Jeti zenders

Discussie in 'Electronica' gestart door Lars, 1 apr 2015.

  1. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Al eea over opgezocht, maar ik kan hier niet heel veel vinden over het redelijk nieuwe merk "Jeti".
    De DC-16 en de DS-16 zijn volgens mij hun toppers.
    Het zijn dure zenders, maar ze hebben prijstechnisch inmiddels ook een iets wat toegankelijker model, de DS-14.

    Zijn er mensen die hier vliegen met een Jeti zender, zo ja welke, en zou je deze ervaring hier willen delen?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Jeti bestaat al 22 jaar. Dan kan je niet meer spreken van een nieuw merk. Wel is het zo dat Jeti naast de al lang geproduceerde 2.4 GHz vervangingsmodules voor bestaande merken een jaar of 3 geleden een eigen zender, de DC-16 op de markt heeft gebracht, gevolgd door een DS-16.

    Later zijn wat eenvoudiger uitvoeringen, de DS-14 en kort geleden de DC-14 op de markt gebracht. Deze uitvoeringen zijn wat goedkoper. De stickmechanieken zijn niet van aluminium maar van kunststof en de software is modulair aan te schaffen.

    De Jeti zenders onderscheiden zich in bouwkwaliteit. Kijk hier [media=youtube]sK0sdkU5Q8U[/media] maar eens hoe de zenderbehuizing wordt gemaakt.

    De telemetrie van Jeti is geweldig. Goede geluidskwaliteit en gemakkelijk zelf te maken teksten.

    Over de programmeersoftware heb ik alleen maar lof. Tot op dit moment komen er meerdere malen per jaar updates uit met uitbreidingen. Zowel voor de zender als de ontvanger.

    Ook de ontvanger is door de gebruiker programmeerbaar. Pinnen kunnen als telemetrie-ingang, of als uitgang voor een servo worden ingesteld. Ook een seriële uitgang voor een controller is mogelijk. Alle ontvangers kunnen zestien kanalen ontvangen en via de EX-bus overdragen. Een servo-uitgang van de ontvanger kan aan een willekeurig kanaalnummer van de 16 beschikbare worden gekoppeld.

    Vlieg inmiddels bijna twee jaar met een DC-16. Gebruik deze als handzender. Dat gaat heel gemakkelijk. Heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf van deze zender.

    Verwacht niet dat je deze zender "even" onder de knie krijgt. Even "gewoon" een nieuw model instellen, dat is niet moeilijk. Het is lastiger als je gaat werken met uitgebreide telemetrie, alarmen, sequensers, logische schakelaars en zelf samengestelde spraakteksten. Dan zal je wat dieper in de handleiding en web informatie moeten duiken. Maar dat is voor elke uitgebreide zender een vereiste.

    De meest recente handleiding kan je hier vinden in het duits en engels http://www.jetimodel.com/en/katalog/Transmitters/@produkt/DS-14/

    Voor informatie kan je het Jeti forum volgen: Jetiforum :: Aktuelle Diskussionen (1/1) of dit op RC Groups http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1693301

    Wil je een keer een Jeti zender in de praktijk zien, kom dan eens naar mijn vereniging, de RMVV in Vlaardingen. Via een PB kan je een afspraak maken.


    Jeti heeft één nadeel, het is niet goedkoop...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Bedankt voor je uitleg. Ik heb inmiddels ook het gehele Jeti topic hier op mbf doorgespit, maar hier vind ik eigenlijk alleen info voor als je al een Jeti hebt. Uiteraard geen probleem en absoluut leerzaam en interessant, enige feit is dat ik er voor mezelf niet duidelijk ga krijgen waarom ik er wel of geen moet aanschaffen.

    Zelf vlieg ik momenteel niet, maar ben wel terug een 700 size heli aan het opbouwen. Twee jaar geleden heb ik al mijn spullen verkocht, omdat er prive andere prioriteiten belangrijk waren. Op dit moment is er weer ruimte voor de hobby en ben ik dus van plan terug een zender aan te schaffen. Vandaar mijn vraag over Jeti.
    Ik heb altijd gevlogen met Futaba 14mz, waar ik absoluut zeer tevreden over was. Absoluut ook een zeer uitgebreide zender. Tevens heb ik altijd overwogen terug een futaba zender te komen, maar sinds ik Jeti op het oog heb, heeft dit merk zeker mijn interesse gewekt.
    Mocht ik overgaan tot een koop van een Jeti zender, dan zal dat toch een DC16 of een DS16 worden denk ik. Beter direct een uitgebreide kopen vind ik dan.

    Wat betreft Jeti ben ik nog zoekende naar informatie, vandaar mijn bericht hier op het forum. Mocht ik een Jeti zender willen aanschaffen, ben ik dan gebonden aan een MMezon esc, of kan ik ook gewoon met een Jive uit de voeten?
    Normaal gezien ben ik gewend met de interne BEC van de Jive esc te werken, maar ik weet niet of dat ook normaal is bij een Mezon esc? Heb ik perse een losse BEC nodig?
    Is de zender standaard met telemetrie, of moet daar erg veel handelingen voor gedaan worden? Is dit bijvoorbeeld afhankelijk van de ontvanger welke je gebruikt?
    Ik heb vooral heeeeeel veel vragen welke in mij opkomen.
    Ik wil gaan vliegen met een BD3sx fbl, maar ook hier weet ik niet van of dit allemaal lekker werkt met Jeti.

    Het Jeti forum gaat erg leerzaam zijn denk ik, alhoewel mijn Duits niet het allebeste is. De link die je stuurt van Rcgroups is dik 900 paginas groot, en dat word me toch net iets teveel werk om die te gaan uitspitten eerlijk gezegd. Vandaar dat ik het via hier, de wat gemakkelijkere weg, probeer.
    Hopelijk kunnen jullie mij wat verder opweg helpen met mijn vragen.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zal proberen een aantal vragen te beantwoorden.

    De DC 16 en de DS 16 zenders zijn compleet met telemetrie. Voor de zenders is niets extra nodig. De zender herkent de sensoren automatisch. Daarna moet je instellen welke gegevens er op het display moeten komen en welke er door het spraaksysteem uitgesproken moeten worden.

    Daarnaast kan je alarmen instellen op alle telemetrie waarden. Voorbeelden zijn een alarm als een bepaalde accucapaciteit is verbruikt, een alarm voor het passeren van bepaalde hoogte(s) of een alarm als de accu onder een bepaalde spanning komt.

    Alle Jeti Duplex EX ontvangers zijn geschikt voor telemetrie. Inclusief de 1 gram "zware" 7 kanalen nano ontvanger. Duplex 2.4 EX: JETI model s. r. o.

    Standaard worden de ontvangerspanning, de signaalsterkte op de antennes en de kwaliteit van het signaal doorgegeven. Wil je meer, dan heb je aparte sensoren nodig. Die heeft Jeti ruim beschikbaar Measure Sensors EX: JETI model s. r. o. Gebruik zelf de GPS, de stroom/spanningsensor, de toerenteller en de hoogte/variometer.

    Alle telemetrie gegevens, inclusief de stickposities van de zender, worden in de zender gelogd en zijn via het gratis programma Flight Monitor op de PC terug te kijken http://www.jetimodel.com/en/Flight-Monitor/

    Maar er zijn ook andere aanbieders van sensoren, zoals SM-Modellbau online Shop en wstech Modellflug Variometer

    Op een Jeti ontvanger kan je ook andere dan Jeti esc's aansluiten. Gebruik zelf Jeti (geen Mezon), Castle Creations, Kontronik, Turnigy en Schulze.

    De Mezon Esc zijn geschikt voor zware toepassingen. Ze hebben het voordeel dat er sensoren zijn ingebouwd. Dat betekent minder los spul en eenvoudiger bedrading.

    Een losse- of ingebouwde BEC is een eigen keuze. Een losse ontvangerbatterij is ook mogelijk. Ik gebruik alle drie de mogelijkheden.

    Een Jeti zender is onvergelijkbaar met een T14. De telemetrie van Jeti is heel veel beter. Ook de software is van de Jeti veel uigebreider. Is ook geen eerlijke vergelijking. Daar is het prijsverschil te groot voor.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2015
  5. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb hier erg veel aan.
    Ik begrijp uit je uitleg dat als ik enkel een 2.4ex ontvanger uitkies, welke uit je link komt, ik altijd sowieso standaard de ontvangerspanning, de signaalsterkte op de antennes en de kwaliteit van het signaal op de zender krijg doorgegeven? Ik weet dus altijd wanneer mijn ontvanger lipo leeg gaat zijn begrijp ik?

    Eigenlijk werkt verder alles qua aansluiten hetzelfde als ik bij futaba gewend ben? Of denk ik nu helemaal verkeerd. Ik bedoel, ik heb een ontvanger, daar sluit ik de servo's op aan. De fbl controller word ook aangesloten op de controller, en zo ook de esc. Dat is het eigenlijk toch?
    Wil ik extra dingen als standaard hierboven uitgelegd, dan moet ik sensoren kopen. Bijvoorbeeld, ik wil het rpm van mijn heli weten, dan koop ik bijvoorbeeld extra een MRPM EX, en dan kan ik het rmp van mijn motor zien.
    Kan ik op deze manier ook meetwaardes invoeren in de zender, dat ik het toerental van mijn main blades doorkrijg? Of is dit niet haalbaar? Voorbeeld, ik zou namelijk erg graag op een laag rustig toerental vliegen, en ik zou dit erg graag zien op mijn zender. Is dit mogelijk?

    Nu zie ik ook dat verscheidenen met een central box werken. Is dit noodzakelijk, of is dit gemakkelijker? Waar dient dit voor?

    Er zijn verschillende doelen welke ik wil behalen met een Jeti zender.
    - graag zie ik op mijn zender hoe ver mijn LiPo leeg is welke mijn motor van stroom voorziet.
    - graag het rpm op mijn main blades, bijv 1000 rpm.
    - ontvanger LiPo spanning?
    enz enz
     
  6. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Lars, Als je wilt weten of de lipo leeg raakt kun je het beste de ampères meten die verbruikt zijn. Dus moet je daar een sensor voor aanschaffen.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja, met alleen een Duplex EX ontvanger kan je de voedingsspanning van de ontvanger, signaalsterkte en kwaliteit van het signaal meten.

    Zoals Chopstick al meldt, is de spanning niet zo'n goede indicatie van de ladingstoestand van een ontvangeraccu, maar geeft wel aan dat er iets aan het mis gaan is. Als je een BEC gebruikt, zegt die spanning helemaal niets.

    Als je toeren wilt meten dan heb je een MRPM-AC EX nodig MRPM-AC EX: JETI model s. r. o.

    Deze wordt aangesloten op twee van de drie motordraden. Via de zender kan je in de sensor het aantal motorpolen en de vertraging instellen. Dan verschijnt het toerental op de display.

    Vervolgens nog een MUI, welke is afhankelijk van de maximale stroom die de motor verbruikt, er zijn sensoren voor het meten van een maximale stroom van 30 tot 200 ampère, en je kan de spanning, de stroom en de uit de accu verbruikte capaciteit meten. Zet een alarm op 70% van de beschikbare accucapaciteit en je wordt via de spraakuitgave gewaarschuwd dat het tijd is om te gaan landen.

    Wil je meer als één sensor op een ontvanger aansluiten, dan heb je een expander nodig. http://www.jetimodel.com/en/katalog/Duplex-2-4-EX/Measure-Sensors-EX/@produkt/EXPANDER-E4-EX/

    Afhankelijk van het type kunnen hier twee of vier sensoren op worden aangesloten.

    Omdat Jeti steeds verder ontwikkeld is er een nieuw protocol voor communicatie tussen randapparatuur zoals sensors ontwikkeld. De Jeti EX bus. Er zijn inmiddels een paar sensoren die volgens deze nieuwe EX-bus werken beschikbaar. Deze zijn de herkennen aan de ingebouwde dubbele stekkerbus. Sensoren kunnen zo achter elkaar worden aangesloten in een soort ketting.

    Omdat voor Jeti comptabiliteit erg belangrijk is, kan je op de nieuwe sensoren ook de oude typen aansluiten. Dat werkt probleemloos!

    Op de ontvanger sluit je zoals bij Futaba servo's ESC e.d. aan. Het is ook mogelijk een serieel signaal te verkrijgen. Alle stuursignalen worden dan via één kabel naar de flightcontroller gestuurd. Heb daar zelf geen ervaring mee. Kan je daar dan ook weinig over vertellen.

    Een Central Box http://www.jetimodel.com/en/katalog/Central-Box/@produkt/Central-Box-200/ is een intelligente stroomvoorziening voor de aangesloten servo's. Op de Central Box worden twee kleine (satelliet)ontvangers aangesloten Duplex Rsat 2 EX: JETI model s. r. o.

    Beide ontvangers brengen het signaal serieel over naar de Central Box. Elke op de Central Box aangesloten servo is gezekerd. Bij sluiting in een servo wordt deze uitgeschakeld, waardoor andere servo's blijven werken.

    De Central Box is bedoeld voor grote modellen. De connectoren van de stroomvoorziening zijn zwaar uitgevoerd.

    De Jeti zender heeft twee zendmodules. De zendmodules communiceren elk met een ontvanger, aangesloten op de Central Box, maar wisselen ook periodiek van ontvanger. Dit wordt "Dual Path" genoemd en geeft extra zekerheid.

    In een wat eenvoudiger vorm kan dit ook met een gewone ontvanger. Vanaf de 9 kanaals ontvanger is er een mogelijkheid een kleine (satelliet)ontvanger aan te sluiten. De zender communiceert met de satelliet- en de gewone ontvanger. Elke zendmodule met een ontvanger en er wordt periodiek van ontvanger gewisseld. De ontvanger maakt gebruik van de signalen die hij zelf ontvangt, of als daar iets aan "mankeert" van de signalen van de satelliet.

    Zo zit het hele Jeti systeem vol met slimme oplossingen, die op het eerste gezicht erg ingewikkeld lijken, maar in de praktijk probleemloos werken. Daarom is het lezen van de handleiding zo belangrijk.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2015
  8. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb mijn Robbe FX-40 zender een jaar geleden vervangen door een Jeti DC-16 zender en eer heel veel plezier mee! Jeti is een zeer innovatief merk met hoogwaardige producten en superieure (klant-) support!
     
  9. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik denk er sterk over na om een DS-16 aan te schaffe over een tijd. De keuze tussen de DC en de DS zou bij mij enkel gaan over het feit dat ik een handzender gewend ben ipv een pultzender. Jammer genoeg verschillen de prijzen ook nog best veel, wat mijn keuze nog in twijfel brengt.

    Ik ben van plan in mijn heli om een Mezon 130 esc te gaan gebruiken, daar ik lees dat deze regelaar goed samenwerkt met Jeti.
    Kan hier iemand iets meer over vertellen? Waarom zou ik deze regelaar wel of niet kopen in samenwerking met de Jeti zender en ontvanger?
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hey Lars,

    Paar aanraders:
    - Jeti DS16
    - Kontronik Jive regelaar
    - Jlog
    - Spirit

    Met deze drie samen heb je een combo die je voor je low headspeed Faifa kan gebruiken. Met de Jlog kan je rpm, verbruikt Mah en een hoop meer op je zender aflezen, en gesproken alarms instellen. Zo heb ik een uitgesproken Mah alarm, op de Mah precies. De Mezon schijnt niet helemaal top te werken op heli's, door de governor.

    De Spirit kan je integreren op de Jeti. Ik experimenteer hier momenteel nog mee, maar ik denk dat dit perfect werkt.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2015
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Laatst bewerkt: 9 apr 2015
  12. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    Als je de Mezon regelaar met een Jeti zender gebruikt, zou je de regelaar vanuit je zender kunnen parametrieren en configureren! Daarnaast beschik je over belangrijke realtime telemetriedata voor optimalisatie van jouw heli of voor het gebruik in sequensen. Ik ben erg blij met mijn Mezon 130 en de regelkarakteristiek is superieur (vergelijkbaar met Kontron Kosmik). ;)
     
  13. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik wil in principe een normale setup gaan plaatsen. Dus in eerste instantie wilde ik een 120hv en een pyro 700-45 plaatsen, welke ik normaal op 12s en 2000rpm zou kunnen vliegen. Echter wil ik enkel een 6s lipo inpluggen zodat er maar 1000rpm gehaald word. Er zijn heel veel experimenten op helifreak waarbij dit prima werkt, en ik wil dit ook proberen.
    Voordeel ook aan deze setup is dat ik ook snel kan switchen naar een hogere rpm setup door gewoon twee lipo's te gaan gebruiken.

    Mijn vraag is dus, wat voor Jazz zou ik dan gebruiken? Of is een jive 80hv of 120hv ook prima te gebruiken met de jlog en de spirit?
    Eerlijk gezegd was het overigens mijn idee om de Faifa met een BD3SX te gaan vliegen...

    @NPS
    Zo had ik het nog niet bekeken, ik dacht dat deze ook zonder ontvanger geleverd werd. Maar dan is het inderdaad een stuk aantrekkelijker. Thnx voor deze info!

    @Ecstacy
    wat betreft de Jeti ben ik echt een nieuweling, dus als je met woorden als parametrieren, configureren en sequensen gaat praten, dan raak je me helaas kwijt. Ik volg je daarin jammer genoeg niet, terwijl ik je wel heel graag wil begrijpen. Zou je het voor mij misschien nog eens uit kunnen leggen, maar dan in een taal waarvan ik het ook begrijp? No offence uiteraard, dit ligt echt aan mijn kennis die ik hier nog niet over heb haha..
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De instellingen van Jeti-apparatuur, of dat een ontvanger, een sensor, een hiervoor geschikte ESC of een Central Box is maakt niet uit, zijn draadloos instelbaar en via de zender te wijzigen.

    Dat kan op twee manieren. Via de Device Manager in de zender of via de Jeti Box Emulatie in de zender. Het verschil tussen beide manieren uitgebreid verklaren gaat een beetje ver. In het kort komt het er op neer dat via de Device Manager de "nieuwe" methode is en via de "Jetibox Emulatie" de oude. De oude manier werkt iets omslachtiger. In de zenderhandleiding is dit allemaal terug te vinden.

    Het instellen van een ESC is altijd een beetje omslachtig. Dat gaat meestal via "piepjes", een programmeerkaart of een computerinterface.

    Bij Jeti gaat dat veel gemakkelijker. Via het beeldscherm van de zender wordt de ESC geselecteerd en alle instellingen kunnen via normale tekst worden gewijzigd. De ESC kan hierbij in het toestel blijven zitten. Het is niet eens nodig een kabel los te nemen.
     
  15. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Foutje, ik bedoel Jive regelaars van Kontronik!

    De Mezon heeft ingebouwde EX telemetrie, dit kan je dus direct op de EX poort van je ontvanger aansluiten. De Jive regelaars hebben dit niet, maar deze kan je uitlezen met de Jlog. Deze vormt dit om tot EX telemetrie, met veel functies. Dit is goedkoper dan losse sensoren. Ik denk dat een Jive 80 op hoog RPM wat weinig is, voor low rpm voldoet het prima. Zolang je geen snoeiharde 3D vliegt voldoet de 80 denk ik nog wel.

    De Bavarian Demon heb ik niet echt ervaring mee, wel met de voorloper van Robbe. Volgens mij is het wel een aardige unit. Toch zou ik me eens verdiepen in de Spirit, deze is goedkoper en werkt geïntegreerd met de Jeti, je kan via je zender de Spirit instellen. Deze heeft ook functies zoals bailout, echt geweldig.
     
  16. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Heren, wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen een Mezon "RPM" esc en een Mezon "LIGHT" esc? Ik probeer het overal te vinden, maar word niet veel wijzer. Ben toch van plan een Mezon esc aan te schaffen, maar bij beide kan je kiezen uit de rpm of de light versie. Overigens heb je ook nog de "OPTO" versies?
    Ik weet niet welke ik het beste kies.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2015
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Welke Mezon je kiest, dat moet je zelf uitmaken. Kan wel iets zeggen over de verschillen.

    Tussen een gewone MEZON en een MEZON light zit alleen verschil in gewicht. Bij de light uitvoering ontbreekt de montageplaat voor een schroefbevestiging.

    MEZON's met een RPM aansluiting zijn bedoeld voor gebruik met een externe gouvernor.

    Heeft een MEZON een BEC dan kan deze ontvanger(s) en servo's van stroom voorzien. Is het een OPTO uitvoering dan heeft deze MEZON geen BEC maar een opto-coupler. Die zorgt er voor dat de vermogenselektronica van de MEZON elektrisch gezien gescheiden is van de ontvanger.

    Tussen de MEZON's onderling zit nog een groot verschil een aantal is geschikt voor gebruik met hoge Li-Pocel aantallen. Dat is in de specificaties terug te vinden.
     
  18. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Het heeft dus niet te maken met het feit dat je met een "rpm" model, enkel de touren kan meten? Qua telemetrie bedoel ik dus.
    Als ik het goed begrijp kan dat dus sowieso, of zie ik het dan verkeerd?
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Gebruik zelf geen Mezon, maar volgens de handleiding wordt na het instellen van het aantal motorpolen en de eventuele vertraging het toerental via de telemetrie verzonden. Dat werkt niet anders als bij de MRPM sensor die ik gebruik.
     
  20. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    En die mrpm sensor, met welke combinatie esc gebruik je die? Ik twijfel namelijk nog tussen een mezon of een jive hv
     

Deel Deze Pagina