Jasco Thermic 50-X

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door micheldeman, 10 feb 2013.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Na een tijdje boven te hebben gelegen in afwachting om gebouwd te worden gaat het dan nu beginnen. Zijn grotere broer, de Thermic 72" is al weer een tijdje afgebouwd, wachtend op mooi weer.
    Het gaat hier om een origineel bouwpakket van een later vrijevluchtmodel uit de jaren 50 schat ik. Het mooiere origineel van Frank Zaic had een andere neus, mijn model is "geredesigned" door Frank Ehling. Het pakket heb ik een tijdje terug via ebay uit de usa laten overkomen. Het is niet geheel compleet meer. De ribben zijn een beetje grof uitgestanst en ik weet ook niet zeker of de volgorde en afmetingen ervan correct zijn, dus dat ga ik op mijn gemaak eens uitzoeken. Ik denk dat ik met de romp ga beginnen. De bedoeling is om het model van een 2ch ontvanger te voorzien, waarschijnlijk met een pull-pull bediening van visdraad zoals ik eerder op mijn amethyst heb toegepast.
    Het is een vrij klein model en gevoelsmatig denk ik dat de vliegeigenschappen niet optimaal zijn. De voorvleugel is namelijk vrij rank, maar schijn kan bedriegen. Ook hier gaat het erom om het model zo licht mogelijk te bouwen. De neus dient met papier bespannen te worden, maar dat vind ik te kwetsbaar. Misschien dat ik hem (deels) ga beplanken. Wordt dus vervolgd, hier alvast wat foto's van de onderdelen en welke er ontbreken.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Inmiddels op de bouwplank met een kop koffie erbij om eerst alles eens goed te laten bezinken.

    [​IMG]

    Het adres.

    Sommigen zullen misschien zeggen om het pakket te behouden vanwege verzamelwaarde, maar wat heb je daar uiteindelijk aan. Het is uiteindelijk bedoeld om te vliegen en niet ergens te blijven liggen, dat heeft hij al lang genoeg gedaan. Hier een link naar wat meer info: Jasco/Jetco a bit of history
     
  2. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Wat is handig en verstandig, eerst de zijkanten ieder te bouwen of eerst de boven en onderzijde van de romp? Ikzelf denk eerst de zijkanten, of heeft iemand nog andere suggesties want de constructie is aardig complex. Ook overweeg ik de voorvleugel een invalshoek te geven ipv de achtervleugel.
     
  3. beertema

    beertema

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    singapore
    wat een leuk ding,

    heb je al een beetje een idee wat voor electronica er in komt?
    en ga je het bijgeleverde span papier gebruiken of ander matriaal?
     
  4. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel

    3.7 grams servootjes (2x) met vislijntjes naar de roervlakken, een orange ontvanger en 1S lipo. Mijn ervaring is dat een spektrum ontvanger een beetje onbetrouwbaar is op slechts een 1 S lipo batterij. Bovenstaande is goed voor 2 uur vliegplezier en verhoogt nauwelijks het totaalgewicht als alles goed naar voren geplaatst wordt.

    Ik denk gewoon spanpapier als bespanning. lekker licht en sterk. Wel denk ik dat ik wat extra (hoofd)liggertjes in de vleugel aanbreng. Zoals je kunt zien bestaat de hoofdvleugel enkel uit een voor- en achterligger.
     
  5. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik ben begonnen met de voorzijde van de romp welke bestaat uit tal van latjes die soms zelfs in 2 verschillende richtingen gebogen moeten worden. Aangezien de bijgeleverde balsaliggertjes vrij hard zijn, wat op zich goed is voor de sterkte, moet ik ze eerst voorstomen en zet ze vervolgens vast op de bouwtekening.

    Ik heb echter een vraagje. Ik heb eerder verschijdene keren secondenlijm gebruikt voor het verlijmen van delen. Ik weet echter ook dat seconenlijm vrij hard wordt en snel breekt bij een klap. Wat is jullie ervaringen in het gebruik van secondenlijm? Ik heb eerder deze vraag in een andere rubriek gesteld, maar daar zijn toen geen reacties op gekomen.

    In dergelijke constructies zoals bij deze romp is het gebruik van secondenlijm natuurlijk erg gemakkelijk, vloeit lekker tussen de te verlijmen delen, geen geknoei door overtollige lijm, geen droogtijd, dus lekker doorwerken. Maar is het ook uiteindelijk beter?

    [​IMG]

    Lekker stomen

    [​IMG]

    De eerste latjes ingespannen tussen spelden, er zijn 2 romphelften/zijden nodig. Ik gebruik overigens een A0 prikbord, dat bevalt prima, wel zorgen dat het op een vlakke tafel ligt.
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik werk niet veel met secondenlijm, meestal met UHU Hart. Maar ik heb nog nooit problemen gehad met secondenlijm. Wat ik vaak wel doe is het hout met een speld van kleine prikjes voorzien waardoor de lijm beter intrekt. Hierdoor krijg je echt een zeer sterke verbinding. Anders zie je nog wel eens dat het hout langs de lijmnaad losscheurt.

    Verder lijmt het slecht op oud balsa omdat dit te droog is. Maar na een stoombadje zal dit geen probleem zijn. Ik bevochtig de lijmvlakken lichtjes voor een snellere hechting.

    Mooie voortgang van de bouw, leuk dat je het met ons deelt!

    Wout
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Op de een of andere manier klikt het niet tussen mij en secondenlijm ... Het heeft inderdaad de neiging om het balsa waar het door opgezogen wordt te verharden. Het wordt dan wel hard waardoor het bepaalde krachten goed kan verwerken, maar het wordt ook bros, waardoor het door de krachten die het bij een klap (=crash) moet verwerken juist eerder breekt. Dat is de reden dat mijn bouwleider mij destijds als tiener warm gemaakt heeft voor witte houtlijm. Dat droogt namelijk nooit helemaal hard op, waardoor het altijd iets elastisch blijft en beter bestand is tegen klappen dan lijmen die keihard opdrogen. Een groot voordeel van witte houtlijm vind ik ook dat je, ook bij de snelle versies, nog wat verwerkingstijd hebt. Dat is tegelijk ook weer het nadeel: je moet dingen vastspelden of klemmen en het kost tijd voor je weer door kunt.
     
  8. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ondanks weinig tijd heb ik toch wat kunnen doen.
    Bijgaand zien jullie de romp in wording. Ik heb eerst de zijkanten gemaakt. Aangezien de horizontale verbindingen me toch wel erg kwetsbaar leken, heb ik de verticale verbindingen weer eruit gesneden en de horizontale en verticale verbindingen vervangen door schotjes.

    Wout had gelijk wat betreft het uitdrogen van het hout, ik had grootse moeite met het goed verlijmen van de verbingen, temeer omdat sommige latjes onder zeer hoge spanning gebogen stonden, maar uiteindelijk is het met vele elastiekjes etc. gelukt. Ik heb inmiddels de servo's gemonteerd en gebruik daarbij 2x1mm carbon fiber als stuurstangetjes. Zeer licht en stijf genoeg, wel dien ik waarschijnlijk nog wat geleidertjes in het boomgedeelte aan te brengen.

    Ipv van papier, ga ik de romp beplanken met balsa, dat lijkt me een stuk veiliger en verstevigt het geheel nog eens.

    De massieve neuskegel heb ik uitgehold en dient als kamer voor het lood. Doordat dit nog verder naar voren ligt dan de kamer volgens het originele plan en daardoor effectiever bijdraagt aan het verkrijgen van het CG, zal de rc apparatuur denk ik uiteindelijk niet voor meergewicht zorgen.

    Wordt vervolgd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik ben inmiddels begonnen met het beplanken van de romp. Ook de staart is voorzien van de slee (zo noem ik het maar eventjes) om de achtervleugel bescherming te geven tijdens het landen. Ook de ondersteuning van de achtervleugel is aangebracht. Deze voorziet de achtervleugel van de benodigde hoek ten opzichte van de voorvleugel om de juiste invalshoek te verkrijgen, de bedoeling is dat deze "trimbaar" is. Volgende stap wordt dan de achtervleugel en staart. De staart valt als het ware in (tussen) de 2 binnenste ribben van de achtervleugel en is in zijn geheel afneembaar. De neuskegel is uitgehold en dichtgemaakt. Door een nog aan te brengen gat aan de bovenzijde kan er lood in aangebracht worden. De ontvanger en lipo accu hebben inmiddels ook hun plekje gevonden in de kamer voor de servo's. In de onderzijde van de romp heb ik een V vorm aangebracht, zijkanten zijn gewoon vlak beplankt. De romp voelt erg sterk aan door de beplanking. Hieronder wat foto's van de huidige stand van zaken.

    [​IMG]

    Romp van boven gezien.

    [​IMG]

    De onderzijde met V stelling, of vorm zoals je wilt.

    [​IMG]

    Kijkje in de machinekamer met servo's en ontvanger. 1 S Lipo komt naast de ontvanger, gewoon los allemaal. Kan er hoogstens wat schuimrubber in stoppen, maar ook dat is eigenlijk niet nodig, het weegt allemaal nauwelijks wat.
     
  10. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
  11. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Het heeft eventjes stilgelegen, maar ben er weer mee begonnen. Ik ga nu eerst de achtervleugel maken. Daarbij stuit ik eigenlijk wel op een probleempje. De linkerhelft en rechterhelft zullen ieder een eigen roervlak krijgen (achterlijst nog in tweeen te splitsen) , maar omdat de achterlijst taps naar de uiteinden loopt, zullen de scharniervlakken van beide helften onder een hoek tov elkaar staan. Ik kan dus niet beide helften dmv een asje met elkaar verbinden. De oplossing lijkt zowel rechts als links een stuurstangetje te gebruiken. Hoe wordt dit in de regel opgelost?
    Zie foto hieronder, ik heb 2 losse latjes neergelegd daar waar de scharniervlakken van de achtervleugel zullen komen te liggen.

    [​IMG]
     
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Kan je op diverse wijze aansturen.

    [​IMG]
    Goedkoop maar wat plaats nemend.

    [​IMG]
    Of wat duurder, kleiner en verkrijgbaar in de hobbywinkel.

    Johan.
     
  13. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik ben verder gegaan met de achtervleugel en heb een oplossing in gedachten waardoor ik toch slechts een enkele stuurstang nodig heb voor de bediening van de 2 hoogteroeren. In het kort, ik ga een dunne flexibele carbon fiber roede gebruiken dat door de oogjes van de scharnieren zal lopen. Er komen in totaal 4 scharnieren, 2 voor ieder roervlak, echter, in de roervlakken komen nog ieder 2 extra halve scharnierdelen. 1 aan de buitenzijde (vleugeltip) en 1 aan de binnenzijde (bij de romp). In deze halve scharnierdelen wordt de carbon fiber roede gefixeerd (verlijmd). De roede ligt dus exact in het draaipunt van de scharnieren, enkel in het midden van de vleugel zal de roede een lichte buiging hebben. Het resultaat is volgens mij dat de roervlakken beide op en neer kunnen bewegen, aan elkaar gekoppeld zijn, zonder dat er frictie optreedt. Ben benieuwd...

    hieronder 2 plaatjes van de achtervleugel op het moment. Er dienen nog enkel ribben in aangebracht te worden. Alles is tot nu toe uit de hand gebouwd aangezien alle onderdelen voor de achtervleugel en staart in de bouwdoos ontbraken. De voor- en achterlijsten en het vleugelprofiel zijn uit de hand geschuurd en zal ook zo voor alle nog aan te brengen ribben gaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik krijg altijd een kick van het resultaat na het schuren.
    Op de foto's zie je de 2 liggers waartussen de scharnieren en de carbon fiber roede zal lopen. Ter hoogte van het midden van de vleugel zal de carbon fiber roede een buiging hebben en voor een deel door de voorste ligger heen, of zelfs nog ervoor, lopen.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2013
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ziet er allemaal netjes gebouwd uit :thumbsup:
    Ik ben benieuwd of je idee met de staafjes gaat werken, ik zou zelf voor 2 hoorntjes gaan omdat er naar mijn idee altijd frictie is tussen de 2 delen vanwege de hoek.
    Ik heb wel eens bij de flaps van een Corsair gezien dat er een dun verenstalen pennetje in 1 van de flaps was gelijmd en in de naastliggende een busje.
    De pen kon vrij bewegen/glijden in de bus van de naastliggende flap en hem zo meenemen omhoog/omlaag.
    Zo konden de 3 flap delen 'uitspreiden'.
    (Deze zitten alle 3 ook onder een andere hoek naast elkaar)

    edit: Zie hier:
    bouwverslag-top-flite-corsair-60-62-a-8

    post #133

    (Dit zijn wel sleufjes in plaats van busjes)

    Persoonlijk vind ik het altijd mooi om de bespanning langs latten op de romp te zien gaan.
    Ik begrijp je voorkeur van de beplanking boven bespannen met tissue, dat zou inderdaad snel kapot gaan/inscheuren.

    Mooi werk,

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik zie dat het probleem min of meer hetzelfde is, echter bij de corsair maakt de vleugel een verandering in de V-stelling. Mijn achtervleugel is volledig vlak, maar loopt naar de uiteinden taps toe. De oplossing bij de corsair is gebaseerd op speling dmv sleufjes te gebruiken waardoor de gebogen pen loopt. Als mijn idee werkt had hij voor een flexibele stang (als dat sterk genoeg is voor de sneller vliegend vliegtuig en dikkere carbon fiber stangetjes worden snel stugger) kunnen kiezen ter hoogte van de scharnierpunten. Ik gebruik voor mijn toepassing slechts 1mm carbon fiber.

    Als mijn idee niet goed genoeg werkt kan ik nog altijd voor 2 stuurstangetjes kiezen, of misschien voor een spiraalveer die de 2 delen met alkaar verbindt ter hoogte van het scharnierpunt, maar we wachten nog even het resultaat af.
     
  16. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Kleine update, ik heb de ribben in de achtervleugel aangebracht. Deze moeten nog wel in vorm geschuurd worden. Rechter is helft al geschuurd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Weer een update, de tijd is schaars, maar toch een kleine vooruitgang.
    Ik heb de achtervleugel volledig in vorm geschuurd, de hoogteroeren uit het geheel losgesneden en de scharnieren aangebracht. Het idee om een dun (1mm) carbon fiber stangetje te gebruiken als as door de scharnieren heen en het stangetje op 2 punten dichtbij het midden van het hoogteroer aan de hoogteroeren te bevestigen heb ik daarbij uitgevoerd met gedeeltelijke succes. De hoogteroeren kunnen goed vrij bewegen, maar het carbonfiber stangetje vertoont wat teveel torsie wanneer 1 hoogteroer omhoog of omlaag beweegt, dan gaat het andere hoogteroer gedeeltelijk mee. Zie foto's hieronder. Misschien dat ik het zo laat omdat het uiteindelijk toch genoeg effect heeft op de besturing van het vliegtuig.
    Een ander idee is om een gebogen stangetje van verenstaal tussen de 2 hoogteroeren te bevestigen, waarbij deze naar achteren uitsteekt, maar mijn eerste oplossing oogt mooier in zijn geheel. We zien het wel.

    [​IMG]
    De constructie waarbij de carbon fiber door de scharnieren loopt en op de binnenste halve scharnieren aan de hoogteroeren is verankerd.

    [​IMG]
    De flapjes van de 4 scharnieren zijn afgesneden, de flapjes van de binnenste halve scharnieren zie je nog, deze worden ook nog afgesneden.

    [​IMG]
    Hier kun je zien dat het ene hoogteroer de andere gedeeltelijk meeneemt.
     
  18. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Misschien kan je een kant van het hoogteroer vastzetten en de andere kant bewegend , ik heb hier nog een "vintage" bouwdoos van de Svenson Senior en daarbij wordt ook maar aan 1 zijde het hoogteroer bewegend gemaakt , zie foto
    [​IMG]
    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ja, dat kan ook, of ik kan het laten zoals het nu is, dan heb ik iets dat er tussenin zit (ene helft beweegt dan wat minder mee dan de andere helft) . Maar ik ben ook inmiddels bezig om toch tot een goede oplossing te komen. Ik heb een hoorntje enigszins uit het midden van de vleugel op het carbon fiber stangetje bevestigd. Dat steekt naar beneden uit en komt uit naast het achtergedeelte van de romp, zodat daarop de stuurstang kan worden aangesloten. Torsie wordt hierdoor min of meer gehalveerd, niet helemaal omdat het hoorntje zoals gezegd, iets uit het midden om het stangetje gemonteerd zit. De torsie die er dan overblijft is dus aan beide zijden ongeveer hetzelfde zodat de roervlakken ook allebij ongeveer hetzelfde op en neer zullen bewegen. Ik spreek nog in de toekomstige tijd omdat ik het hoorntje nog met secondenlijm moet vastzetten, maar dat doe ik pas als de achtervleugel en het richtingsroer bespannen zijn. Dit wordt nog een lastig klusje want ik moet zien te voorkomen dat ik het carbon fiber stangetje niet aan de rest vastlijm. Dus tijdens het uitharden van de secondenlijm het hoogteroer blijven bewegen zodat overtollige lijm zich niet aan andere delen vasthecht.
    Zie foto's hieronder.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina