JEPE A-10

Discussie in 'EDF forum' gestart door salamander, 19 jul 2006.

  1. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Nou zoals al gezegd in het F-16 onderwerp.
    De F-16 is vliegklaar, dus op naar het volgend project (inclusief de pyranha).
    Dit model zal wat meer bouwtijd in beslag nemen.
    Dit komt als volgt, het model wordt niet meer geproduceert door de fabrikant, en ik heb toender tijd de allerlaatste spulletjes van hem overgenomen. En ik mis dus wat stukken, maar daarvoor is het hobby, gewoon zelf maken.

    De vleugel had ik half compleet, de rest van de vleugel moet ik dus zelf maken. Dit geldt dus ook voor het stabilo en kielvlak.

    Dit model gaat aangedreven worden door 2 midifan's (90mm), 2x mega 22/20/3 en 2x 40A regelaars. De accu's zal 2x een 4S pakket zijn. Iedere motor krijgt dus zijn eigen accu.
    Het model kan met retracts uitgevoerd worden, maar dit ga ik niet doen. Wil hem zo ligt mogelijk houden.

    Ik zal straks thuis een foto uploaden, van hoe het model eruit kan gaan zien.

    groeten Paul
     
  2. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Een foto van een Jepe A-10, zoals het model er finished uit ziet

    [​IMG]
     
  3. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Heerlijke machine. Vorige zaterdag een uit de kluiten gewassen A-10 gezien op Pampa, 3.5 meter span, 34 kg... met 2 turbines van elk 12 kg stuwdruk :hammer:

    Maar het toestel op de foto die je gepost hebt lijkt me meer haalbaar voor de gemiddelde modelbouwer. 8)

    Ik kijk uit naar je bevindingen Paul.
     
  4. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Het zal even duren (niet lang hoor), voordat ik met de A-10 verder ga.
    Ik had namelijk niet verwacht, dat de pyranha zo snel in elkaar zou bouwen. Dus bouw ik de pyranha snel af en danpak ik dit draadje weer op.

    De A-10 heb ik zondag helaas niet meer gezien op pampa. Ik heb hem wel op foto's gezien, op het net.

    Vergis je niet rafgol, dit toestel zal wel voor meer mensen haalbaar zijn maar goedkoop is anders.
    Hier een lijstje

    8S1p lipo 3200 pakket +/- 320 euro
    2x mega moteren +/- 160 euro
    2x midi fan +/- 100 euro
    2x regelaar (40A) +/- 170 euro

    Dit alleen al opgeteld is al +/- 750 euro, en dan heb ik het nog alleen maar over de aandrijving gehad. komt het model nog bij. Een ontvanger (pcm komt erin) en de servo's.

    Dus voor de prijs van dit ene model, kan je eigenlijk 2 van normaal formaat prop modellen kopen

    groeten paul
     
  5. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Mijn vriendin heeft goed opgelet... ze heeft me namelijk een A-10 van GWS cadeau gedaan. Ik heb de gws fannetjes al maanden liggen, inclusief de 4100Kv binnenlopertjes, maar de 18 amps regelaars zijn even "bezet" op mijn borstelloze twinstar in aanbouw. Maar deze laatste hoort niet thuis in dit forumgedeelte.

    Het zal dus even duren voordat ik wat zinnigs kan neerschrijven over de GWS :tank: buster.

    Leuk prijskaartje overigens, uw setup.
    Ik hou het toch wat bescheidener... :wink:
     
  6. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    ..........
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2009
  7. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hoi erik,

    Ja het is inderdaad een lipo-setup geworden.

    Ik kan deze lipo's namelijk in meerder toestellen gebruiken. Dan vond ik het wel betaalbaar.

    Ik heb ook 2 inlaten van jepe gekocht, de originele die eigenlijk bij de A-10 werden verkocht. Dus een perfecte overloop van de gondelhouder naar de inlaat.

    Ik heb met jouw al eens gesproken over de kapjes voor over de wielen. Nu ben ik deze aan het bestuderen geweest, en ik ga de ABS-kapjes als mal gebruiken. Wat losmiddel aan de binnenkant erin, 2x 180 grams erin. En dan heb je 2 kapjes. Ze worden dan ietsie minie kleiner. Maar dat is te verwaarlozen, nog ruimte genoeg over. En dan zijn ze stukken sterker dan die ABS-kapjes.

    binnenkort dus vervolg, als de pyranha klaar is
     
  8. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    @ ERik,

    Volgens mij had jij de gedachte dat de A-10 hierboven van mij is? Maar deze foto is van een A-10 die van jepe zelf is.
    Die van mij ligt nog in onderdelen, en moet nog gebouwd worden. Heb wel het e.e.a. al gedaan, maar moet nog redelijk veel doen.

    groeten Paul
     
  9. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    ..........
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2009
  10. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hierbij wat foto's die Erik naar mij gemaild heeft.
    Dit is de A-10 van Erik

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    @erik,

    Als je dit nog leest voor je vakantie,

    Wat heb je eigenlijk voor een soort beplanking over het middelste stuk van de vleugel? gewoon balsa?
    Ik heb dit nagevraagd, en de tip was om dit van triplex te maken, dus heb ik er 0,6 mm triplex overgedaan. Wel sterk, maar ook zwaarder
     
  12. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Cool,..we krijgen er zo een hele A 10 clan, ik heb sins vandaag òòk die van GWS :p
     
  13. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    .........
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2009
  14. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Daar zal mijn vleugeltje niet aan komen, aan 290 gram. Want het middenstuk is met 0.6mm triplex bekleed op aanraden van de ontwerper. Maar zoals jij al zegt, jij gaat met minifan's vliegen, en ik met midifan's. Scheelt dus wel wat in gewicht.
    Want wat wordt jouw aandrijf accu? een 14cellen nicd/nimh pakket? Ik ga het doen met 2x 4S 3200 kokams. Iedere motor krijgt dus 4S, wat ongeveer 500 watt per motorkant zou moeten opleveren.
    En dit is al veel voor deze A-10, want hij heeft veel minder nodig.

    Ik heb gisteren de vleugelhelften uit de mallen gehaald. Had er al beplanking op gedaan. Ze moeten nog wat nabewerkt worden. En het middenstuk, heb ik de triplex op 1 hoekje niet goed verlijmd. Moet ik dus even vastzetten.
    Verder ben ik nog niet. Eerst de pyranha afmaken. Maar met dit weer, zal dat niet veel werk meer zijn (regen regen regen en nog eens regen. Wij nederlanders klagen ook altijd. Dan is het te warm, en dan regent het teveel :p. Is ook wel eens lekker die regen.)

    De pyranha hoef ik niet te ververven/spuiten. Dat wilt mijn vriendin doen. Wat het wordt geen idee. Maar het wordt de eerste keer spuiten voor haar, dus zal me benieuwen. Maar des te eerder kan ik aan de A-10 beginnen.
     
  15. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    ..........
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2009

Deel Deze Pagina