat geven, je de omloop lijn van de lier af trekt en dan krijg je spaghetti aan dek.
    Als je de omlooplijn een keer extra om de lieren heen trekt verklein je die kans.

    Hopelijk heb ik het zo wat duidelijker voor je gemaakt.
     
  14. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi zeiler. Snap m. De zwarte rollen zijn vervangen door oog bouten waar de looplijn doorheen loopt. Daar kan hij geen kant op.
    Voorop zit ook nog een tijdelijke rol. Deze wordt vervangen door een gesloten katrol ( zoals achterop) met een veer om spanning op de omloop te houden. Dat is het idee
    Er komen nog twee gesloten katrollen en twee oogbouten om de schoot te geleiden.
     
  15. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    [​IMG]
     
    haje74 vindt dit leuk.
  16. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Dat is helemaal hufterproof!

    Moet je achter wel veren? Krijg je dan geen ongewenste slack op de lijn bij hardere wind(vlagen)?
     
  17. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    nog even uitleg:
    de genua schoot is nu met een lus door hetzelfde oog heen aan de omloop lijn bevestigt.
    dit is tijdelijk.
    de genua schoot zal door een katrol weer naar voren geleid worden om aan te sluiten op de omloop lijn.
    Omdat uiteindelijk de genua zelf niet helemaal naar achteren zal komen, komt er nog een oogobut ter hoogte van halverwege het kajuitdak waar de schoot doorheen loopt.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  18. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hoi zeiler,
    ik denk dat met de spanning op de voorste kartrol met een veer dat er voldoende spanning op de lijn blijft (hoop ik :))
    oja, achter heb ik geen veren , dit is een starre verbinding !
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  19. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    [​IMG]

    nou lopen de schoten niet echt lekker, tijdens halen en vieren begint de loop-lijn te draaien en ontstaat er als het ware het begin van een wartel..
    ik ga het nogmaals proberen met katrollen met een wat grotere diameter, misschien dat het dan beter loopt
     
  20. Peter de Slegte

    Peter de Slegte

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Terborg
    Freek, wat voor een lijn heb je gebruikt voor op de winch, en de “looplijn” .
     

Deel Deze Pagina