Jeti Duplex 2.4GHz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door 666yeti666, 3 mrt 2009.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    En er is weer een nieuwe speler op de 2.4GHz markt bijgekomen : Jeti

    Jeti model s.r.o.

    Jeti model s.r.o.

    (in de eerste serie zat al gelijk een fout .... tja, welke fabrikant heeft het niet zou ik zeggen ...)

    Verkooppunt : rc-easy.com - Jeti model Distributor - Donocik GmbH

    Hier al wat testdata : Rudolf Fiala, Jeti 2,4GHz

    Het systeem op zich ziet er goed uit, door de bi-directionele verbinding is ook data vanaf de ontvanger te zenden. er zijn ook modules waarmee je stroom, spanning etc, van je model kunt meten en realtime kunt uitlezen mbv een progbox op de grond.

    Een ander groot voordeel vind ik dat de ontvanger ook kan zenden naar de zendmodule en zo kan laten weten of je in de buurt van de grens komt van de reikwijdte (zendbereik).
    Dat kan namelijk omdat het zendgedeelte in de ontvanger zwakker is dan die van de zender, waardoor je dus een marge overhoudt op het moment dat je door de ontvanger gewaarschuwd wordt over het bereik ... is het nog te volgen ..... ?

    Er is verder een module beschikbaar die je in je zender kunt bouwen , waarbij je bij sommige zenders kunt omschakelen tussen 35MHz en 2.4GHz. Dat heeft eht voordeel dat je geleidelijk over kunt stappen naar 2.4GHz . Koop je om de paar maanden een 2.4GHz ontvanger voor je andere modellen erbij zodat je mooi de kosten kunt spreiden !

    Voor mijn zender, graupner mx-24s is helaas nog geen insteekmodule verkrijgbaar. Komt over ca. 3 maanden.

    Ik houd dit systeem in elk geval in de gaten om te kijken hoe meerdere gebruikers het gaan ervaren.

    Bas
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Inmiddels heb ik persoonlijk bevestiging van Jan Donocik zelf gehad en die vertelde me dat het inderdaad nog 3 maanden gaat duren voordat het moduul voor de mx-24s leverbaar is.

    Zelf een TU module inbouwen in een leeg zendmoduul (15euro) is ook mogelijk.
    Ik wacht zowiezo even af op gebruikerservaringen.

    Bas

    ps.
    ik las net een bericht van iemand die een mini titan crashte tijdens gebruik van graupner ifs-3 : Fliegt schon jemand die MX 24 mit IFS 3??? - RC-Heli Community
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik volg dit ook al een tijdje en zo zou het voor mij wel redelijk interessant worden om mijn MC19 uit te voeren met zo`n TU module.

    Kan ik ook nog gewoon 35mHz blijven vliegen :D
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Sinds december jl heb ik Jeti Duplex aangeschaft en ingebouwd in mijn Multiplex EVO/pro 9. (Tu en een aantal Rx 4 ontvangers)
    Pas 2 keer mee kunnen vliegen maar dit maakte op mij in ieder geval een uitstekende indruk.
    oa op de Slufter/Maasvlakte waar ik een voorgaande keer ernstige storingen had met mijn 35Mhz setjes.
    Dit alles zegt natuurlijk niet al te veel.
    Ik volg de discussies op de voet in vooral de Duitsche fora: Jeti heeft wat problemen gehad in de aanloop, desalnietemin groeit er in Duitsland in ieder geval een enthousiaste groep suporters.
    De reaktie van Jeti op de problemen was in ieder geval uitstekend: intussen hebben ze na opsturing, zonder enig gezeur mijn eerste 4 Rx4 vervangen voor de nieuwste versie en in mijn Tu een onderdeeltje vervangen en software upgrade gedaan.
    Mijn ervaringen met hoe Jeti omgaat met problemen is in ieder geval heel goed.
    Wat leveranciers en prijzen betreft kan ik aanraden om wat te Googelen (Engeland) of mij een PM te sturen.
    Naar mijn mening: voor mensen die geintersseerd zijn in het instappen naar 2.4 Ghz in ieder geval een interssante aanbieder om eens mee te nemen in de overwegingen.
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Peter,
    heb je nog nieuws ?
    Waarin heb je de ontvangers ingebouwd, vliegtuig, heli ?

    Ik moet nog wat geduld hebben voor een module voor mijn zender ...

    Bas
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Hi Bas: Na voorgaand bericht zo'n 6 vlieguren met verschillende modellen gemaakt: allemaal zonder een enkele wanklank wat betreft de prestaties van de jeti setjes.
    Tot nu toe in 5 verschillende zwevers geinstalleerd (waarvan 1 elektro-hulpmotor). Spanwijdte 1mtr tot max 1.80.
    Klein dus; Ik vlieg voornamelijk helling.
    Allemaal met de Rx4 trouwens welke de minste van het stel moet zijn, maar bij mij werkt het tot nu toe perfect.
    Heb een full range test gedaan over de grond: na 1000mtr hadden we geen directe zichtlijn meer (gebouwen) en ging ie van de schaal: met directe zichtlijn gaat ie wel verder denk ik. alleen zie ik dan zelf niks meer.
    Overigens: heb ik dit al elders op het forum gepost: je kunt van de alarmpiep; loss of link, gebruik maken om je model te zoeken: draai met je rug in de vermoedelijke richting en scherm je zender af: als ie begint te piepen ligt in tegenovergestelde richting je model.
    Dit werk uitstekend!
    Heb ook een Rx8 gekocht voor mijn toekomstige zwever maar nog niet getest.
    Ik dacht overigens ergens een inbouwdraadje voor een MX-24 gezien te hebben: zal nog even zoeken.
     
  8. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Vindt zelf de R14 en R18 ook wel mooi met zo`n 6 polige MPX stekker voor de stroomvoorziening.

    Hoop tzt een TU module In mijn MC19 te plaatsen met een R14 of R18 ontvanger erbij.
     
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik ben nog niet zover dat ik deze set aan ga schaffen maar zit er welk steeds meer over te denken en ben momenteel in de fase dat ik ga besluiten om het tzt aan te schaffen.

    En ja, de hoofdreden voor aanschaf hiervan is voor gebruik in de jet(s).
     
  13. jeti 2,4

    ik heb van het weekend bij staufenbiel de 2,4 module van jeti besteld voor ppm zenders met de 8 kanaals onvanger en 2 keer de 4 kanaals.

    hoop het van de week binnen te krijgen.
    ik ga mijn fx 18 zender volledig ombouwen, dus 35 mhz ga ik niet meer op zenden.

    mvg john
     
  14. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Ik heb sinds een paar maanden een Jeti TF module, twee R8 ontvangers, jeti box en een MUI75 (stroom/spanning meet module). Ik gebruik het in een Futaba 8US. Tot op heden werkt het systeem probleemloos.
    Reden voor mij voor de aanschaf was:
    - Telemetrie (ik vlieg in hoofdzaak electrisch en ziet graag hoeveel ik verbruikt heb)
    - Programmeer mogelijkheden van de ontvanger (Servo delay, servo duplexing ect)
    - Meer Servo's kunnen aansturen (aan 8 kanalen heb ik meestal wel genoeg, maar niet aan 8 servos's. Door twee onvangers in een model te zetten kan ik 16 servo's aansturen)

    Praktijk voordeel waar ik nooit aan gedacht had:
    - Door het ;agere stroom verbuik (dan mijn 35Mhz module) gaat mijn zender accu langer mee

    Groeten,
    Bart
     
  15. aansluiting

    wie heeft er ervaring met het aansluiten van een jeti TU module?
    En hoe schakel je de 35 mhz module helemaal uit?
    op de site van jeti staat een bouwdraadje voor de fx 18 waar ze de plus en min delen met de 35 mhz. De stuurdraad solderen ze op de 35 mhz chip.
    Op rcgroups had ik een draadje gevonden waar ze de plus min en stuurdraad gewoon van de 35mhz chip (module) afpakken, dan hoef je ook niet te solderen en volgens mij is dat de trainerpoort. dan kan je de zender gewoon op leerling zetten dacht ik en dan is de 35mhz kanaal helemaal uitgeschakeld. en natuurlijk cristal eruit.

    mvg
    john borgesius
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Is het niet zo dat wanneer je de jumper verzet de 1 of de ander uitgeschakeld is?

    Lijkt mij van wel, het mooie is juist hiervan dat je naast je 35 ook 2,4 kan gebruiken.
    Met een schakelaar op je zende4r kan je hiertussen zelfs schakelen zonder de zender te hoeven openen.

    Lijkt mij dan ook dat ze niet de ongebruikte band toch gaan vervuilen.


    EDIT: zie net in de handleiding dat je bij de FX-18 toch moet solderen, bij de MC-19 schijnt dat niet het geval te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  17. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Ik ga mijn MC-22 binnenkort ook ombouwen naar 2,4 gig. Kan ik mooi mijn eigen zender behouden waar ik aan gewend ben.

    Mvg,
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    En blijf je dan ook je 35mHz behouden?

    Over de ombouw en gebruik hirvan kwam ik gister een pdf tegen.
     
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @666yeti666
    Na vorig bericht weinig gelegenheid gehad te vliegen (1 keer) maar alles nog tot volle tevredenheid.
     
  20. hallo,

    nee ik wil mijn 35mhz niet behouden.

    normaal schakel je de 35 en 2,4 met de stuurdraad via een schakelaar
    dus je signaal gaat naar 2,4 module of de 35 mhz module.

    als ik de jeti module binnen heb ga ik hem aanluiten via de trainerpoort en zet de 35 mhz print op leerling. dan even weer kijken hoe dat gaat. dan weet ik zeker dat ik geen 35 mhz meer uitzend.
    kan dit zo uitproberen, want kan hem gewoon met een servostekker inpluggen op mijn 35 mhz print.
    deze manier heb ik gevonden op rc group en dan hoef je ook niet te solderen en de plus/min te delen met je 35mhz en 2,4 modules zoals jeti dat beschrijft op hun site voor de fx 18.

    mvg
    john
     

Deel Deze Pagina