Jetco thermic 72

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door micheldeman, 1 jun 2012.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtig Michel!

    Ik ben benieuwd hoe hij vliegt. Maar vandaag ga je daar niet achter komen denk ik....

    Wout
     
  2. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik ben er bang voor dat het misschien wel pas volgend jaar gaat worden.
    Maar als het er nog van komt zal ik er verslag van uitbrengen.
    Heb nog wel de thermic 50-x als model liggen (zie eerste foto van deze draad) en nog een onlangs op de kop getikt oud bouwpakket van een humbrol sirocco liggen voor als ik me weer ga vervelen. Maar dat zullen nieuwe verslagen worden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi!
     
  4. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
  5. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Beste mensen,
    vandaag 20 Augustus was het een grote dag voor de jetco thermic 72, hij mocht eruit, de lucht in.
    Zie hier voor de video: http://youtu.be/q0zHeyGVG94

    Ze vliegt goed, een echte floater, dus kan niet teveel wind hebben die er wel was vandaag. Een 3-tal keren thermiek gehad. Gelukkig is alles goed gegaan, bahalve mijn vinger die perongeluk door het spanpapier ging bij de laatse vlucht toen ik het vliegtuig opraapte.

    Fantastisch dit soort antieke zwevers, maar dat mag dan ook wel na 3 maanden bouwen en een jaar gewacht te hebben op de eerste vlucht. Mijn jasco 50-x is ook bijna klaar. Moet alleen nog bespannen worden.
     
  6. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. fireforx309

    fireforx309 Guest

    mooi kistje! waarom draai je niet mee in de bel? dan was je vertrokken geweest ;)

    je kan altijd wat ballast toevoegen zodat ie op de helling toch net iets beter gang maakt... hij kan het zo te zien wel gebruiken.
     
  8. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    De wind was te sterk, als ik hem met de thermiekbel mee laat gaan, dan moet ik hem tegen de wind in weer terug zien te halen, wat dan waarschijnlijk niet gaat lukken. Hij is/was nauwelijks sneller dan de windsnelheid, dat is wel een nadeel van dit soort langzame floaters. Wat er meestal gebeurt is dat hij eerst door een aankomende thermiekbel aangezogen wordt (wind valt weg), dus van me af vliegt en hopelijk dan goed kan stijgen, totdat de bel voorbij lijkt te zijn gewaaid, dan heb ik hem voldoende hoog en ver van me af om hem met de wind mee weer terug te laten vliegen.

    Wat meer balast, dien je dat dan onder het CG aan te brengen neem ik aan? Meer balast geeft wel sneller kans op schade als hij wat onhandig harder op de grond landt.
     
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    het maakt niet uit hoe je ballast aanbrengt, als het CG maar niet verschuift.
    je kan bv een baar van 5mm dik en 20cm lang in de romp kleven, maar zo dat het CG niet verschuift, of je kan een blok lood onder of op de vleugel kleven ter hoogte van het CG.

    ik weet niet wat het vlieggewicht is nu? maar je mag gerust op een kist van 500gram , 100gram lood bij aanbrengen hoor.

    wat ik doe bij lichte toestellen is 20gram lood per keer toevoegen... en vervolgens testen.
    op een moment vind het toestel het niet meer prettig en gaat de glijhoek zienderogen achteruit. dan weet je dat het vlieggewicht te groot is.

    je zal zien dat zo een kist vlieggewicht nodig heeft als het RC is. anders ga je alleen bij windstilte kunnen vliegen.
     
  10. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Het is wel misschien iets om wel eens rekening mee te houden, zoiets als een soort van een laadruimte met klep onderin de romp onder de voorvleugels.
     
  11. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ja, of gewoon plat lood dat je simpelweg met een schroefje vast kan zetten tegen een blokje dat je ingelijmd hebt bv...
     
  12. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Vandaag wezen vliegen met de thermic 72. Wind stond net niet gunstig, een beetje schuin de helling op. Helaas is er een scheur van een 4 a 5 cm ontstaan in de bespanning van de voorvleugel. Evenwijdig aan en precies tussen 2 ribben in. Ik heb er een nieuw stuk spanpapier op aangebracht, maar ben bang dat ik met een soort van deuk blijf zitten en het papier niet genoeg strak zal trekken. Je kunt het onderste papier immers niet tegen het nieuwe stuk aangedrukt krijgen. Zijn daar nog truuks voor?
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Papier wegsnijden tussen ribben , voor en/of achterlijst en middenligger , en dan nieuw stukje (iets groter dan het weggesneden) op de ribben en liggers lijmen en spannen , zo zou ik het doen

    Groeten Jef
     
  14. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Het is toch goed gekomen, de onderste laag zit tegen de nieuwe patch aan en is goed strak getrokken. Ik wilde in eerste instantie de scheur niet uitsnijden omdat hij dwars door beletteringen liep. Nu zie je de belettering toch nog redelijk goed door de witte reparatielaag heen.
     

Deel Deze Pagina