Jet van Nederlandse bodem

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door skycat, 7 jan 2017.

  1. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    top mannen...
     
    Berto vindt dit leuk.
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Sow, dat was weer een lekker middagje.

    Allebei 4 vluchten gemaakt waarbij de laatste 2 vluchten ook met z`n 2'en.
    Dat waren dan ook de rustige rondjes om een beetje bij elkaar in de buurt zien te blijven.

    Vandaag een paar keer volgas gebruikt bij de start en om verticaal te gaan. maja, op den duur moet ik toch het gas dicht doen want met meer stuwkracht dan gewicht blijft de F-86 maar verticaal gaan.
    Verder gewoon lekker gevlogen, paar low en slow passes gemaakt, af en toe lekker door trekken, touch & go`s gedaan etc.

    Beide kisten zijn klaar voor JetPower.
     
    nickos, serge pot, gpman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Erg leuk project mannen! :thumbsup:
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Tijd die ik eigenlijk niet had, maar ben toch blij dat ik het gedaan heb:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Van het weekend komen er nog een paar stickers binnen, die er dan nog op en dan is ie klaar voor JetPower.
     
    Hans Rijkuiter, serge pot, nickos en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Stickersetje van Modelbouwsticker.nl is ook onderweg:
    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter, serge pot en nickos vinden dit leuk.
  6. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    :banana:
     
    Berto vindt dit leuk.
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    En nu is ie echt klaar voor JetPower:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    FStrating en nickos vinden dit leuk.
  8. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Mooi man. Ook het plaatje met de gegevens ingelijmd?
     
  9. nickos

    nickos

    Lid geworden:
    22 mei 2003
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    Heemskerk
    Heel gaaf
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Alleen een transparante cockpit zou hem een stuk leuker maken nog :)
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Die zit nog in m`n portemonnee :rofl:

    @ Nick,
    thanks, ben er zelf ook wel blij mee, teveel werk in te korte tijd maar vooruit.

    @ Herman, de mal hebben we hiervoor, de verwarmingselementen en vaccuum tafel staan half in opbouw.
    Dus dat gaat ook zeker komen.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, we zijn weer een week of 2 na JetPower en moet zeggen dat JP weer top was.
    Nou okee,qua verkopen was het okay, niet slecht maar ook niet goed, bezoekers aantallen bleven een beetje achter. Misschien kat uit de boom kijken met deze nieuwe lokatie?!?!

    Maar qua gezelligheid etc. was het weer top, vast cluppie was er weer bij en dat is altijd TOP geregeld.

    En nu voor het eerst vliegen op JP dat was ook helemaal geweldig om te doen :D

    Hier wat foto`s van ons:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    serge pot, freekt en benovitch vinden dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Vandaag weer verder met Ray bezig geweest aan de Eurofighter.
    Met behulp van eenvoudige poten bepaald hoe hoog de uiteindelijke poten moeten worden:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Verder ook wezen passen en meten aan de tank pijp en turbine, met de speciaal voor de F-86 en Eurofighter gemaakte tank van CM jets past alles precies netjes achter elkaar:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mijn versie krijgt een enkele pijp, de versie van Ray zal worden uitgevoerd met vector thrust maar als iemand wilt is er ook voldoende ruimte voor 2 uitlaten.
    [​IMG]

    Omdat de uitlaatkelk in de weg zit van de vleugelbuis wordt deze opgedeeld en is de romp voorzien van een 'brug', meteen een mooi extra uitlaat bevestigings punt voor straks.

    Als er een EDF toegepast wordt dan zal deze net achter dit spant geplaats worden omdat met 110/120mm doorsnede deze in de wielen in de weg zou zitten als de EDF op de plaats van de turbine zou komen.
    [​IMG]
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    serge pot vindt dit leuk.
  15. nickos

    nickos

    Lid geworden:
    22 mei 2003
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    Heemskerk
    Gaaf allemaal mannen.... lekker bezig
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Was ook een geweldige dag.4 vluchten samen gemaakt en de laatste 2 vluchten 'alleen'.
    De F-86 is zo`n lekkere rustige vlieger dat op de laatste vlucht in de laatste ronde m`n zender begon te mekkeren dat er low voltage was op 1 van de ontvanger LiPo`s.
    Die heb ik over de dag heen blijkbaar aardig leeg getrokken.

    Die laatste 2 vluchten waren ook lekker lang, net op kwart gas, soms zelfs iets eronder, rustig rondjes draaien, beetje met en zonder flaps klooien en gewoon rustig rondvliegen.
    Met de 2 liter tank kan ik zo met gemak 10min volmaken, na de landing is er dan nog een kwart tank over :D

    Gras was ook geen probleem, zowel niet voor de EDF als de turbine versie. Zonder de remmen staan beide modellen ook meteen lekker snel stil op gras zodat kleine grasvelden ook geen enkel probleem zijn om op te vliegen.

    De landingsgestel poten werken ook naar volle tevredenheid dus dezelfde potenopbouw gaan we ook toepassen bij de Eurofighter.
     
    serge pot, FStrating en nickos vinden dit leuk.
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisterenavond bij en met Ray weer wat verschillende zaken gedaan aan de Eurofighter.
    We hebben even bekeken hoe we met het zwaartepunt uitkomen met de inbouw zoals deze nu is en dat komt zeer goed uit.

    De roeren zijn van de vleugels los gesneden en voorzien van scharnieren, die kunnen verlijmd worden.
    Tankbevestiging kan ik gaan maken.

    En bezig geweest met de aansturing van de canards.

    Aansturing gaat geschieden door 1 servo:
    [​IMG]

    Ongeveer +2 graden tov neutraal:
    [​IMG]

    Nose up:
    [​IMG]

    Nose down:
    [​IMG]

    En brake:
    [​IMG]

    Heb nu 2 weken de tijd om alles in te bouwen.........
    Voor de poten waren we het er al over eens dat het net zo`n opbouw gaat worden als bij de F-86 Sabre.
    Qua retracts hebben we besloten om voor de Electron Retracts ER-30eVo te gaan.

    Doel 1 is om de kist nu vliegend te maken 'as is', puur om gewoon het eerste model uit de mal en de vleugel opbouw etc. te testen.
    Maar verder zit ik er toch sterk aan te denken om dan na die paar vluchten, de rug open te snijden voor de speedbrake en het richtingsroer werkend te maken (Tja, Ray denk toch dat ik dat ga doen, ken mezelf een beetje en later komt het er zeker niet meer van) en om daarna de kist te spuiten.

    Alleen nog geen idee van een schema, de standaard hoort natuurlijk grijs te zijn.
    Maar, da`s zo grijs........................
     
    nickos, serge pot en skycat vinden dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Konden bij het origineel de canards ook als rolroer gebruikt worden?
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    De primaire functie van de canards is samen met de flaperons voor de ‘pitch’ verstelling.

    Echter, schijnbaar kunnen deze ook aangestuurd worden als ondersteuning voor de rol functie.

    Althans zo lees ik bijgevoegde folder.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    serge pot vindt dit leuk.
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde

Deel Deze Pagina