Joby Motors, 5, 10, 15-20kW

ron van sommeren

Forum veteraan
full
full

Joby Motors zei:
... Op dit moment heeft Joby Motors motoren ontwikkeld voor 5000-8000 RPM, met 8kW continu mechanisch vermogen voor 6000 RPM en enkele modellen voor 2000-2500 RPM met 10-15kW mechanisch vermogen.
Deze motoren gebruiken wij om "vliegende windmolens" te ontwikkelen, dus gewicht, efficiëntie en vermogensdichtheid zijn heel belangrijk voor ons. We hebben geopteerd voor inrunners, omdat die het voordeel hebben dat de verlieswarmte veel gemakkelijker kan afgevoerd worden met koelvinnen. Die koelvinnen zijn geoptimaliseerd om een minimale drag te ontwikkelen.
Om ons energieproject te financieren hebben we besloten om enkele modellen op de markt te brengen. Onze kleinste modellen zijn vergelijkbaar met de grotere Hacker modellen (A100-A200) en de Plettenberg Predators.

Afmetingen en maten
http://www.jobymotors.com/public/img/products/10kw_motor/10kw_drawing.pdf

De magneten zijn netjes krachtig opgesloten tussen 'dammetjes'.
In tegenstelling tot deze tekstregel heb ik de foto bewust niet verkleind.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Indrukwekkende "Toko", prachtig project... maar zo te zien ook haalbaar! Ik ben benieuwd naar "hun" motoren!

Verfrissend idee, deze motoren. Achteraf gezien eigenlijk héél logisch. Rendement van binnenloper, kracht/toeren van meerpolige buitenloper. Mechanisch zeer sterk... ik ben benieuwd wanneer we meer van deze motoren zien. Ze kunnen ook interessant zijn voor vele andere toepassingen, erg leuk!

Bij grotere diameters is er qua koppel niet veel verschil meer tussen binnen- en buitenlopers. Die paar mm verschil in astand tussen luchtspleet en as-hart is dan relatief weinig. Ik zou dan ook voor een binnenloper gaan.
En voor nog meer verwerkbaar vermogen zouden ze een fan op de as kunnen monteren, of fanbladen ter hoogte van spoelen en magneten.
Ik zie nu ook dat de magneten tussen dammetjes 'opgesloten' zijn, goede krachtoverdracht :) :thumbsup:

Laatst bewerkt:
De verschillende types staan nu ook op site, met elektromechanische specificaties en prijzen. Wie gaat er iets bouwen voor hun grootste motor, 30kW??

Laatst bewerkt:
Mooie motors, electro zal echt nog gaan overheersen en betaaldbaarder worden, nu de 'grote' kisten ook makkelijk op electro kunnen :thumbsup:

Kijk maar een goed naar deze tabel

http://www.jobymotors.com/public/img/products/joby_motors_windings.pdf

Daaruit blijkt duidelijk dat deze niet voor hobby zijn, want er staat namelijk maar 1 motor in van de 19, die wij kunnen gebruiken. En dat komt door dat
er nooit regelaars voor 60V of hoger komen. Is gewoon niet veilig en mag
ook niet volgens de wet.

En de gene die voor 55volt is, kun je ook bij Plettenberg halen, en dan weet je wat je krijgt, voor het zelfde geld.

Bart,

Bij hogere vermogens ontkom je nu eenmaal niet aan hogere spanning. En niemand kan/zal je tegenhouden als je via internet zo'n HV regelaar koopt. Of douane wel?
Een paar SLS en Schulze regelaars gaan al paar jaar tot 60V. Ik heb overigens geen idee wat er gebeurt als je aan 60-100V gelijkspanning komt te hangen. Iemand?

edit: toch even wat gaan rondklikken, dit vond ik op https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Laagspanning , valt me eerlijk gezegd erg mee Bart, had ik niet verwacht.

Wikipedia Laagspanning zei:
...Wisselspanningen tot 50 volt en gelijkspanningen tot 120 V zijn relatief veilige spanningen. Deze "extra lage spanning" (ELV) wordt als aanraakveilig beschouwd. In dit bereik gelden mildere veiligheidseisen...

Laatst bewerkt:
Back