Jeti Duplex 2.4GHz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door 666yeti666, 3 mrt 2009.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Jeti is momenteel compleet vernieuwd naar de Jeti Duplex EX.

    Hiermee worden de mogelijkheden van de telemetrie gegevens en de nog niet leverbare Jeti Box Profi pas echt volledig benut vooral in samenwerking met de Flight Monitor Software.

    Veel van de huidige zendmodules, ontvangers en sensoren (voor de sensoren alleen de versies met USB compatible opdruk) zijn met behulp van de USB interface door de gebruiker zelf te upgraden zodra de firmware hiervoor beschikbaar is via de pc.

    De Jeti Box Profi wordt verwacht in september/october.
    De zenders pas eind van het jaar maar denk eerder 2012.
     
  2. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    leuk dat dit draadje nog leeft.
    Ik ben nog steeds erg tevreden met jeti2.4 nog nooit problemen mee gehad !

    Wel heb ik nog een vraag : ik wil overwegen om van een R8 in mijn heli over te stappen naar de nieuwe satteliet die dezelfde specificaties heeft (identieke reikwijdte).
    Iemand ervaring mee in de zin van : verschil in delay tijdens besturing van het model ?

    Bas
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Bas,

    ik vermoedt, maar dan ook echt vermoedt dat er geen merkbaar verschil zou zijn.


    Gister op Pampa voor het eerst met een oortje gevlogen voor mijn landingssnelheid en dat werkt wel erg lekker zeg :yes:
     
  4. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hi Berto,
    Dat klinkt gaaf. Hoe stel je dit in? Kan je een geluid laten klinken beneden een bepaalde snelheid welke verandert als je nog langzamer gaat?
    Groeten,
    Bart
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, je stelt een bepaald punt in en kan dan in stappen bepalen wanneer die gaat piepen, dit kan zowel erboven, eronder of op beide.
    Ook kan je een maximum en minimum snelheid instellen.

    Mijn opnemer heeft een afwijking van factor 1,4. de display waarde 100km/uur is werkelijk 70km/uur.
    Ben te lui geweest om hem terug te sturen maar dat mnaakt voor nu niets uit.

    ik heb hem zo ingesteld:
    - op 75km/uur krijg ik een waarschuwing dat ik op de juiste landingssnelheid zit / On-Speed (ik kan nog langzamer maar met die snelheid kom ik altijd goed uit en heb ik ook nog reserves om weer weg te komen, meestal probeer ik er 1 piep onder te zitten).
    - ik heb hem zo ingesteld dat in stappen van 5 km/uur (instelling kan min. 3km/u en max. 10km/u zijn) er een extra piep klinkt (Under Speed).
    1 piepje is 70 km/uur, 2 = 65 km/uur etc.
    - de kist stall snelheid is zo`n 50 vermoedt ik, bij 55 gaat het stall alarm af.

    Zo kun je dit ook instellen voor Over Speed dat heb ik echter niet.
    En je kan dus een max. Speed alarm instellen.


    Tijdens de start is ook wel makkelijk, zodra er wat snelheid gemeten wordt gaat het systeem registreren.
    Aan de piepjes kan ik dus herkennen welke snelheid ik heb en of ik hem veilig kan lostrekken.

    Met de nieuwe Jeti Box Profi en de nieuwe Jeti zenders kunnen de piepjes dus vervangen worden door spraak :D
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2011
  6. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Bedankt voor de uitleg. Klinkt als een super handige tool!
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Het kan zeker heel hulpvol zijn zeker met de jet waar ik hem op gebruik.
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Hallo Jeti-volgers, weet iemand misschien iets om het geluid van het piepertje op de Tx beter hoorbaar te maken?
    Kan zo gauw niets vinden in dit draadje: slimme ideen of verwijzingen welkom.
     
  9. Erik van Dijen

    Erik van Dijen In Memoriam PH-SAM

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Hilversum
    Telemetrie optimaal.

    Absoluut mee eens.

    Weet jij of bidirectionale telemetrie in Nederland is toegestaan?Dit item speelt momenteel binnen onze vereniging.

    Groet,

    Erik.
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zover mij bekend is, is het gewoon toegestaan. Wifi 2.4ghz doet niet anders.
    Daarnaast als er al getwijfeld wordt aan goedkeuring op 2.4ghz gebied dan neem ik aan dat er ook geen chineze spullen binnen jullie vereniging in gebruik zijn?
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Peter den,

    Er zijn erbij die de pieper hebben los gekoppeld en verlegd naar buiten.
    Of een extra pieper hebben geplaatst.

    Ik heb een TU2 en daar wordt de pieper al los geleverd en deze heb ik achter een open schakelaar gat geplaatst en is zo al duidelijker hoorbaar.

    Met de jet vlieg ik echter met 1 oordopje in, dan ben ik er zeker van dat ik het hoor ;-)
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx Berto, echter voordat ik de bieper los begin te solderen, is er ervaring of het naar buiten brengen van de bieper een relevante verbetering is?
    Is er bekend of er sterkere ( of extra) biepertjes te koop zijn en welke moet je dan hebben?
    Wat bedoel je met oordopje: is dat aangesloten en hoe dan?
    Ik wordt een beetje geplaagd door ouwemansdoofheid:rolleyes: en ben van plan met de vario te gaan vliegen: moet ik hem wel kunnen horen natuurlijk!
    Alvast bedankt.
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ik heb de piezo pieper ook naar buiten gebracht (inbouw module in mx-24s) en dat geeft een verbetering. Helaas zit hij nog steeds aan de achterkant van de zender. Het beste is om het aan de voorkant van de zender te plaatsen richting je oren (piezo zoemers zijn best richtingsgevoelig)
    Dus dat ga ik nog zelf een keer doen .

    Bas
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, de pieper naar de voorzijde brengen van de zender is zeker beter, wordt het al een stuk duidelijker van.

    Voordeel van de oordop vindt ik dat ze zelf tegen je kunnen blijven praten en dat jij toch nog steeds de piepjes hoor.
    Met alleen dat piezzo piepertje is dat veelal niet het geval.

    Je kan gewoon parallel op de pieper een plug aansluiten voor de oordopjes, dan kun je beide gebruiken.

    Ik gebruik dus deze TU2:
    [​IMG]
    De onderste plug is de plug voor de oordopjes.
     
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Als je het weet zal het wel erg voor de hand liggen, maar ik vraag het toch maar: wat voor piepertje (type of specs) en waar kan je die bestellen/kopen?
    En dezelfde vraag voor oordopje?
    Aangezien mijn piepertje direct op de print zit: volgends mijn interpretatie zou ik dus direct paralel op de twee duidelijke puntjes aan de achterzijde onder de pieper kunnen solderen?
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Klopt, echter welke pieper het precies is weet ik niet.,
    Heb ooit eens een piepertje gekocht bij Conrad en dat leek er veel op, maar exacte specificaties heb ik niet voor je.

    En oordopje is je eigen keus, je kan desnoods met een koptelefoon op het veld gaan staan, net wat je zelf lekker vindt.
    Maar elke Ipod, walkman, discman, etc. oordopjes/koptelefoon zal werken.

    Ik gebruik maar 1 oordopje, is voldoende om mijn landingssnelheid in de gaten te houden.
     
  17. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    kan iemand mij wat meer uitleg geven over wat ik precies met de jetibox profi kan en kan ik deze gewoon in de plaats van de jetibox mini zetten? ik gebruik het in combinatie met een mikrokopter okto. ik kan nu op de jetibox mini prima alle waardes van voltage en mah etc zien, maar zou dit liever over een oortje horen zodat ik niet vanmijn model hoef weg te kijken. kan dat met de jetibox profi, of zijn er ook nog andere opties icm de jetibox mini?
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Deze kan gewoon ipv de Jeti box (mini) gebruikt worden.
    En kan de door jouw aangegeven min.max waardes of waarschuwingen via een oortje kenbaar maken.

    Opgeslagen dat a kan ook op de pc terug gelezen worden.

    Is ook voorzien van een eigen zendgedeelte, de huidige ingebouwde module kan dan vervallen.


    Je kan nu natuurlijk ook de min/max ingestelde waardes kenbaar laten maken met een piep, evenzo de waarschuwingen.

    Echter de profi heeft spraakuitgave en zal hierdoor duidelijker te onderscheiden zijn wat er aan de hand is.
     
  19. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    wat ik voornamelijk wil is dat hij mij verteld hoeveel mah en volt ik heb, en eventueel afstand. als ik het goed begrijp kan hij dat gewoon vertellen?
     
  20. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    en is het eventueel ook nog mogelijk om een 2de profi box draadloos te koppelen, zodat ik er een op mijn zender aan de module heb zitten, en er iemand rondloopt die ook mee kan kijken?
     

Deel Deze Pagina