Nadat ik al een tijdje wat "problemen had met de ontvangst" in mijn heli (mikado logo 10 3D) en reeds 3 ontvangers had geprobeerd met vergelijkbare problemen moest ik dit verder onderzoeken. Als regelaar gebruik ik een high end kontronik jazz 80-6-18 met ingebouwde geschakelde BEC van 4A.
Deze problemen uitten zich als volgt ": na snelle knuppelbewegingen bleven de servo's even na-jitteren / trillen voordat ze tot stilstand kwamen of reageerde de ontvanger helemal niet meer, dit varieerde en kon wel eens een aantal seconden duren.
Bij 'normale' bewegingen , zoals ik altijd vlieg, trad het probleem alleen soms op waardoor ik dacht dat het 'gewone ontvangstproblemen' waren, die je altijd wel een keer kan hebben en waardoor ik er geen verdere aandacht aan besteedde. Het werd pas erger toen ik wat afstelwerk deed op de grond om te kijken hoe snel de servo's konden bewegen, toen bleven de servo's dus na-jitteren/trillen.
De oorzaak van het probleem was ontdekt toen een hagelnieuwe schulze 8.35w ontvanger werd aangesloten en de storingsled ging branden als ik de (met name) pitchknuppel snel heen en weer bewoog.
Toen kwam Frank (fbk) op het idee om eens de bec spanning te gaan bekijken die BIJ DE ONTVANGER BINNENKOMT mbv een oscilloscoop (een instrument waarmee spanning als functie van de tijd kan worden bekeken)
Enfin, zogezegd zo gedaan en wat ik zag oversteeg mijn verwachtingen; tijdens snelle bewegingen van de knuppels zakte de spanning van de (geschakelde) BEC in elkaar tot wel 3Volt !!! Hiermee was dus direct verklaard waarom er een ontvangstverstoring LEEK te zijn ..... wat dus niet het geval was. De ontvanger kreeg onder deze omstandigheden dus gewoon te weinig spanning !!!
Maar WAAROM daalde de bec spanning zo sterk ??? Daartoe maar eens de bec spanning zo dicht mogelijk in de buurt van de regelaar gemeten. Dat hebben we gedaan mbv 2 spelden die voorzichtig door de mantel van de + en - draad geprikt te hebben (daar waar de bec kabel uit de regelaar komt) en daarop de probe van de scoop aangesloten.
Inderdaad was direct het verschil in spanning te zien ! Die was dus aanzienlijk hoger en praktisch 5Volt !!! Aha ! Conclusie is dus dat er door de dunne bec draad gewoon een flinke spanningsval ontstaat tgv de relatief grote stroom die er doorheen loopt !! De BEC draad naar de ontvanger moet dus dikker gemaakt worden.
De BEC zelf is prima in orde.
In de oorspronkelijke set-up had ik de BEC kabel ook nog eens verlengd met een verlengkabeltje. Als ik dit verwijderde was het spanningsverlies minder maar toch zakte de spanning nog steeds flink in elkaar tot wel 4V !! Maar alweer 1Volt gewonnen dus.
Nadat ik een nieuwe bec kabel parallel aan de bestaande gesoldeerd had was het spanningsverlies over de totale bec kabel tijdens pieken (beide stuurknuppels heel snel bewegen) nog maar 200 a 400mV waardoor er dus 4.6 tot 4.8Volt overblijft. Dan heb ik nog een extra bufferelco geplaatst van 4700uF, waardoor de pieken ook nog eens minder steil zijn.
Nu werkt alles netjes naar behoren , heb al een aantal keren gevlogen zonder enige problemen !
Mijn set-up is trouwens erg mild, waardoor ik het des te meer eigenlijk schandalig vind dat Kontronik voor zijn BEC kabeltje zo'n dunne draad heeft gekozen. Ik kan onmogelijk de enige zijn die tegen dit probleem aan is gelopen ! Misschien dat anderen dit probleem hebben afgedaan als zijnde een BEC probleem.
Alleen ik heb het toevallig gemeten...
Men is dus gewaarschuwd !!
De set-up :
tuimelschijf : 3x analoog hitec hs-85mg
staart : gy401 + futaba S9254 digitale servo
Ik ga hierover nog contact met Kontronik opnemen, wordt vervolgd .....
Hieronder nog een foto van het scoop beeld zoals het er nu uitziet . Ik zal nog een foto proberen te plaatsen van hoe het was voor de aanpassing van de kabel . Ik heb namelijk een 2de heli waar dezelfde regelaar op zit:
Deze problemen uitten zich als volgt ": na snelle knuppelbewegingen bleven de servo's even na-jitteren / trillen voordat ze tot stilstand kwamen of reageerde de ontvanger helemal niet meer, dit varieerde en kon wel eens een aantal seconden duren.
Bij 'normale' bewegingen , zoals ik altijd vlieg, trad het probleem alleen soms op waardoor ik dacht dat het 'gewone ontvangstproblemen' waren, die je altijd wel een keer kan hebben en waardoor ik er geen verdere aandacht aan besteedde. Het werd pas erger toen ik wat afstelwerk deed op de grond om te kijken hoe snel de servo's konden bewegen, toen bleven de servo's dus na-jitteren/trillen.
De oorzaak van het probleem was ontdekt toen een hagelnieuwe schulze 8.35w ontvanger werd aangesloten en de storingsled ging branden als ik de (met name) pitchknuppel snel heen en weer bewoog.
Toen kwam Frank (fbk) op het idee om eens de bec spanning te gaan bekijken die BIJ DE ONTVANGER BINNENKOMT mbv een oscilloscoop (een instrument waarmee spanning als functie van de tijd kan worden bekeken)
Enfin, zogezegd zo gedaan en wat ik zag oversteeg mijn verwachtingen; tijdens snelle bewegingen van de knuppels zakte de spanning van de (geschakelde) BEC in elkaar tot wel 3Volt !!! Hiermee was dus direct verklaard waarom er een ontvangstverstoring LEEK te zijn ..... wat dus niet het geval was. De ontvanger kreeg onder deze omstandigheden dus gewoon te weinig spanning !!!
Maar WAAROM daalde de bec spanning zo sterk ??? Daartoe maar eens de bec spanning zo dicht mogelijk in de buurt van de regelaar gemeten. Dat hebben we gedaan mbv 2 spelden die voorzichtig door de mantel van de + en - draad geprikt te hebben (daar waar de bec kabel uit de regelaar komt) en daarop de probe van de scoop aangesloten.
Inderdaad was direct het verschil in spanning te zien ! Die was dus aanzienlijk hoger en praktisch 5Volt !!! Aha ! Conclusie is dus dat er door de dunne bec draad gewoon een flinke spanningsval ontstaat tgv de relatief grote stroom die er doorheen loopt !! De BEC draad naar de ontvanger moet dus dikker gemaakt worden.
De BEC zelf is prima in orde.
In de oorspronkelijke set-up had ik de BEC kabel ook nog eens verlengd met een verlengkabeltje. Als ik dit verwijderde was het spanningsverlies minder maar toch zakte de spanning nog steeds flink in elkaar tot wel 4V !! Maar alweer 1Volt gewonnen dus.
Nadat ik een nieuwe bec kabel parallel aan de bestaande gesoldeerd had was het spanningsverlies over de totale bec kabel tijdens pieken (beide stuurknuppels heel snel bewegen) nog maar 200 a 400mV waardoor er dus 4.6 tot 4.8Volt overblijft. Dan heb ik nog een extra bufferelco geplaatst van 4700uF, waardoor de pieken ook nog eens minder steil zijn.
Nu werkt alles netjes naar behoren , heb al een aantal keren gevlogen zonder enige problemen !
Mijn set-up is trouwens erg mild, waardoor ik het des te meer eigenlijk schandalig vind dat Kontronik voor zijn BEC kabeltje zo'n dunne draad heeft gekozen. Ik kan onmogelijk de enige zijn die tegen dit probleem aan is gelopen ! Misschien dat anderen dit probleem hebben afgedaan als zijnde een BEC probleem.
Alleen ik heb het toevallig gemeten...
Men is dus gewaarschuwd !!
De set-up :
tuimelschijf : 3x analoog hitec hs-85mg
staart : gy401 + futaba S9254 digitale servo
Ik ga hierover nog contact met Kontronik opnemen, wordt vervolgd .....
Hieronder nog een foto van het scoop beeld zoals het er nu uitziet . Ik zal nog een foto proberen te plaatsen van hoe het was voor de aanpassing van de kabel . Ik heb namelijk een 2de heli waar dezelfde regelaar op zit:






Laatst bewerkt: