Jetbrett EDF

Discussie in 'EDF forum' gestart door raymon, 13 okt 2013.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Na even pauze vanwege werkzaamheden aan mijn huis is nu dan eindelijk de jetbrett klaar voor z'n eerste vlucht.
    Hier nog wat foto's van de bouw:
    De laatste aanpassingen aan de staart. Ik ga de fan unit vastschroeven met amerikaanse draad schroefjes die bij een E-Flite kitte zaten met bijbehorende inpersmoeren.
    [​IMG]
    Klaar om in de folie te zetten. De kleuren zijn zwart, orange en geborsteld aluminium.
    [​IMG]
    Het eindresultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik had flinke warmte problemen met mijn 80A YEP regelaar. Met geen enkele instelling was te voorkomen dat deze te heet werd zonder geforceerde koeling. De krimpkous was er vanaf gekomen tijdens een van de test runs.... Ook nog een hobbywing 80A regelaar getest, zelfde resultaat. Er zit nu een 150A YEP regelaar in, die wordt zo'n 60 graden bij vrijwel continu deellast. Die deellast is waar de regelaars het zo moeilijk mee hebben. Vol gas worden ze nauwelijks heet, maar dat gaat hem met deze kist en 1200Watt vermogen echt niet worden ;-)
    Als het weer meezit vandaag of morgen de maiden. Duimen jullie voor me?
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2014
  2. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Prachting Emanuel, werkelijk schitterend kleurenschema. Wou dat ik zo creatief was om zoiets te bedenken. Die van mij is nu bijna klaar in ruwbouw. Alleen nog een puist schuurwerk te doen, daarna kan de folie er op en de hardware er in.

    Succes met je maiden. We horen wel hoe die vliegt.
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Dit was de inspiratiebron voor het kleurenschema:
    [​IMG]
    Mijn vrouw vond het geel te flets toen ik daar mee aankwam en vond oranje mooier...
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hij heeft gevlogen!!
    :banana::banana::banana:

    En hoe. Ik gebruik een bungy met dolly om hem te lanceren. Met 5Kg op de elastiek leverde dat een goede start op. Hij vertrok keurig rechtuit zonder enig drama. De standaard uitslagen zijn veel te groot voor mijn smaak. Ik had ze al terug gebracht tot 70% van wat in het tijdschrift staat, maar dat was nog te veel van het goede, met name op rol. Dat was dus in de eerste bocht even oppassen. Door de wind werd hij af en toe een beetje uit het lood geduwd. Corrigeren was echt mm werk. Ik stond wel een beetje met knikkende knietjes te sturen, maar hij vloog echt uit de kunst. Met zo'n 300 watt gaat hij al prima rond, maar echt spectaculair wordt het met vol gas. De eerste vlucht heb ik maar een paar seconden vol gas durven vliegen van de zenuwen. Na 2 minuten geland en ook dat zonder problemen. Ik kwam iets te hard binnen, maar het gras was nat en gleed daardoor prima. De Jetbrett gleed nog een meter of wat keurig rechtdoor op het gras. De vleugeltippen haken niet in het gras gelukkig.
    Om bij te komen was ik even in het clubhuis gaan zitten. Kom ik op m'n gemak ook even de uitslagen aanpassen. Rol heb ik terug gebracht naar 50% van de normale uitslag met 40% expo. Hoogte heb ik even gelaten voor wat het was.

    De tweede vlucht verliep veel relaxter. Ditmaal zonder knikkende knietjes al wat meer durven doen en vooral harder durven vliegen. Man wat klinkt die Minifan EVO goed op vol gas, het is net een turbine, maar dan veel stiller. Over dit kistje gaat niemand meer lopen zeuren als het over de geluidsnorm gaat, dat weet ik zeker. De Funjet Ultra heeft bij deze afgedaan en gaat binnenkort de verkoop in. De landing ditmaal van wat verder af ingezet en daardoor veel rustiger. Netjes voor mijn voeten geland.

    De derde vlucht even een stall test gedaan. Daarbij geen nare eigenschappen kunnen ontdekken, hij remt netjes af en laat op een gegeven moment de neus keurig zakken. Ik durfde nog niet echt te testen wat er gebeurd als ik dan up blijf houden, dat komt nog wel een keertje als het wat minder waait. Met vol gas recht omhoog doet hij eindeloos en zo snel dat je op tijd van het gas af moet, anders wordt hij veel te klein. Dan weer recht naar beneden en met vol gas laag over het veld. dan gaat hij echt wel over de 200Km/u! Na de laatste vlucht waarbij ik toch een paar keer flink op het gas had gezeten de motortemperatuur gemeten met een IR thermometer, Ik kwam niet hoger dan 25 graden... Lijkt me perfect zo. Volgende vlucht toch eens de log functie van mijn zender aanzetten, dan kan ik de stijgsnelheid mooi zien en ook het stroomverbruik gedurende de vlucht. Als ik dan ook de GPS sensor erbij stop zou daar ook de snelheid mee bepaald moeten kunnen worden, maar die software is nog niet helemaal ok.

    Al met al ben ik super tevreden. Nu het hoog/laag nog wat terugdraaien en hij vliegt voor mij perfect. Op naar een goed vliegseizoen met vele geslaagde vluchten.

    Nog even mijn setup:
    Minifan EVO met 2W23 motor
    Gens Ace 3300mAh 5 cellen lipo (25C)
    150 Amp YEP regelaar
    2x Hextronic D-MG16 servo's
    FrSky X6R ontvanger met telemetrie
    Unisens-E sensor (spanning , stroom, hoogte)
    Gewicht vliegklaar 1270 gram
    [​IMG]
     
  5. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden.
    Kek kistje, dat je er maar veel plezier van mag hebben.
    Je heb in ieder geval al heel veel onderdelen voorbij zien komen.
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Thanks! Waarom durf je eigenlijk er niet mee te vliegen?
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Afgelopen Zaterdag nog een aantal vluchten gemaakt met de Jetbrett. Op de vliegclub vinden ze hem ook mooi en vooral goed vliegen. Het ding heeft veel energie in zich als je vol gas over het veld heen komt denderen. Het is erg leuk om het gas dan dicht te trekken en de jet loodrecht omhoog te laten schieten om te zien hoever hij nog komt. Ik heb 150 meter gehaald volgens de vario die erin zit ;-) Bovenaan draai ik hem dan weer om en gaat het gas er weer op om met een noodgang weer over het veld te komen scheren. Ook vanuit hoogte zonder motor doorvliegen gaat heel goed. de snelheid blijft er lekker in en je vliegtijd wordt snel een héél stuk langer.

    Dus iedereen die zit te treuzelen met de bouw, of er nog niet aan begonnen is: Kom op, aan de slag! het is zooo de moeite waard.
     
  8. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Heb een 2 w18 op de kop,getikt met een wemotec mini pro fan. Geeft de zelfde performance als de evo fan, ken alleen het geluid ervan niet, ga op 4 cellen vliegen.
    Zou dat genoeg zijn?
    Gr rinie
     
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hoi Rinie,

    Met de 2W18 op 4s gaat het helemaal goedkomen. Met een EVO rotor gaat die motor helass niet op 4s. De classic jankt veel meer en klinkt dus totaal anders dan wat je bij mijn jetbrett hoorde. Het voordeel daarvan is wel dat hij sneller lijkt... Ook horen andere piloten waar je bent, iets wat met de Evo niet echt meer het geval is. Ben je al aan de bouw begonnen?
     
  10. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Nee nog niet, eerst de mig afmaken.
    Deze kwam toevallig langs. Word volgende project. Bouw zal niet zo lang zijn schat ik zo in.
    Gr rinie
     
  11. JefHeyns

    JefHeyns

    Lid geworden:
    10 aug 2013
    Berichten:
    5
    :p
    [URL="[/URL]
    Zet in het begin geluid af, de micro staat blijkbaar dan nog heel gevoelig, later kan je het geluid terug gewoon open zetten, geniet van de rit zou ik zeggen. Dit is een minifan evo met 2W20 en 4 cellen 4A/h, met de camera erop gaat die niet zo vlot omwille van zijn verstoorde stroomlijn, maar 't gaat nog goed vooruit.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb inmiddels een heel aantal vluchten gemaakt met de jetbrett. Wat is het toch een heerlijk kistje. Snel, stil en stuurt zeer strak. Ik heb er een Multisens-E in liggen die ook hoogte kan meten. De gegevens worden in mijn zender gelogd. Hieronder een uitdraai van een vlucht die de verticale snelheid laat zien in meters mer seconde:
    [​IMG]
    Je ziet dat deze op kan lopen tot 50 m/s. Dat is 50 x 3.6 = 180 Km/u recht omhoog!!

    In de log kun je ook zien dat ik op een accu 5 1/2 minuut gevlogen heb. Ik geef dan ook maar af en toe flink gas en laat de jet regelmatig lekker naar beneden zweven. Ook dat gaat nog lekker hard, dus is zeker geen straf en zorgt voor veel langere vluchten.
     
  13. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Na de nodige vertragingen mijnerzijds (shame on me) heb ik gisteren het freespakket eindelijk opgehaald.
    Heb hem vandaag eens goed bekeken en moet zeggen dat het snaarstrak gefreesd is.
    Kortom het is een prachtig setje.
    Ben er blij mee.
    Heb wel eens professionele freessetjes gehad die beduidend slechter waren.
    Zal nog wel een maandje duren voodat ik eraan begin.
    Kan niet wachten om hem de lucht in te sturen.
    Zal tegen die tijd wel eens een voortgangsfotootje sturen.
    Grt
    Hans
     
  14. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Van het weekend eindelijk weer eens een aantal vluchtjes gemaakt met de Jetbrett.
    Lampjes in de cockpit zitten niet echt ideaal. Wel te zien.
    Misschien maar eens een haak er onder zetten, kan ik hem van de schans af schieten. Gooien durf ik nog steeds niet zelf.
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik gebruik altijd een dolly, minder werk om op te zetten dan een schans en het past makkelijker in de auto. Als er interesse voor is wil ik wel wat foto's ervan posten. Ik heb ook een heel simpel te maken release pedaal.
     
  16. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    hi emanuel, wil graag wten hoe je dat pedaal maakt, vvor mijn mig nodig.
    wellicht op de club zaterdag?
    gr rinie
     
  17. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    415
    Locatie:
    amsterdam
    jet bret

    Hoi Emanuel,

    Zou ik van jou wat foto,s kunnen krijgen van de
    dolly en pendaal?
    Alvast bedankt.

    M.v.gr. Albertmobiel
     
  18. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Ik heb wel interesse, post maar wat foto's.
    Een release pedaal heb ik al ( een heel moeilijke), ooit aan de hand van een tekening uit de FMT gebouwd.
    Nadeel van een schans is dat zo'n ding dan op het veld staat, soms vreselijk in de weg.
     
  19. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Vandaag weer gevlogen met de Jetbrett en meteen wat foto's gemaakt van mijn bungy oplossing.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De gele draden zitten vast aan het voet bepaal. Dat bestaat uit 2 dunne plankjes die aan elkaar gelijmd zijn aan de achterkant. Ik heb daar 2 gaten doorheen geboord voor de bouten. Beide bouten zitten vast aan het onderste plankje. Van één bout heb ik de kop afgezaagd en het stompje netjes afgerond. De release werkt op een speciale manier. Het zijn 2 draden, een korte die vast zit aan de voet van het pedaal met aan het eind een gladde pen. Een langere met dicht bij het pedaal een lus en aan het eind een lus. Door de eerste lus aan de pen in het pedaal te haken wordt deze draad korter dan de 2de met de pen aan het eind. Die pen gebruik je om de lijn naar de elastiek te borgen. Door op het pedaal te drukken wordt de 2de draad langer dan die met de pen en wordt de pen vanzelf uit de lus getrokken. Klinkt heel complex, maar als je het ziet is het heel simpel. Ik wil nl niet dat er draden, ogen e.d. achter de kist aan slepen als deze wordt afgeschoten. De dolly is in mijn geval het laatste deel wat wordt afgeschoten. Ik heb wel eens gezien dan bij het lossen van de bungy, de stalen ring aan het eind van het touw dwars door de kist heen sloeg omdat de haak los was geschoten onder de kist. De kist bleef dus keurig liggen terwijl de lijn er met een noodgang onderdoor schoot.
     
  20. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Ik gebruik een bungee gelijkwaardig zoals Emanuel omschrijft.

    Ooit had ik een langer touw, dat direct aan het pedaal zat. En bij ontkoppelen achter het toestel aan ging. Totdat ik een model had, waar dit achter volgende koord opgezogen werd en bijna mijn model kostte. De lijnen hebben veel energie als je ze op spanning zet. Het achtervolgende koord zal het model inhalen als je ontkoppeld, aangezien deze minder weerstand heeft dan de bungee, want de bungee moet het model nog mee trekken.
    Bij mij was het gevolg opzuigen van de lijn. Maar ik heb ook verhalen gehoord dat het achtervolgende koord om het stabilo sloeg en zo de kist in de grond trok.

    De manier zoals Emanuel omschrijft ziet er ingewikkeld uit, maar is dat niet (zoals hij ook zegt). Het enige advies wat ik kan geven: Doe niet dom om een andere wijze te gebruiken, er zijn al vele voor je geweest die slechte ervaringen hebben met andere methoden.
     

Deel Deze Pagina