Jetiger, ondertussen binnen. (FOTO's)

Discussie in 'EDF forum' gestart door Jelleeee, 12 jul 2012.

  1. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Hallo,

    Ik heb besloten om de jetiger van hobbyking te bestellen. Ik heb nog geen ervaring met vliegtuigen maar ik ben wel al een ervaren heli-piloot (3D). Nu weet ik dat de jetiger als eerste vliegtuig een relatief moeilijke stap is maar mijn ervaring met heli's zal enorm helpen en aan men leercurve vd heli's te zien heb ik toch wel veel stickgevoel.

    Een fout die veel beginners maken is overcorrigeren, wat zeker bij jets zal gebeuren, maar dat heb ik niet door men heli's. Op de simulator (realflight G6) kan ik elk vliegtuig met gemak landen.

    In de buurt zijn er grote velden waar ik kan vliegen en om te landen staat er gras van 1m hoog die de evt te harde landing kunnen opvangen.

    Als TX/RX ga ik de K7X (7kanaals) gebruiken die ik nog liggen heb icm een 8 kanaals ontvanger. (een andere gebruiker op het forum heeft er al 700m range meegehaald dus dat zou wel moeten lukken)
    Lipo's worden 2200 mah 3S die ik van men heli's heb, zal hiervoor wel een beetje moeten wegsnijden uit de jet.

    Advies en tips zijn zeker welkom en als ik hem binnen heb upload ik nog wel een paar foto's en hoe de eerste vlucht was (met misschien een filmpje)

    Grt,
    Jelle
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2012
  2. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Stefan heeft er eentje. Hij kan je wel tips geven..

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ja ik had al het een en ander aan hem gevraagt. Onder ander over die K7X en 2200mah lipo's.
     
  4. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Okidoki..
     
  5. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Hij's binnen!

    Zondag besteld, en vandaag is hij er al! Snelle levering..

    Grote doos:

    [​IMG]

    1ste doos opengedaan, 2de doos opengedaan :rolleyes:

    [​IMG]

    Uitgepakt:

    [​IMG]

    Nu bleek dat de vleugeltip (wit gedeelte op de vleugel) een beetje beschadigd is bij transport, hij was lichtjes gebarsten. Dan maar de secondelijm bovengehaalt en nog verstevigd met sterke tape.

    Daarna de verdere assemblage gedaan:

    [​IMG]

    En nog een foto'tje van de voorkant.

    [​IMG]

    Daarna aan de slag gegaan met de electronica een goede plek te geven, aangezien ik 2200 mah lipo's ga gebruiken was dit niet zo'n gemakkkelijke klus ;) Uiteindelijk uitgekomen op de ontvanger vanachter, dan de lipo en vanvoor de esc terwijl de draden onder de lipo en ontvanger doorliepen. Hierdoor kwam het zwaartepunt goed te liggen (net voor de 2 gaten aan de onderkant om hem de lucht in te gooien -> zoals Alishanmao opgaf op youtube)

    [​IMG]

    Ook de Low voltage buzzer maar eens bovengehaalt om in dit kistje te gebruiken (had ik nog liggen van men heli maar omdat daar de amps die getrokken worden veel onregelmatiger zijn met hoge pieken, ging die buzzer niet goed samen met heli's)

    Ik heb ook gemerkt dat er een andere motor opzit en deze lijkt een veel betere koeling te hebben waardoor de motor hopelijk niet zal doorbranden zoals er bij sommige mensen gebeurd is. Van buitenaf te zien lijkt het een outrunner te zijn (stock is normaal inrunner)

    [​IMG]

    De uitlaat (weet (nog) niet wat de echte naam is) lijkt op de foto niet rond te zijn maar dat is gezichtsbedrog.

    Morgen ga ik verder met de laatste dingetjes:
    - Zender instellen
    - Connectors solderen

    Vrijdag, zaterdag en zondag geven ze heel weinig wind dus één van die dagen zal de maiden gebeuren. (met misschien filmpje)

    Ik laat nog wel weten hoe de maiden is afgelopen.

    Groeten,
    Jelle

    -Edit- Nu ik de doos eens bekijk, hij lijkt dichtgedaan te zijn met tape net op de plek waar er een barst is..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    die uitlaat word Nozzle genoemd ;)

    mooi model :D ben benieuwd naar foto's/filmpje van de vlucht.
    die doos lijkt idd beschadigd (gezien al die tape op één hoek)...
    eigenlijk niet zo netjes geweest van de verzender, om het dan op te sturen zonder eerst te kijken of de inhoud schade heeft...

    groet,
    Hoogvlieger
     
  7. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    -Probleem is al opgelost-
     
  8. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Je hebt de esc gecallibreerd neem ik aan?
     
  9. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    De esc zat in het verkeerde kanaal, vandaar.. :)
     
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Nou mooi. Scheelt weer :D
     
  11. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Toch nog een vraagje.. Als ik thr hold erop heb, en dan de servo's laat bewegen dan beginnen ze enorm te trillen (lijkt wel storing) maar wanneer ik thr hold eraf doe dan bewegen ze doodnormaal.
    Opzich is dit voor het vliegen geen probleem maar ik vind dit enorm raar, want deze namiddag was dat nog niet :confused:
     
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Heb je wel acro als model gekozen? In dat geval werkt throttle hold niet op de DX6i. Da's alleen op heli model.
     
  13. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Delta wing model staat ingesteld.. En ik gebruik de K7X als zender. Wat doet dan wel de thr hold schakelaar want wanneer ik die schakelaar omheb kan ik de motor niet laten opspinnen (net zoals bij heli's)

    Edit: Nu heb ik gelezen dat de servo's na een tijdje kunnen beginnen gaan trillen maar aangezien ze met thr hold eraf het wel goed doen kan het niet aan de servo's liggen :confused:
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2012
  14. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Maiden!

    De maiden zit erop !
    Ik heb eerst zitten sukkelen met de launch.. de eerste keer had ik te weinig throttle gegeven tijdens het opgooien.. bam.. 2de keer ging het goed totdat ik mijn zender weer vastpakte na het gooien en perongeluk de thr hold overhield :oops: 3de keer onder verkeerde hoek gegoooid.. ook bam.. en dan.. de vierde keer begon ik het eindelijk door te hebben endaar ging ie :cool: Het vliegen was totaal geen probleem ondanks ik GEEN ervaring heb met vliegtuigen. Blijkbaar was wel de lipo beetje naar voor geschoven waardoor hij enorm nose heavy werd maar goed, stuk of 5 rondjes gevlogen en ging allemaal lekker vlot. 1 keer full throttle ff geprobeert :Fade-color Totdat het begon te regenen :eek:nweer: Bij het landen had ik nog iets te veel snelheid waardoor hij nogal hard aankwam :D Maargoed, no damage :eek:

    Tijdens het vliegen swingde hij ook wel wat, kan dit komen doordat hij nose heavy was? Of waar ik ook al aan zat te denken, de verticale fins zijn nogal erg flexibel ..
     
  15. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Zonet weer 4 vluchtjes gemaakt. Wat me wel opviel is dat de regelaar tamelijk warm werd, het is niet dat je je vinger er niet op kan houden maar het zal toch 50 graden zijn geweest schat ik.
    Het landen gaat al tamelijk goed maar ik heb geen gras ter beschikking ( alleen tarwe dat 40 cm hoog staat) waardoor hij toch tamelijk hard aankomt. Ik haal zo goed als alle snelheid eruit zodat hij net niet stallt.
    Zalig dat geluid als ik eens volgas ga :D ( meestal ongeveer 6/10 throttle) en op het laatste eens een mooie looping gemaakt ;)

    Iets dat me nog opviel is dat als ik de stick bijna helemaal naar onder doe om bv een climb te maken dan heb ik zo goed als geen servoweg meer over om aileron te geven..
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben laatst ook met vliegtuigen begonnen, en jij hebt dezelfde ervaring die ik had..

    Het vliegen is goed te doen, maar handstarts en landingen zijn toch dingen waar je wel een beetje handigheid bij nodig hebt :D

    En warmte van de regelaar is ok, beetje vergelijkbaar met een autoregelaar
    Constant wisselend toerental , gemiddeld misschien een beetje weinig gas, dan wordt ie warm
    Zolang het niet TE is, komt het goed :)

    Let op met vliegen dat je eerst even went aan de gedragingen, en niet meteen met gekke stunts begint..
    Een vliegtuig is toch echt wat anders dan een heli
     
  17. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Handstarts heb ik ondertussen al goed onder de knie, het is gewoon een kwestie van hard genoeg te gooien zodat hij zich niet direct in een stall bevindt. Ik ga nu opzoek gaan naar een veldje met tamelijk kort gras zodat ik de landingen beter kan oefenen maar ze beginnen al mooi te gaan.

    Ik heb de jetiger helemaal onder controle vind ik en ook al begint hij te stallen tijdens een manouver kan ik dat goed opvangen . Gisteren ook voorzichtig een paar rolls gedaan, een stall turn en verticaal naar boven :p Het lijkt misschien dat ik veel te veel risico neem maar ik oefen nu al een jaar en half op de sim en ik weet hoe ik alles moet opvangen moest het fout gaan etc
     
  18. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ondertussen 21 vluchtjes erop zitten zonder crashes (behalve dan de 3 in het begin ;)) Vandaag de jetiger omgebouwd om de dx6i te gebruiken ipv de K7X.
    Op het internet heb ik veel gelezen dat de motor uitbrand na 5 vluchten maar nog steeds niet het geval bij mij ! Nu heb ik ook iets bedacht dat de lucht langs de hele regelaar loopt en hij blijft nu veel koeler.
    Genoeg power momenteel voor mij, hij blijft ongeveer 5 sec gaan tijdens een vertical climb.
    Deze avond men 9 lipo's maar weer opladen zodat ik morgen nog een paar vluchten te kunnen maken.
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Bij 50 graden doet het al pijn op je vingers... .. dit ter indicatie...
     
  20. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Paginaatje achter, Emil ? ;)
     

Deel Deze Pagina