Jeti zenders

Discussie in 'Electronica' gestart door Lars, 1 apr 2015.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Kijk vooral goed naar de voedingsspanning. Servo's kunnen heel slecht tegen een te hoge spanning. Zou heel voorzichtig zijn met het verder gebruiken van de twijfelachtige servo. Dat dit probleem is op te lossen door een servoreverse lijkt me onwaarschijnlijk. Het lijkt er meer op dat na enige tijd er "iets" in de servo bij voorbeeld te warm wordt en het dan af laat weten. Een andere verklaring kan ik niet bedenken.
     
  2. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Twijfel nog wat ik ermee moet
    Denk toch maar vervangen preventief
    Nieuwe kist is duurder
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  3. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Vlieg al jaren met de dc16 en mks 6100 nog nooit problemen gehad. Anders een keer iemand anders naar laten kijken wat je fout doet
     
  4. Orion Flyer

    Orion Flyer

    Lid geworden:
    11 sep 2015
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Duitsland
    Ook nieuwe servo’s kunnen technische mankementen vertonen, ik inspecteer elke servo ook inwendig voordat ik deze in gebruik neem. Bij een servo van een gerenommeerd merk trof ik hierbij eens een draad van de potentiometer aan de tussen de beide schaaldelen van de behuizing was geplet. In gebruik name van deze servo zou binnen zeer korte tijd tot een storing t.g.v. breuk van deze draad hebben geleid.

    Nu is het openmaken van servo’s niet voor iedereen aan te raden en moet je wél inzicht hebben in waarop je kunt letten. Wat e.rukkers ook schrijft, een second opinion van iemand met kennis van zaken zou interessant voor je kunnen zijn.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nu wou ik een vraag per pB stellen aan @Orion Flyer :
    maar het forum zegd, dat dat niet mag,
    wat is daar fout aan ???
     
  6. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    @Uwe.....misschien mèèr postzegels plakken!!!!:rofl::rofl::yes::yes:

    Buitenland hè

    Mvg. Richard
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Weet iemand hoe je zonder throttlecut schakelaar voor een flight modus de throttle in zijn geheel kan uitschakelen?

    Ik kan hem denk ik op dezelfde Schakelaar zetten als trigger voor landing flighmode
    Maar zou de throttle ook graag gewoon per flightmode uit willen kunnen zetten.
    Zodat ik nooit een switch hoef om te zetten en alleen voor de flightmode start er gas is.
    Dit in verband met de veiligheid.

    Ben er nog niet achter hoe manual geeft dit niet duidelijk aan. Wie kan me hiermee helpen? Thx
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2016
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    throttle hold !
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... is dat het .. bedankt voor de tip ! :beer:
     
  10. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Waar stel je dit dan in?
    Het moet per vliegmodus.
    Momenteel gebruik ik via het menu de throttle hold festure zodat pas bij start ik deze handmatig inschakel voor extra veiligheid.

    Wat ik eigelijk wil is in flight mode normal een throttle cut en un alle overige flightmodusden ook.

    Dan alleen voor flight mode "power/start" motor aan met wat gemixet down op het hoogteroer
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Begrijp ik het goed dat je wilt dat alleen in de flight mode power/start de motor geactiveerd kan worden?

    Veel functies van de zender kunnen globaal of separaat worden ingesteld. Dat betekent dat "iets" in alle flight modes hetzelfde werkt (globaal) of in elke flightmode zijn eigen instelling kent (separaat). Staal allemaal in de handleiding.

    Zou het dan als volgt oplossen:

    Een free mixer instellen tussen het motor en het hoogteroer, zodanig dat bij meer vermogen het hoogteroer een beetje naar beneden gaat.

    Het motorkanaal separaat instellen en in alle flight modes behalve start/power de uitslag van het gaskanaal op 0 zetten. Zo kan je in deze flight modes geen gas meer geven.

    Maar er zijn ook andere oplossingen te verzinnen.
    Bij voorbeeld met Logical Swiches. De motor kan dan alleen worden ingeschakeld als de juiste flightmode en (and) de Trottle Cut schakelaar in de juiste positie staan. Weet alleen niet zeker of een Logical Switsch te gebruiken is bij Trottle Cut. Heb dit nooit gebruikt.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Jeti heeft de opvolger van het programma Flight Monitor uitgebracht. De naam is Jeti Studio en is op de Jeti site te downloaden. http://www.jetimodel.com/en/JETI-Studio-2/ Het betreft versie 1.0.0 Beta

    Het programma is beschikbaar voor de operatingsystemen Windows (32 en 64 bit) en Linux (64 bit). Een versie voor Apple computers wordt verwacht.

    Met het programma kan gelogde data van sensoren visueel worden gemaakt.

    Het programma werkt weer net iets anders dan de vertrouwde Flight Monitor. Maar na wat gewenning werkt het eigenlijk verrassend simpel. Per gebruikt toestel kan een lay-out worden aangemaakt. Elke keer als een logfile wordt gekozen, wordt de lay-out van het betreffende toestel gebruikt.

    Een nadeel van het programma is dat de grafieklijnen nogal breed zijn. Dat maakt het wat onoverzichtelijk. Er zit in de grafische interface verder nogal wat ongebruikte witruimte. Daardoor is de te gebruiken nuttige ruimte onnodig beperkt.

    De indeling van de interface is binnen grenzen vrij te kiezen Dat geldt ook voor meetwaarden van sensoren.

    Het programma bevat verder een emulator van de DC/DS-24. Deze emulator werkt ook model files van andere Jeti zenders. Verder is het mogelijk met het programma de software van Jeti ontvangers, sensoren e.d. te updaten. Tot slot is het mogelijk EX-Bus apparatuur te configureren.

    Een voorbeeld van de weergave op het beeldscherm:

    Jeti Studio.jpg
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  14. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,
    Ben sinds kort overgestapt naar Jeti DS16 en nadat ik de handleidingen goed had gelezen mijn modellen geconfigureerd. Dat is goed gelukt, sommige zeiden het het instellen van een 8 kleppen zwever lastig is met Jeti. Dat vond ik wel meevallen.
    Tot zover alles OK, nu ben ik bezig met Telemetrie en vind ik de manuels verwarrend.
    Ik heb v4.0 op de zender en v3.24 op alle ontvangers (R18,R14,R11 en R9).

    Ik ben nu bezig met het instellen van telemetrie op mijn ASH26, een 4 kleppen kist met spoilers. Ook dat gaat goed.
    Ik gebruik een R9 ontvanger en heb een EX expander met daaraan een MAX BEC 2D ex en SM GPSlogger2.
    Als ik via Device mgr het EXT op ex BUs zet, dat lijkt me logisch om dat de sensors EX zijn kan ik geen verbinding maken met de senors
    Zet ik de EXT op Jeti Box/Servo dan werkt het goed, maar dan snap ik het niet meer en dat vind ik weer niet fijn.

    Wat zie ik over het hoofd?
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je ziet over het hoofd dat er twee typen sensoren zijn. De nieuwe EX sensoren als de MVARIO 2 en de "oude" sensoren als de MRPM, MGPS en de MUI. Alleen de nieuwe sensoren en ontvangers zijn zichtbaar via de Device Manager. De Ext aansluiting op de ontvanger moet voor deze sensoren zijn ingesteld als EX Bus.

    Andere sensoren, ook die van SM modelbouw, zijn alleen zichtbaar via de Jetibox emulator in de zender. De Ext aansluiting op de ontvanger moet dan zij ingesteld op Jetibox.

    Jeti is niet echt duidelijk met de beschrifting op sensoren om aan te geven wat een oude en een nieuwe sensor is. Maar de nieuwe EX Bus sensoren zijn (meestal) te herkennen aan een extra stekkerlijst met 6 pinnen. Hier kunnen weer twee sensoren, zowel oude- als nieuwe, op worden aangesloten. Sensoren kunnen zo als in een ketting op elkaar worden aangesloten. Een expander is dan in veel gevallen niet meer nodig.
    Zie http://www.jetimodel.com/en/katalog/Duplex-2-4-EX/Measure-Sensors-EX/@produkt/MVario2-EX/

    De GPS logger 2 is simpel in te stellen met een programma dat je bij SM modellbau kan downloaden.

    Denk er over na de zender te updaten naar de nieuwe v4.2 versie. Een probleem met het voorinstellingenscherm is dan verholpen. Je krijgt wel het ontbreken van het eerste cijfer in het jaartal van de filedatum van de modelfiles er voor terug.

    De EX ontvangers zijn niet slecht. Maar deze zijn inmiddels opgevolgd door de REX serie. Die hebben veel meer rekenkracht en je kan er tot 3 sensoren direct op aansluiten. Deze ontvangers hebben een ingebouwde expander.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
  16. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Hallo,

    Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg.
    Ik dacht EX het lang ingevoerd was als protocol ook voor de bestaande sensors. SM en en WStech mleden toch duidelijk dat men Jeti EX ondersteund, maar dan is dat via het "oude" protocol dat je via Jetibox configureert.
    Kunnen de nieuwe sensoren wel op een EX ontvanger worden aan gesloten ?

    Ik heb ook een Jeti Max 2D plus EX, die verstaat dus ook geen EX protocol terwijl dat wel op de verpakking staat.
    Nogal verwarrend en misleidend eerlijk gezegd.
     
  17. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Ik ben ook een stoeien geweest om een Rsat2 in een 2 weg HF config met een R18 te configureren.
    Daar loop ik ook tegen wat onduidelijkheden aan:
    N.P.S. ik zag dat jij een van de modellen ook 2 weg HF hebt ingesteld zou je de instellingen hier kunnen posten.
    Welke framerate en hoeveel kanalen moet ik op de RSAT2 instellen.
    Ik heb het werkend maar als ik de Prim Ontvanger middels menu uitzet dan hakkelen de servo's.
    Framerate heb ik voor beide ontvangers op auto op auto staan
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Eerst even je tweede bericht reageren. Je vraag over tweeweg HF komt morgen. Dan heb ik alles bij de hand.

    Er is een groot verschil tussen EX en Ex-Bus. EX zit al jaren op de EX ontvangers. EX Bus is relatief nieuw.

    Na een update kunnen de EX ontvangers ook werken met de EX-Bus. De EXT poort kan ingesteld worden voor EX of EX Bus. Dat kan via de Device Manager. Zowel oude als nieuwe sensoren kunnen werken met de EX ontvanger.

    Wil je zowel oude als nieuwe sensoren gebruiken, dan de EXT poort op de EX ontvanger instellen als EX Bus. De nieuwe sensor aansluiten op de ontvanger. Nu kan je twee de oude sensoren aansluiten op de uitgang van de nieuwe sensor Jet

    De sensoren van SM- Modellbau en WStech werken ook met het EX protocol.

    De nieuwe REX ontvangers kunnen ook werken met het EX en EX-Bus protocol.Er zijn echter meerdere poorten beschikbaar. Ook hier is alles instelbaar via de Device Manager.

    Je Max 2D Plus is tevens een EX sensor die aangesloten op de expander data zou moeten versturen. Kan nergens in de handleiding vinden dat het een EX Bus sensor is.

    Wat de instellingen voor de servo's betreft, ik gebruik geen digitale servo's. De zender staat ingesteld op 50 Hz en de ontvanger op 17 milliseconden. Het aantal kanalen van de RSAT2 stel ik in gelijk aan de hoofdontvanger. Mijn hoofdontvanger is een R9 EX, dus het aantal kanalen van de RSAT2 stel ik in op 9.

    EX en EX Bus zijn termen die snel tot verwarring leiden. De handleiding is af en toe verwarrend omdat allerlei systeemuibreidingen wel in de bijlagen van de updates zijn beschreven, maar niet in de handleiding zijn opgenomen.

    Hopelijk komt er nog een eens nieuwe, bijgewerkte handleiding,
     
  19. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    NPS, wederom dank voor je uitleg. Het wordt me beetje bij beetje duidelijker.
    Veel van de verwarring ontstaat door naamgeving. EX, EX Bus REX lijkt allemaal op elkaar maar is toch wat anders.

    Toch nog wat verifiëren:
    Eerder schrijf je dat:
    Andere sensoren, ook die van SM modelbouw, zijn alleen zichtbaar via de Jetibox emulator in de zender. De Ext aansluiting op de ontvanger moet dan zij ingesteld op Jetibox.
    Nu post je
    .
    Moet dit dan lezen dat de JetiBox met EX werkt?
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja, het is allemaal wat verwarrend.

    Het EX-protocol omschrijft hoe de communicatie tussen ontvanger en EX sensor verloopt. Dat is niet het EX-Bus protocol. dat is volledig anders.Sensoren van SMmodelbou en WStech zijn EX sensoren en communiceren via het EX protocol. Het zijn geen EX-Bus sensoren!

    Een omschrijving van het EX protocol en het EX-Bus protocol staat op de Jeti site: http://www.jetimodel.com/en/Telemetry-Protocol/

    Wat betreft de verouderde handleiding, volgens Jeti USA zit er een nieuwe, bijgewerkte handleiding aan te komen: https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=36866239&postcount=27160
     

Deel Deze Pagina