Jet Legend L-39 Albatros

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Mhhh, geloof dat ik mezelf verveelde en heb mezelf dan ook maar een project toegeëigend :lol:

De doos wat een heel gesjouw was 2 trappen op:
l39a1.JPG

Alles netjes in bubbeltjes folie verpakt:
l39a2.JPG

l39a3.JPG

Ai, de hobbykamer lijkt steeds kleiner:
l39a4.JPG

Dan maar even naar buiten:
l39a5.JPG

l39a6.JPG

l39a7.JPG

l39a8.JPG

l39a9.JPG

l39a10.JPG

Even wat gegevens van de kist:
Fabrikant: Jet Legend
Model: L-39 Albatros
Schaal: 1:5
Spanwijdte: 1883 mm
Romplengte: 2420 mm
Turbine: 12 - 16 kg
Gewicht: +/- 13 á 14 kg droog (daar ga ik voor)

Het is de bedoeling dat de kist uitgevoerd wordt met een P120 als demo model, ga proberen hem zo licht mogelijk te houden.
Naja, kan er zelf weinig aan doen maar in eerste instantie komt er weinig extra`s in.

De lege kist voelt nu heel zwaar aan en dat is nog zonder gear, maar als ik alles weeg dan is het nog wel te overzien.

Zal dus ook zaak zijn alles zoveel mogelijk in de nesu te stoppen, op RC Universe zijn erbij die 900 gram lood voorin hebben zitten :shock:

Dat ga ik proberen te voorkomen, desnoods maar wat nuttig gewicht voorin.

Heb de servo`s ervoor al liggen, evenzo een kabelboom welke ik nog even na moet lopen.
Ik heb wel de retracts liggen maar nog niet de poten en wielen die moeten nog besteld worden maar dat komt tzt wel.

Kan hem dus zover eigenlijk al wel helemaal opbouwen.

Binnenkort maar eens beginnen met de scharnieren te verlijmen en daarna servo`s in te bouwen, da`s ook bijna het enige dan :roll:

We zullen zien, klaar voor seizoen 2012 is vroeg genoeg.

Grt,
Berto.

Laatst bewerkt:
Leuk kissie.

Denk toch dat tie JetLegend richting de 18 kilo vliegklaar gaat, de kisten van JL zijn nu eenmaal zwaar.
Maar met zo'n piloot als jij gaat dat helemaal goed komen :wink:

Groet Ger.

We zullen zien, heb er op RC Universe al een paar gezien die wat lichter uit kwamen dus ga zo licht mogelijk nastreven.

Ahja, 14 kg droog is 17 kg nat ;-)

Voorlopig geen toeters en bellen en alles zo er mogelijk naar voren, incl. turbine, elke cm is er 1.

En anders heb ik meteen een goed excuus ;-)

Handleiding

Haha, handleiding, de beste handleiding is het draadje op RC Universe, 60 bladzijdes over deze kist.

Want, een handleiding kent deze kist niet, wel 2x een 1:1 tekening van de romp en vleugels maar daar staat ook vrijwel 0 informatie op.

Ben momenteel dus veel aan het lezen en sla de interessante foto`s en informatie op.

Zo weet ik al dat de voorgestelde richtingsroer aansturing te slap is wat de kans op flutter vergroot.
Ik ga wel kijken of het mogelijk is om de aansturing inwendig te laten, net als de overige aansturingen zijn.

Bij teveel speling gaat ie anders gewoon buitenom.

De aileron servo`s zitten weggewerkt in de tiptank net als de aansturing.

Wil het hoogteroer aansturen met 1 servo ipv 2.

Flaps worden natuurlijk ook aangestuurd net als de speedbrakes.

Voor de speedbrakes zit ik nog even te twijfelen of ik ze pneumatisch of met een servo aan ga sturen, servo ervoor heb ik al wel maar pneumatisch is ook wel mooi.

Stabilo en kielvlak zijn vrij "eenvoudig" afneembaar voor vervoer.

Over vervoer gesproken, deze kist is zo`n 20cm langer dan m`n F15, heb straks dus nog meer neus voor in de auto.

Hoop wel dat ik niet steeds het stabilo en kielvlak hoef te demonteren, echter wordt er ook gedacht om een al staande kar op te knappen waar die trouwen nu ook nog net niet inpast (kom weer 20cm te kort :lol: ).

Hey Berto,

Proficiat met je nieuwe aanwinst, zeer mooi model die L39.

Een collega jetvlieger bij mij op de club heeft ook de JL-L39, vliegt de kist met een AMT Pegasus 16kg stuwdruk. Zijn L39 heeft een vlieggewicht (volgetank, zonder extra's) van rond de 18/19 kg. Als je vanaf een grasbaan wil starten lijkt me een P120 dan wel aan de krappe kant.
Maar zoals je als zegt, er is geen beter excuus voor eventueel een grotere tor ;)

Anyhoe vliegen doet de L39 super en landen zelfs nog veel beter (volgens de eigenaar),
dus je zult er geen spijt van krijgen:)

Groeten Danny

(Ennuh mocht ie wel goed te starten zijn vanaf een grasbaan met een P120, moet je het mij niet vertellen. Mn wensenlijst is al veel te groot ;) )

Heee Danny,

tja ik ben benieuwd, ik weet dat velen hem met een 16kg turbine vliegen en daar zie ik hem ook meestal mee vliegen.
Ook op RC Universe raden ze mij dat aan.

Echter als je vanaf het begin leest dan zie je er diverse vliegen met een 12kg turbine en dat schijnt prima te vliegen. Iets meer dan half gas is al schaal, met volgas is er zonder probleem loops etc. te draaien.
Echter is de tendens dat het altijd overpowered moet zijn :roll:

Ik zal wel zien hoe het uitkomt, een L-39 met 16kg turbine komt los vanaf gras in 40mtr, ah dan mag ik met m`n 12kg wel op 80 mtr zitten ;-)
En op Deelen als ik daar straks ook mag jetten heb ik zeker genoeg baan voor me :lol:

Maar hij moet ook vanaf de "kleinere grasvelden" te vliegen zijn :yes:
Kan er altijd nog een 14 of 16 kg in :-) blijft mijn F15 ook volledig vliegklaar..............

Vergelijk het ook even met de F15, die verliest zelfs nog wat stuwkracht door het broekstuk, in de L-39 zit maar 1 pijp dus is de turbine weer wat effectiever en kan het startgewicht dus wel iets hoger liggen ;-)

Kist zal ook zo basic mogelijk opgebouwd worden, geen Emcotec of wat dan ook aan boord gewoon m`n Jeti R14 ontvanger met Jeti Max Bec 2D als stroomvoorziening met 2 LiPo`s voor een constante 6V voedingsspanning )mits ik echt veel gewicht in de neus nodig heb dan zou ik nog naar 5 cellen batterijen kunnen.

Een mooier maatje was wel de C&C Models L-39 Light geweest, is schaal 1:5,5 (ipv 1:5) en een stuk lichter gebouwd:
turbine-ccmodels(1).jpg

Die striping is trouwens wel helemaal GEWELDIG, maar jah, deze lag nog op de plank en is dan beter geschikt als demo model ;-)

Grt,
Berto.

Hey Berto,

Inderdaad vliegen zal ie zekers doen met een P120, daarvan zijn er genoeg filmpjes van te vinden op youtube etc, alleen starten die allemaal vanaf asfalt.
Aan jouw de nobele taak om te laten zien dat het kan vanaf een grasbaan :-)

Vwb de tendens van het overpowered moeten zijn, hier ben ik het helemaal met je eens bijvoorbeeld mijn velox met P120 en ong 14/15 kg take off gewicht, start binnen 70-80 mtr vanaf een grasbaan zonder gebruik van flaps en volgas gaat ie als een speer en wordt het luchtruim al snel klein. En dat terwijl er genoeg mensen zeggen dat er min een 160er op zou moeten om leuk te kunnen vliegen.

Die L39 van C&C models is idd een mooi model en leuk geprijsd zag ik op JP, las er net nog een stuk over op RCU.
Maar daar hebben ze het erover dat een P120 weer teveel van het goede zou zijn voor die kist.
Tja keuzes keuzes :)

Ik blijf in ieder geval met veel plezier dit draadje volgen!

Groeten Danny

Ah, op Ede kunnen we goed oefenen dat gras is bijna net zo hard als beton met amper weerstand dus dat zal wel goed komen.
En als ik daar eenmaal mee vertrouwd ben gaan we de echte grasbanen wel opzoeken.

Eerst had ik met m`n F15 ook het hele veld nodig, nu komt ie al veel sneller los.
Net als landen, eerst ging die de hele baan over, nu ben kan ik met 30 mtr stilstaan.

Mijn F15 zit ok wel op 14kg take off gewicht en dat gaat als een speer met een 120èr.
Heb ook qua deze kist heel veel ge-OH`t met Leon en die kwam tot dezelfde conclusie van het moet kunnen.
Kunnen we straks weer lekker samen hangen, de schaal verschilt niet veel van elkaar :D

Dat van die C&C klopt, maar in verhouding kom je volgens mij op hetzelfde neer als deze L-39 met een 16kg turbine.
Maar dat volle vermogen gebruik je ook eigenlijk alleen maar als je verticaal wilt gaan.

Ach ja, dit project zal vast goed aflopen, we zullen zien :yes:

Grt,
Berto.

Prachtige aanwinst Berto,
een (beetje grote) L39 staat al heel lang op mijn lijstje, maar ja al die andere projecten die er tussendoor komen haha :D
veel bouw en vliegplezier met deze flinke bak!

gr.

Frank

Dat heb je mooi geregeld berto :) Mooie kist. 12kg motor lijkt me ook mager, heb je een ruime baan voor nodig. Gaat wel goedkomen maar als je er veel demo's mee wil vliegen heb je niet veel aan de 120 op een kleinere gras baan.

Dit gaan we volgen :)

Heee Frank en Herman,

Dank jullie, vond de L-39 al wel langere tijd een mooi model en ze vliegen ook strak, dat verbergt mijn stuurcapaciteiten een beetje ;-)

En een flink bak is het zeker, vindt de F15 al lang en dan komen er hier nog eens 20cm bij.
En de breedte natuurlijk hé, 40cm meer spanwijdte, het oogt meteen een stuk groter.
Als ik zover ben zal ik ze eens naast elkaar zetten.

Qua vermogen zullen we zien, denk dat het wel goed gaat komen.
En anders valt er misschien ook nog wel eens een groter turbinetje te regelen ;-)

Grt,
Berto.

Wat een schitterende kist Berto! Leuk "winterprojectje". Dat zal lekker vliegen worden!
Ik zeg.. P200 erin. Gewoon voor de zekerheid! ;)

P.S. Met jou stuurcapaciteiten is helemaal niets mis.. We zien hem vanzelf wel hard over de hei knallen!

Probleem is wel dat ik dit straks helemaal niet meer bij kan houden met mijn fotocamera.. :(
Die F15 was al lastig scherp op de foto te krijgen.

Laatst bewerkt:
Heee Jaap,

Ah, deze is groter en zal dus makkelijker te volgen zijn, ook vliegt ie misschien iets minder hard voor je ;-)

Zie je morgen?

Je checkt ff een daggie t forum niet en de buurman heb al weer een nieuwe jet in de achtertuin staan hoor!!! ;-) ziet er mooi uit, zag die van c&c models al staan op de site... Mmmmmm

NEE! Eerst de vision vliegen!! :-)

(wel een mooi opvolgertje toch??:mrgreen:)

Heee Buurman,

Je had toch liever een Hawk voor een P80?
Ah, tijd genoeg nog ;-)

Maar weer een leuk modelletje toch?
Je komt nog maar weer eens buurten hoor :yes:

Grt,
Berto.

Hoogteroeren passen en meten

Zo staat de hoogteroer montage op de tekening.
Dit is het en daar moet u het mee doen :roll:
l39a11.JPG

En het stabilo met de hoogteroeren zelf:
l39a12.JPG

De aansturing, imbusjes aandraaien en klaar:
l39a13.JPG

Een gat wat weer geblokkeerd wordt, dat wordt weer even vijlen:
l39a14.JPG

En het past :-)
l39a15.JPG

Volgende keer kunnen de scharnieren verlijmd worden.

Laatst bewerkt:
Ja, maar toen kwam ik de L-39 van C&C models tegen! :yes:

Ach, ik ben blij met mn vision, eerst t apparaat maar eens vliegklaar maken deze winter en lekker gaan jetten! Stapje voor stapje!!

Ik kom zeker de nieuwe aanwinst eens bekijken bij je! Leuk!

Berto, zie ik het nou goed? Die twee inbusjes drukken alleen tegen dat vierkante stuk alu aan? Ze schroeven niet een stuk in dat alu? En dat is de aansturing van je hoogteroer? Is het niet verstandiger en eenvoudig om dat vierkante stuk alu te boren en te tappen en twee boutjes er een stuk in te schroeven? Liefst met wat borgingsmiddel. Of is het vierkante deel van het hoogteroer waar dat stuk alu invalt zo stevig dat dat niet vervormd als die inbusjes geen grip meer hebben?

Aan de andere kant, jij sleutelt de hele dag aan vliegtuigen en ik ben maar een computer-nerd.

P.S. Tot straks op de hei!

Laatst bewerkt:
Heee computer-nerd ;-)

Op zich valt het "slappe" wel mee, in het hoogteroer zit een stukje alu U-profiel verlijmd waar de imbusje in vast houden en waar de alu vierkant profiel precies in valt.
Wel laat ik de imbusjes iets verzinken in het alu vierkant profiel.
Maar het zit stevig genoeg, heb ook geen berichten nog gehoord of gelezen dat het zo niet werkte.

Borgmiddel komt er sowieso op ;-)

Zie je straks.

Grt,
Berto.

Tja, dat je het nog niet gehoord heb wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren he ;) Verzinken helpt al inderdaad.

Back