Is iemand bekend met een Carrera SB-10 ?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Da_Mitch, 6 apr 2009.

  1. Da_Mitch

    Da_Mitch Guest

    Ik heb ooit een "Carrera Modelltechnik" SB-10 gekregen van iemand die deze nog op zolder had liggen. Ik ben deze nu volledig aan het restaureren. (Nieuwe vleugels bouwen met remkleppen en rolroeren, servo's inbouwen,enz...) Maar ik zit toch met een vraag.

    Weet iemand hoe ik mijn hoogteroeren moet vastmaken tegen mijn richtingsroer?
    Nu worden ze door 2 stalen staven in elkaar geschoven, ene is de pitch-as, de andere is door een 80° arm bevestigd aan mijn servoarm. Het is nu gebleken dat deze dus totaal niet vast hangen en dus met gemak uit elkaar geschoven kunnen worden.

    Nog een vraag, de canopy werd niet meegeleverd, iemand een idee waar ik deze nog kan vinden?


    Groetjes,
    Andy Miceli
    [​IMG]
     
  2. enterprise

    enterprise

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Andy,

    Is dat er een met zo'n Ferran romp???

    Als dat zo is neem eens contact op met Berto van BosModelAir.

    Volgens mij heeft die er een in gebruik.

    Gr Ton

     
  3. Da_Mitch

    Da_Mitch Guest

    Ok enorm bedankt!
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat zit bij heel veel zwevers zo. Het stabilo wordt niet opzij getrokken dus ze vliegen er echt niet zomaar af. Ze worden naar boven of naar beneden gedrukt (en gaan daardoor sowieso vaster zitten) maar niet opzij. Als ze té los zitten kun je aan beide zijden één van de pennen ietsje krom buigen zodat ze klemmen in hun buisjes.
     
  5. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    De SB-10 van Berto en Onno is niet meer.
    Volgens mij heb je wel iets heel aardigs in handen gekregen, kijk maar eens op de duitse fora. Is het de kleine of de grote versie?

    Denk eraan dat je romp niet te lijmen is. En zo'n kapje, dat zul je zelf moeten maken.
     
  6. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    bij mijn Flamingo is dit al jaren zo,, nog nooit weggewaaid.
    heb wel de staafjes uit elkaar wat geplooid
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Waar om is dat niet te lijmen . :confused:

    In kapje kan je laten vakuum trekken bij Hobbyin als je een mal maakt of zelf doen met een stuk Vivak .

    Mvg Johan
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Omdat die van Ferran is? Stabilit zou daarop werken.
     
  9. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    is dit nog te koop??
    HET SCHIJNT DAT JE DAAR EEN BOM KUNT MEEMAKEN
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bedoel je Stabilit ? dat is gewoon te koop .
    Je hebt het ook nog van een ander merk .

    Mvg Johan
     
  11. enterprise

    enterprise

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Groesbeek
    Hobbyin verkoopt het nog.

    Gr Ton

     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Is dit type zwever nog wat waard? Een vriend van me heeft er een liggen, 3,2mtr spanwijdte. Alleen rudder en elevator, ziet er nog goed uit.
    Wat zou zoiets waard zijn?
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat de gek er voor geeft. Soms worden ze weggegeven, soms vraagt iemand er een paar tientjes voor en als je iemand treft die er wanhopig naar op zoek is meer dan 100 euro.
    Er is weinig van te zeggen. Je zou Ebay een poosje kunnen volgen.

    Het is net als met oude auto's; er kan rondom een bepaald type een hype zijn waardoor er ineens idiote bedragen voor neergeteld worden. Of ze dat waard zijn is maar de vraag.
     
  14. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Ferran is gewoon niet te lijmen omdat het een nylon-achtige kunststof is. Stabilit express hecht wel maar niet duurzaam zoals wij modelbouwers dat graag zien. Dat is ook de reden dat motorschotjes in elektoversies met schroefjes wordne vastgezet. Volgens mij zag ik daar later nog een voorbeeldje van :)

    Anyway, ik vindt het een mooi model en het is volgens mij een vintage dus helemaal goed (zeker als je hem gekregen hebt)!
     
  15. Onno

    Onno

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Weesp, BosModelAir basis
    Hoi

    Bij mijn SB10 zatten er achter bij de hoogteroer delen twee spelden in de voorrand waar een elastikie om heen ging.
    Je kan de filmpjes en foto's bekijken op BosModelAir bij onno's modelen en dan de oude doos.
    De kist vloog best grappig totdat hij een vleugel verloor op 75 meter hoogt.

    Groeten Onno
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heel lang geleden heb ik ook met een SB-10 gevlogen. Mooi vliegtuig met goede prestaties. Maar ook met nogal weke besturing. Vooral op de ailerons en remkleppem. Carrera had een hele mooie constructie bedacht die het mogelijk maakte de aileron-en remklepservo in de romp te plaatsen Door de vele omlegsegmenten en draaipunten die nodig waren om de roeren in de vleugel te laten bewegen was de speling op de besturing vanaf de fabriek ingebouwd.

    Ferran heeft een nogal grote uitzettingscoefficient. Die zou de neutraalstelling van het hoogte- en richtingsroer kunnen beinvloeden. In de romp zat een voorziening die uitzetting van de romp compenseert en zo de neutraalstelling van de stuurvlakken niet beinvloed. Maar dat zorgde weer voor extra speling...

    Een originele cockpitkap zal niet meer te koop zijn. Alternatief: Zelf iets maken
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2009
  17. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Dat van die uitzetting klopt inderdaad. Als ik mijn Favorit in de zomer heb getrimt en hem daarna 's winters met een handstartje weggooi eindig ik met de neus in de grond :) Gelukkig heb ik dan geen schade want het is immers van Ferran, ff onder de warme kraan, opnieuw trimmen en daar gaan we weer.

    Ik heb zelfs gehad met hellingvliegen dat ik na een tijdje op hoogte te hebben gevlogen aanzienlijk moest bijtrimmen (meerdere tikjes)....
     
  18. Da_Mitch

    Da_Mitch Guest

    Ja het is er inderdaad een met een Ferran romp. Mijn gevoel zegt dat die romp zo goed als totaal crashbestendig is. Dat zie je aan de vleugels, die ik in 5 stukken heb toe gekregen. Het idee om die staven te buigen was in mij ook al opgekomen, dat ga ik dus moeten toepassen.
    En ik ga inderdaad een mal maken voor de canopy, die ik vervolgens wel zal laten vacuumtrekken of iets dergelijks. Al dan niet bij Hobby-inn (Is een goed uurtje rijden).

    Iedereen alvast bedankt voor de talloze rijke tips. Ik hoop dat ik mijn foto's kan laten tonen op het forum, zodat jullie de bouw van mijn nieuwe vleugel kunnen zien.

    Groetjes,
    Andy
     
  19. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Nog vorderingen?
     
  20. firefox309

    firefox309 Guest

    er staat een SB 10 van 5meter te koop... ik dacht op marktplaats (kan ook belgische site zijn zoals kapaza of 2dehands.)
     

Deel Deze Pagina