jazz 80-6-18 draad van BEC te dun ! Let op !

Nadat ik al een tijdje wat "problemen had met de ontvangst" in mijn heli (mikado logo 10 3D) en reeds 3 ontvangers had geprobeerd met vergelijkbare problemen moest ik dit verder onderzoeken. Als regelaar gebruik ik een high end kontronik jazz 80-6-18 met ingebouwde geschakelde BEC van 4A.

Deze problemen uitten zich als volgt ": na snelle knuppelbewegingen bleven de servo's even na-jitteren / trillen voordat ze tot stilstand kwamen of reageerde de ontvanger helemal niet meer, dit varieerde en kon wel eens een aantal seconden duren.
Bij 'normale' bewegingen , zoals ik altijd vlieg, trad het probleem alleen soms op waardoor ik dacht dat het 'gewone ontvangstproblemen' waren, die je altijd wel een keer kan hebben en waardoor ik er geen verdere aandacht aan besteedde. Het werd pas erger toen ik wat afstelwerk deed op de grond om te kijken hoe snel de servo's konden bewegen, toen bleven de servo's dus na-jitteren/trillen.

De oorzaak van het probleem was ontdekt toen een hagelnieuwe schulze 8.35w ontvanger werd aangesloten en de storingsled ging branden als ik de (met name) pitchknuppel snel heen en weer bewoog.
Toen kwam Frank (fbk) op het idee om eens de bec spanning te gaan bekijken die BIJ DE ONTVANGER BINNENKOMT mbv een oscilloscoop (een instrument waarmee spanning als functie van de tijd kan worden bekeken)
Enfin, zogezegd zo gedaan en wat ik zag oversteeg mijn verwachtingen; tijdens snelle bewegingen van de knuppels zakte de spanning van de (geschakelde) BEC in elkaar tot wel 3Volt !!! Hiermee was dus direct verklaard waarom er een ontvangstverstoring LEEK te zijn ..... wat dus niet het geval was. De ontvanger kreeg onder deze omstandigheden dus gewoon te weinig spanning !!!

Maar WAAROM daalde de bec spanning zo sterk ??? Daartoe maar eens de bec spanning zo dicht mogelijk in de buurt van de regelaar gemeten. Dat hebben we gedaan mbv 2 spelden die voorzichtig door de mantel van de + en - draad geprikt te hebben (daar waar de bec kabel uit de regelaar komt) en daarop de probe van de scoop aangesloten.
Inderdaad was direct het verschil in spanning te zien ! Die was dus aanzienlijk hoger en praktisch 5Volt !!! Aha ! Conclusie is dus dat er door de dunne bec draad gewoon een flinke spanningsval ontstaat tgv de relatief grote stroom die er doorheen loopt !! De BEC draad naar de ontvanger moet dus dikker gemaakt worden.
De BEC zelf is prima in orde.

In de oorspronkelijke set-up had ik de BEC kabel ook nog eens verlengd met een verlengkabeltje. Als ik dit verwijderde was het spanningsverlies minder maar toch zakte de spanning nog steeds flink in elkaar tot wel 4V !! Maar alweer 1Volt gewonnen dus.

Nadat ik een nieuwe bec kabel parallel aan de bestaande gesoldeerd had was het spanningsverlies over de totale bec kabel tijdens pieken (beide stuurknuppels heel snel bewegen) nog maar 200 a 400mV waardoor er dus 4.6 tot 4.8Volt overblijft. Dan heb ik nog een extra bufferelco geplaatst van 4700uF, waardoor de pieken ook nog eens minder steil zijn.

Nu werkt alles netjes naar behoren , heb al een aantal keren gevlogen zonder enige problemen !

Mijn set-up is trouwens erg mild, waardoor ik het des te meer eigenlijk schandalig vind dat Kontronik voor zijn BEC kabeltje zo'n dunne draad heeft gekozen. Ik kan onmogelijk de enige zijn die tegen dit probleem aan is gelopen ! Misschien dat anderen dit probleem hebben afgedaan als zijnde een BEC probleem.
Alleen ik heb het toevallig gemeten...
Men is dus gewaarschuwd !!

De set-up :

tuimelschijf : 3x analoog hitec hs-85mg
staart : gy401 + futaba S9254 digitale servo

Ik ga hierover nog contact met Kontronik opnemen, wordt vervolgd .....

Hieronder nog een foto van het scoop beeld zoals het er nu uitziet . Ik zal nog een foto proberen te plaatsen van hoe het was voor de aanpassing van de kabel . Ik heb namelijk een 2de heli waar dezelfde regelaar op zit:

tuimelservos met elco.jpg

IMG_5027.jpg

IMG_5028.jpg

IMG_5029.jpg

IMG_5055.jpg

IMG_5062.jpg

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe dun die originele draad is, niet gemeten, echter dit is even dik als van elke andere standaard regelaar. Maar blijkbaar dus te dun.

Ik heb even wat foto's toegevoegd, daarin kun je zien dat ik er een 2de standaard bec draad bijgevoegd heb, deze is parallel over de andere heen gesoldeerd.
Dit is blijkbaar voldoende voor deze set-up. voor een andere set-up, met bv. een aantal digitale servo's is dit misschien weer te weinig en moet je er 3 parallel plaatsen of 1 dikkere bec draad nemen.
De reden dat ik er eentje overheen gesoldeerd had is omdat ik domweg geen dikker flexibel draad had liggen ...

Goede metingen. In de scoop kan je ook nog de schakelpiekjes zien van de schakelende BEC. Deze zie je alleen als je stuurt(de bec belast) waarschijnlijk.

De elco is ook een goede manier om de spanning nog wat stabieler te krijgen. Al zal de relatief grote waarde(4700μF) nog niet echt veel doen om de spanningsval op te vangen. Alleen als de dipjes kort duren(kort en snelle beweging) zal deze veel doen. Bij een wat langere hoge stroom zal dit meer een lapmiddel zijn. Het verdikken van de kabels is inderdaad de enige echte oplossing.

Typisch is wel dat de servodraad zo'n spanningval geeft. Zit er niet iets mis in het servostekkertje? kabelbreuk? Een servodraadje van dit formaat moet normaal toch wel deze stroom kunnen leveren.

Hoi,

Toch hoor je over de BEC van Kontronik alleen maar goede verhalen .
Wat wel interessant is om te weten : wat voor stroom trek je uit de BEC ???

Dan kun je pas iets over de spanningsval over de kabel zeggen , 2 V is nl wel heel erg veel .

Misschien een slecht contact in het org. servoplugje van de regelaar oid ?

Henk

Inderdaad, er zal vast wel wat aan het stekertje mankeren. Een standaard servosnoer is 0,15 mm2 en zo'n 30 cm lang. Twee Volt over zo'n draadje verliezen is wel heeeel errug veel en met een totaal aantal servo's van 4 stuks ook niet normaal. Dit neemt niet weg, dat het verstandig is om zo'n snoertje dubbel uit te voeren of te vervangen door een snoer van 0,30 mm2.

De korte pulsjes die je op het scopeplaatje ziet komen door de digitale staartservo, de frequentie weet ik niet zeker meer, ik meen enige honderden Herz. Overigens worden op het plaatje alle servo's tegelijk aangestuurd, dus ook de 3 stuks van de tuimelschijf, die zie je wat lastiger op het plaatje omdat de pulsfrequentie veel lager is.
Er viel ongeveer 1V over het originele servosnoertje, inderdaad inclusief stekertje (de 2V spanningsval was inclusief het extra verlengkabeltje welke eerst ook nog in serie stond).
De spanning zakt nu nog in tot minimaal 4.7V.
Door twee servosnoertjes parallel te solderen en de elco van 4700uF op een ongebruikte ontvangeruitgang te plaatsen, werd bovenstaand resultaat bereikt, het originele stekertje zit er dus nog steeds tussen.

Laatst bewerkt:
Zo'n S9254 schakelt met 400 Hz.

Met verlengsnoer kom je op 60 cm. "Deukjes" van zo'n 1 Volt zijn dan minder abnormaal. Als de scoop op 1V/cm staat ingesteld is het beeld nu erg netjes. Voor iemand, die dat voor het eerst ziet is zo'n rafeltje, dat de ontvanger bereikt, erg eng om te zien, maar als dit zich tot zo'n 0,1 á 0,2 V(tt) beperkt werkt alles vlekkeloos.

Scope staat inderdaad op 1V/div.
De 1V "deukjes" traden op bij 1 servosnoertje van 30cm.
Ik heb eens wat gerekend, deze 4 servo's schijnen onder belasting gemakkelijk 1A per stuk op te kunnen nemen, samen dus 4A.
1 servosnoertje van 30cm heeft dus een draadlengte van 2x30cm = 60cm.
60cm koperdraad van 0,15mm2 (standaard servosnoertje) heeft een weerstand van ongeveer 0,07 Ohm, 4A geeft dus een spanningsval van ca. 0,28V. Dit is toch duidelijk minder dan wij gemeten hebben. :confused:
Op het plaatje zie je dat de digitale servo de diepste pieken veroorzaakt, wellicht dat de korte stroompiekjes van een digitale servo veel groter zijn dan de opgegeven (gemiddelde) maximale stroom?
Natuurlijk zal de bec zelf ook wel iets inzakken en het stekertje zal ook wat verlies hebben, misschien dat ook nog eens nameten Bas?

Laatst bewerkt:
Ik heb de jazz 55-6-18 op mijn logo 10 zitten met Futaba digitala servo's, 0,0 problemen. Jouw servo's trekken hoge piek stromen denk ik waardoor de spanning zover daalt. Ik heb nog geen problemen gehad. Bec kabel heb ik dan ook niet verlengd...

Iedereen bedankt voor het meedenken !

Ik heb vanavond een geprobeerd om de stroom te meten met een geleende stroomprobe van mijn werk. Helaas werkte dit niet goed, de scoop is te oud ...
Anyway, ik heb dus nogmaals gemeten, maar ditmaal in een andere heli, een 3dx500 met daarin hetzelfde TYPE regelaar, dus ook een jazz 80-6-18 (gloednieuw uit de doos) , met de volgende set-up:
tuimelschijf : 3x hitec hs-81mg
staart : hitec hs-81mg
(ontvanger : schulze 8.35w, ook gloednieuw)

De regelaar is rechtstreeks verbonden met de ontvanger , dus geen verlengkabeltje er tussen.
Ook nu zakt de spanning flink in elkaar als ik met de pitch aan het spelen ben. Zie de foto's.
Nu had ik nog een losse switched bec liggen van medusa research en die eens aangesloten en gemeten. Dit is een 3.5A bec die gelijkwaardig zou zijn aan de switched bec van de jazz.
Hier zit echter wel een dikkere draad op naar de ontvanger.
Dit resulteert gelijk in een veel minder inzakkende spanning, het ziet er gewoon beter uit. zie foto's.
Scoop is ingesteld op 1V/div
Ik heb ook een filmpje gemaakt waarin je kunt zien hoe de spanning inzakt bij de jazz bec.

set-up :
IMG_5076.jpg

IMG_5081.jpg

switched bec van medusa :
IMG_5080.jpg

bec van jazz :
IMG_5071.jpg

bec van jazz
IMG_5073.jpg

losse bec van medusa :
IMG_5069.jpg

losse bec van medusa :
IMG_5070.jpg

filmpje van jazz bec :

http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/MVI_5078.avi

Bas,
wat is het verschil tussen plaatje 1 en 2 en het verschil tussen 3 en 4?
Bij de jazz bec toch nog inzakken tot ca. 4.3V, hmmmm, kritisch, toch maar een kabeltje parallel?
Waar meet je de spanning nu precies? Op een vrije ontvangeruitgang? Dan misschien ook eens meten op het stekkertje van de jazz bec zelf, dan weet je het spanningsverlies van de stekerovergang.
Bij de medusa minimum 4.7V, dat is mooi!

Laatst bewerkt:
hoi frank, de foto's per situatie zijn foto's op een willekeurig tijdstip genomen, terwijl ik de pitch knuppel bedien (lastig met 1 hand een foto maken en de andere hand knuppel bedienen ....)

Ik heb weer gemeten op een willekeurige ontvanger-uitgang. Overgangsweerstand van de stekkertjes ? Als dat zo zou zijn dan zou de medusa bec ongeveer hetzelfde spanningsverlies moeten geven, er wordt immers dezelfde stroom gevraagd door de servo's. Bovendien zit op de medusa ook een standaard (verguld) bec stekkertje.

Tja, volgens mij is hier geen speld tussen te krijgen, de feiten spreken voor zich denk ik.
Ook in deze situatie is met hetzelfde TYPE regelaar in een totaal andere heli met een totaal andere set-up een flinke spanningsval te zien.
Toch wel treurig dat dit met een "high-end regelaar" (volgens kontronik zelf) van 170euro het geval is.

De medusa ziet er prima uit. Ik denk dat ik die maar op de heli ga zetten , ik heb niet weer zin om een nieuwe kabel aan de regelaar te solderen, en op die manier de garantie op het spel te zetten ...

Kan je nog even onder ieder scopeplaatje uitleggen wat de condities zijn?
Oeps, is al gebeurd, ik was te snel ;)
Wat is het verschil tussen plaatje 1 en 2 en het verschil tussen 3 en 4?

Kan heel goed zijn dat een contact van die regelaarconnector gecorrodeerd is en daardoor overgangsweerstand creeert. Zou toch eens meten net voor het stekkertje.

Wel vreemd dat de andere jazz het ook heeft.......... nu ja ben erg benieuwd iig.

mvg, Z

Laatst bewerkt:
Ja, ik zou ook wel eens willen weten hoe het er vlak bij de regelaar uitziet. Is het het snoer, dat de spanningsval veroorzaakt of kan de schakelende voeding in de regelaar het niet bijhouden?

Hallo Ron en Jan,

Dat hebben we bij de eerste testen geprobeerd uit te zoeken, kijk maar bij de eerste posting van dit draadje, de schakelvoeding lijkt ok, de spanning op het servosnoer direct waar deze uit de regelaar kwam, was nagenoeg 5.0V.
Dit hebben we getest door 2 spelden voorzichtig door de plus en min draadjes te steken, meteen waar het snoer uit de regelaar komt en daar dan de probe van de scope op aan te sluiten.

Bas, misschien daar ook nog even een foto met de scope van maken?

Toch raar, zijn wij nu de eersten die er achter komen dat zo'n snoertje te dun is???????????

Laatst bewerkt:
Back