Jammara X-peak 5

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door StarFish, 28 feb 2004.

  1. StarFish

    StarFish

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Belgié
    Heeft iemand hier ervaring mee of misschien eventueel een nederlandse handleiding.Ik heb al gezocht op de website van jamara maar vind niets.
    Kan iemand mij helpen.(dit is een lader voor batterijen)
     
  2. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Ik heb de lader.. en 'k gebruik hem met plezier voor zo ongeveer al m'n laad-werk... dus vraag maar los...
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is van origine een Duratrax Piranha Digital Peak charger:
    http://www.duratrax.com/caraccys/dtxp4005.html

    De manual die bij de Jamara zit is minder duidelijk dan die van Duratrax:
    http://www.duratrax.com/pdf/dtxp4005-manual.pdf

    Ik kan je alleen aanbevelen om de capaciteit 200mAh hoger te zetten dan de accu zelf en als je van 3000 of hoger uitgaat dan 400mAh. Naast de delta peak gebruikt hij ook de capaciteit als afslag en de capaciteit wil meestal wel meer zijn dan aangegeven.

    De in de manual aangegeven delta peak is prima.
     
  4. StarFish

    StarFish

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Belgié
    OK dan je voor de uitleg met die site's die hier staan kan ik de handleiding in het engels lezen moest ik nog vragen hebben dan stel ik ze wel in ieder geval dank voor de hulp.
     
  5. StarFish

    StarFish

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Belgié
    Ik heb voor mijn wagen oplaadbare batterijen die elke 3000 Mha zijn dan moet ik deze zou opladen klopt dit.En gewoone ronden batrerijen op bv 200.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als eerste kan de lader op zijn eigen voeding mniet meer dan 3A laden, op een externe 12v voeding kan het wel 5A laden.

    3000mAh kunnen op 3A geladen worden maar op 5A merk je toch betere prestaties. Capaciteit instellen op 3300mAh en de delta peak op 7mV/C

    Kleineree accu's voor bv, je zender zal ik qua stroom normaal 1 tot 1.5 keer (hooguit tot 2x) zijn capaciteit instellen.
     
  7. StarFish

    StarFish

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Belgié
    Ok bedank.
     
  8. StarFish

    StarFish

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Belgié
    Heeft er iemand van jullie ervaring met het gebruik van deze lader via zijn autobatterij.Dit is wel handig als je ergens op verplaatsing bent en er zijn niet genoeg of helemaal geen stopcontacten.Als ik zo mijn batterijen wil laden moet ik dan gewoon de klemmen aansluiten op de accu van de wagen.Of moet ik dan de instellingen totaal veranderen.
     
  9. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    nope, gewoon aansluiten op de accu... 'k weet alleen niet of dat 'zomaar' goed is voor je accu... dus misschien dat iemand anders daar even toelichting over kan geven....
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Kan gewoon, zolang je de 220 aansluiting niet gebruikt...

    Wel is het laden van 8 cellen op een auto-accu een ramp. De stroom zal niet hoger komen dan 0.7A vanwege de kleine spanningsverschil tussen auto-accu en de te laden accu.
    Als je de motor van je auto stationair laat lopen kom je al snel op 13.5v en is een stroom van 1.5A bij 8 cellen mogelijk. Als het enige pakket op 8 cellen je zenderaccu is moet je er gewoon voor zorgen dat die thuis volgeladen is :wink:

    Gewone 7.2v accu's gaat prima !

    Maar hou er rekening mee dat met 3x laden van een 3300 pakket er al een kwart aan kapaciteit uit je auto-accu is. Ik heb 1x een zomeravond op mijn autoaccu moeten doen vanwege een defecte 12v/14A voeding maar ik zag de spanning van mijn auto-accu tot 11.5v dalen tijdens de 5e en laatste keer laden (3 heats en 2 finales).
     

Deel Deze Pagina