Italeri 1/35 S-100 revisited

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 21 sep 2018.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben in 2008 met de Italeri kit gestart en het lag in de bedoeling om er een statisch model van te maken. Door omstandigheden is ie echter halverwege de bouw op de plank beland en heb enige jaren geleden het plan opgevat om em alsnog varend te maken . Was gelukkig niet zo lastig om het dek er weer af te slopen maar het voordek en stuurhuis heb ik laten zitten. Heb in het verleden gepriegeld met klinknageltjes en lasnaden (Archer decals) en vond het zonde die te beschadigen. Bovendien is het waarschijnlijk wel zo verstandig om het voordek verlijmd te houden i.v.m. buiswater.

    Ik heb gekozen voor twee aangedreven assen, drie lijkt me onnodig en zorgt alleen voor extra gewicht. De steunen van de schroefassen (diameter binnenas 4 mm, koker 6mm ) zijn gemaakt van koperen bevestigingsbeugeltjes voor waterleidingsbuizen :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Coupure dek achter het stuurhuis (waar de meeste anderen ook het dek doorzagen) :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Slechte foto maar geeft een idee waar de motortjes moeten komen (heb deze paarse dingetjes jaren geleden bij een tweedehands boot gekregen en heb geen idee hoeveel Kv ze leveren en gebruik ze hier alleen als voorbeeld. Dubbele cardan koppeling en schroefassen van 35 cm lang (als ik het me goed herinner). Lipo hier is slechts om wegwaaien van de boot te voorkomen :).

    [​IMG]

    De roertjes hebben alledrie dezelfde uitslag, daar ben ik wel even mee zoet geweest om dat voor elkaar te krijgen. Geen Lurssen effect dus:

    [​IMG]
    [​IMG]

    In plaats van de door Italeri geleverde schroefjes heb ik het dek bevestigd met 3 x 5mm neodymium staafmagneetjes (twee per schroefgat).


    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
    MicropropSport en sjouke vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Arjan, Leuk dat je toch een verslag maakt van de verbouwing. Zou, om te kijken wat ze doen, die paarse dingen gewoon eens aansluiten op ee HK-regelaar. Belangrijk is dat ze ook in het lage toerenbereik te regelen zijn. Maar dat zie je gauw genoeg. Succes verder met de ombouw. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit ziet er alvast allemaal netjes uit.
    geen idee of de kleur van motor enige betekenis heeft , maar bij mij liggen er 2 gele in die zo te zien van gelijke grootte zijn en dat is meer dan voldoende.
    succes met de verdere bouw
     
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor jullie reacties heren . De motortjes zijn ongetwijfeld van het type Dys D2830 (afgeleid aan de hand van een meting want er staat geen typeaanduiding op de dingen). Die motortjes zijn in verschillende versies te krijgen die qua toerental gaan van 750 tot 1300 Kv :

    https://www.banggood.com/nl/DYS-D2830-2830-750KV-850KV-1000KV-1300KV-Brushless-Motor-p-986143.html?

    Zoals Klaas al zei, ik zal ze gewoon eens aansluiten om te zien hoe ze het doen bij een laag toerental. Kan iemand me trouwens helpen aan de 1/35 afmetingen van de ovale inspectieluiken die boven de torpedobuizen zitten op het voordek ? Deze onderdelen zitten standaard niet bij de Italeri S-100 kit maar wel bij etch setjes en ik denk ook bij de nieuwe Italeri S-38 kit.

    Groet,

    Arjan
     
  5. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Arjan,
    Waar heb je die lange schroefassen vandaan?
    Voor mijn model heb ik ook van die lange assen nodig met twee uithouders.
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Sjouke, de assen komen uit Engeland. Ik had er twee besteld van 14 inch met aan beide uiteinden een schroefdraad. Misschien kun je er beter nemen van 15 inch dan kun je er altijd nog een stukje afzagen.

    http://www.modelboatbits.com/INNER-SHAFTS

    Die uithouders/as steunen heb ik gemaakt van bevestigingsbeugeltjes voor waterleidingbuizen. Ik meen dat ik de verhoogde beugeltjes gebruikt heb (als je wilt wil ik het wel uitzoeken welke beugeltjes het precies waren). Gewoon te krijgen bij de lokale doe het zelf zaak.

    Groet,


    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2018
    sjouke vindt dit leuk.
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb inmiddels de nieuwe hardware voorzien van een kleurtje, helaas is de kleur toch afwijkend van de verf die ik 10 jaar geleden gebruikt heb. Vrees dat ik het hele onderwaterschip opnieuw moet schilderen. Ik heb de Italeri middenas plus originele scheepsschroef ook ingezet (vrij draaiend, niet aangedreven). Ik heb messing glij lagers gemaakt maar vraag me toch af hoeveel drag zo'n schroef in "vaanstand" oplevert ? Wellicht verstandiger om die middenschroef te verwijderen ?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Heb een motorschot gemaakt van 2 mm styreen dat middels vier schroefjes losgeschroefd kan worden (leek me handig om verschillende motortjes uit te kunnen proberen). Ik wacht nog op een bestelling van 3.5 mm stekkertjes dus heb de regelaars nog niet kunnen aansluiten.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Vraag me niet hoe het komt, maar een los meedraaiende schroef levert meer weerstand op dan een stilstaande. Je schrijft dat de bladen in vaanstand staan, maar dat kan alleen bij een verstelbare schroef. Kun je de middelste schroef niet demonteerbaar maken? Op de kast met en varend zonder middenschroef? Varend heb je er alleen maar weerstand van en verstoort het de aanstroming van het middenroer. Maak de roeruitslag niet te groot, of zet die snel varend op beperkte uitslag met dual rate. Als je zender tenminste die opzet heeft. Maak op de askokers boven de stelringen een paar spatkapjes. Dat voorkomt wegslingeren van vettigheid. Zijn gemakkelijk te maken van een plastic dop. Gat, iets kleiner dan de koker, erin boren. Segment wegsnijden en dan de aangepaste dop op de koker klemmen. Scheelt een hoop vuil in de MK. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank Klaas. Ik zal de middenschroef demontabel maken, heb al een idee hiervoor (kleine veertjes uit een aansteker).Goed idee van die kapjes, ik heb inderdaad op de meeste van mijn bootjes streepjes van uitgeslingerd vet ter hoogte van de stelringen, heb er nooit over gedacht of daar geen oplossing voor was.

    Groet,

    Arjan
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motorspant van metaal maken geeft wat extra motorwarmte afvoer.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank Arjan. Vroeger waren die dingen te koop, maar zelf zijn ze ook goed te maken. Doppen in overvloed. Gr. Klaas.
     
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Mocht een aluminium spant nodig zijn kan ik die redelijk eenvoudig maken, heb nu een styreen master en alu plaat op voorraad. De brushless motortjes in mijn Sport Fisherman worden warm maar niet heet, ik hoop dat dat voor deze motortjes ook geldt. Nu zijn de motortjes bij deze S-Boot wat lichter en de schroefassen langer dus best mogelijk dat er meer warmteontwikkeling is, vaartests zullen het moeten uitwijzen.

    Groet,

    Arjan
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    "Vaanstand" houd in dat de propbladen in de lengterichting liggen voor zo min mogelijk weerstand. Dat gaat je niet lukken. Wat Klaas al schreef: vrij draaiend beperkt zo'n schroef de snelheid behoorlijk. Vastgezet trouwens ook. Het enige wat er gebeurd is dat je ampere's overboord aan het pompen bent. Zonde.

    Naar aanleiding van onderstaand plaatje adviseer ik om de uiteinden van de schroefaskokers extra te ondersteunen. Je hebt ze nu over een vrij grote lengte vrij hangen. Met de toerentallen die je gaat draaien heb je grote kans dat de uiteinden gaan vibreren en dat kost je je lagers en vervolgens gaat de handel nog meer vibreren. Het ondersteunen is niet zo'n toer: een stukje vierkant of rond ABS staf er exact passend onder, vastzetten met CA-lijm en vervolgens in de 2C lijm ingieten. Klaar.

    Voor de rest ziet ze er netjes uit!
    [​IMG]
     
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Merci Roel, ik zal inderdaad steunen maken voor de assen. Hebben jullie trouwens indertijd decals laten maken van het embleem van de 8.S-Flottille ? Die Peddinghaus decal velletjes zijn wel erg prijzig en een boot van de 8. spreekt me het meest aan. Een aardig detail is dat S-198 en S-199 op 19-9-44 onder moeilijke omstandigheden de Duitse verdedigers van Duinkerken nog hebben bevoorraad waarbij ze hun 12 MG 18's plus munitie ook voor de verdediging achterlieten . Hans-Joachim Quistorp (S-199) was kennelijk een gelovig man en geen Hitler vriend :

    https://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/02/ik-was-geen-nazi-integendeel-1485313-a62255

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Arjan:
    Maarten Flederus (Puffin) heeft indertijd spuitmaskers gemaakt voor de boten van de S-100 serie van het 8e Schnellbootflottile.
    Helaas is Maarten niet meer werkzaam in de grafische sector.

    Momenteel ben ik in contact met "De Veteraan modelbouw" om het logo van het 8e als decal uit te voeren voor mijn S-38.
    Als dat positief uitvalt, hou ik je op de hoogte.
    (Ooit zelf decals getracht te maken, maar dat ging niet helemaal/helemaal niet (doorhalen wat niet van toepassing is) goed.

    Gr
    Roel
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Roel, het heeft ook bepaald geen haast ik ben nog lang niet in de decal fase :).

    Groet,

    Arjan
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    In paint alvast een opzetje gemaakt voor een decalvel met het embleem van het 8e en de "vlag".
    De vlag bevat rood en zwart, maar is voorzien van het embleem van het "Schnellbootwaffe" in plaats van de swastika.
    embleem 8e.jpg
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  19. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    leuk project Arjan !

    Heb je nog meer 'op de plank' liggen ?
     
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Freek, ik heb inderdaad nog een 1/35 Lend-Lease Vosper op de plank staan. Het ding is iets verder af dan de Schnellboot maar er is ook nog erg veel werk aan. De bedoeling is om deze af te maken als de Schnellboot af is. Het gaat om een in Amerika gebouwde Vosper die enorm veel detail verschillen vertoont met de in Engeland geproduceerde Vospers. Een paar plaatjes :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ben afgehaakt bij het toevoegen van moeren/bouten op de torpedobuizen :

    [​IMG]

    Na een staaroperatie zie ik daar nu ook wel weer gat in :).

    Groet,

    Arjan
     
    sjouke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina