Jetboot met 19 mm TI jet.

Discussie in 'Speedboten' gestart door pompebled, 28 okt 2018.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb al een poosje een losse 19 mm waterjet op de plank liggen, maar geen geschikte romp voor dit formaat jet.
    Dan maar 'creatief' met een reserve romp van de robbe Katja, ook al een jarenlange plankligger.
    De Katja heeft een ronding in de spiegel, dat is lastig bij het inbouwen van zo'n jet, daarnaast heeft de romp geen delta waar de jet vlak aanligt.
    Als oplossing voor de spiegel heb ik een plaatje 3 mm ABS pas gemaakt en in de romp gelijmd; zo heb ik een rechte spiegel én een iets kortere romp, vergelijkbaar met de lengte van Tear Into jetboat waar de jet als reserve onderdeel voor verkocht wordt:

    Katja hull with new transom bulkhead..jpg

    Zoals te zien is had ik de bulb, waar de onderwaterprop oorspronkelijk door de romp zou steken al verwijderd en dicht gemaakt.

    De delta voor de jet is een plaatje 1 mm styreen, zodat ik minder hobbels vlak hoef te maken om de romp weer glad te krijgen:

    Flat section for jet..jpg

    Het styreenplaatje is in de romp gelijmd/gelast met MEK en de naden gevuld met een papje van ABS in MEK: Delta with ABS goo..jpg

    Na het verdampen van het oplosmiddel en het bijtippen van de ontstane dipjes (met het prutje) is de overgang vlak geschuurd.

    Mijn idee was namelijk om de binnenzijde van de diepgetrokken romp te gebruiken als mal.
    Ik heb de romp op een plank gemonteerd en de randen ondersteund, zodat de boel in de loswas gezet kon worden.
    Daar de hechting van epoxy op ABS niet geweldig is, dacht ik met drie lagen loswas wel voldoende te hebben...

    Groeten, Jan
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Het lossen van de epoxy/glasweefsel romp uit de geïmproviseerde mal bleek nog danig tegen te vallen; de epoxy was nog redelijk los te krijgen van de rode styreen, maar de zwarte ABS bleek bijzonder gehecht aan de epoxy en was niet zonder schade te scheiden.
    Leermomentje; nooit te weinig lagen loswas aanbrengen, je komt jezelf onherroepelijk tegen!

    Deze foto is van de 'goede kant', je ziet weinig van de beschadigingen van het loswrikken uit de mal...:
    First hull 19-9-2018.jpg

    Om de beschadigde spiegel ( los gescheurd laminaat en ontbrekende stukken) weer in het fatsoen te krijgen heb ik eerst de binnenkant van een laagje glasweefsel en epoxy voorzien en op een vlakke ondergrond geklemd met een passend plaatje hout in clingfilm onder de klemmen:
    Transom clamped..jpg

    Daarna de buitenkant op eenzelfde manier behandeld, zodat de boel er weer toonbaar en werkbaar uit zag.
    Floating transom..JPG

    Na het uitharden en het bijwerken van het overstaande materiaal weer verder met het aftekenen van de gaten voor de jet.

    Het boren van zo'n joekel van een gat in de spiegel is geen leuk klusje:
    Drilling 22 mm hole.jpg
    Daar de jet voor de TI romp gedacht is, moest ik de opening voor de jet inlaat netjes op maat vijlen en schuren zodat de boel goed aansluit, want de flens die tegen de romp aanligt is maar smal:
    Jet fit..jpg
    So far so good, als volgende de jet vasthechten met secondenlijm en met epoxy en glasweefsel dichtplakken.

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans en Tamaniac vinden dit leuk.
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mooi project! Wat voor motor komt er in?
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Ik wil het eerst proberen met de ADS400L, die heb ik bij de hand.
    Blijkt de 3700Kv te veel te zijn kan ik altijd nog lager gaan.

    Een buitenloper aan een jet schijnt trouwens wel koppel 'issues' te kunnen hebben, maar dat speelt voornamelijk bij grotere jets. eens kijken wat er gebeurt straks.

    Groeten, Jan.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    De hoge randen maakte het laten aansluiten van het glasweefsel niet eenvoudig, ik heb de 'poor man's vacuum' methode gebruikt.
    Na het aanbrengen van de epoxy en glasweefsel druk ik passend gesneden stukken stijf schuim, omwikkeld met clingfilm op de te lamineren overgang; het schuim drukt het glasweefsel zover mogelijk in de overgang tussen jet en romp.

    Als de boel is uitgehard, mogen de klemmen er af en schuur ik het overstekende glasweefsel weg en kwast er nog een laagje epoxy overheen, op de foto hieronder is dat nog niet gebeurd, want de flens aan de spiegel moet nog:

    Jet epoxied in..jpg

    De flens in de spiegel zit met hetzelfde 'euvel'; een haakse rand waar je geen glasweefsel strak tegenaan kunt lamineren.
    Hier ben ik anders te werk gegaan: fijn zand (vogelzand) rond de flens gestrooid en gekwast tot het een vloeiende overgang vormt en vervolgens met secondenlijm doordrenkt, dit moet met mate en in delen, ander spoel je het zand van z'n plek en wordt het een bende...

    Eenmaal uitgehard, heb ik het oppervlak glad geschuurd en met een laagje epoxy en glasweefsel afgedekt:
    Rear flange epoxied in..jpg

    De ADS400L ter passing op de jet geschroefd; daarvoor moet je dus een paar gaatjes in de spiegel boren anders is het aandraaien van de inbus een lastige klus.
    ADS 400L on jet.jpg

    Op de foto zie je ook, dat er een fors gat tussen de beide assen gaapt, dat overbrugt de bijgeleverde koppeling wel, maar die is dusdanig ruim, dat de boel abominabel slingert, daar heb ik dus niks aan.

    Langere asjes Ø2,3 mm en passende koppelingen 3 x 2,3mm zijn besteld.

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Daar ik bij het monteren van de ADS400L de gaten met een hartafstand van 19 mm moet gebruiken, komt de onderste nippel van de waterkoeling tamelijk ongelukkig vlak boven de bodem uit:
    Nipple at the bottom..jpg
    Knappe jongen (of meisje) die daar een slang op krijgt zonder dat de boel afknikt...

    Gelukkig bestaan er haakse nippels en kon het hiermee worden opgelost.
    Natuurlijk was de schroefdraad van de haakse nippel langer dan die van de rechte, dus moest eerst de tap door de motoraansluiting, om de nippel onder de goede hoek aan de motor te kunnen krijgen:

    Angled nipple..jpg
    Op de foto is ook te zien dat ik wat plastic heb moeten verwijderen om de (afgedraaide) koppen van de M2,5 inbusboutjes kwijt te kunnen en dat er inmiddels een laagje epoxy over het geschuurde glasweefsel zit.

    Eerst maar (weer) wachten op onderdelen.

    Groeten, Jan.
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Netjes! Bij mij liep de haakse nippel tegen de “bell” van de motor. Dus stukje afgevijld. Bij jou loopt het gewoon vrij?
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Ja, want de nippel wijst de andere kant uit.

    Groeten, Jan.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Na het uitharden van de epoxy natuurlijk een dichtheidstest in het testbasin, eerst met de motor aan de jet en twee 2200mAh 3s lipo's:
    Floatation test.jpg
    Voordeel van een transparante romp is, dat je gelijk kunt zien waar de waterlijn zit.

    Hoe diep de jet induikt met twee keer 3S 2200mAh:
    Jet submerging..jpg
    Ik vraag me sowieso af of twee keer 2200mAh parallel wel voldoende is voor de ADS400L, die maximaal 600W kan verstouwen...
    Met een capaciteit van 4,4Ah is dat rekenkundig 48A, terwijl die 600W op 3S iets van 54A zou kunnen trekken.
    Dan hebben 2 x 3,3Ah wat meer reserve (73A).

    Dus ook nog een setje 3S 3300mAh er in gelegd:
    2 x 3S 3300mAh..jpg
    Hoewel de boot natuurlijk wat dieper ligt, ben ik nog niet ongerust over het resterende vrijboord...
    De Lipo's liggen in het zwaartepunt, behalve een servo'tje, een ontvanger en een regelaar komt er niet veel meer bij, maar met zulke grote lipo's wordt het gelijk weer dringen.

    Het puntje van de driehoek in de bodem vóór de motor lijkt me een mooi plekje voor de servo, dan loopt de stuurstang recht naar achteren zonder knikken, lijkt me wel gunstig.

    Een beetje vooruit denken, een plaatje 3 mm ABS en een middag knippen en plakken levert dan zoiets op:
    Servo mount 01.JPG
    Een mini metal gear servo er bij:
    Servo mount 02.JPG
    De driehoekige basis past in het driehoekje voor de motor:
    Servo mount 03.JPG

    Uiteraard straks wel met voldoende speling, zodat de motor er ook nog af kan...

    Verder updates laten even op zich wachten tot de bestelde onderdelen binnen zijn.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2018
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Goed, de asjes en koppelingen zijn binnen en ik ben niet onder de indruk; de asjes zijn licht ondermaats en passen daarom ruim in de koppeling, mij iets té ruim, maar we zullen zien/horen.

    Ook de impeller past vrij gemakkelijk op de as, dus er komt een vlakke kant onder de impeller in de as, met een 2 mm gaatje in de naaf van de impeller waar ik secondenlijm in laat lopen. Eenmaal uitgehard nog een drup erbij en wat schuurstof of fijn zand om het gaatje weer vlak met de naaf te krijgen.
    De impeller zit hiermee als een huis, maar is eventueel weer los te krijgen, mocht 'ie beschadigd raken.

    Het plastic rooster van de jet stelt niks voor en is vervangen door vier staafjes zilverstaal van 1 mm dik, de uiteinden ingeboord in de inlaat van de jet, de voorzijde ingelaten in vier gleufjes in de jet en romp, met een gaatje op het eind zodat de uiteinden van de staafjes binnen in de romp eindigen.

    Epoxy en glasweefsel er over en vlak gedrukt met schuim in clingfilm:
    Brute force.JPG
    Werkt als een tierelier.
    Na het uitharden de buitenzijde bijgewerkt en ook voorzien van epoxy met een dun glasweefseltje, afgedekt met een stuk siliconenpapier (voor een mooi strak oppervlak), schuim en een klem; na het uitharden en het bijwerken van het overstekende materiaal ziet dat er dan zo uit:
    Intake 01.JPG
    Het is nog niet superstrak, maar dat komt na het testen wel.

    Groeten, Jan.
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Mopper mopper, mopper...

    De motor weer gemonteerd, de lagers en de as gesmeerd en even voorzichtig de stroom er op.
    Dat is niet best, de motor loopt soepeltjes als altijd, maar de afwijkingen in de koppeling en de as, veroorzaken een bak herrie door de vibraties die er ontstaan, dat gaat niet goed...

    Net even de romp in het water gehouden; het water dempt het lawaai behoorlijk, maar je voelt de hele romp trillen als je gas geeft.
    Bij een bepaald toerental is het minder erg, maar de vibraties blijven.

    Dit was op 2S, en de jet levert nu al zoveel water, dat het testbassin rap over de rand leeg geblazen wordt.

    Nu eerst maar eens prakkiseren hoe ik de boel rustig krijg; ik zit er over te denken om de motoras te verlengen tot aan de stator, zodat de koppeling komt te vervallen.
    Nadeel hiervan is het feit dat je de bel van de as moet schroeven om een defecte impeller te kunnen wisselen...

    Voor een precisie koppeling is weinig ruimte in de jet; de goed passende koppelingen die ik heb, zijn buitenwerks 10- of 11 mm, terwijl er maar ruimte is voor Ø9 mm. Bij de nieuw bestelde Ø9 mm Chinese koppeling raken de stelschroefjes bijna het plastic.

    Keuzes, keuzes.

    Groeten, Jan.
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Laatst bewerkt: 13 nov 2018
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Martin,

    Die site kende ik nog niet, is dat Russisch?
    Het probleem is niet alleen de koppeling, maar de asjes die ik besteld heb, die zouden 2,3 mm moeten zijn, maar ik kom niet verder dan 2,25-2,27mm...
    Dan kan je koppeling wel exact op maat zijn, maar slingert de boel toch.

    De koppeling 3 x 4 mm die ik in de monohull gebruik is van MPJet en is een zuigende passing zowel op de motoras als de schroefas, terwijl ook die assen een fractie ondermaats zijn. Een MPJet koppeling voor deze toepassing gaat niet/slecht, omdat die maar 20 mm lang zijn, dan krijg je gedoe met de kamers die al in de assen zitten en slingert de boel alsnog...

    Ik zal eens ander koppelingen bestellen; bij de site uit jouw link zit ik nét op de grens: een 2-2,3 mm koppeling is Ø8 mm, wat altijd past, maar een 3 mm koppeling zit op Ø12 mm, dat gaat niet passen.
    Ik heb Evgeniy een mailtje gestuurd en gevraagd welke diameter de gewenste maat koppeling heeft.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2018
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Oekraïens.... (dus leest als Russisch?)

    Mijn koppeling is voor 3 mm as en is 9.3 ipv 12mm, dus de opgegeven maten kloppen niet altijd. En idd balen dat je asjes te dun zijn.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Heb al respons gehad van Evgeniy, hij zal morgen voor me meten...

    Groeten, Jan.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Dat ging even niet goed, Evgeniy was het vergeten en zit nu in het vliegtuig naar Shanghai...

    Om toch verder te kunnen, heb ik de boel gedemonteerd, de impeller uitgeboord naar 3 mm en een stuk verenstalen as van Ø3 mm geprepareerd om zowel motor als impeller op te monteren.

    Op zich lag de ADS400L zó uit elkaar, ware het niet dat er overvloedig Loctite gebruikt is in de fabriek bij de montage; de as zit als een huis, evenals het eindlager, dat schoof uit de stator mee, dus zal wel op de as vastgeplakt zitten...
    Daar de magneten ook gelijmd zitten heb ik advies gevraagd aan R.C.Paul, die dit al eens vaker bij de hand gehad heeft.
    Zijn advies had een culinair tintje; met een crème brûlée brander (want die heeft een mooie smalle vlam) het midden van de bell verhitten en daarna gelijk de bell koelen zodat de magneten niet los zullen raken.

    Zo gezegd, zo gedaan; ik moest langer stoken dan de 10 seconden die Paul aangaf, maar de as kwam los terwijl de magneten nog op hun plaats zitten.
    Het lager heb ik er af moeten tikken/persen want dat zat nog flink vast.

    Het uitboren van de impeller met een boor van 3 mm was een fluitje van een cent, het plastic krimpt enigszins, dus het is een strakke perspassing op de 3 mm as, mooi.

    Minder mooi was het opboren van het gat in de jet, met een ronde vijl de boel eerst opgeruimd zodat de boor niet gelijk één kant op zou gaan vreten. Van 2,3 naar 3 mm is niet zo veel, maar ik heb het toch maar in stappen gedaan om de boel gecentreerd te kunnen houden. Uit de hand is dat nog lastig.

    Daar het glijlager in de stator 2,3 mm blijft, heb ik de as in de boorkop geklemd, de boormachine in de bankschroef geklemd en met een slijpschijfje in de Dremel en fijne vijltjes, de as dunner geslepen tot 'ie paste.

    Vervolgens de impeller op de as geperst en de boel gemonteerd:
    Single shaft, no coupling..JPG
    De lagers gesmeerd en op 2S kort getest, loopt als een zonnetje, geen trillingen waar de stelboutjes spontaan van de hort op gaan...

    Nu de as nog inkorten, een platte kant onder de stelschroef van de bell maken en een gleuf voor de retaining clip, zodat straks onder last de impeller niet de hele handel naar voren kan duwen.
    Als dat zou gebeuren zal de as ook uit het eindlager schieten en dan wordt het een bende, ben ik bang...
    Wat ik nog niet weet is of de simmering met een gat van 2,3 mm ook dusdanig strak zal zitten dat 'ie ondanks smering zal meedraaien. In dat geval heb ik een simmering van Ø10 mm nodig met een 3 mm asgat, wie verkoopt zoiets? (Bij voorkeur niet per honderd als minimale afname.)

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb altijd succes gehad bij https://www.technirub.nl voor allerlei afdicht oplossingen.
     
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wat een mooie oplossing! :worship: Maar nu moet je wel alles uit elkaar halen als je de as wilt smeren. Of maak je er een smeernippel op?

    En domme vraag wellicht, maar wat is een simmering?
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Vanwege de roestgevoelige aard van verenstaal zal ik sowieso regelmatig moeten smeren,
    zoals het nu lijkt heb ik ruimte genoeg om iets smeernippel-achtigs te fabrieken op de plaats waar de simmering zat.
    Waarschijnlijk een kort buisje rond de as dat in de kunststof van de jet vastgelijmd wordt met een stuk siliconenslang erop, vetvulling er in en een tweede stukje pijp rond de as bij wijze van afdichting. Of een tweede messing buisje i.p.v. siliconenslang, daarvoor moet ik eerst kijken wat er thuis in de bak diversen aan messing buis ligt.

    Een simmering of olie keerring voor een 3 mm as in een 10 mm kamer heb ik tot nu toe niet kunnen vinden, vandaar bovenstaande oplossing om lucht aanzuigen door de jet langs de as te voorkomen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2018
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Jan,

    Deze al gevonden?:

    3-10-6 BAOF 3 x 10 x 6 € 3,00

    Op http://www.modelluboot.de/ , links 'Menu' open klikken, dan op 'Dichtungen', dan scrollen naar 'Wellendichtungen'. Als je Norbert even belt, spreekt ook Nederlands, stuurt hij het in een envelopje op. Blijven de verzendkosten ook binnen de perken.
     

Deel Deze Pagina