Jamara cessna 182(Filmpje maiden Flight)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Flying Davy, 24 dec 2006.

  1. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Net bij de makro geweest en zag daar deze cessna 182 van Jamara liggen. een erg leuke trainer dacht ik zo, kosten 105,91 incl btw.
    Bij thuiskomst kon ik niet wachten en heb meteen de doos opengemaakt het volgende zat erin:
    1 hele vleugel
    1 romp met wiel vast erin
    1 speed 400
    2 propellers(maat stond er niet bij)
    1 setje achterwielen
    1 stabilo
    1 kielvlak
    4 elastieken om de vleugel te bevestigen
    1 regelaar en ontvanger ineen
    2 servo's al ingebouwd in de romp
    1 accu
    1 acculader
    hier een foto van de inhoud van de doos:
    http://img150.imageshack.us/img150/8061/cessna182001fr9.jpg

    gelijk ook maar in elkaar gaan zetten, kon nog net voor het eten :wink:,
    het toestel was niet alleen bedoeld om gevlogen te worden door dummies het bouwen kon je ook aan een dummie overlaten :D.
    ik kon het dus net voor elkaar krijgen :wink: de achterwielen gingen er heel gemakkelijk in met een klik systeem, resultaat:
    [img=http://img409.imageshack.us/img409/7278/cessna182002at2.th.jpg]
    op de stabilo en het kiel vlak zat al en stukkie tape geplakt waarvan je het plasticje eraf moest halen en dan kon je ze op de plek schuiven.
    het duitse vlaggetje haal ik er nog vanaf hoor :wink: :
    [img=http://img49.imageshack.us/img49/5523/cessna182003rd4.th.jpg]

    roerhoorntjes zaten ook al vast op de roeren en de servo-armen waren mooi op maat en kon ze er zo op vastklikken(hoop dat ie duidelijk genoeg is, kreeg de belichting niet goed op mn camera):
    [img=http://img299.imageshack.us/img299/83/cessna182005sa1.th.jpg]

    daarna de vleugel netjes in het midden liggen en vastzetten met de 4 elastiekjes en het toestel is in principe vliegklaar:
    [img=http://img330.imageshack.us/img330/9900/cessna182004ky7.th.jpg]
    morgen met kerst maar even testen, kan ik hem gelijk showen(of crashen :wink:) voor de hele familie. wel ga ik hem ombouwen naar mn eigen rc
    er zitten nogal wat nadelen aan de standaar rc die erin zit:
    gas is aan of uit
    zender en ontvanger werken op 27 Mhz
    roeren werken waarschijnlijk met het principe 'alles of niets'

    verder een super kissie denk ik zo.
    zodra er een testvlucht is geweest vind je mn bevindingen hier
     
  2. elbartoke

    elbartoke Guest

    Een mooi bouwverslag, de complimenten.


    mvg bartoke
     
  3. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    dank je ik hoop dat ie ook een beetje lekker vliegt maar dat merken we hopelijk gauw genoeg
     
  4. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
  5. elbartoke

    elbartoke Guest

    Ik ben ook begonnen met een kleine elektro super decathlon,
    dat vloog even goed tot als ik een paar keer had gecrasht.
    Ik hoop voor je dat het leuk vliegt,veel plezier.

    mvg bartoke
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    had het misschien even niet gezien, maar hoeveel kanaals is ie?
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ja, dat vroeg ik me ook af, is het zo'n 3-kanaals dingetje met een schakelaar voor het gas of zit er een echte regelaar??
     
  8. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    het was een 3kanaals toestelletje en op 27 Mhz voor het gas inderdaad zo'n aan/uit knopje en de besturing was niet optimaal kwam ik vandaag met testen achter(heeft me een spinner gekost).
    na een paar uur knutselen is het volgende het geval:
    1 verbrande motor :oops:
    nieuwe motor, nieuwe servo's, nieuwe ontvanger en nieuwe regelaar erin.
    het toestel vloog niet lekker met de setup die erin zat dus heb ik besloten hem om te bouwen naar eigen rc spullen.
    alleen kwam ik er bij het aanzetten achter dat er een regelaar ingebouwt in de motor zat en ik er dus ook nog 1 gebruikte
    dit vond de regelaar in de motor niet zo fijn en begon te roken als een gek, dus die is afgeschreven.
    had zelf gelukkig nog een motor(een speed 400 7,2 volt) en moet zeggen dat die beter loopt als de motor die erin zat.
    hij maakt veel meer toeren bij dezelfde prop en dat levert mij dus meer kracht. helaas kon ik met de huidige setup niet meer testen voor het donker was :(
    maar hoop dat ik bij mij in de buurt een leuk veldje kan vinden om met deze kist te vliegen(was vandaag bij mn broer ivm kerst en die heeft mooi veld bij
    zijn voortuin :D ) dus morgen hopelijk een geslaagde maiden flight met deze kist met mn eigen rc en niet de standaard troep die erin zat.
    en hier nog wat foto's van het ombouwen:
    de oude ontvanger uit de kist gesloopt
    [img=http://img114.imageshack.us/img114/1596/cessna182006mq5.th.jpg]
    mijn ontvanger van zebra
    [img=http://img138.imageshack.us/img138/2492/cessna182007mn3.th.jpg]
    regelaar van mn broer die ik tijdelijk leen(nieuwe ga ik bestellen bij quartel)
    [img=http://img138.imageshack.us/img138/432/cessna182008ys1.th.jpg]
    de nieuwe servo's
    [img=http://img138.imageshack.us/img138/2057/cessna182009xj2.th.jpg]
    de nieuwe situatie in de binnenkant
    [img=http://img138.imageshack.us/img138/9959/cessna182010bg1.th.jpg]
    de propellor zonder spinner :(
    [img=http://img138.imageshack.us/img138/5272/cessna182011ht4.th.jpg]
    rest mij nog 1 vraagje: het voorwiel buigt nogal gemakkelijk scheef, hij staat nu redelijk recht maar hoe kan ik hem het beste verstevigen dat ie recht blijft?

    dat was het wel weer voor vandaag met nieuwtjes morgen hopelijk goed weer en een mooie plek om hem te starten(ben niet zo goed in het weggooien dus wil het
    met een grondstart proberen) prettige kerst verder en uiteraard gelukkig nieuwjaar(zijn al topics over maar doe het toch maar even zo)
     
  9. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    mag ik die jamara troep hebben (wat je wegdoet? pb ff) heb dr nog een paar leuke ideeen voor :)

    watvoor propellor zit er standdaard op het vliegtuig dan? misschien is het handig om er een te kopen die bij de motor past. toerental is namelijk niet kracht of vermogen, de propellor meot afgestemd zijn op de motor (en op het vliegtuig) om optimaal vermogen te halen :) maar probeer maar eerst even of het zo werkt :)
     
  10. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    op de motor die in het toestel zat probeer ik niks meer aangezien de ingebouwde regelaar overleden is en deze zich aan de binnenkant van de motor huls bevind.
    maar de prop die erbij zat op de motor die ik nu gebruik geeft een veel beter effect als diezelfde prop op de motor die er standaard in zat.

    vluchtinfo: het weer ziet er hier goed uit dus dalijk heel even koffie met gebak voor bejaarden lopen(waarom werk in de horeca :evil:?) en daarna even kijken
    wat het doet en of ik hem nu eindelijk kan vliegen.

    verdere plannen met het toestel:
    lichtjes inbouwen, zag hier op het forum een mooi idee om heel simpel navigatie lichtjes in te bouwen met een fietslampje
    duitse vlag vervangen
    eventueel als ik hem zat ben brandstof motor erin maar dat duurt nog heel lang voordat ik daar aan ga beginnen
    en vliegen natuurlijk :D
     
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik zie het al voor me, zo'n klein cessnaatje met een 10cc brandstofmotor erop :proost: :proost: :proost:

    nee, ik denk dat je dan aan 0.5 cc meer dan genoeg hebt, of zijn ze er nog kleiner???
     
  12. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    had al zitten kijken naar een 1,75 cc maar het zal zoiezo passen en meten worden en het is nog niet zeker
    misschien wel brushless als dat effectiever is, in ieder geval plannen om hem ooit nog op te voeren.
    geeft wel leuk effect denk ik, zo'n klein kissie met een brandstofmotor erin :lol:
     
  13. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    nog iets wat ik vergeten was bij mn plannen met dit toestel te schrijven:
    de voorgesneden stukken voor ailerons gebruiken zodat ie ook kan rollen.
    en vandaag nog een plannetje erbij gekregen:
    met genoeg power een sleepoptie erop maken en de zweefzagi van mn broer slepen
     
  14. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    net even geprobeert te vliegen maar zoals al eerder vermeld: ik kan niet opgooien :(
    gevolg: 1 kapot neuswiel en veel modder aan mn toestel
    toestel vanaf de voorkant zonder neuswiel
    [​IMG]
    het losse neuswiel
    [​IMG]
    mn cessna vanaf de onderkant zonder neuswiel
    [​IMG]

    heb het idee om het neuswiel aan de achterkant te bevestigen omdat de stang dan minder lang is en dus steviger
    ga de wielstang ook vervangen door koolstofstang denk ik.
    en voortaan als ik met deze kou vlieg trek ik handschoenen aan want ik bevroor zowat
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    maar hoe gooi je in hemelsnaam opp dan? dat is toch "gewoon" motor volgas zetten, en met links ( of rechts) het model een lichtelijk omhoog gerichte zet geven of zie ik dat verkeerd..... :roll:

    brandstofmotor inbouwen lijkt me een beetje vaag, ik heb gehoord dat dat bij piepschuim kisten niet echt een succes is, waarom weet ik niet.... :?

    maar verder wel zonde van die crash... heb je dan toch geen grondstart geprobeerd?

    ik zou hem even snel op het wielerbaantje bij ons in de buurt hebben getest, daar heb je ook nog een asfaltweggetje....
    ik zou zoiets zoeken voor de eerste vlucht, lijkt me beter :wink:
     
  16. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    hmmm... oss is beetje ver weg.
    heb wel een grondstart geprobeert op betonplaten pad van een of andere boer waar ik van in t weiland stond maar door de hobbels kwam die iedere keer
    met z'n neus op de grond terecht. heb het met gooien geprobeert, inderdaad vol gas en een zetje geven maar ik krijg het niet voor elkaar(ook al niet met
    eerdere toestellen). bij ons in de buurt geen vliegclubjes geloof ik maar ik zal is zoeken misschien dat er hier of daar nog wat zit.
    nu eerst mn voorwiel ombouwen tot staartwiel. zodat ik weer kan proberen op te stijgen en dan hopelijk op mooie baan(misschien kaap ik wel ergens een stuk
    openbare weg :evil:)

    sterkere motor wacht ik zoiezo nog even mee eerst leren vliegen zoals die nu is(met wiel er weer op dan :wink:) en dan even kijken wat effectiever en beter
    voor mn toestel is. hoorde van mn broer al dat brushless sterker is als laag cc brandstofmotortje.
    hopelijk heb ik hem snel weer aan de praat en met goed weer en goede startplek weer opnieuw proberen te vliegen.
     
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    zonde, maar ja, dat is het risico :D

    maar hioe lang vliegt hij ongeveer op de standaard accu??
     
  18. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    geen idee zo lang heb ik hem nog niet in de lucht gehad :oops:
     
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik bedoelde ook niet dat je hem hier moest komen testen, maar dat je zoiets als het veldje hier moet zoeken :wink:

    zoiets:
    [​IMG]
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Maar ff serieus, dit is toch geen bouwverslag in de zin van het subforum "Bouwverslagen"? Eerder een slappe review....

    Grt.
     

Deel Deze Pagina