Jasper (5) gaat leren vliegen

Fotor

Forum veteraan
Mijn zoon Jasper is in maart 5 jaar geworden. Nu wil ik een poging gaan wagen om hem te leren vliegen. In dit draadje zal ik vertellen wat ik daarbij zoal meemaak.

Ik laat Jasper al wel eens vliegen op de simulator. Dat vindt hij wel geinig, maar als het te moeilijk wordt wordt de zender al snel terug in papa's handen geduwd. Ik vermoed dat een echt vliegtuig toch een stuk leuker gevonden zal worden.
We moeten lekker simpel beginnen natuurlijk. Vorige week kwam ik in Duitsland een heel leuk EPP vliegtuigje tegen dat ik voor 25 euro mee kon nemen. De Easy van freeair.cz. Hij staat al voor het grootste deel in elkaar.
Easy-01.JPG

Als zender heb ik voor weinig een 4-kanaals Zebra over kunnen nemen. De motor zat bij het pakket, een brushed speed 280 met een 5x3 prop:
Easy-02.JPG

Ik probeer het geheel zo fool-proof mogelijk te maken. Zo heb ik onder de vleugel 2 balsa latjes geplakt zodat de vleugel niet makkelijk scheef gemonteerd kan worden.
Easy-03.JPG

De aansturing bij de servohorn kan ik makkelijk verstellen om grotere of kleinere uitslagen te krijgen.
Easy-04.JPG

Bij de roeren is de aansturing ook verstelbaar uitgevoerd. Zo kan ik het kistje goed mechanisch neutraal maken zonder dat de trims in een bepaalde stand moeten staan. Aan een jongentje van 5 kan je nog wel wijsmaken dat de trims op het middelste streepje moeten (alles neutraal), niet dat ze in een willekeurige andere stand moeten blijven.
Easy-05.JPG

Als accu wordt een 1000 mAh 2s lipo gebruikt. De motor trekt ca 3A, dus de vliegtijd moet richting 20 minuten kunnen. De regelaar heeft geen lipo-afslag, maar als het motortje krachtig genoeg blijkt komt er wel een nieuwe regelaar met afslag (fool-proof).

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit kistje het gaat doen, en nog veel meer hoe mijn zoontje het gaat doen.

Heej,

Leuk man :) Ook leuk modelletje. zal wel erg crash bestendig zijn :P

Afgelopen weekend hadden wij een jongetje van 8 en meisje van 10 dacht ik die ook eens wilde vliegen. Wij hebben sinds kort weer een club toestel Seagull Boomerang.

Maar goed dat viel ze toch wel erg tegen. Zeker als je nog echt nooit iets hebt gedaan aan vliegen zoals een simulator

Met zo'n EPP kan er weinig mis gaan en als ze het eenmaal kunnen vliegen ze je over een jaar voorbij ;)

Oh ja ik draaide vroeger altijd een Günter propje op een speed 280. zowel op 7,2 als 9,6V. 6 of 8x AAA
Günterprop is 5x4,3 en trok dan rond de 4 Amp.
ik denk dat je voor 5x4,3 GWS of 6x3 GWS kunt gaan zonder problemen.

Groeten Dennis.

Laatst bewerkt:
Leuk Raymond,

ik vertel mijn neefje van 9 steeds dat hij nog iets ouder moet worden, maar ik moet steeds meer moeite doen om het hem wijs te maken...

misschien van de zomer maar eens aan de kabel wat lesjes geven.

Zolang Jasper het leuk vind en het niet moet omdat papa zo graag vliegt.. is het natuurlijk alleen maar leuk! veel plezier! :)

Dennis, bedankt voor die propmaten. Een 5x4,3 kan ik wel eens proberen, een 6x3 gaat niet passen, de prop loopt nu net langs de romp.

Hezik, Jasper zal nooit moeten van mij. Lol staat voorop, als hij geen zin heeft hoeft het natuurlijk niet. Dan is voor mij de lol er ook snel vanaf. Als Jasper het toch niet leuk gaat vinden vind ik wel iemand anders voor dit kistje (nadat papa ermee is uitgespeeld :)).

Ha, wat leuk!

Op de FMS hadden wij vorig jaar met Hemelvaart ook een paar "kleine aspirant vliegertjes" die een proefvlucht mochten maken. Het vliegen ging aardig voor een eerste vlucht, alleen hadden ze moeite de zender goed vast te houden met die kleine handjes! :) Wellicht een mooi compact en licht zendertje voor Jasper nemen?

Geweldig dit :D

Veel succes, en post hier natuurlijk de vortgang :)

leuk kistje ook om mee te beginnen, heb er zelf ook al eens mee gevlogen, en hij reageert heel goed op zijn richtingsroer!

Misschien dat bv. een MPX Cockpit MM een leuk zendertje is voor 'm.. die is wat platter dan de meeste handzenders, past mogelijk wat beter in de knuistjes :)

Ik heb al een zebra zender over kunnen nemen van een vriend. Die is klein en licht. Mijn MX-22 aan zoonlief overgeven leek me nog geen goed idee. Ten eerste is die wat te lomp, ten tweede iets te duur om in het gras te laten dumpen.

Nog niet met die kleine van mij :nooo:
Maar wel met andere kleine handjes van collega zoon vliegers :yes:

Klittebandje er onder doen.
Speed 400 blijft zelfs zitten met klitteband :mrgreen:

Anders O-ringetjes. Die houden het al langer vol.

Speed 280 trekt net 70 gram weg op een goeie dag.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
hey raymond
leuk man! heb je nog wat aan die regelaartjes van mij?? zo ja dan gewoon lekker gebruiken!
ik heb zelf van free air een tom zagi (rechtstreeks bij fabriek gehaald, wat een rommel daar). de speed 280 was op 2s lipo VEEL ste weinig. volgas bijna niet boven blijven, om van stijgen maar niet te praten.. ik heb deze motor erop gezet:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : FC 28-05 Brushless Outrunner 2840Kv $5.95
ging stukken beter met een 6*3 of 5*4 gunthertje. ik denk dat dit motortje voor dit kistje ook een stuk beter zal zijn. voordeel is dat ie een redelijk klein propje kan draaien en dan ie natuurlijk lekker goedkoop is, supersimple 12A regelaartje erbij en voor 16 dollar stap je over naar brushless.... ;)

Zou je het motorke niet beter met een tie-wrap vastzetten Raymond? Die ielastiekjes zullen het nietlang volhouden onder UV licht.
Ik check elastiekjes altijd heel regelmatig, en bij de eerste scheurtjes worden ze meteen vervangen. Voorlopig is dit prima om even wat te proberen.

Ik heb zojuist wat vluchtjes gemaakt met de Easy. En inderdaad: hij is easy. Initieel was hij aardig fel op het richtingroer, dus daar heb ik de uitslag van verkleind. Nog steeds merk je een behoorlijk verschil tussen motor aan en motor uit. Met de motor aan reageert het kistje nog steeds behoorlijk op het richtingroer, met motor uit reageert het allemaal lekker traag. Prima om mee te beginnen. Ook de uitslagen op het hoogteroer zijn niet te groot. Een licht aanduiken is mogelijk, overtrekken is onmogelijk. Met vol up zakt hij gewoon wat harder, neus gaat niet duiken, tip valt niet weg. Super! Eigenlijk hoef je het hoogteroer helemaal niet eens aan te raken
Het vermogen op het motortje valt me alles mee. Ruim voldoende voor Jasper voorlopig. Je kan er goed mee wegklimmen en op krap half gas kan je al level vliegen. Binnenkort kan Jasper dus aan de knuppels.
Ik was verbaasd over de zweefeigenschappen, die zijn nog heel behoorlijk. Met motor uit vertraagt de easy duidelijk en komt hij aangenaam langzaam naar beneden.

hey raymond
leuk man! heb je nog wat aan die regelaartjes van mij?? zo ja dan gewoon lekker gebruiken!
...
de speed 280 was op 2s lipo VEEL ste weinig.
Ja, hij vliegt nog met jouw regelaartje. Maar er komt een andere regelaar op met lipo afslag. Het kistje moet goed fool(lees: Jasper)-proof worden.
En die 280 veel te weinig: vind ik dus niet. Het kistje klimt aardig weg. Het moet geen raket worden. Let wel: Jasper is pas 5!

Klein filmpje laten schieten door de eigenaar van de hond:

Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat hij daar nog veel plezier aan gaat beleven (alleen denk ik dat hij wat snel klimt) ook leuk dat de eigenaar van de hond even filmt, ( pas wel op dat hij jou straks voor bij vliegt)

Wat weegt het modelletje eigenlijk?
1/3 trekkracht tov het vlieggewicht is al ruim voldoende om normaal te vliegen.
Stickjes waar ik mee vloog destijds wogen 240 gram met 16dm/2 vleugel oppervlak.
Was niet zoals nu met brushless maar ruim genoeg om te vliegen.

En je kan later altijd nog een BL versie maken, speed 280 weegt 43 gram. En met een 25 grams BL heb je 3x meer vermogen, of andersom een beter rendement dus langere vluchten.

Of een twin versie :mrgreen:

Back